Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 9660
Noen som vet hvordan man kan knuse et stort vindu på best mulig måte? Er det ett spesielt punkt på vindu man burde gå etter for å knuse hele ruta med en gang? noen som har noen tips eller erfaring med å knuse store vinduer?:P Har søkt litt rundt på forumet her men fant ingenting om det.

har på ingen måte tenkt til å gjøre noe ulovlig bare så det er klart. bare lurer for kunnskapens skyld

Takk for alle svar
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Nederst på midten, gamle vinduer er værtfall tykkest der, siden vinduer er i flytende form.
Ikke midt på ihvertfall, et lite kakk i ytterkanten er nok til at hele vinduet går i tusen biter.
Sitat av Dudew8 Vis innlegg
Nederst på midten, gamle vinduer er værtfall tykkest der, siden vinduer er i flytende form.
Vis hele sitatet...
riktig, og for å kompansere for dette så putter man alltid den tykkeste delen av vinduet oppover - slik at den kan renne nedover - og derfor vil holde seg på plass i karmen lengre. Dvs. det kan være hensiktsmessig å kalkulere vinduets levetid for å finne vinduets tynneste punkt.
Trådstarter
3 0
Hva slags redskap hadde eventuelt vært best å bruke da? hvis man hadde stått ved siden av vindu å kakka noe på det ville man vel fått alt glasset over seg? hvis vindu hadde vært f.eks ca 1,5m breidt og 1,5m høyt hadde vel det blitt veldig mye glass å få i hodet eller på seg i det hele tatt:P
Hvis du snekrer med deg en sånn rød nødhammer fra bussen burde denne funke bra. Eller kjøper: http://www.tryggogsikker.no/html/795.html
Sitat av erik154690 Vis innlegg
Hvis du snekrer med deg en sånn rød nødhammer fra bussen burde denne funke bra. Eller kjøper: http://www.tryggogsikker.no/html/795.html
Vis hele sitatet...
Tror ikke buss/bilvinduer er behandlet på samme måte som et vindu for hus. Bil/buss vinduer er herdet, og skal knuse i tusen biter uansett hvor du treffer det.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Jeg har ikke knust FOR mange vinduer(det blir aldri nok), men jeg vet at det er et poeng i å ha noe litt bredt.. En nødhammer som sagt beregnet på herdet glass. Den er lettere å k use med, men vil på vanlige ruter mest sannsynlig bare lage et hull. Steiner gjør også dette.. Du vil ha noe med litt flate, og ikke altfor fort. Hvis du tar en stokk og fester en treplate på den og "poker" ruta burde det gjøre susen, litt avhengig av hvor du treffer.
Ellers kan jeg se for meg at en spade, med baksiden først, nok vil gjøre jobben...
Stor forskjell ja. Frontruta på en bil er vanskelig å knuse i småbiter men ikke sidevinduene. Sidevinduene knuses i småbiter. Et husvindu knuses i flere større stykker.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Dudew8 Vis innlegg
Nederst på midten, gamle vinduer er værtfall tykkest der, siden vinduer er i flytende form.
Vis hele sitatet...
De er ikke flytende. De er tjukkest nederst fordi gamlevinduer ble laget på en hel anen måte enn de blir laget idag. Glassmesteren setter dem inn med den tjukke biten nederst fordi de er mer solide/stabile da

Ikke voldta meg om jeg har feil. Leste det i Illustrert Vitenskap
Sist endret av Bombasa; 28. april 2010 kl. 23:46.
det jeg ville foreslått er hvis det er snakk om et hussvindu er at du bøyer vinduet sidelengs.
altså hvis vi ser for oss ruten sett forfra, så forskyver du den øverste/nederste delen av ruta til en av sidene, da vi ruta nærmest eksplodere
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
OT:
Sitat av Bombasa Vis innlegg
De er ikke flytende. De er tjukkest nederst fordi gamlevinduer ble laget på en hel anen måte enn de blir laget idag. Glassmesteren setter dem inn med den tjukke biten nederst fordi de er mer solide/stabile da

Ikke voldta meg om jeg har feil. Leste det i Illustrert Vitenskap
Vis hele sitatet...
Det virker som om du har rett
Sist endret av CaptainP; 29. april 2010 kl. 00:01.
Trådstarter
3 0
hva om det er helt nye ruter da? sånn innbruddsikkert glass eller hva jeg skal kalle det:P veldig sikkre ruter hvertfall:P
skal det bare knuses ta en stor stein og sleng det rett gjennom ruta. har du slegge smell til det. glass knuses veldig lett om du bruker noe tungt med et spiss treffpunkt. Det beste er en stein på avstand med store vindu. skal du gjennom det ta gjerne med noe verktøy for å ta vekk glass som står igjen. veldig lett å skjære seg på bitene.

herda glass da rygger du bilen gjennom.
lite vindu = liten stein, stort vindu = STOR stein/bil
Sist endret av lookster; 29. april 2010 kl. 17:17.
Kakk en gang helt i hjørne på et vindu og det sprekker, gjorde det værtfall på en bilrute. hele bilruta gikk til helvette.
Et par gram primæreksplosiver ville knust ruten uten å gjøre nevneverdige skader på omgivelsene.

Ellers ville jeg brukt et spett å slått med flatsiden tvers over vinduet.
Da kan man stå ved siden av og slå slik at man ikke blir truffet at fallende glass.
Jeg klarte å knuse en dør ved å slenge en fyr som jagde meg inn i den. Hvis du ikke har folk tilgjengelig, prøv å knus hjørnene. Da er det ganske stor sannsynelighet for at hele vinduet detter ut.

Hvis det er et vindu i f.eks. en butikk i en by, så er det ofte anti-graffiti-film utenpå, og da er det bare å ta noe bredt (planke f.eks.) og mose inn midten av vinduet, for da holder det seg sammen og du drar med deg hele viduet inn.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Et glass er mer eller mindre uknuselig, i teorien. Men i praksis er glasset fullt av små usynlige svakheter som legger til rede for hvor sprekkene skal slå når glasset blir utsatt for tilstrekkelig med trykk.

Siden du ikke vet hvor disse svakhetene befinner seg, men vil som jeg har forstått foreta en kontrollert knusing av glasset, anbefaler jeg deg å teipe et rutenett over hele glasset og knuse masse masse små brister i en firkant på sidene. Når du da tar av teipen vil glasset følge, men der vil enda være glass i rammene som vanskeliggjør å sette inn nytt glass.

Om du bare vil knuse det på best måte, prøv og sette trykk på hele glasset om det er tilstrekkelig. Om du konsentrerer trykket på et lite område vil du kun lage et lite hull, om du konsentrer trykket overalt vil du muligens knuse hele glasset. Men om du ikke har nok trygg vil fordelingen gjøre slik at glasset står imot. Samme prinsipp som fakiren som ligger på spikermatten og folk som legger seg på isen nær et hull.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Bombasa Vis innlegg
De er ikke flytende. De er tjukkest nederst fordi gamlevinduer ble laget på en hel anen måte enn de blir laget idag. Glassmesteren setter dem inn med den tjukke biten nederst fordi de er mer solide/stabile da

Ikke voldta meg om jeg har feil. Leste det i Illustrert Vitenskap
Vis hele sitatet...
Av det jeg fikk med meg av et program på discovery channel(mener jeg å huske) så sa de at glass er flytende, men hvor flytende det er kommer helt ann på temperaturen.. i vanlig romtemperatur er det nogenlunde fast, men det vil fortsatt sige litt.. så hvis et vindu står i romtemperatur i noen ti'år, så vil det etterhvert bli litt tjukkere nederst enn øverst xP

Har ikke kilder, men mener at dette stemmer xD
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ThexZed Vis innlegg
Av det jeg fikk med meg av et program på discovery channel(mener jeg å huske) så sa de at glass er flytende, men hvor flytende det er kommer helt ann på temperaturen.. i vanlig romtemperatur er det nogenlunde fast, men det vil fortsatt sige litt.. så hvis et vindu står i romtemperatur i noen ti'år, så vil det etterhvert bli litt tjukkere nederst enn øverst xP

Har ikke kilder, men mener at dette stemmer xD
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Glass#G...rcooled_liquid
Sitat av slashdot Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Okey, av det jeg skjønte av den siden så har jeg missforstått, eller ikke fått med meg alle gjeldende fakta xP Da har vi fått avklart dette tror jeg =P

Takker for at du rettet på meg og la ut kilde slashdot xP

Fant en annen kilde som bekrefter det det står på wiki:

http://illvit.no/spor-oss/er-glass-i...heten-en-vaske
Sist endret av ThexZed; 28. mai 2010 kl. 21:06.
bruk noe med langt skaft så du kan stå lengst mulig unna når skiten ramler sammen. skal du så inn vinduet etterpå er det smart å ha noe å renske kanten med så du ikke blir balleløs.
bruk en glasskniv og lag en ripe på tvers diagonalt, dermed kan du kaste noe i midten av ruta og ta med deg hele skiten
Fins mye du kan bruke, men det foretrukne vil være noe som har et langt skaft. Vet om verktøy som er ment for dette men kommer ikke til å nevne det her (er litt ego) Moahhaha.
Det jeg ville ha gjort er å teipe rundt hele vinduet og i midten med duct tape, mindre bråk og mye mindre rot! :P
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Sitat av mranders0n Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Dette er diskutert på forrige side av tråden. Nødhammer funker på hefdet glass. Herdet glass er lagd så det knuser øyeblikkelig når du slår på det med en spiss gjenstand, som en nødhammer.
Lurer bare: Funker en nødhammer fra utsiden av en bil? Ville vel vært oitt pussig med tanke på tyveri, men er det i det hele tatt mulig å designe glasset i en form så det knuser fra innsiden og ikke fra utsiden? Litt som et egg, kanskje?
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Dette er diskutert på forrige side av tråden. Nødhammer funker på hefdet glass. Herdet glass er lagd så det knuser øyeblikkelig når du slår på det med en spiss gjenstand, som en nødhammer.
Lurer bare: Funker en nødhammer fra utsiden av en bil? Ville vel vært oitt pussig med tanke på tyveri, men er det i det hele tatt mulig å designe glasset i en form så det knuser fra innsiden og ikke fra utsiden? Litt som et egg, kanskje?
Vis hele sitatet...
Som et egg? Hver gang jeg knuser et egg gjør jeg det fra utsiden, i hvert fall.
Sist endret av staM; 29. mai 2010 kl. 23:07.
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Dette er diskutert på forrige side av tråden. Nødhammer funker på hefdet glass. Herdet glass er lagd så det knuser øyeblikkelig når du slår på det med en spiss gjenstand, som en nødhammer.
Lurer bare: Funker en nødhammer fra utsiden av en bil? Ville vel vært oitt pussig med tanke på tyveri, men er det i det hele tatt mulig å designe glasset i en form så det knuser fra innsiden og ikke fra utsiden? Litt som et egg, kanskje?
Vis hele sitatet...
Det fungerar utmärkt kan jag säga. Vad slags fönster ska du ha ned? Butikk fönster är ofta laminerade med skyddsfilm. Har själv provat att slå sönder ett sådant med slägga.Vi provade lite olika saker när jag var på kurs hos 3M
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Hehe, jeg skal nok ikke knuse noenting Det jeg mente med egg er at de funker sånn at de er lette å knuse innenifra, men vanskeligere utenifra...
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Hehe, jeg skal nok ikke knuse noenting Det jeg mente med egg er at de funker sånn at de er lette å knuse innenifra, men vanskeligere utenifra...
Vis hele sitatet...
Det er på grunn av eggets form. Gamle glassblåser (slike man eksempelvis bruker for å holde enden av et garn flytende) er fine eksempel på dette: den runde formen gjør at de tåler enorme mengder trykk. Slike glassblåser som av en eller annen grunn har havnet under havets overflate tåler så sterkt trykk at vann ofte siger gjennom glasset i stedet for at de knuses.
kommer helt ann på glasset!
Snakker vi herdet glass? 1lag, 2lag, 3lag?? Skuddsikkert?
Herdet glass er mest sårbare på kantene og tåler veldig mye midt på.
Du kan foreksempel bruke en sånn ruteknuser som mange sjofører har på nøkkelknippe sitt. Veldig effektivt!, men dette vil igjen kun knuse et lag (correct me if i'm wrong) og vil da ikke være like hensiktsmessig om du har flere lag, da du isåfall må knuse et og et lag og fjerne glass-splinter mellom hvert lag. Noe som også vil lage mye bråk (om dette er et problem da).
Er ikke glasset herdet tåler det all over veldig mye mindre. Har du først fått en knekk på glasset er det veldig svekket veldig mye lettere og knuse resten
Ett av de nedre hjørnene har alltid funka knall for meg.

Det har ganske mye med kraften brukt med gjenstanden (stein, hammer ol), hvis man tar i for mye, går det tvers igjennom uten veldig stor skade. Men hvis man har et vindu på ca 9 m^2, kan man bruke en stein på 10-12 cm^3. Da går et fundamentalt punkt på vinduet, og hvis man kaster med akkurat passe fart (3-4 m/s, kan variere noe), tar man (bokstavelig talt) knekken på hele sulamitten
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kom til å tenke på et youtube klipp når jeg leste dette

There you go

http://www.youtube.com/watch?v=dRtpSeCV4lI
tillegsinfo
kom over noen reserve ruter på jobb\lageret som blir brukt over allt på bygget, la merke til at det var 2 glassplater med et tynt lag plast\folie i midten

godt mulig nyere vinduer er forsterket på denne måten, som frontruter for å ungå glasskår og en instant knust rute

bruk hansker
på en psykriatisk avdeling som ligger i akershus har de skuddsikkert glass på "røykehverandan" å jeg så han klarte å knuse det med en hammer i venstre hjørnet oppe
HøyRisiko Psykopat
Glass er flytende, hørte det på discovery channel, det er flytende for at det skal være gjennomsiktig, det krystaliseres og er ugjennomsiktig viss det ikkje er flytende.
Et objekt med skarp tupp (~0,5-1cm bred) burde gjøre susen, funker tilogmed midt på ruta, men du må ta i, hardt.

Eller du kan gjøre som jeg gjorde for noen år siden og bare kaste en stol gjennom.
Alt er viskøst, fra glass til gummi. Derimot hvor viskøs et materiale er, varierer noe voldsomt, femti år gamle vindusruter kan faktisk være vanskelige å se gjennom pga. dette, de gamle vinduene på stabburet vårt var slik, hvis man så i bunnen fløt omgivelsene liksom utover, fungerte som et dårlig forstørrelsesglass

Glass og sand bruker lang tid på å flyte utover, olje bruker mye mindre tid, selv om også olje renner mye tregere enn vann. Slik jeg har forstått det, fungerer gravitetskraften slik på alle gjenstander eller materialer vi kan lage eller som eksisterer allerede, til og med treverk blir påvirket av den, selv om det råtner eller faller sammen av elde før vi kan merke forskjellen
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ingen ting gjør den jobben bedre enn 9" driveren fra golf settet til far!!! Tenk etter/ prøv selv....! Kanon kule effekt og vinduet lander på bakrommet... Dessuten er ei golfkølle både diskre å kunne gå med og lovlig.
Enjoy!
▼ ... over en uke senere ... ▼
kast en sten i ett av gjørnene på vinduet. best med sten slik at du rekker og stikke av. aldri kast på midten for der er det hardere
nærmeste største og beste stein funker alltid for meg !