Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 11601
Hei.
Skal kjøpe meg Hatsan 125 mod luftgevær nå, men luer på hva slags kaliber jeg skal ha. Har egentlig aldri skjønt forskjellen på disse to kaliberene når det kommer til luftgevær. Er det slik at 5,5 mm skyter kortere(distanse) men er mer nøyaktig på lengere hold, mens 4,5 mm går lengere men pga vekten i kula er det ikke like nøyaktig på lengere hold?
Det kommer an på luftvåpenet.
Men våpen beregnet på 5,5 går lenger/bedre enn 4,5.

5,5 luftrifler kommer til å bli lisensbelagte her i Norge så snart ny forskrift trer i kraft. Så løp og kjøp.
5,5 er lov til å bruke på små vilt jakt.....
Sitat av mac 11
5,5 er lov til å bruke på små vilt jakt.....
Vis hele sitatet...
Den vil jeg du skal finne kilde til meg på!

Småvilt er opptil (til og med) rådyr-størrelse.
Sist endret av Grimdoc; 17. januar 2008 kl. 17:23.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
har våpen av begge kaliber, og har merket at faktisk ganske få butikker har 5,5 der jeg bor, men 5,5går som Grimdoc lengre og bedre. Men det er ikke så stor problem og skaffe kuler til 5,5.
Har ikke hørt noe om at de skal bli lisens belagt eller noe sånnt, men løp og kjøp
Sitat av mac 11
5,5 er lov til å bruke på små vilt jakt.....
Vis hele sitatet...
Nei... Det er ikke lov å bruke noe annet en kruttladet våpen på jakt. Selv småvillt.
5,5 millimeter foretrekkes fremfor 4,5.

Du kan også få Quackenbush luftgeværer til noen tusenlapper (5000?) som skyter 7,62mm. RIFLE-kuler av bly... Har ikke peiling på om politiet misliker slike, men ifølge LOVEN så er de ikke ulovlige.

Samme kraft som en pistolkule ihvertfall.
5,5 treffer det du skyter harderere, men går alikevel saktere enn 4,5.
Har selv en hatsan mod.125 og er storførnøyd med den! Kjøp heller tunge kuler for relativt lik effekt.

Eneste minus med hatsan125 er at du må opp i lengre distanser for at den skal skyte helt rett, ikke 10Meter.
Sitat av mac 11
5,5 er lov til å bruke på små vilt jakt.....
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ikke. Det minste kaliber som er lovlig å bruke på jakt i Norge er .22 Long Rifle (salongrifle). Med den kan man jakte vilt opp til hare størrelse, men ikke hare.
Hatsan 125 er et helt villt gevær. Anbefaler deg det, hvis du vil ha et kraftig gevær.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av froskenfredrik
Dette stemmer ikke. Det minste kaliber som er lovlig å bruke på jakt i Norge er .22 Long Rifle (salongrifle). Med den kan man jakte vilt opp til hare størrelse, men ikke hare.
Vis hele sitatet...

Dette er tøys. 17 remington er lovlig på jakt. det er en 4,5mm kule skutt ut ved hjelp av krutt.. Så dette er det MINST kaliberet som er lovlig på jakt..

Lufgevær er lovlig på jakt det oxå, men ikke i norge..
Har selv en Hatsatn 125 mod, med 4,5 cal.. Det er absolutt å anbefale!
Sitat av The Kid
Dette er tøys. 17 remington er lovlig på jakt. det er en 4,5mm kule skutt ut ved hjelp av krutt.. Så dette er det MINST kaliberet som er lovlig på jakt..

Lufgevær er lovlig på jakt det oxå, men ikke i norge..
Vis hele sitatet...
Ok, flisespikkeri fra min side.

.17 Remington har et fysisk mindre prosjektil enn .22 LR (4,4mm mot 5,7mm og dermed et mindre kaliber), men hele ladningen er større og mye kraftigere. .17 Rem. har en utgangshastighet på godt over 1 000 meter i sekundet mot .22 LRs 330-440 m/s.
.17 Rem. er også tillatt brukt på småviltjakt (såfremt jegeren ser det humant). Den er også i en helt annen klasse hva gjelder anslagskraft (.17 Rem. med godt over 1 000 Joule mot .22 LRs 140 - 200 Joule). Altså MYE kraftigere, selv om kaliberet er mindre.

Kilder:
Winge Våpen, oversikt over kalibre til bruk på jakt.
.17 Remington, Wikipedia.
.22 Long Rifle, Wikipedia.

Sånn, da skulle alt være på det rene.

Edit: Og når det gjelder luftgevær: Om det er lovlig i utlandet er vel strengt tatt irrelevant. Her hjemme er det forbudt å skyte på noe som helst levende med det. Jeg skjønner heller ikke hva man skulle jaktet med luftgevær. Hamstre i bur? Blåmeis som sitter på fuglebrettet utenfor vinduet?
Sist endret av froskenfredrik; 20. mai 2008 kl. 17:08.
ikke for og kverulere eller tøyse det til, men brukes ikke luftgevær til jakt i utlandet da på både kanin og hare... mulig det er noen andre luftgevær det er snakkom her men det er hvertfall luftgevær.

hva en kan bruke det til her hjemmer er jo skjærer,kråker,måker,ender, mink osv...
Sitat av The Kid
ikke for og kverulere eller tøyse det til, men brukes ikke luftgevær til jakt i utlandet da på både kanin og hare... mulig det er noen andre luftgevær det er snakkom her men det er hvertfall luftgevær.

hva en kan bruke det til her hjemmer er jo skjærer,kråker,måker,ender, mink osv...
Vis hele sitatet...
Er det ikke totalt irrelevant for denne tråden hvordan de jakter i utlandet ?
Det jeg har hørt at du kan få lov og tillatelse og felle fugler i forskjellige bygg, men bare under spesielle omstendigheter. Ellers er det ikke moralsk forsvarlig å drepe ett dyr med ett luftgevær eller lov til det, med mindre du har som sagt - tilladelse.
Uansett skal du ha ett kraftig våpen skaff deg HW97k og crow magnum kuler
Sist endret av Spelly; 20. mai 2008 kl. 21:41.
jo det er det.. det var bare noen som trodde at det var lov og bruke 5,5 til småviltjakt. og det er ikke lov i norge..

for og svare på det trådstarter spør om, så har et 5,5mm luftgevær større anskagsenergi i forhold til et på 4,5mm men det er vel litt over dobbelt så dyrt og skyte meg, og temlig sikkert vankeligere og få tak på kuler til.

hvis du finner et luftgevær på 4,5 og et på 5,5 med samme utgangshastighet la si 250m/s, så vil du få rettere kulebane med det på 5,5 på grund av at kua er tyngere..Men det skal litt til for at du kan finne 2 så like luftgevær da..
Sist endret av The Kid; 20. mai 2008 kl. 21:44.
Du vil finne den informasjonen du trenger på denne linken.
Denne diskusjonen har forøvrig sporet helt av, syntes at trådstarter har mer en nokk informasjon no til å foreta en vurdering av hva han skal kjøpe. Så foreslår at denne tråden blir stengt.
Sitat av Grimdoc
Den vil jeg du skal finne kilde til meg på!

Småvilt er opptil (til og med) rådyr-størrelse.
Vis hele sitatet...
Hm.. Sikker på at dette stemmer? Jeg mener å huske at småvilt er alt opp (til og med) hare.

http://www.dirnat.no/content.ap?thisId=500022922

I Norge er elg, hjort, dåhjort, villrein, rådyr, villsvin, muflon, moskusfe, bjørn, ulv, jerv og gaupe definert som storvilt. For å jakte på storvilt, må jegerne ha godkjent skyteprøve, ettersøkshund og fellingstillatelse. Det er etterskuddsvis betaling av fellingsavgift for elg, hjort og villrein.

~Direktoratet for naturforvaltning
Sist endret av LuXe; 20. mai 2008 kl. 22:11.
Rådyr er litt spesielt. Der er nemlig geita og killingen småvilt mens bukken er storvilt.
Sitat av froskenfredrik
Rådyr er litt spesielt. Der er nemlig geita og killingen småvilt mens bukken er storvilt.
Vis hele sitatet...

Hvor har du det fra??
Dette har jeg aldri hvarken hørt eller lest..
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Sitat av The Kid
Hvor har du det fra??
Dette har jeg aldri hvarken hørt eller lest..
Vis hele sitatet...
Har du tatt jegerprøven?
Ja, men ikke i senere tid, hørte at den er utvidet til flere kvelder nå.
Sitat av froskenfredrik
Rådyr er litt spesielt. Der er nemlig geita og killingen småvilt mens bukken er storvilt.
Vis hele sitatet...
Æsj, jeg dumma meg ut igjen

Rådyr er storvilt. Det spesielle med rådyr er at det er det eneste storviltet det er lov å skyte med hagle. Man kan jakte rådyr med hagle eller rifle mellom 25. september og 23. desember. Men under bukkejakten fra 10. august til 25. september kan man kun jakte med rifle.

Kilde: Far som er jegerprøveinstruktør.

Forøvrig kan jeg legge til at jegerprøven er (i hvertfall her) en avsluttende eksamen etter flere uker med kveldskurs en dag i uken.
Anbefaler deg ikke å kjøpe hatsan. Har selv hatsan 125 4,5 mm, meget skuffende våpen.

Vis du vil ha et våpen som er kraftig og presist ville jeg gått for en diana 350 magnum. koster litt mer men du får et våpen du vil få mye mye glede med.

All jakt i norge med luftgevær er forbudt, du kommer aldri til å få tillatelse til å skyte hverken skadedyr eller fugler.
Ganske tåpelig regel i grunn iom mange av luftgeværene nå til dags er mer enn nok kraftige til å kverke en stinkende villkatt på 40 m hold ;-)
Sitat av SecretAgentMan
Nei... Det er ikke lov å bruke noe annet en kruttladet våpen på jakt. Selv småvillt.
Vis hele sitatet...
Pil og bue, da?