Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1187
Hallow

Jeg og en kamerat har bestemt oss for å lage ei radiostyrt rakketrampe til og ha på en stor radiostyrt pickup. 1 motor skal styre rampa vertikalt og en annen motor skal styre den horisontalt. Pluss noe som gjør at raketten antennes.(Vi tenkte på 1 raket i førsteomgang) Alt skal være radiostyrt.

Problemet er at vi kan svært lite om radiostyring vi vet noe om hvordan det fungerer men har ikke peiling på hvordan vi skal koble dette på et kretskort. Er det noen her som tar utfordringen Eller vet noe om hvor vi kan finne mer info? Har lett en del rundt men fant lite. Hadde jo vært dritkult å få til da.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du tar radiostyringa fra en vilkårlig radiostyrt bil. Då får du med alt du treng, inkludert kontroller og slikt. Då treng du bare kople om på nokre ledninger.
Hehe du får det til og høres sykelig enkelt ut, men åssen skal vi få til antennelses mekanismen?
Demonter en kulepenn som kan trykkes inn og ut.
Fjæren inni kulepennen blir nemlig svært varm når man setter noen volt (6-16 volt, prøv dere litt frem, men aldri 230v rett fra veggen!)på den.
Ligger lunten nære nok den varme fjæren burde det antenne.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Som henriken er inne på, så fungerer glødetråd heilt utmerka. Dersom du ser etter elektriske tennmekanismer, så finst det en del beskrivelser av det i pyro-forumet. Det er i god norsk tradisjon outsourca til warispeace.co.uk. Eg trur du får betre svar på tennerbiten der enn det du vil få i et elektronikkforum.
Nei det kan jeg en del om. men jeg trenger hjelp til hvordan jeg skal koble allt dette sammen. det er liksom ikke bare og begynne og fikle med et kretskort uten og vite noe om det. Er det noen som har såpass peiling at de kan sette seg ned og tengne et koblingskjema som kan brukes? jeg kan svært lite om elektronikk. Hadde vært fint med et koblingsskjema
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Look, dersom du vil designe sakene heilt fra bunnen, så koster det deg litt cash. En god del cash også vil eg tru.

Dersom du bruker radioenheter fra en modellbil, så kan ikkje vi vite kva som går kor av ledninger, fordi vi ikkje har et skjema. Anbefaler deg å finne en modellbil, rippe ut radioen, og servomotorane frå den, og bruke dei mest mulig direkte.
Har en modellbil da men den er det bare en motor på, tror det er sånn på de fleste biler nåfortiden, kameraten min går foresten elektro så han kan skaffe deler sier han,
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
En motor pluss styringa vel? Om han går elektro, burde heilt ærleg han greie å figurere ut resten...8) Demonter bilen og sjå!
nei det er bare sånn mangnet som styrer.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Opp-ned: Bruk motor fra bil.
Sidestyring: bruk utgangane til magnetspola i styringa til å styre to relè som styrer rampen sidevegs.

Verre er det ikkje. Det burde folk på GK elektro greie å figurere ut når dei er komt halvvegs i året.
joda, ser etter rele nu.

Stakkar han har ikke hatt om elektronikk enda

takk for hjelpa
Det er ikke noe hokuspokus og få til det som du vil...

hvis du vet hvordan du skal lage rampen så kan jeg lage en skisse til deg på hvordan du skal koble.

men jeg lurer på hvilken bil er det dette skal monteres på, og hvilken type raketter er det dere skal skyte opp?

Men kan du få han kompisen din til og finne ut hvor han kan hente ut signal både når du svinger til høyre og når du svinger til venstre og hvilket signal du får?

PM meg...
Sist endret av asbpette; 20. februar 2007 kl. 19:11.