Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 2768
Vet ikke helt hvor jeg skal legge den her, men admins må gjerne flytte den dit den passer

Problemet mitt er det her:
Jeg går på musikklinja, og for en liten stund tilbake leide vi et lokale vi kunne feste i. Arrangert for folk på linja, av folk på linja. Men denne kvelden skjedde det litt av hvert, og vi har fått et erstatningskrav på kr 16000,-(!!!!!!!!!!) for å ha klart å svi et kvadratcentimeters hull i det nye teppet. De som er ansvarlige for festen vil jo selvsagt ikke betale den summen.
Men hva er det vi kan gjøre? Jeg sa til de at de bare skulle nekte å betale, og heller la de saksøke dem
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Om det er et teppe som er verd 16000kr så er jo saken grei.
Ouch, persiske tepper koster:P Om de(re?) har ødelagt noe i et lokale de har leid så sier vel sunn fornuft at det må erstattes. Om de skulle bli saksøkt må de betale saksomkostninger i tilegg om de taper.:P
Er det ikke sånn at om stedet skulle ha forsikring som dekker slikt kan de ha flaks og bare måtte betale egenandel, eller tar jeg helt feil?
Sist endret av Sot-Jo; 18. oktober 2006 kl. 18:27.
Sitat av xtoffer
Jeg sa til de at de bare skulle nekte å betale, og heller la de saksøke dem
Vis hele sitatet...
Det tror jeg faktisk de vil klare å vinne også.

Du bør forklare mer.. Hvordan kom hullet der? Hva er verd 16 000?
Det var et vanlig gulv-til-gulv-teppe i et cafe-lokale. Cafeen hadde visst ikke forsikring.
Hullet kom av at en gjøk greide å velte vannpipa på gulvet! Kan komme med mer info, men aner ikke helt hva jeg skal komme med.
Kan jo hende det er et sånt teppegulv som er på mange skoler. Selve teppet er vel ikke verdt 16000 men å få lagt ut et nytt et osv koster sikkert en del. Det med saksøking er det godt mulig at dere taper. Hvor mange personer er det som må betale?
Sitat av xtoffer
Det var et vanlig gulv-til-gulv-teppe i et cafe-lokale. Cafeen hadde visst ikke forsikring.
Hullet kom av at en gjøk greide å velte vannpipa på gulvet! Kan komme med mer info, men aner ikke helt hva jeg skal komme med.
Vis hele sitatet...
Så, er teppet verdt 16.000 (medregnet jobben å legge det), eller er dette bare en påfunnet sum for at dem skal tjene mer på det?
Er det gulv-til-gulv teppe er det jo mulig å reparere uten å skifte ut hele iallefall og jeg tviler på at det koster 16000.
Sist endret av Sot-Jo; 18. oktober 2006 kl. 18:34.
Så, er teppet verdt 16.000, eller er dette bare en påfunnet sum for at dem skal tjene mer på det?
Vis hele sitatet...
Det er det jeg misstenker!
Er det gulv-til-gulv teppe er det jo mulig å reparere uten å skifte ut hele iallefall og jeg tviler på om det koster 16000.
Vis hele sitatet...
Nettopp!
Da anbefaler jeg at du forklarer dette for eieren(e) av lokalet på en fredelig måte, der du også forklarer at det var et uhell som skjedde, ikke si at dere røkte vannpipe da de vil anta at dere er hasjnarkomane verkebyller i dagens samfunn hele gjengen. Si at dere vil gjøre opp for dere og at det er mulig å reparere teppet helt fint, tror faktisk ikke de kan KREVE et nytt et sånn helt uten videre, men er ikke sikker.
Hvis de skal betale teppet burde de iallefall få en takst på jobben først og en kvittering etterpå så de vet hva pengene har gått til.
Og selvfølgelig må det betales etter at jobben er gjort ikke før.
Er vel ikke verre enn å bare legge seg helt flat og forklare situasjonen. (Vri litt på sannheten og si at en velta et stearinslys..) og forklare på en ordentlig måte at 16 000 er altfor drøyt i forhold til skaden som er påført.
Som vår foreleser sa:

Etter sikker norsk langvarig Høyesterettspraksis er det tre vilkår som må være oppfyllt før man kan bli erstatningsansvarlig:

1. Culpa/ skyld.

2. Økonomisk tap.

3. En årsakssammenheng mellom skade og handling. Kan handlingen tenkes utelatt og skaden ville skjedd uansett, så er det ikke årsakssammenheng.

I dette tilfellet er ihvertfall nr. 2 oppfyllt, og kanskje 3. Da blir det vilkår nr. 1 dere må stride om hvis dere blir saksøkt.

Og husk, det er ALLTID den som krever erstatning som har bevisbyrden, men det skader ikke å oppføre seg pent/ kle seg sømmelig i en event. rettssak.

Har dere bestemt dere for å betale for skaden, så krev takst fra en offentlig godkjent takstmann. Eller at dere samler inn bud fra firmaer på å gjøre jobben slik at det blir billigst mulig.
Hmm, gulv-til-gulv teppe? Vegg-til-vegg teppe kanskje?
Sitat av [securitymember]
Hmm, gulv-til-gulv teppe? Vegg-til-vegg teppe kanskje?
Vis hele sitatet...
Eventuelt, ja Liten skrive-leif/tenke-leif.

Men takker for mange gode svar Skal ta det opp med de som har ansvaret. Kom gjerne med flere tips og ideer


<3
Før rettsak, så blir det vell Forliksråd om jeg ikke tar helt feil?
Hadde en fest på en hybel jeg en gang leide som gikk "litt" over styr, og da krevde landlorden 16 høvdinger av meg. fattig student som jeg var så hadde jeg jo ikke råd til det, og det endte opp med att han anmeldte meg. Så det endte opp i forliksråd (tror ikke det heter dette, men dere skjønner).
Etter jeg hadde forklart meg så gikk det en stund, (4-5 mnd) og plutselig fikk jeg brev i posten om at saken var henlagt. flaks for meg
Dere kan jo si til eierne at dere skaffer noen til å ta takst på hva det koster å skifte det som er ødelagt så skal dere betale det, det er jo rett og rimelig både for dere og dem..
Ett firma vil helt sikkert klare å bytte ut bare den flekken med hull i uten at det vises og det blir mye billigere for dere og de som er utleiere merker ikke forskjell..
Hele denne diskusjonen står og faller vel på ordlyden i leie-kontrakten. Som oftest er det vel alltid de som leier lokalet som er ansvarlige for at lokalet ikke blir ødelagt/skadet. Så dere får bare legge dere flate og betale for den utgiften det faktisk er å få lagt et nytt teppe. Bare sørg for at dere får se kvitteringer på alle utgiftene dere skal dekke.

Om dere absolutt vil være noen drittsekker kan dere jo alltids finne ut hvem det var som veltet vannpipen, og forlange han penger for utgiftene han/hun har påført dere
Når man leier lokale så betaler man jo som regel depositum.. Dette er jo for å dekke eventuelle skader som måtte oppstå.. Dersom det er skader som er høyere enn depositumet er det vel forsikringa som dekker det?

Svidd hull i teppe burde jo kanskje bli dekket av brannforsikring? :P Ikke vet jeg. Men alle som leier ut har som regel en forsikring som dekker det meste som måtte komme til skade. Dersom det ikke står noe i kontrakten om at dere har ansvar for skader som måtte oppstå, så har de vel ingeting de skulle si?

Og om de skulle kunne kreve de 16.000, så er det jo han som har forårsaket skaden som må betale? De andre skal jo ikke svi på hans vegne. Kjipt å betale 16.000 for å velte en vannpipe though.. Om det hadde vært meg så hadde jeg gått til sak om jeg fikk den regninga på meg for en bitteliten brannskade, som mest sannsynligvis kan fikses ganske billig, både med og uten håndtverker.
Tangaalf, etter hva jeg har fått ut av tråden så hadde ikke dette stedet forsikring i det hele tatt.

Ville selv tatt det opp med eieren, evt. fikse en deal at dere reparerer det slik at han blir 100% fornøyd, også står dere for utgiftene av reperasjonen.
OT, men burde/er det ikke lovpålagt og ha forsikring på utleielokaler?
Lurer litt på det selv. Er man nødt til å ha en form for forsikring? Hvis det er tilfellet kan saken få en positiv vri for oss
Snakka for ikke så veldig lenge siden med ho ene som var i møte med eierne. De hadde oppdaga at teppet hadde opp til flere skjøter, så de blir nok ikke nødt til å skifte hele teppet.
selvfølgelig er det flere skjøter, hehe, å legge over hele gulvet kun med ett teppe kan vær litt problematisk, visst det er litt størrelse på gulvet
men kan sikkert gå endel tid å få det av, siden det sikkert er limt fast. også må man fjerne den gamle limen før man ev tar på ny, og monterer teppet.
Hva om dere samler festgjengen og sier at dere kan fjerne teppet og limet gratis?
(Kan da ikke være så vansklig med de rette verktøyene?)
Men la pipen være igjen hjemme så den ikke velter på ny.
Så får dere en teppelegger til å kun feste det nye, sikkert billigere.
Det enkleste jeg ser for meg er att visst svihullet er 10x10cm, så finner man bare enn lik teppebit og skjærer ut den svidde delen og limer på den nye (klipp ut/lim inn) hehe.
edit: skriveper
▼ ... over et år senere ... ▼
Tenkte jeg skulle dra opp denne tråden igjen.

Nå er det en god stund siden vi betalte pengene for nytt teppe, og saken er ute av verden - hvertfall enn så lenge.
Noen fra skolen tror de har observert at teppet ikke har blitt byttet ut. Det er over et halvt år siden pengene ble betalt(begynner vel å nærme seg et helt år). Og hvis det da viser seg at de IKKE har brukt pengene vi ga de for nytt teppe til nettopp et nytt teppe, har vi noe vi skulle ha sagt da?
nei, dere har betalt for skadene. Va hun gjør med erstaningen er opp til henne
Tror nok surre har rett dessverre. Blir skikkelig pissed på sånne mennesker, for et bitte-lite høl og null fleksibilitet på et festlokalet uten forsikring? Nesten sånn at jeg hadde henta vegg-til-vegg teppet og sjekka om den ville kle loftet mitt, eller kanskje garasjen? I verste fall hadden kledd innsida på restavfallsdunken!
Hvem i hælvette bruker vegg til vegg teppe i et lokale i dette århundre?
De krever sikkert 16k for å sikre seg billig-laminat eller noe og ta resten selv i lomma:P

Du! Er det ikke noe om at du kan KREVE den ødelagte varen?
Sist endret av Alexbleks; 6. januar 2008 kl. 17:04.
Så da kan vi kreve den ødelagte varen. Og hva om de ikke vil gi oss den? Kan vi få pengene tilbake på noe vis da, forså å vente med å betale til vi får tilsendt en kvittering på utført arbeid?
Sist endret av xtoffer; 6. januar 2008 kl. 17:37.
Jeg har i alle fall fortstått det slik at den som betaler erstaningen har krav på det skadde produktet hvis det må byttes eller noe i den duren. Så om du feks ødelegger en micro ovn på fest (som fort kan skje med litt metall.. ikke prøv :P ) ) og du betaler for ny har du krav på den gamle. Eieren kan i alle fall ikke kreve betalt for en ny og så få den ødelagte reparert av egen lomme.. Tror jeg da.

Jeg håper i alle fall det er slik. Om jeg skulle komme til å hærpe et eller annet eieren egentlig var ute etter å bli kvitt, og jeg måtte gi han penger til å kjøpe ny og han istedenfor bruker pengene på noe annet/ikke bruker dem i det hele tatt hadde jeg blitt ganske sur...
F.. leiter rundt i blinde på nettet og lurer på hva jeg leiter etter. Klassifiseres det mellom erstatning som i fonyelse og erstatning som i utbedre (er ikke det det heter a) skade, eller er dette to ulike kategorier? Finner jo ingenting i dette møkka-jussverket hvis man ikke er hundre prosent sikker på åssen det staves

Utberede skader? Nei, utbedre skader? Forbedre skader? Forberede skader? Gir opp - hjernen spiller for halv piano - røyksugen ass..
Sist endret av paranoy; 6. januar 2008 kl. 17:55.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dersom det er snakk om hærverk, slik som i dette tilfellet, så antar eg at du i praksis må erstatte det uten å kunne klage over kva pengane går til. Teppet har tapt seg i verdi, og den verdien må du betale.

Eg synst faktisk det er rett og rimelig at du ikkje kan krevje at pengane blir brukt til den spesifikke tingen.
Hvor mye måtte dere tilslutt betale, da?
Betalte dere alle 16k? og fikk dere taksert jobben før dere betalte?.
Sitat av vidarlo
Dersom det er snakk om hærverk, slik som i dette tilfellet, så antar eg at du i praksis må erstatte det uten å kunne klage over kva pengane går til. Teppet har tapt seg i verdi, og den verdien må du betale.

Eg synst faktisk det er rett og rimelig at du ikkje kan krevje at pengane blir brukt til den spesifikke tingen.
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke kalle et uhell som å velte vannpipa for hærverk, ettersom det ikke skjedde med vilje. Og uten å vite det så virket det som at trådstarter pyntet litt på historien eieren fikk høre (slik at det ikke var vannpipe men stearinlys elns.). Uansett, hærkverk? Nei..

Og det er vel ikke rett og rimelig at erstatningspengene ikke blir brukt til å dekke skaden? Da har man i praksis betalt for tort og svie - som jeg ikke tror er noen godkjent/annerkjent metode å gjøre opp på...

Men for å ta for oss et litt annet eksempel som muligens kan være relevant til denne saken, la oss si at en 3-4mnd gammel mobiltelefon ikke fungerer lengre. Da er det jo opp til selgeren å bestemme om den skal sendes til reperasjon eller om den skal bli erstatet. Eieren har jo ikke krav på pengene igjen (ikke enda iaff, da må den inn til rep 2-3 ganger minst, eller samme feil 2 ganger..), og eieren har heller ikke noe å si på om selgeren velger å reparere istedenfor å utstede en ny mobil.

Er reglene nogenlunde like i en erstatningssak som trådstarters?
Jeg har ingen ting med saken å gjøre egentlig. Jeg bare undersøker litt for de jentene som har arrangert festen osvosv.
Vi endte opp med å betale 14k. Faren til den ene jenta er i "bransjen" (vet ikke hvilken bransje), men han kunne hvertfall skaffe akkurat det samme teppet for hele lokalet til en samlet pris av 14k.
Det eneste vi vet er at de ikke tok imot hans tilbud.
Har ikke fått noen kvittering eller noe som helst info etter at pengene ble overlevert.
Ganske dårlig research fra jentenes side.
Smart å ikke få kvittering etter å ha overlevert pengene

Utleieren har vel strengt tatt ikke lov til å nekte på å ta imot et tilbud som den faren til den jenta gav. Skulle jo vært samma f... for utleier åssen han får utbedret skaden bare lokalet blir i samme nogenlunde standard som da den ble leid ut. Et helt nytt vegg-til-vegg teppe skulle da virkelig overskygge den stakkarslige 10x10cm da..
Sist endret av paranoy; 6. januar 2008 kl. 18:44.