Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 3263
Hei alle sammen.

Her jeg bor er det ikke kabel TV, så pappa har kjøpt parabol, og har båda Canal Digital og Viassat (noe som jeg også kunne tenke meg). Men siden jeg ikke har så mye peiling på paraboler, dekodere og slikt tenkte jeg at jeg kunne spørre her om litt råd. Får kunnskap kan man aldrig få nok av.

Etter hva jeg har sett så har parabolen to "hoder" (sånne mottakere), og det går to kabler fra parabolen ned til loftet hvor det sitter en boks hvor begge kablene forsvinner inni. Og ut på den andre siden kommer det bare en kabel som går ned til den ene dekoderen i stuen, og fra den dekoderen til den andre dekoderen er den en kabel (altså det er to dekodere).

Her er det et bilde av det jeg har prøv å forklare
http://tg06.info/ul/parabol.gif
Forklaring:
1 - Parabolen
2 - Det ene hodet (mottaker)
3 - Det andre hodet (mottaker)
4 - Den svarte boksen, som det går en ledning ut av.
5 - Den ene dekoderen
6 - Den andre dekoderen
7 - Det er TV'en til pappa

Her kommer mitt første spørsmål;
Hvordan er dekoderne koblet til TVen?
Har ikke vert bak der å sett hvordan det er, men det er sikkert noen her som veit det

Men nå over til det som jeg egentlig lurer mest på; hvordan skal jeg kunne få TV-knalene inn på romme mitt?

Hvis jeg ikke har skjønt helt feil så trenger jeg min egen dekoder, også kopi av begge kortene som står i stuen. Men hva mer?

Her er et bilde til:
http://tg06.info/ul/parabol2.gif
(Dere skjønner vell hva de forskjellige tingene er?)

Hvordan skal jeg koble det der? Blir det ikke svakere signal hvis jeg kobler på en dekoder til? Trenger jeg kanskje en boks som forsterker signalene?I så fall, hva, hvilken?

Dekoder: Kan noen anbefale en dekoder som einer seg til dette? Den trenger da å kunne ha 2 kort i seg. Dreambox?

Kortene: Hvordan skal jeg kopiere kortene? Hva slaks type kort burde jeg bruke, og hvordan utstyr burde jeg da skaffe meg? Gi gjerne linker til andre poster.

Hvis det er noe mer jeg trenger, så si gjerne ifra
Heisann

Hvordan er dekoderne koblet til TVen? Den er koblet til tv via SCART kontakt sannsynligvis

Signalet blir vel ikke dårligere om du kobler en dekoder(tuner) til, men problemet er at du ikke kan se det du vil på tv'en så lenge far i huset ser på en eller annen sat kanal. Så lenge han har signalet fra tuner inn i sin tv først.

Det du/dere bør gjøre for at du skal kunne ha sat tv på rommet ditt, er å kjøpe twin lnb (punkt 2 og 3 som du kaller mottaker) En twin lnb har to utganger fra mottakeren (lnb) slik at du kan trekke kabel til ditt rom fra begge utgangene på lnb (mottakeren)

Du kan f eks bruke Dreambox som jeg gjør, men du *må* ha kort.. og dessverre går det nok ikke å kopiere org kort på noe vis. Tenk hvor mange som hadde sett pirat tv da

Den sorte boksen (nr 4) er nok en diseqc swicht, den samler signalet fra to til en ledning,slik at man bare har en ledning i stedet for 2 inn i huset.

2 Dekodere, det er nok viasat og canal digital sin som er koblet sammen der tenker jeg. Beste er jo å bruke Dreambox, da slipper man to tunere, men folk kjøper som regel pakker, så da må man ha to tunere, hvis man vil se både tv3 og tv2 f eks.

"Kortene: Hvordan skal jeg kopiere kortene? Hva slaks type kort burde jeg bruke, og hvordan utstyr burde jeg da skaffe meg? Gi gjerne linker til andre poster."

Som sagt over så går det nok ikke å kopiere kortene, derfor ikke noen anbefaling til noe kort. osv

Dreambox 7000s og over er nok å anbefale, søk i google å du vil se hvilke dreamboxer som finnes (ofte kallet bare db = dreambox)

Håper du skjønte denne forklaringen min da

Det du trenger:

1. To stykk twin LNB

2. 1 tuner Dreambox f eks

3. Kabler etc til ditt rom

ps, det finnes også noe som dette Cardsplitter


Som tidligere sagt, så håper jeg dette hjalp noe, den cardsplitteren er kanskje det letteste for deg? men jeg har ikke prøvd den saken så den kan jeg ikke si noe om.

Edit ang cardsplitteren, så m å du visst ha en tuner(dekoder) der du bruker dette systemet
mvh DrDoc
Sist endret av DrD.O.C; 2. juli 2006 kl. 09:29. Grunn: litt feil info
wacie's Avatar
Trådstarter
2 0
Hei igjen.

Takk for et bra svar

Men lurer selvfølelig på litt til da
Sitat av DrD.O.C
Det du/dere bør gjøre for at du skal kunne ha sat tv på rommet ditt, er å kjøpe twin lnb (punkt 2 og 3 som du kaller mottaker) En twin lnb har to utganger fra mottakeren (lnb) slik at du kan trekke kabel til ditt rom fra begge utgangene på lnb (mottakeren)
Vis hele sitatet...
Går det ikke å dele den blå kablen (den som går ut fra boks 4) sånn at den ene kablen går til tunern på romme mitt og den andre går til tunerne i stuen?
Nei, det går ikke ann å splitte den blå kabelen.
Dette er fordi det går styresignaler til diseqc switchen (nr 4) fra tunerene (5 og 6). Disse to tunerene er koplet i "serie" slik at signalet går inn i den ene og ut igjen via en "loop trough". Dette vil si at hvis du skal se på en kanal som tuner nr 6 tar inn MÅ tuner nr 5 være slått av. (hvis det er koplet som på tegning)

Det greieste for deg er å gjøre som DrD.O.C har beskrevet over.

DVS:
1: Kjøpe en egen tuner, (gjerne Dreambox)
2: Kjøpe et eller to nye twinlnb, eller twinhoder som det kalles på folkemunne.
3: Kjøpe en eller to nye DiSeqc switcher av HigIso type. Du må bytte ut den som stå der (nr 4) og montere din.
4: Kjøpe kabel slik at du får signal ned til rommet.
(Hvis du vil ha både TV2 og TV3 trenger du 2 stk av pkt 2 og pkt 3)

Hvis du lurer på hvorfor du må kjøpe 2 DiSeqc switcher er dette av samme grunn som nevnt over, styresignalene må ikke "blandes", det kan skje hvis du bruker vanlige DiSeqc'er.

Jeg har skrevet dette ganske enkelt, uten for mange tekniske ordformuleringer, slik at det skal bli lettere å forstå for folk som ikke er "inne" i parabollingoen.
Sist endret av [securitymember]; 2. juli 2006 kl. 14:56. Grunn: Litt finpussing