Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 7436
Har nå lest en del poster om kopiering o.l. Men hvirker som jungeltelegrafen lager historier. Lurer på om folk har klart og putte ting inn i seddel inntak på forskjellige maskiner? Evvnt hva putta du inn?
og Hvordan maskin var det? Og pliiz ikke kom med: For 4 år siden da de gamle automatene.......

Lurer også på tips og trix for og kopiere 50,100 og 200 lapper. (til og leke butikk der jeg jobber) hehe.

Vil på ingen måte bruke det dere sier til noe ulovlig...

Håper jeg ikke skriver noe galt..
Sitat av OsloFriik
Har nå lest en del poster om kopiering o.l. Men hvirker som jungeltelegrafen lager historier. Lurer på om folk har klart og putte ting inn i seddel inntak på forskjellige maskiner? Evvnt hva putta du inn?
og Hvordan maskin var det? Og pliiz ikke kom med: For 4 år siden da de gamle automatene.......

Lurer også på tips og trix for og kopiere 50,100 og 200 lapper. (til og leke butikk der jeg jobber) hehe.
Vil på ingen måte bruke det dere sier til noe ulovlig...

Håper jeg ikke skriver noe galt..
Vis hele sitatet...
Hva mener du med det? Hvordan? (les fet tekst)
Med evvnt vanlig kopimaskin lurer på arktype o.l.
Glem det i parentesen:P
merk at på enkelte kopimaskiner ligger det sperre på seddel-kopiering, og ved forsøk på kopiering låser maskina seg.
(skulle tatt seg ut..)

Det er som regel ein reset-knapp ein eller anna stad.
(kutte strømmen til maksina hjelper ikkje...)
Takk håper ikke dette gjelder min.. Skal teste snart..
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Med en bra skanner, en bra printer, papir og noen uker i lomma er det ganske lett å produsere både 50- og 100-lapper (sikkert andre også, men det ser mest ekte ut når de er litt slitt, og disse er som regel mer slitt enn større sedler). Det er imidlertid ganske ulovlig, og man kan regne med et ublidt møte med politiet dersom noen skulle finne ut av det.
har sett på sedler på norgesbank.no der står størrelesen. kansje jeg kopierer opp og prøver.
det er vel bare 50-lappen som er mulig å kopiere. siden alle større har en sånn glinse ting på seg.
men det er bare til å kopiere i kopimaskinen med vanlig ark, så krøller du den sammen, bretter den opp, krøller den sammen osv.. da ser den bra ut
Siden sedler så vidt jeg vet er laget av ull eller noe, ikke papir skal du slite med å bruke kopimaskin. Det er derfor penger kan vaskes...
ull!? kan du forklare den bedre eller eventuelt vise til noen kilder?
Prøv å vaske en seddel så finner du fort ut at den ser annerledes ut etter vask enn en tippelapp.
Om det er ull vet jeg ikke, men reint papir er det ikke.
Bare for å pirke litt, er det ikke lov til å kopiere sedler heller. Uansett hensikt.
Sedler er laget av bomull og limstoffer

Sitat av google
De lages nemlig ikke av papir, slik falskmyntnere med flotte kopimaskiner har trodd, men av bomull og limstoffer.
Vis hele sitatet...
Sitat av |FSK|
Bare for å pirke litt, er det ikke lov til å kopiere sedler heller. Uansett hensikt.
Vis hele sitatet...
FEIL!
Det er lov å kopiere sedler dersom du forstørrer eller forminsker kopien.
lurer på om det er max 70% eller minimum 130% - men der er eg ikkje heeilt sikker...
Sitat av 2rB
FEIL!
Det er lov å kopiere sedler dersom du forstørrer eller forminsker kopien.
lurer på om det er max 70% eller minimum 130% - men der er eg ikkje heeilt sikker...
Vis hele sitatet...
Aha. Okey. Lærte jeg noe nytt i dag også.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
uhm. Sedler som er 130% større enn vanlige _vil_ folk oppdage. Derfor den lova er der. Og ja, størrelsane stemmer. 70% under faktisk størrelse, eller over 130% av faktisk størrelse.
det er faktisk trykt på vevd bommullspapir, som er sterngt overvåket hvem som tar inn i landet, men en vareprøve går helt sikkert an å få tak i. Ellers er der andre typer papir som er vevd på samme måten. Riktignok annet papir, men en ser ikke forskjell likevel
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Bomullspapir kan du få kjøpt i bokhandelen det. Problemet er når du skal ha bommullspapir med Noregs Bank sitt vassmerke, den vesle metalltråden, og litt andre effektar. Men feelingen blir den samme med alt bomullspapir.
vet du om det er dyrt?
Og om vanlige skrivere klarer det?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dyrt er det, om du samanliknar med vanleg papir. Men med tanke på at du sikkert kan auke verdien på papiret, så er det billeg . Trur det kosta noko slikt som 15,- pr a4 ark for eit års tid sidan.

Men blekkskrivar vil ikkje gi samme feelingen, sidan det ikkje er eit fysisk trykk mot papiret... du kan jo prøve? Koster deg kanskje 20,- i blekk og papir å gjere eit forsøk?

Og nei, Eg printa ikkje sedler. Eg printa ei kontrakt på det.
Dette er skumle saker! Har selv vært mistenkt for å kopiere sedler, og det er ikke noen spøk. Mens jeg satt i varetekt, var de hjemme hos meg, X-dama mi, Bestemora mi og jobben min. og husk jeg var kun mistenkt. Har tenkt i ettertid, at om du blir tatt for dette, så koster det mer en det smaker. Mynt forfalsking og utukt med mindre årige er det som har størst minimums straff her til lands. 6 År. Du kan gjøre mye annet, som igjen fører til at du sitter med disse ettertraktede "sedlene" (og de er ekte også). F.eks: Du kan rane 2 banker, og enda slippe unna med halve straffen av det du får for å realisere tankene dine. Regelen er klar" Blir du dømt, er straffen MINIMUM 6 ÅR. Jeg er så langt i fra en borger som lever etter den tykke røde boka selv, men ville bare si ifra at dette er nesten forbudt å tenke på.
jasJAS, er du yas på IRC?
Jeg kopierte sedler en gang, men det var bare for å brenne dem foran øynene på en kompis.
*føle seg kriminell*
Sitat av OsloFriik
Har nå lest en del poster om kopiering o.l. Men hvirker som jungeltelegrafen lager historier. Lurer på om folk har klart og putte ting inn i seddel inntak på forskjellige maskiner? Evvnt hva putta du inn?

Håper jeg ikke skriver noe galt..
Vis hele sitatet...
For endel år tilbake, kom jeg over en sånn maskin hvor du setter inn seddler
og får myntruller tilbake. Det var inni ett bygg med div. auotmater.
Skulle egentli stå der å få varmen i kroppen, da vi var fulle/midtvinters.
Vi sto og trykkte på alle automatene fikk ut kvitteringer på 0,-. Den ene automaten, den jeg sto ved virket ikke.
Kontakt servicefolk elns. sto det i skjermen.

Trykka deretter på de rette knappene, kom inn på en skjult meny.fant ut hvordan jeg navigerte der. Fikk den seddel-inntak greia til å gå motsatt vei, da fant vi ut hvorfor maskina var ute av drift. Ut kom seddler. 200 lapper. tilslutt kom en istykker reven lapp, den hadde hengt seg opp.kamera overalt da dette var i tilbygget til en bank

Vi stakk derifra, kom hjem å oppdaga FAEN jeg har Firmajakke m/logo Navne mitt åssån..
Men men de tenkte nok at; Jaggu rask service på automaten kl 0300 på en lørdagskveld.
Noen kopimaskiner låser seg faktisk, har en kopimaskin på jobben hvor det står advarsel om at hvis man prøver å kopiere penger så vil den låse seg og måtte ha reperatør for å få resatt den igjen. Så sjekk før du eventuelt kopierer noe sånt. litt kjedelig hvis du blir tatt på den måten.

Ellers så har jeg en kompis som ble tatt for å kopiere penger, blei henta på skolen og satt i avhør og sånn men slapp unna med at de tok pcn og pengene hans
Noen versjoner av Adobe Photoshop merker faktisk om du åpner eller scanner inn en seddel og linker til Norges Bank sin nettside hvor det står at det er ulovlig.
Sitat av slashdot
uhm. Sedler som er 130% større enn vanlige _vil_ folk oppdage. Derfor den lova er der. Og ja, størrelsane stemmer. 70% under faktisk størrelse, eller over 130% av faktisk størrelse.
Vis hele sitatet...


Seddelmønster må ikke gjengis i naturlig størrelse. Ved forminskning skal gjengivelsen være høyst 50% av originalens lengde- og breddemål. Ved forstørring skal gjengivelsen være minst 150% av originalens lengde- og breddemål. Reglene gjelder også ved gjengivelse av deler av seddelmønsteret
Sitat av 2rB
FEIL!
Det er lov å kopiere sedler dersom du forstørrer eller forminsker kopien.
lurer på om det er max 70% eller minimum 130% - men der er eg ikkje heeilt sikker...
Vis hele sitatet...
Der er også lov til å kopiere sedler til feks teater bruk. Men må mange nyere scannere er det lagt inn en sperre så hvis du prøver å kopiere en seddel blir bilde bare helt føkka. Da kan du ringe norges bank og forklare saken og si at det skal brukes til, feks, teater. Da får du en kode som du kan skrive inn, så fungerer det, en det står, i dette tilfellet, "TEATER" på tvers av seddlene.
Quote:
Streng straff
Det er streng straff for pengeforfalskning. Minstestraffen er 3 års fengsel. En del av straffen gjøres konsekvent ubetinget, det vil si at den må sones i fengsel. Rettspraksis viser at selv tidligere ustraffede unge mennesker må sone en del av straffen i fengsel. En ung gutt fra Oslo ble tatt for produksjon av 15 falske 500-lapper og bruk av syv av disse. Han ble dømt til et halvt år i fengsel pluss to år og syv måneder betinget fengsel. Dessuten blir dommen registrert hos politiet og vil følge ham hvis han trenger politiattest for å søke jobb eller utdannelse.


Kilde: http://pub.tv2.no/nettavisen/spray/s...icle161113.ece
▼ ... noen uker senere ... ▼
Photoshop 7 skal visst nok ikke ha noen sperre for scanning av sedler, men CS versjonene er kjent for dette, men vil ikke anbefale noen å gjøre det.
Sitat av cspace
Photoshop 7 skal visst nok ikke ha noen sperre for scanning av sedler, men CS versjonene er kjent for dette, men vil ikke anbefale noen å gjøre det.
Vis hele sitatet...
Du tenkte på den gule prikk-koden som blir brukt for og spore opp tid og dato på når utskriften ble gjort, og serienummeret på printeren som utskriften ble gjort på ? Denne prikk-koden er iallefall i photoshop cs, og den befinner seg nok i mange andre progz oxo
Sitat av 2rB
FEIL!
Det er lov å kopiere sedler dersom du forstørrer eller forminsker kopien.
lurer på om det er max 70% eller minimum 130% - men der er eg ikkje heeilt sikker...
Vis hele sitatet...
Og fortell meg bare sånn ca. hva man skal med en 50lapp med A4 str. ? Les litt rundt i forumet, tipper du blir sliten ettervært av å komme med "glupe innblikk".
Du skal gjøre en god jobb om du ikke blir oppdaget med vanlig pappir... Seddelpappir
Tror du kan like godt gi opp

Det er VELDIG vanskelig å forfalske sedler. Du vil mest sannsynlig aldri finne ut av alle tingene som er bygget inn i sedlene. Det er allerede i dag bygget inn merker som kun kan sees i infrarødt lys, sølvtråder etc.

Tror du skal ha ganske flaks om du får laget noen forfalskninger du kan bruke til noe nyttig, eventuellt toppjobb i Norges bank.
Er endel som har snakket om at kopimaskiner låser seg ved at man forsøker å kopiere pengesedler. Jeg har forsøkt dette på samtlige maskiner fra prisklasse 50.000 til 150.000, det som skjer er at man får ut et helt sort ark. Jeg tror den reagerer på metallet som er inni seddelen.
Jeg var forøvrig på en slags messe som ligger ved strykejernet i oslo, hvor de hadde en blacklight (ellernoe) hvor man så alt som lå inni seddelen, man kunne se at hver seddel hadde en logo som man ikke kan se mot lys f.eks, og massevis av små metallstreker spredt rundt på hele seddelen.
Du tenkte på den gule prikk-koden som blir brukt for og spore opp tid og dato på når utskriften ble gjort, og serienummeret på printeren som utskriften ble gjort på ? Denne prikk-koden er iallefall i photoshop cs, og den befinner seg nok i mange andre progz oxo
Vis hele sitatet...
Ville bare nevne at noen av de større skriver produsentene legger igjen merker på papiret som blir skrevet ut med tid, dato og skriverens serienummer.

Kopierer du seddler kan det lønne seg å kaste\brenne skriveren om du skulle bli mistenkt eller bladet inn på noen måte.
Jeg har rensket alt i denne tråden som ikke har med topic å gjøre. Evnet i tråden omhandler pengekopiering. Hold det til det. Gjør dere noe annet låser jeg tråden.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvis du har tenkt til å lage sedler med en printer kan jeg love deg med en gang at du ikke vil få det til. Det finnes så mange forskjellige ting i sedlene som en printer ikke vil greie å lage. F.eks. er det en komet som du kun kan se i UV-lys på 200-lappen (eller så er det 100, husker ikke). Bare prøv å holde en lapp opp mot lyset så kan du se hvor mange detaljer det er der.

Jeg har selv havnet i bråk etter uvettig bruk av scanner og printer, ikke noe å anbefale.