Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3772
Heisann!

Har tenkt på en ting siden jeg kom hjem fra USA i sommer. Det å gå på kino i Norge bli dyrere og dyrere. I usa hadde de i de fleste byene et "dollar theatre" som sendte litt eldre filmer. Vet at det finnes noe lignende i ett par byer i Norge også.

Tror dere at det er marked for å starte noe slikt?
Jeg antar du mener at det kostet 1 $ for hver enkelt visning pr. person?

Har i hvert fall aldri hørt om det her jeg bor eller områdene rundt (Asker). Men nå skal det jo sier at kino prisen i USA er relativt lav fra før av, så om du finner kinoer i Norge som viser filmer til 6-7,- filmen tviler jeg på.

Sitat av oifind
Tror dere at det er marked for å starte noe slikt?
Vis hele sitatet...
Hadde vært kult å starte noe sånt, massene er jo der ute, nå kommer jo snart eldrebølgen; en måned med bare "Helter i Telemark" og Drive In kino med "Casablanca" og "Tatt av Vinden" hadde vært noe.

Fritt for å _ikke_ vekke eldre menn som har sikla nedover sæggetitsa til en 80 år gammel dame..
Vi har da drive-in i Norge?:P
One of the good guys
2rs1's Avatar
Dette kommer framover. Eneste man må vente på er at selve kino-projektoren skal gå over ifra å vise analog film til digital. På den måten slipper filmene komme i form av gigantiske film-ruller til stykkpris av mangfoldige tusen, men kan sendes ut til alle kinoer som vil vise den. Dagens analoge utstyr koster flesk, men det digitale kan du komme av gårde med bra utstyr ganske billig. Muligheten for billig-kino vil da bli veldig stor.

Skal du starte en billigkino i dag, regner jeg med at du vil få et helvettes pes for å få tak i filmer, så da ender du opp med gamle filmer som folk heller leier på dvd og titter på hjemmekinoen. MEN er ikke en dum ide, kinoprisene i norge svir skikkelig.
Ser fram til å se grønne tall i ditt budsjett! Noe jeg tviler på at kommer til å skje! Du må jo ha et sted å vise filmen også! Og hvis ikke stuen din er på størrelse med colosseum må du nok leie/kjøpe deg et sted pluss utstyr! Si fra når du får grønne tall så skal jeg være positiv til denne ideen!
gees! Det var bare en ide. I usa kosta det 7-8 kroner, men jeg antar at her kunne det gå så lenge det var under femtilappen. Tenkte da kanskje å vise litt eldre filmer. dvs fra 1-2 år gamle osv.

El_tafso: hvis du leser det du skriver så ser du at det ser utrolig dumt ut. Man kan ikke starte med grønne tall.
el_tafso: Du vet at hvis du virkelig går igang med noe slikt å får konsesjon til kinodrift i Norge så tror jeg nok veldig sannsynlig at kommune og stat vil være med å støtte et slik tilbud. De har bygget en fontene i Asker til 7 mill., så hvorfor ikke kinodrift med eldre filmer så de pensjonerte kan hygge seg ute. Grønne tall er ingenting når pappa betaler..

Sitat av oifind
gees! Det var bare en ide. I usa kosta det 7-8 kroner, men jeg antar at her kunne det gå så lenge det var under femtilappen. Tenkte da kanskje å vise litt eldre filmer. dvs fra 1-2 år gamle osv.
Vis hele sitatet...
Jeg syns faktisk det var en god idé, og det starter som oftest med gode idéer.

Jeg meg selv har ikke kapasitet til å starte noe sånn her, kanskje fordi jeg ikke er så interessert i kinodrift. Men det må da finnes noen her (eller andre steder) som kan se businessen. Hadde tilbudet vært der så hadde i hvert fall jeg returnert til kinosalen for å se litt "last decades" filmer med god lyd å bra bilde i stedet for den unike opplevelsen; stereolyd og 29".
Fint at det er noen som syntes det var en god ide. Tanken var forresten at den skulle være for folk i alle aldre. Men vise klassikere og filmer som ikke lengre er på kinoene som bare viser "hollywood dritt". Vise f.eks Citizen Kane, Snatch etc.
hadde kinoen din vist snatch til en billig penge hadde jeg vært teh first one in lane, liker tankegangen din
Kan få en del inntekter ved salg av snop og slikt også, tenk på det. Men tanken er ikke dum, men om den lar seg gjennomføre er jeg litt tvilsom til
Hvis du begyner i det små. Får en avtale med et kulturhus eller grendehus starter med en prosjektor og en dvd spiller (skaffer tilatelse til å vise dvdfilmen for et publikum). Tjener noen kr på det en stund også utvider du til et eget sted med beder lyd og bilde. Bare jobber deg oppover, starter i det små.
Takk for alle tilbakemeldinger. Er det noen som vet hvordan det er å få tak i visningstillatelser, regner med at det er ganske omstendig papirarbeid og koster en god del, eller?
for og vise en film.
Så har du avgift på filmen som er liggende fra 5-10k
Du har avgift på hver person som jobber.
Du har avgift på hvor mange sitteplasser det er.

Du kan jo tenke deg videre da. Glem og start med grønne tall. spør du meg kommer du til og starte med røde tall og slutte med store røde tall og en utlending på døra hver dag!
Sitat av Maddy
Dette kommer framover. Eneste man må vente på er at selve kino-projektoren skal gå over ifra å vise analog film til digital. På den måten slipper filmene komme i form av gigantiske film-ruller til stykkpris av mangfoldige tusen, men kan sendes ut til alle kinoer som vil vise den. Dagens analoge utstyr koster flesk, men det digitale kan du komme av gårde med bra utstyr ganske billig. Muligheten for billig-kino vil da bli veldig stor.
Vis hele sitatet...
Veeel, en 35mm filmkopi koster i dag under 10 000,- kr, så hvis den vises i en sal med 100 sitteplasser og to visninger pr kveld i en uke med en bilettpris på 50,- så går det regnestykket opp ganske lett. (forutsatt et jevnt gjennomsnittlig besøkstall)
Kinomaskinen for 35mm film er og vesentlig billigere enn fremvisere for D-Kino (les; Digital Kino).
For å følge standarden som nå er satt av Hollywood for D-Kino må projektoren ha minst 4k oppløsning, dvs: 4096 x 2160 pixels. Disse projektorene er det få av, Sony lager en. (Ser slik ut)

Prislappen på å digitalisere en kinosal vil ligge på 1-1,5 mill kroner (ikke inkludert lydanlegg). Hvorav projektoren koster ca 700 000,- i tillegg kommer datasystemer som kan spille de digitale filmene.
Prislappen på en kinosal i dag, med 35mm, er ca 300 000,- hvorav kinomaskinen koster ca 150 000,- i tillegg kommer NR-tårn og lydanlegg.

Prisene på digitalt vil nok falle i fremtiden, men det vil nok ta ganske lang tid før de er nede på prisnivået til 35mm.

Så det er jo riktig å si at analog kino koster flesk, men digital kino koster enda mer flesk.
Tja... er vel nesten dette området filmklubber dekker? Men forøvrig liker jeg ideen, gudene vet om det er økonomisk gjennomførbart, men ideen er god. Må da være mulig å skaffe tillatelse til å vise en film til et betalende publikum uten å ha fremviser til en 700k osv osv, men du må nok helt sikkert ha rimelig ålreit utstyr for å gjøre det attraktivt å se en film der istedet for hjemme.

Evt - ta kontakt med en lokal kino og hør om det er mulig å kjøre en filmklubb der en kveld en gang i blant eller noe, de sipper jo om at det er dårlig besøk på kinoene nå om dagen, så kanskje de vil være med på ideen på en eller annen måte.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hmm, jeg har vært på bygdekinoer der lokalet er et standard danselokale med lærret over scenen og vanlige plastikstoler type de man finner i møtelokaler og lignende fungerer som stol. Lydannlegget er så dårlig at bassen skurrer ut all lyd i actionfylte scener og så videre. Kan da virkelig ikke være så strenge krav som må oppfylles når dette er mulig?
Sist endret av Tias; 24. september 2005 kl. 18:34.
Jeg har tenkt på dette selv, det å starte en kino med litt alternative filmer. Jeg tror hovedproblemet hadde vært å skaffe rettigheter til å vise forskjellige filmer, og lokale.
Jeg tror problemet hadde vaert aa skaffe kunder, jeg betaler heller 75 enn 50 kroner for aa se en film paa ordentlig kino!
tja. Det kommer kanskje an på om du liker det de viser på de "vanlige" kinoene også.
Et slikt prosjekt er ganske lett om man får med sponsorer, osv... Reklame...
Staten har også penger de legger i norsk filmindustri.
Godt mulig å få penger av frifond til og starte et slikt prosjekt og !

Så med andre ord er ikke dette umulig!
Sist endret av dico; 27. september 2005 kl. 10:31.