Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2260
Hallåis!

Når jeg var å haiket i frankriket i fjor sommer møtte jeg på en gjeng rastafletta ungdomer rundt min alder (20-25) De plukket meg opp fra veikanten jeg haiket fra med campingbilen dems og jeg reiste rundt med dem i litt over 2 uker nedi spania og tilbake til hjembyen dems i frankriket som heter Toulouse.

De kaldte seg Squattere, altså. De hadde åpnet en leilighet midt i byen som var avstengt, pusset den opp og bodde der gratis med strøm å nett som fortsatt var i bygget. Selv toalettene og dusjene var i full stand. Var ikke riktig nok fineste leilighetene jeg hadde sett, men de bodde jo der helt gratis å gjorde hva de enn ville.

Dersom disse menneskene elsket å reise var dette en mega løsning for dem!


Så jeg bare lurte på en bitte liten ting, hvordan ville dette fungert i Norge?
Er det noen muligheter for å finne slike avstengte / nedlagte leiligheter / hybler som kan gjenåpnes?

Vet dette selvfølgelig blir å bryte en god del regler men det er ikke poenget!


Takker for svar!
Sist endret av Danbanan; 1. februar 2011 kl. 17:39.
Vet om en del nedlage hus osv i oslo. Ulempen er bare at de som regel skal rives. Ellerså kan du vel høre med blitz? De har sikkert en god del erfaring der også
Ja, har funnet noen gamle leiligheter. Problemet var bare de skulle oppusses ganske snart så det var jo bare å glemme.

Planen min var egentlig å dyrke tomater og muligens bo der gjennom sommeren.
Homemade Retard
zeicko's Avatar
Sitat av Danbanan Vis innlegg
Ja, har funnet noen gamle leiligheter. Problemet var bare de skulle oppusses ganske snart så det var jo bare å glemme.

Planen min var egentlig å dyrke tomater og muligens bo der gjennom sommeren.
Vis hele sitatet...
når begynte folk å kalle dop for " tomater"
Sitat av Danbanan Vis innlegg
Hallåis!

Når jeg var å haiket i frankriket i fjor sommer møtte jeg på en gjeng rastafletta ungdomer rundt min alder (20-25) De plukket meg opp fra veikanten jeg haiket fra med campingbilen dems og jeg reiste rundt med dem i litt over 2 uker nedi spania og tilbake til hjembyen dems i frankriket som heter Toulouse.

De kaldte seg Squattere, altså. De hadde åpnet en leilighet midt i byen som var avstengt, pusset den opp og bodde der gratis med strøm å nett som fortsatt var i bygget. Selv toalettene og dusjene var i full stand. Var ikke riktig nok fineste leilighetene jeg hadde sett, men de bodde jo der helt gratis å gjorde hva de enn ville.

Dersom disse menneskene elsket å reise var dette en mega løsning for dem!


Så jeg bare lurte på en bitte liten ting, hvordan ville dette fungert i Norge?
Er det noen muligheter for å finne slike avstengte / nedlagte leiligheter / hybler som kan gjenåpnes?

Vet dette selvfølgelig blir å bryte en god del regler men det er ikke poenget!


Takker for svar!
Vis hele sitatet...
En squatter kalles husokkupant på norsk, og det finnes plenty av steder, særlig i hovedstaden. Andre land, deriblant Nederland, har ordninger hvor kondemnerte bygninger blir leid til en veldig billig penge for å unngå husokkupasjon.

Eks.:
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...ngen/1.6270087
Sitat av zeicko Vis innlegg
når begynte folk å kalle dop for " tomater"
Vis hele sitatet...

Så lenge jeg kan huske så bruker folk å kalle dyrke tomater isteden for dyrke pot...
Vel strømmen er stengt av i de fleste leiligheter som er flyttet ut av.
Du vil få visse problemer om du skal ha noe lys og kutte ned lystiden og lignende. Blir pes uten strøm
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Vel strømmen er stengt av i de fleste leiligheter som er flyttet ut av.
Du vil få visse problemer om du skal ha noe lys og kutte ned lystiden og lignende. Blir pes uten strøm
Vis hele sitatet...
Vel, når man okkuperer ulovlig, så er jo ikke veien så lang for å tappe strøm fra omkringliggende kilder.
Spørs hvor kyndig elektriker du er da. Du vil ikke brenne ned kåken samtidig
Er folk som okkuperer tomme hus i Trondheim i alle fall.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Spørs hvor kyndig elektriker du er da. Du vil ikke brenne ned kåken samtidig
Vis hele sitatet...
Hvis strømmen er stengt med en plastsikring så er det ikke verre enn å ta en 4mm unbraconøkkel og borre hull i den lengste enden og vips, så skrur du den ut og har strøm.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Se åssen de gjør det på byggplasser! Vann og strøm er nok ikke på, men alle kan bruke en stengeventil. Strømmen er jeg ikke sikker, men en skjøtelending med litt løv over er søtt. Stort strømforbruk vil de merke! så å dyrke mye ville jeg ikke anbefalt
Vil bare si at det å dyrke "tomater" i ett tomt bygg ikke er veldig smart. Når det ikke er du som er lovlig disponent over leiligheten kan det fort hende at noen som er nettopp det kommer inn og finner tomatene dine. Da er ikke veien til spaning fra onkel blå sin side lang. Liker ideèn din, men i praksis er det ikke smart