Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  117 82199
Jeg og to venninner var på besøk på gamle lier mentalsykehus i går. Vi kom oss greit inn, men da vi skulle ut ble vi møtt av to vektere som hadde gjemt seg i buskene for å overraske oss. De informerte oss om at vi hadde gjort innbrudd og at vi ville bli anmeldt. De hadde ikke anmeldelsespapirer der og da, så de ringte politiet. Politiet hadde ikke ressurser til å komme, så vekterne skrev ned navn, fødselsnummer og telefon nummer på alle tre. De fortalte at de skulle hente papirene på politistasjonen senere for så å anmelde oss. De sa også at dette ville resultere i en bot (uvisst hvor mye) og en prikk på rullebladet. Vi fikk også beskjed om at huseier muligens ringer oss i dag.

De ville at jeg skulle videreformidle her på freakforum om at det er opptrappet vakthold der, og at det vil være mye vanskeligere å snike seg inn/ut usett.

Etter å ha fortalt dette, er det noen som har lignende erfaringer? og tror dere de faktisk kommer til å gidde å anmelde oss i det hele tatt?
Hvorfor sa dere navn?
Vi ble veldig nervøse da de dukket opp, jeg kom senere på at vektere ikke har krav på å få personinformasjon og at det kun er politiet som kan kreve dette (så vidt jeg husker).
Hvordan viste de at dere kom fra freakforum?
Sitat av Jonhe008 Vis innlegg
Hvordan viste de at dere kom fra freakforum?
Vis hele sitatet...
Ser det på de
De spurte faktisk om det var her vi hadde fått høre om stedet
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Sitat av Jonhe008 Vis innlegg
Hvordan viste de at dere kom fra freakforum?
Vis hele sitatet...
Sist endret av djxfade; 5. juli 2010 kl. 13:08.
Så nå har liksom Lier Mentalsykehus vektere som holder vakt 24/7 i tilfelle det kommer noen freakere dit? hadde det ikke vært lettere med en dørlås? Høres litt ut som noen har køddet med dere. Vektere har aldri krav på sånn informasjon som jeg vet værtfall.
De hadde full vekteruniform på seg, så det er heller tvilsomt at det er noen som har gjort det for å skremme oss. Jeg håper virkelig huseier ringer i løpet av dagen, da får vi kanskje en sjangse til å snakke oss ut av dette.
Om huseiern ringer dere så prøv å forklar situasjonen.

Huseiern er nok ikke ute etter at barn skal få en saftig bot for dette her.
Folk blir stanset av vektere på Lier 24/7, kjenner flere som det har skjedd med og det har ikke resultert i noe. Bygget er jo også "åpent", dere har dermed ikke brytt dere inn med mindre dere faktisk har brytt opp en dør eller knust et vindu, sist jeg var der var ikke dette nødvendig da mange innganger stod åpne. Dere burde derfor ikke bli for stresset, antakelig klarer dere å komme dere fint ut av situasjonen

For folk som vil besøke bygget uten å bli overrasket av vektere anbefaler jeg dere å benytte dere av denne alternative ankomstveien beskrevet her: http://uenorge.diskusjonsforum.no/uenorge-about4.html
Sitat av UENorge Vis innlegg
Folk blir stanset av vektere på Lier 24/7, kjenner flere som det har skjedd med og det har ikke resultert i noe. Bygget er jo også "åpent", dere har dermed ikke brytt dere inn med mindre dere faktisk har brytt opp en dør eller knust et vindu, sist jeg var der var ikke dette nødvendig da mange innganger stod åpne. Dere burde derfor ikke bli for stresset, antakelig klarer dere å komme dere fint ut av situasjonen

For folk som vil besøke bygget uten å bli overrasket av vektere anbefaler jeg dere å benytte dere av denne alternative ankomstveien beskrevet her: http://uenorge.diskusjonsforum.no/uenorge-about4.html
Vis hele sitatet...
Når du har postet den her tar det nok ikkje lange tiden før vekterene også er oppdatert på veien.
i lol'd

OT - Hva er det som er verdt å få med seg på "gamle lier mentalsykehus"?
kjedelig streiting
Sitat av UENorge Vis innlegg
Folk blir stanset av vektere på Lier 24/7, kjenner flere som det har skjedd med og det har ikke resultert i noe. Bygget er jo også "åpent", dere har dermed ikke brytt dere inn med mindre dere faktisk har brytt opp en dør eller knust et vindu, sist jeg var der var ikke dette nødvendig da mange innganger stod åpne. Dere burde derfor ikke bli for stresset, antakelig klarer dere å komme dere fint ut av situasjonen
Vis hele sitatet...
Fremdeles vil man kunne bli dømt for andre paragrafer. Kjenner selv også noen som har blitt anmeldt der. Eierne av sykehuset har vel muligens funnet ut at det er billigere å leie noen vakter som passer på enn å spikre igjen huset for at noen deretter bryter seg inn igjen uka etter. For å ikke snakke om hvis noen skulle skade seg der inne.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
For å ikke snakke om hvis noen skulle skade seg der inne.
Vis hele sitatet...
Da er det jo veldig smart av vekterene å vente til man kjem ut igjen. For ulykker kan ikkje skje hvis vektere venter på deg utfor.
Sitat av UENorge Vis innlegg
Bygget er jo også "åpent", dere har dermed ikke brytt dere inn med mindre dere faktisk har brytt opp en dør eller knust et vindu, sist jeg var der var ikke dette nødvendig da mange innganger stod åpne. Dere burde derfor ikke bli for stresset, antakelig klarer dere å komme dere fint ut av situasjonen
Vis hele sitatet...
Så hvis jeg har dører og vinduene mine åpne på min eiendom en varm sommerdag, så betyr dette at det er lovelig å ta seg inn i mitt hus?
Sitat av Dibsent Vis innlegg
Så hvis jeg har dører og vinduene mine åpne på min eiendom en varm sommerdag, så betyr dette at det er lovelig å ta seg inn i mitt hus?
Vis hele sitatet...
I følge UeNorge ja!
Sitat av Dibsent Vis innlegg
Så hvis jeg har dører og vinduene mine åpne på min eiendom en varm sommerdag, så betyr dette at det er lovelig å ta seg inn i mitt hus?
Vis hele sitatet...
Det er da "trespassing", men ikke innbrudd.

Innbrudd er en språklig definisjon av det å skaffe seg uberettiget adgang til et sted (hus, bil, båt, jernbanevogn m.v) ved å beskadige en gjenstand som er egnet til beskyttelse mot inntrenging
Sitat av UENorge Vis innlegg
Bygget er jo også "åpent", dere har dermed ikke brytt dere inn med mindre dere faktisk har brytt opp en dør eller knust et vindu, sist jeg var der var ikke dette nødvendig da mange innganger stod åpne.
Vis hele sitatet...
Spiller egentlig ingen trille så lenge det er privat eiendom.
Jeg har faktisk blitt dømt for innbrudd etter at jeg åpnet en dør som var sikret med en pinne gjennom beslaget der hengelåsen egentlig skal stå.

Altså det var ingen lås på døren og i tillegg var det et forlatt bygg.

Sitat av Masi Vis innlegg
Da er det jo veldig smart av vekterene å vente til man kjem ut igjen. For ulykker kan ikkje skje hvis vektere venter på deg utfor.
Vis hele sitatet...
De kan ikke være over alt.
Har det falt deg inn at de kan ha kommet seg inn uten at vekterne oppdaget det?
Sist endret av Knask; 5. juli 2010 kl. 14:30.
Hva sier folk at vi drar dit og skremmer livskiten ut av de vektene ? Lager en plan ellerno
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Har det falt deg inn at de kan ha kommet seg inn uten at vekterne oppdaget det?
Vis hele sitatet...
De er jo vektere, klart de er overalt da
Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Det er da "trespassing", men ikke innbrudd.

Innbrudd er en språklig definisjon av det å skaffe seg uberettiget adgang til et sted (hus, bil, båt, jernbanevogn m.v) ved å beskadige en gjenstand som er egnet til beskyttelse mot inntrenging
Vis hele sitatet...
Helt riktig det Henrik-Vanger sider, i følge norsk lov:

"Dersom adgangen har skjedd gjennom en ulåst dør eller et åpent vindu er det derimot ikke innbrudd, men dette vil kunne rammes av andre mindre alvorlige straffebud, se som eksempel straffeloven § 395."
kjedelig streiting
Sitat av UENorge Vis innlegg
Helt riktig det Henrik-Vanger sider, i følge norsk lov:

"Dersom adgangen har skjedd gjennom en ulåst dør eller et åpent vindu er det derimot ikke innbrudd, men dette vil kunne rammes av andre mindre alvorlige straffebud, se som eksempel straffeloven § 395."
Vis hele sitatet...
Fremdeles så vil du da kunne bli straffal ganske greit. Hjelper ikke å si "verandadøren stod oppe" når du politiet tar det idet du går ut fra en leilighet midt i byen.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Fremdeles så vil du da kunne bli straffal ganske greit. Hjelper ikke å si "verandadøren stod oppe" når du politiet tar det idet du går ut fra en leilighet midt i byen.
Vis hele sitatet...
Regner med at du mener straffet? At en kan bli straffet etter for eksempel straffeloven § 395 har jeg aldri nektet på, derimot står jeg fortsatt på mitt med at det ikke er innbrudd hvis du går inn i et åpent, tomt og forlatt hus uten den hensikt å stjele eller drive hærverk. En vil derfor i denne saken bli behandlet mildere av politiet og antakelig kunne slippe unna med en advarsel.

I dette tilfellet vil vel Lier kommune at uvedkommende skal holde seg unna bygget for å hindre personskader og for at uvedkommende ikke skal plage pasienter som fortsatt er i behandling i de nærliggende byggene, ikke fordi det er verdifulle ting en kan stjele. Jeg mener at dette også peker i retning at de vil få en advarsel og ikke bli tatt for innbrudd..
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Fremdeles så vil du da kunne bli straffal ganske greit. Hjelper ikke å si "verandadøren stod oppe" når du politiet tar det idet du går ut fra en leilighet midt i byen.
Vis hele sitatet...
Forskjellen er at politiet ikke står her, kun vektere. Vekterene har lov til å holde deg igjen til politiet kommer, hvis de ser det begå en kriminell handling som har en strafferamme på over 6 mnd. (kilde: juristen, ung.no), i likhet med andre vanlige borgere. Om det å ferdes på privat område (uten å bryte seg inn, ødelegge noe eller stjele noe) kan straffes med 6 mnd. fengsel er jeg usikker på, men ser det som usannsynlig. Hvis jeg har rett i den antakelsen har vekterene ikke lov å holde deg igjen, og du kan fritt gå din vei.
Vil også minne om den geniale rettigheten "putativt nødverge" som i praksis går ut på at du har lov å yte så mye vold som du mener det er grunnlag for å tro at en angriper vil yte mot deg. Holder en vekter deg igjen uten hjemmel i lovverket, eller du har sterk grunn til å tro det, er jo dette frihetsberøvelse, og du kan med trygghet legge han/henne i bakken for eksempel uten at det skal få noe konsekvenser.
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Når på døgnet skjedde denne vekter-overraskelsen?

Her er en tråd fra et annet forum som tar for seg noen lover og regler om det å gå inn i forlatte hus og ta bilder. Litt uklare disse lovene i Norge føler jeg. I mange andre land ser man ikke på en slik "trespassing" som så alvorlig så lenge man ikke ødelegger ting av verdi og bryter seg inn, men hvis man ikke fjerner seg etter anmodning av eier kan man få bøter o.l. Tror ikke den juss diskusjonen kom til noen konklusjon...

Skjønner eiere av forlatte steder som Lier ikke ønsker at folk skal skade seg der inne. Men man går jo inn der på eget ansvar og kan ikke tenke meg at noen saksøker Lier sykehus hvis noe skjer der inne. Litt selvinnsikt bør man ha når går rundt slike steder. Tagging og hærverk er også en utrolig uting som også bidrar til økt vakthold tenker jeg.

Jeg har tidligere blitt kontaktet av eier av et sted jeg la ut bilder av som hadde "blitt tipset av politiet om bildene mine". De ønsket det fjernet i frykt for at folk skulle gjøre hærverk og okkupere. Litt teit med tanke på at det ofte står skrevet om sånne steder i lokalaviser og på nettet generelt, så tror ikke mine bilder har så mye å si. Men jeg var ryddig og tok bort bildene og alt var greit. De var forståelsesfulle for at jeg ikke hadde rørt eller ødelagt noe. Usikker på om politiet virkelig var inne i bildet eller om det bare ble brukt som en trussel.
Sitat av MrNorUe Vis innlegg
Når på døgnet skjedde denne vekter-overraskelsen?
Vis hele sitatet...
Det var kl 0300 nå i natt, synes det er spesielt at det er vektere der på en natt til mandag, kanskje vi bare hadde uflaks.
Vekterne sitter nok å ser på tråden å leser å koser seg nå.
Kan ikke dere si litt om hva som foregår der oppe da, uten å gå in på denne enkeltsaken...
Vurderer selv å ta meg en tur opp dit å se.
Møter jeg vektere vil jeg nok gi et høflig nikk, si hei å tussle videre.
Jeg har tenkt meg opp en tur til kjære Lier Mentalsykehus igjen snart. Det blir litt annerledes inntredning enn sist forstås. Tar skauveien frem til bygget, kommer til å se nøye etter vakter før jeg våger meg inn. Så kommer jeg til å gå ut foran, der man da omtrent hopper rett ned på veien.

Har hørt rykter om at noen kontaktet huseier og spurte om å få leie lokalet for å holde dub-step party der.

EDIT: Nå vet vekterne om min slumske plan.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Forskjellen er at politiet ikke står her, kun vektere. Vekterene har lov til å holde deg igjen til politiet kommer, hvis de ser det begå en kriminell handling som har en strafferamme på over 6 mnd. (kilde: juristen, ung.no), i likhet med andre vanlige borgere. Om det å ferdes på privat område (uten å bryte seg inn, ødelegge noe eller stjele noe) kan straffes med 6 mnd. fengsel er jeg usikker på, men ser det som usannsynlig. Hvis jeg har rett i den antakelsen har vekterene ikke lov å holde deg igjen, og du kan fritt gå din vei.
Vis hele sitatet...
Betyr dette at det i gåseøyne er lov å ta seg inn på sykehuset?
Sist endret av Totskalle; 5. juli 2010 kl. 22:40.
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
LOL Rent-A-Cop
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Betyr dette at det i gåseøyne er lov å ta seg inn på sykehuset?
Vis hele sitatet...
Nei. Hvis du blir tatt på fersk gjerning av politiet, eller oppgir navn til vektere eller andre som ser deg i bygget, vil du kunne bli anmeldt og risikerer straff. I praksis er det imidlertid slik at (forutsattt at min antakelse om at denne typen handlinger ikke kan straffes med 6 mnd. fengsel er korrekt) vektere eller andre borgere ikke har hjemmel i lovverket til å holde deg til politiet kommer og du kan dermed fritt forlate åstedet før ordensmakten dukker opp og tar dine personalia.
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Hva sier folk at vi drar dit og skremmer livskiten ut av de vektene ? Lager en plan ellerno
Vis hele sitatet...
Voks opp. Det er liksom ikke sånn at de synes det er så gøy å buste shitkids som deg, at de drar dit på fritiden sin eller noe for å gjøre det. De gjør bare jobben de er satt til å gjøre.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Nei. Hvis du blir tatt på fersk gjerning av politiet, eller oppgir navn til vektere eller andre som ser deg i bygget, vil du kunne bli anmeldt og risikerer straff. I praksis er det imidlertid slik at (forutsattt at min antakelse om at denne typen handlinger ikke kan straffes med 6 mnd. fengsel er korrekt) vektere eller andre borgere ikke har hjemmel i lovverket til å holde deg til politiet kommer og du kan dermed fritt forlate åstedet før ordensmakten dukker opp og tar dine personalia.
Vis hele sitatet...
Forsto nå, skulle lest litt mer nøye. Veldig greit å vite.
Sitat av campCKY Vis innlegg
Voks opp. Det er liksom ikke sånn at de synes det er så gøy å buste shitkids som deg, at de drar dit på fritiden sin eller noe for å gjøre det. De gjør bare jobben de er satt til å gjøre.
Vis hele sitatet...
Poenget var ikke å bli busta, men å skremme dem. Hvis vi f.eks kler oss i svart , får oss inn med boomblaster ellerno setter på lyd av skrikende jenter ellerno. Tror de hadde vært litt skeptiske for å gå inn for å si det sånt.

Nei seriøst? Jobber de der? Jeg trodde hele tiden at de ikke hadde et liv og hengte utafor der 24/7

ja og jobben deres hadde vært mye mer spennende enn å sitte på ræva og kjøre i ringer rundt
Sist endret av Itsnotover; 6. juli 2010 kl. 13:31.
1. Hvilke vekter firma var dette?
2. Vekter har ikke noe hjemmel i å anholde deg. De kan bare bortvise deg fra privat området.
3. Vekter har ikke så og si nesten ALDRI anmeldelse papirer på seg.
4. De kommer ikke til å fylle ut en anmeldelse på dere, for mye stress.
5. Det blir ord mot ord, er egentlig bare å nekte at dere var innenfor området.
6. Sannsynligheten er minimal for at dette får noen reaksjoner for dere!

Så calm the fuck down i en litt "stressa" situasjon!

Det optimale hadde vært:

Dere blir busta av vektere, dere ber pent om unnskyldning og lover å ikke kommer tilbake igjen også forlate området. Hadde de krevet at du viser legitimasjon så skulle du ha svart enkelt.

"Beklager, jeg viser ikke legitimasjon til vektere. Jeg kan godt vise til Politiet når de kommer, men ikke til deg. Så vi kan enten vente på Politi eller så kan vi takke for oss og få lov til å dra og jeg lover at dette ikke vil gjentas fra min side"


http://dsfv.schnuerpel.eu/statement/everyone-calm-the-fuck-down.jpg
Sist endret av BaJa; 6. juli 2010 kl. 13:33.
Så i praksis kan man bare stikke hvis man blir tatt av vektere på området? Altså bare gå om de sier f.eks at de har ringt politiet eller anmelder deg. Ser ikke for meg at de bare lar deg gå uten videre
Sitat av Kirie Vis innlegg
Så i praksis kan man bare stikke hvis man blir tatt av vektere på området? Altså bare gå om de sier f.eks at de har ringt politiet eller anmelder deg. Ser ikke for meg at de bare lar deg gå uten videre
Vis hele sitatet...
En vekter har ikke lov til å anholde deg, de er vanlige borgere med rett til selvforsvar og kanskje utvidet rett til bortvise folk fra et privat området.

La oss si hvis Politet hadde sagt til vekterne: "Hold igjen de gutta" da har de lov til å holdet deg igjen. Hvis ikke Politet har sagt det, så har de i teorien ikke lov til å anholde deg.

Og det vet de godt.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
En vekter har ikke lov til å anholde deg, de er vanlige borgere med rett til selvforsvar og kanskje utvidet rett til bortvise folk fra et privat området.
Vis hele sitatet...
En vekter, og en hvilkensomhelst vanlig borger, kan holde på en person som har begått en forbytelse med strafferamme på 6 mnd.> fengsel, til politiet kommer til stedet.

Jeg vet ikke sikkert, men kan dog vanskelig se for meg at det å ferdes på privat eiendom (uten å ødelegge, stjele eller bryte seg inn) kan være noe mer enn en forseelse, som straffes med små bøter.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
La oss si hvis Politet hadde sagt til vekterne: "Hold igjen de gutta" da har de lov til å holdet deg igjen.
Vis hele sitatet...
Hæ? Kan politiet bruke vektere, som faktisk bare er vanlige borgere hva rettigheter angår, som en forlengelse av lovens allerede lange arm? Det var helt nytt for meg! Kan du backe opp dette med en kilde av noe slag?
Til informasjon:
Nei, vekterne hadde ikke anmeldelsespapirer på seg, de tok navn og personnummer og dro for å hente papirer. Vi har pratet med vaktansvarlig på lier, og ja, vi har blitt anmeldt, men fikk beskjed om at disse sakene alltid blir henlagt. Så da var den saken ute av verden for min del. Vi fikk også beskjed om at de alltid ringer politiet og at det er vanlig praksis der nå å anmelde alle som går inn i huset så fremt de er så dumme som oss å oppgi navn.

Men siden de alltid blir henlagt er det egentlig bare å snike seg inn om man vil.
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Poenget var ikke å bli busta, men å skremme dem. Hvis vi f.eks kler oss i svart , får oss inn med boomblaster ellerno setter på lyd av skrikende jenter ellerno. Tror de hadde vært litt skeptiske for å gå inn for å si det sånt.

Nei seriøst? Jobber de der? Jeg trodde hele tiden at de ikke hadde et liv og hengte utafor der 24/7

ja og jobben deres hadde vært mye mer spennende enn å sitte på ræva og kjøre i ringer rundt
Vis hele sitatet...
Og poenget mitt var at hvorfor skal du gjøre jobben kjip for dem?
En ting; det er ikke straffbart å oppgi falskt navn og / eller personnummer til en vekter?
Sitat av nikita Vis innlegg
En ting; det er ikke straffbart å oppgi falskt navn og / eller personnummer til en vekter?
Vis hele sitatet...

Nei. Som flere har sagt: Vektere er vanlige borgere. Spør jeg om din info kan du si hva pokkern du vil. Spør politiet bør du svare pent.
Sitat av MaryQuanza Vis innlegg
Men siden de alltid blir henlagt er det egentlig bare å snike seg inn om man vil.
Vis hele sitatet...
Det er godt mulig at denne typen saker "alltid" blir henlagt, men du har ingen garanti for at den blir det. Plutselig vil ditt lokale lensmannskontor heve oppklaringsstatistikken litt, og vips får du et forelegg i postkassen. Det er bedre å ikke ta seg inn på andres eiendom, eller ikke oppgi personalia til vektere og hverdagshelter.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Litt gammel tråd MEN...

Hva er det som er på sykehuset som er så spennende at folk må gi inn for å se?

Vektere jobber der... det betyr ikke at de ikke har lov til å ha det gøy?
Hadde eg vert vekter hadde eg lett skremt vekk unger som var steder som de ikke skulle være xD
De må da bruke jævli mye ressurser på å spikre sammen bygget gang på gang og nå i tillegg leie inn vektere. Tviler sterkt på at dette er vedvarende.

Stasj vakt på lier mentalsykehus? 10 timers vakter? Hver dag? Dette lukter midlertidlig lang vei.
Jeg har aldri skjønt poenget- Vitsen med å ha vakter der når bygget kommer uansett til å rives ned? , kanskje de passer på mentalpasientene som bor i gjemte rom som vil escape ?
Sist endret av Itsnotover; 19. juli 2010 kl. 22:12.
Det folk skulle gjort var å ta på seg fult militært kitt Sagt følgene til vekterne: Dette er nå ett område som tilhører den norske hæren fra dags dato til og med ??/??/?? Dere må nå forlate området. Laget noen falske papirer og gitt dem hahaha. Oja dere er vektere dere ja, kom vel ikke inn på politiskolen, dakars

Sitat av Dibsent Vis innlegg
Så hvis jeg har dører og vinduene mine åpne på min eiendom en varm sommerdag, så betyr dette at det er lovelig å ta seg inn i mitt hus?
Vis hele sitatet...
Hadde vi bodd i i statene(noen stater) kunne vi skutt intrengere med en gang de tråkker over dørstokken Eneste som er at du ikke har låv til er å skade skyte intrengern, ergo du må drepe'n
Sitat av Refshal Vis innlegg
Det folk skulle gjort var å ta på seg fult militært kitt Sagt følgene til vekterne: Dette er nå ett område som tilhører den norske hæren fra dags dato til og med ??/??/?? Dere må nå forlate området. Laget noen falske papirer og gitt dem hahaha. Oja dere er vektere dere ja, kom vel ikke inn på politiskolen, dakars


Hadde vi bodd i i statene(noen stater) kunne vi skutt intrengere med en gang de tråkker over dørstokken Eneste som er at du ikke har låv til er å skade skyte intrengern, ergo du må drepe'n
Vis hele sitatet...
Gammel var du igjen? Vektere er alle sammen som ikke kom inn på politiskolen ja. Orginalt, har jeg aldri hørt før!

Nei, det kan du ikke. Du kan ikke skyte hvem som helst uten videre, såfremt du ikke gir han sjangse til å forsvinne, eneste unntak er nødverge. Ikke tro alt du ser på film.

Som i omtrent alle andre vekter-tråder så kommer det frem mye svada. Oppklare:

1. Nei, du må ikke oppgi navn, eller riktig navn til en vekter. Men er de rutinerte nok pleier de alltid å be om legitimasjon, eller sjekke det opp mot politiet. De pleier også å ha med seg anmeldelseskjema. Som sagt, du er nødt til å vente på politiet har du gjort noe straffbart med strafferamme på 6 måneder og/eller bøter.

2. Det er lite sannsynlig at vekterne er på Lier 24/7. De kan enten ha en mobilpatrulje som kommer innom nå og da iløpet av døgnet, eller bare være der visse timer av døgnet. Å ha en vekter på et objekt 24/7 koster hundretusener per uke.

3. Det morsomste vektere vet er å fylle ut anmeldsesskjemaer, så ikke tro du ikke blir anmeldt fordi "det er for mye stress".

4. Når du skriver under på et anmeldsesskjema så skriver du under på at du har gjort den kriminelle gjerningen det står på papiret. Med andre ord, du tilstår.

5. Politiet kan faktisk gi begrenset politimydighet til vektere, dette skjer hvis som oftest hvis politiet ikke har mulighet til å komme, men alikevel, det forekommer veldig sjeldent. Begrenset politimydighet blir gitt ifra politisentralen /v vaktleder. En politimann i en politibil kan ikke alene gi deg politimydighet.

Sum sumarum: Ingen betydelig stor fare ved å ta en tur til Lier, blir du konfrontert av vektere, så sier du bare at du går nå, og det er lite de kan gjøre.
Sist endret av Dice; 19. juli 2010 kl. 22:57.
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Jeg har aldri skjønt poenget- Vitsen med å ha vakter der når bygget kommer uansett til å rives ned? , kanskje de passer på mentalpasientene som bor i gjemte rom som vil escape ?
Vis hele sitatet...
Hva tror du skjer om noen skader seg?