Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  71 27596
Vel, siden det er HJK som disponerer øyen kan det vel forståelig at de redigerer bittelitt på det... Men kan da ikke være så hemmelig, isåfall burde Haakonsvern vært redigert vekk da..
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Vel, siden det er HJK som disponerer øyen kan det vel forståelig at de redigerer bittelitt på det... Men kan da ikke være så hemmelig, isåfall burde Haakonsvern vært redigert vekk da..
Vis hele sitatet...
militær basen som ligger rett på baksiden av Haakonsvern er redigert alt. nevnte det før i stråden.
Kontraetterretning alt sammen. Den virkelige infoen ligger trygt i forsvarets egne intranett.
Sitat av ranvik Vis innlegg
militær basen som ligger rett på baksiden av Haakonsvern er redigert alt. nevnte det før i stråden.
Vis hele sitatet...
Hmm, sikker? Ìnnpå gulesider på flyfoto ser jeg hvertfall hele basen..
Det bilde her er fra øya inn over på vestsiden av fjorden, her ser du lett at veier/bygg er blitt "bort"

http://kart.gulesider.no/m/pVV1I <- Bilde er modifisert av fosvartet, så bygg/veier blei borte.

MEN dem glemte jo karte til kommunen OG google maps!
http://tinyurl.com/yd8wdrp <- her kan du tydelig se hvor vannrør går. (selv om veien er tatt bort)
http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=5...38581&t=k&z=15 (her kan du faktisk se hvordan det ser ut.
Syns ikke forsvaret tenker så langt som de burde... Menmen, synd for dem.
Prøver du å si at du som norsk beboer og statsborger ikke blir berørt av at landets sikkerhet kompromitteres?
Jeg har ikke slettet innlegget mitt i denne tråden. Det har blitt gjort av en moderator.
Sitat av Franklin Vis innlegg
Prøver du å si at du som norsk beboer og statsborger ikke blir berørt av at landets sikkerhet kompromitteres?
Vis hele sitatet...
Det som har "kommet frem" av reportasjen har vært godt kjent av lokale i årevis, og det er lite sannsynlig at de er de eneste. Det skal mer til enn redigering av kart på Internettet for å gjemme to store innganger i fjellet, rett ved en trafikkert vei.
som ho enne dama fra forsvars departemanget sa, var at det pga internet så har det blitt veldig lett og kryss sjekke databser/info som gjør at det er veldig vanskelig og skule absolut all info om ting.

akuratt den utalsen hører mer ut som dem ikke har helt kontrol på hva dem driver med.

siden dem endrer på noen kart men dropper andre, hadde vært bedre og bare svarta dem helt ut. fra alle databaser i steden for og bare "modde" bilde osv..
Sitat av ranvik Vis innlegg
siden dem endrer på noen kart men dropper andre, hadde vært bedre og bare svarta dem helt ut. fra alle databaser i steden for og bare "modde" bilde osv..
Vis hele sitatet...
Men har det norske Forsvaret tilgang til å gjøre slikt med Google sine satelittbilder? Google har ikke akkurat fjernet forsvarsverk fra andre land (enn USA?).
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Sitat av Informatør Vis innlegg
Jeg har ikke slettet innlegget mitt i denne tråden. Det har blitt gjort av en moderator.
Vis hele sitatet...
Men var ikke det mye av det samme som står på wikipedia? Rart.

Dette er veldig spennende lesning og forsåvidt interessant å vite om. Når det er sagt er det veldig skremmende at de som styrer samfunnet ikke prøver å skjule dette stedet bedre! Telefonkatalogen, wikipedia og åpent i riksarkivet? Hva f*** er det for måter å holde ting hemmelig på? Nå er ikke sjansen for krig her til lands veldig stor, men man vet jo aldri. Og hvis konge og regjering flykter til et anlegg "alle" vet om skal det ikke mye til for en angripende fiende å sette dette anlegget ut av spill og da er landet ille ute.

Syns det er skummelt. Men bør ikke vi vanlige landsmenn ha en viss respekt for å hjelpe til å holde slike steder hemmelige? Jeg syns det er viktig og riktig å kritiserer myndighetene i hvordan de har håndtert dette. Håper de har et annet anlegg som færre vet om.

Jaggu ikke lett å holde noe hemmelig i dagens internettsamfunn.
Men tror ikke dere som meg at det er flere sånne sentraler rundt om i landet som er bedre skjult, og at dette bare er en lokkedue for utenlandske spioner. Kanskje det er en del av en slags kald-krig paranoia, som sakt tidligere har jo tydligvis Nordmenn laget sveitserost av alle fjellene i dette landet. Jeg kommer på iallefall to tidligere hemmelige anlegg i umiddelbar nærhet til meg.

I tillegg, hvis dere ser på kartet så ser dere at det i utgangspunktet bare er en vei til dette anlegget, hadde noen med litt hardere paranoia fått bestemme hadde det iallefall vært en alternativ rute itilegg til hovedruta.
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Jo de er jo nødt til å ha en plan B.. og gjerne C og D og... De kan ikke være så dumme. Norge er så naive som tror at ingen kan komme å ta oss. Syns hele nedgraderingen av forsvaret også er dumt, selvom vi igrunn er helt avhengige av hjelp fra USA om noe skjer med oss.
▼ ... over et år senere ... ▼
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Oppdatering på denne saken idag: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...l#.T97RZpJdpuU

Fondsanalytiker som mener anlegget er ubrukelig siden "alle" vet hvor det er likevel og at det er umulig å bygge et nytt anlegg idag.
Antall ansatte og adressen ble nylig lagt ut på NSD. En bufret utgave finnes her (denne omtales i AP-artikkelen: http://webcache.googleusercontent.co...&hl=en&ct=clnk
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Det er fremdels aktivitet på anlegget

http://vimeo.com/55292606

Er det bare meg eller følger kameraet som står på stativet etter fotografen
Sitat av Espen K Vis innlegg
Det er fremdels aktivitet på anlegget

http://vimeo.com/55292606

Er det bare meg eller følger kameraet som står på stativet etter fotografen
Vis hele sitatet...
Kjørte forbi Sentralanlegget i sakte fart i dag. Og ja, et av kameraene fulgte bilen min
Jeg tipper dette bare en jerndør med massivt fjell bak, ingen atomsikker bunker.
Den ekte atomsikre bunkeren for krigstid er nok mer hemmelig enn som så, håper jeg...
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Jeg tipper dette bare en jerndør med massivt fjell bak, ingen atomsikker bunker.
Den ekte atomsikre bunkeren for krigstid er nok mer hemmelig enn som så, håper jeg...
Vis hele sitatet...
Kanskje... Men kriseberedskap og militær ekspertise har vel aldri vore norske styresmakter si sterke side.
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Jeg tipper dette bare en jerndør med massivt fjell bak, ingen atomsikker bunker.
Den ekte atomsikre bunkeren for krigstid er nok mer hemmelig enn som så, håper jeg...
Vis hele sitatet...
Om du ser på det innslaget fra nrk tidligere i tråden så får du et overblikk over tegningene til anlegget og det er i samme stilen slike fjellanlegg har blitt konstruert her i landet siden krigen.
Så att det er noe inne i fjellet er uten tvil, men hvor operativt det er kan diskuteres.

Rundt om i landet er det flere slike fjellanlegg som er konstruert for å kunne motstå opp til en gitt størrelse på en atombombe som var den store trusselen under den kalde krigen.