Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  83 6474
Hei.

Tenkte jeg ville lage litt diskusjon rundt NRK og kringkastingsavgiften/lisensen, alle med TV må betale i Norge.

Jeg mener det er på tide å fjerne lisensen, og gi NRK mulighet til å sende med reklame. Eller at staten sponser NRK.

NRK er ikke lenger den eneste kanalen. Og jeg vil heller ikke si at de klarer målet sitt, med å fylle kanalen med program for alle ardersgrupper, etnisitete og interesser (Norske borgere).

Hvorfor skal jeg betale 2000 kr i året for at Bestemor skal se et program hun syns var interesant?

Jeg vil gjerne ta OL som et eksempel! I disse OL tider, er det eneste NRK sender OL! 500 timer på hver kanal! Nrk1 og NRK2.
Betaler jeg virkelig 2000 kr i året for noe jeg intereserer meg i?
Jeg kan ærlig si at jeg ser kanskje 10 timer på NRK i året, og finner heller ingenting av interesse de få timene jeg ser på kanalen.

Programmet til NRK består mest av nyheter, manipulerte dokumentarer og humorprogram som har gått hvert år siden 1970. De trenger ikke å fornye, siden seertall har absolutt ingen betydning.

Jeg synes NRK retter programmet sitt litt for mye mot den eldre aldersgruppe, og for lite mot den yngre garde!

Og når det blir sagt at NRK er reklamefri? Latterlig! På 50% av programmene de sender, skal vi se 1 minutt med hvem som sponser de, osv.

Og i tillegg til denne "TV-Lisensen" så skal jeg betale for de kanalene jeg faktisk syns er interessante og jeg har lyst til å se på?
Man bruker kanskje da 5000 kr. på Tven i året. Alt for mye spør du meg.

Hvis man ser på tallene, øker lisensen drastisk hvert år, og i 2008 var den på 2202 Kr. Dette ga staten en inntekt på 4 milliarder kroner!

Koster det 4 milliarder kroner i året å sende gamle serier og (nye)nyheter?

Jeg er sterkt i mot kringkastingsavgiften, og ihvertfall den prisen den er kommet opp i!




Dvergen



Kilder:
http://www.medienorge.uib.no/?cat=st...tv&queryID=126
NRK er faktisk den eneste TV-kanalen jeg gidder å se på. Ikke bare har de veldig gode programmer, men de har også en faglig tyngde og ikke minst en mening bak mye av det de sender. Ser man på andre kanaler er det regelrett søppel fra ende til annen, kjipe realityserier og ytterst kontroversielle dokumentarer.

Ser man bort ifra at jeg personlig ikke liker Skavlan, har NRK det desidert beste programmet på fredagskvelden, og dette er det en bred enighet om. Ingen av de andre kanalene har klart å komme med et reelt alternativ ennå, og det sier litt. TV2 har senkveld som er veldig populært, men kanalen har ikke noen fullstendig programrekke utover dette.

Utover dette er jeg fullstendig enig i at OL og sport generelt stjeler for mye sendetid!
Skjønner selvsagt at det er mange som synes NRK er interesant! Men hvorfor kan ikke de betale for kanalen, akkurat som jeg betaler for eks Discovery?
Jeg er nabb på dette, men er det sånn at man betaler avgiften selvom man bare skal ha en TV, og ikke kanaler? F.eks. hvis man bare har tenkt å bruke den til PlayStation + DVD?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Toaru Vis innlegg
Jeg er nabb på dette, men er det sånn at man betaler avgiften selvom man bare skal ha en TV, og ikke kanaler? F.eks. hvis man bare har tenkt å bruke den til PlayStation + DVD?
Vis hele sitatet...
Du betaler lisensavgift om du har en tuner. Dvs om du har en tv, ekstern dekoder, tvkort, kort sagt - alt som inneholder en tuner, utløser lisensen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Tingen med å finansiere en almennkringkaster over skatteseddelen/tvungen lisens er eg for. Det sikrer at det er mogeleg å produsere kommersielt smalt fjernsyn, som bidrar til mediemangfald. Det bidrar til ein kanal som ikkje må vurdere kven dei trakkar på tærne.

Mitt syn på OL er at det er eit nødvendig onde - det gir almennkringkasteren legitimitet, gjennom å tilby noko folk vil ha, gratis for alle som har tv-mottager. Det gjer det tilgjengelig for alle, uten å måtte betale ekstra for det. Vi som ikkje liker sport får heller leve med at det dekker mesteparten av sendeflata dei ukene det pågår.

I tillegg gir jo NRK ut stadig meir materiale under åpne lisenser, eller til fri nedlasting i det minste. Det er verdt å betale for!

(Og dette kjem frå ein som betaler kringkastingsavgifta, uten engang å ta inn tv-signal. NRK gir meg så godt tilbud at eg er villig til å betale...)
Sitat av Dvergen Vis innlegg
Skjønner selvsagt at det er mange som synes NRK er interesant! Men hvorfor kan ikke de betale for kanalen, akkurat som jeg betaler for eks Discovery?
Vis hele sitatet...
En av grunnene til dette er vel fordi nrk da vil måtte konkurere med alle andre kommersielle kanaler, og derfor ikke lengre vill sende programmer for alle. Discovery sin hovedkanal har etter min mening blitt ødelagt av alle de jævla krabbefiskerne og tattovørene.

Selv så er jeg litt sånn nja til lisensen. NRK sender noe bra, men er ikke den kanalen jeg ser mest på for å si det sånn. Da blir det ganske dyrt å betale såpass mye for kanalen. Det de ihvertfall kunne gjort var å finansiert kanalen over skatten da de fleste idag har tv, og jeg ikke kan se det vil ramme så mange unødvendigt. Ville nok også spart en del i administrasjon da.

Når det gjelder at det er så mye sport på NRK skjønner jeg ikke hvorfor folk klager på. Man kan ikke dra sport over en kam og vurdere den totale sendetiden opp i mot et annet program. Da må man isåfall vurdere sport opp imot all underholdinga dem sender. Å hvem får mest sendetid da?
Sist endret av legalize_it; 16. februar 2010 kl. 11:54.
Ja, det var jo ikke akkurat noe sjokk at noen fjernet innlegget mitt.

Uansett, jeg spør trådstarter igjen: vet du hva kringkastingsavgiften går til? Bortsett fra OL og null reklame?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Radiokanalene er jo også en del av dette
Vi trenger en riksdekkende uavhengig kanal, og denne må være gratis og uten reklame. Derfor trenger vi NRK. Jeg betaler gjerne lisens for dette. I krisesituasjoner o.l. er det helt avgjørende at vi har ett fritt, riksdekkende media som er tilgjengelig for alle.

men..

Det som irriterer meg er at vi betaler lisens for masse søppel i tillegg. Vi trenger NRK. Vi trenger IKKE nrk2, nrk3, nrk super etc. Ved å gjøre disse ekstrakanalene reklamefinansiert ville lisensavgiften blitt mye lavere og lettere for allmennheten å akseptere.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Ved å gjøre disse ekstrakanalene reklamefinansiert ville lisensavgiften blitt mye lavere og lettere for allmennheten å akseptere.
Vis hele sitatet...
Almenheten har akseptert dette siden lisensen ble tredd i kraft i 1924. Det er fler mennesker som ønsker lisens enn de som ikke ønsker det.

De fleste som ikke ønsker lisensen, er de som overhodet ikke har satt seg inn i hvorfor den er der i utgangspunktet, og tror at vi er de eneste i verden med denne lisensen. Skal man seriøst argumentere, og ikke minst bli hørt, må man ha en sammenhengende kunnskap om hva man argumenterer imot. Lisensen kommer ikke til å forsvinne, det er ikke snakk om det i stortinget og det kommer ikke til å være en realitet på veldig, veldig lenge.
tafsern: Hvilke tallgrunnlag bygger du dette på? Jeg tror ikke det er mange som "ønsker" lisens, men du har helt sikker rett i at flertallet aksepterer det uten større protester.

Er det noe i det jeg skriver som skulle tilsi at jeg ikke har kunnskaper om det jeg argumenterer mot? Vil du kanskje komme med noen argumenter til hvorfor vi trenger flere kanaler enn NRK1? Jeg tror det ville være interessant med en undersøkelse blant lisenspliktige å høre hvorvidt de kunne tenke seg lavere lisensavgift mot reklame på nrk2/3/super eventuelt mot at disse bare forsvant.
Sitat av Cikey Vis innlegg
tafsern: Hvilke tallgrunnlag bygger du dette på? Jeg tror ikke det er mange som "ønsker" lisens, men du har helt sikker rett i at flertallet aksepterer det uten større protester.

Er det noe i det jeg skriver som skulle tilsi at jeg ikke har kunnskaper om det jeg argumenterer mot? Vil du kanskje komme med noen argumenter til hvorfor vi trenger flere kanaler enn NRK1? Jeg tror det ville være interessant med en undersøkelse blant lisenspliktige å høre hvorvidt de kunne tenke seg lavere lisensavgift mot reklame på nrk2/3/super eventuelt mot at disse bare forsvant.
Vis hele sitatet...
Du har nok kunnskaper, det sier jeg ingenting på! Den delen av kommentaren min var ikke ment til deg, men generelt. Jeg glemte bare å stykke det opp i forhold til quoten.

Angående hvor mange kanaler NRK har under sine vinger, det har jeg ingenting å argumentere verken mot eller for. De er der, og de ligger under den samme avgiften. Dette er utvilsomt de billigste kanalene til NRK, hvor de kjører serier, repriser, filmer og andre ting som skjeldent krever "mye" mannskap å håndtere. NRK1 er ofte live, har fler mennesker innvolvert og krever en større del av kaka. For min del er derfor NRK2 og NRK3 kanaler jeg føler er helt ok. Det er som en liten bonus bare, og jeg ser faktisk overraskende mye på disse kanalene.
Sist endret av tafsern; 16. februar 2010 kl. 12:15.
At alle ekstrakanalene ikke er hovedutgiften til NRK betyr ikke at de ikke er en stor utgift. Mitt anliggende her er at NRK ikke er en valgfri tjeneste. Det er ikke noe jeg kan velge å betale for eller ikke. Derfor bør ikke NRK prøve å fylle mer enn den samfunnstjenesten den er nødvendig for.

NRK burde holde seg til allmennkringkasting ikke forsøke å konkurrere med nisjekanaler som er tilgjengelig som valgfrie alternativer for dem som ønsker det. Når NRK i tillegg går med dundrende underskudd (2008 tall, har ikke 2009 tallene fremme) er det tydelig at de driver over evne, og det vil ikke jeg betale for!

Statens oppgave er å dekke borgernes behov. NRK er en del av dette, men alle ekstrakanalene burde være frivillig!
I disse tider når egentlig alle må ha en form for mottaker og kort i tillegg til tven, synes jeg personlig at de som vil ha NRK kan betale for kanelen og de som ikke vil ha den kunne sluppet. Det kan ikke være vanskelig å blokkere NRK for de som ikke vil betale?

Ta for eksempel RiksTV som blokkerer Canal+ for de som ikke betaler. Dette kunne de jo med fordel gjort med NRK også.
De som vil ha muligheten til å se på NRK Nett-TV kan logge seg inn med for eksempel KID-nummer som de har på regningen.

Mine 50 øre...
Jeg syns selvsagt det er fornuftig at NRK har den posisjonen de har i dag, jeg er med andre ord for en lisens. Men som student syns jeg det er rimelig drøyt at jeg må betale 2,5% av hva jeg mottar i stipend og lån i året for å eie en TV. Det burde være mulig å få til en studentrabatt når det gjelder lisensen.

Og de som argumenterer mot at de «aldri» ser på NRK, hører dere heller ikke på NRKs radiokanaler og bruker dere ei heller NRK.no (Nett-TV osv.)? Jeg bruker mer av de tjenestene enn NRK på TV, for å si det sånn.
Rundt 1100 av NRKs 3500 ansatte arbeider ut fra et lokal, distrikt- eller regionkontor. Fra store avdelinger med over 300 ansatte som på Tyholt i Trondheim ned til enmannsbetjente lokalkontor har NRK avdelinger i alle størrelser i alle fylker, store byer samt på en rekke store som små tettsteder.
Vis hele sitatet...
NRK er ment for å presentere et tv tilbud til alle. Fra en liten leilighet i Oslo til en tømmerhytte et eller annet sted på fjellet. Det er noe for barn, noe for ungdom, noe for voksne og noe for eldre.

NRK har tv-programmer ingen andre kanaler tar seg av. Fra samfunnet, for forbrukere, nyheter, for barn osv osv. Det er ingen andre tv kanaler i Norge som har et så vidt spekter med ulike programmer og sendinger, utdelt på et så geografisk vidt spekter som NRK.

Joda, vi har TV3, TVNorge, TV2, men dette er snakk om kanaler som holder til et sted, lager/kjøper/sender programmer som er ment for å dekke det gjennomsnittsmenneske i Norge ser på. Det er "by tv".

NRK har en helt annen for for landsdekkelse. NRK har kontorer fra alle hjørner i Norge. NRK sender distriksnyheter og sendinger fra fjern og nær i hele landet. Det gjør IKKE noen av de andre kanalene. NRK er den eneste kanalen du kan sette på et eller annet sted i skogen i Norge, og se nyheter eller innslag fra dette distriktet.

Ja, det er sikkert enkelt og hate, men det er et faktum. Det bor faktisk mennesker utenfor byene, tro de eller ei. Det finnes folk i fjellet, som ikke bryr seg om hva kjendisene driver med i Oslo, men om den nyrestaurerte stavkirken i bygda.

De fleste land har en form for stats kanal, og folk betaler også der for dette tilbudet.

Albania: Lekë 800 (€ 6,30)
Danmark: DKK 2090 (€ 280 )
Finland: € 200
Frankrike: € 116
Irland: € 155
Italia: € 100 .
Kroatia: € 100
Norge: NOK 1969 (€ 260) NB! NOK 2335 (€ 290) i 2009
Sveits: CHF 450,35 (€ 292)
Storbritannia: GBP 131,50 (€ 183)
Sverige: SEK 2076 (€ 190 )
Tyskland: € 204
Østerrike: € 206-243


NRK er overalt, for alle. Det er hele poenget. Det skal være tilgjengelig, det skal være en mulighet, og det ER en stat kanal. De har et arbeide som fordeles på så enorme områder at dette ikke er noe TV2 verken har råd til eller lyst til å ta på seg, og dette gjelder for andre kanaler også.

Å argumentere med at "jeg ser ikke på nyhetene, derfor vil jeg ikke betale" blir alt for tynt. Vi er 4.8 millioner mennesker fordelt i et land dekket med fjell og vanskelig terreng. Vi har samfunn, bygder og mennesker som ikke lever nøyaktig som byfolk gjør. Det er fortsatt steder i Norge hvor man må kjøre 3 timer for å komme til nærmeste kjøpesenter, som ikke har mobildekning, som ikke har internett, som såvidt ikke har tv. Vi har fortsatt steder i Norge hvor ting skjer, og det som skjer betyr noe for lokalbefolkningen. TV3, TVNORGE og TV2 vil aldri kunne dekke steder som dette, for mennesker på disse stedene, som NRK har gjort i mange, mange år.

Også har vi radio og web. NRK har mange kanaler, og de har de absolutte mest populære kanalene utenfor storbyene. Kanskje i også, for alt jeg vet. Og de er reklamefrie, og har et enormt tilbud til alle. Det er distrikts nyheter og sendinger her også, uavbrudt av reklame. Jeg har besøkt mange mennesker langt fra folk å fe i bygda i Norge, hvor det står et gammelt radioapparat i vinduet på kjøkkenet. Som oftest innstilt på P1. For et fantastisk tilbud til disse menneskene!

Tenk å kunne nå alle disse menneskene, uten reklame, men med et så variert tilbud som NRK har. Ingen andre gjør, ønsker, klarer og vil dette. Og likevel sitter det noen, i verdens rikeste land, og kun tenker på seg selv. Som kun tror at NRK har en kanal som alle må se på, som ikke tenker over alle distriktene i Norge, på alle menneskene som bor utenfor bykjernene, og på hele poenget med NRK. Vi er ikke de eneste som har det slik!

Og alder har nok vesentlig påvirkning. I tidspunktet mellom ungdom og voksen, mellom studering og jobb, mellom reising og loffing...ja, så tror jeg denne avgiften virker urettferdig. Men så kommer det en dag man slår seg ned, man blir eldre, man ser verden med andre øyne. Kanskje man flytter på landet, i byen, på fjellet, ved kysten...og akkurat da er det deilig å kunne vite at uansett hvor man ender opp i dette landet, så følger det en ting med som tar opp relatert stoff til nettopp det samfunnet du flytter til. NRK, på radio og TV. For det kommer nettopp den dagen da puppereality ikke betyr så mye lengre. For noen har det aldri betydd mindre. Det kommer en dag hvor man faktisk er glad for hva NRK utretter, gir, deler og skaper.

Den lokale tilstedeværelsen har en betydelig del av æren for NRKs solide posisjon her i landet.
Vis hele sitatet...
Sist endret av tafsern; 16. februar 2010 kl. 12:55.
Sitat av tafsern Vis innlegg
Ja, det var jo ikke akkurat noe sjokk at noen fjernet innlegget mitt.

Uansett, jeg spør trådstarter igjen: vet du hva kringkastingsavgiften går til? Bortsett fra OL og null reklame?
Vis hele sitatet...
Nei. Opplys meg, istedefor å spørre!
Sitat av Dvergen Vis innlegg
Nei. Opplys meg, istedefor å spørre!
Vis hele sitatet...
Så du missliker og mener noe om noe du ikke egentlig vet hva er? Det er samme som å komme uforberedt på eksamen, det funker bare ikke.

Les posten min over.
Sist endret av tafsern; 16. februar 2010 kl. 12:58.
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Radiokanalene er jo også en del av dette
Vis hele sitatet...
Radio, oppdatert nett-tv med program både fra NRK, en del fra BBC og litt annet, HD-nedlastningene NRK tilbyr over bitTorrent, og mer til. Nyhetssiden på nrk.no er vel det eneste som ikke fullfinansieres over lisensen, AFAIK.

NRK produserer såpass mye bra av alt fra podcaster til tv-produksjoner at jeg synes det er verdt det, og vel så det.
Tafseren: Hurra, du har skjønt det takk for en lang og bra post.
Ser ikke hvordan det er relevant med mennesker som bor utenfor byen? Etter digitale signaler kom, enten i form av bakkenett, internett eller satelitt, får alle det inn. Hvis det er så mange som har lyst på NRK. Hvorfor kan ikke de finansiere den? Hvorfor skal jeg betale for et tilbud jeg aldri bruker? Det er ikke snakk om egoistiske byfolk! Jeg bor selv på landet, og har til senere tid, kun hatt tilgang til NRK. Jeg vet betydningen NRK hadde.

Jeg ser faktisk ikke en centimeter av tråden din som er relevant, til nåtiden. (Foruten om distriktsnyheter).

Og som du selv postet, så ser du vel at norge har unødvendig høye priser på lisensen?

Jeg kunne gjerne betalt lisens. Men når den er nesten 2500 Kr i året, blir det litt grovt.

Dvergen

EDIT: 2500 Kr. I tilleg til det jeg skal betale for de kanalene jeg faktisk vil se på!
Sist endret av Dvergen; 16. februar 2010 kl. 13:33.
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Du betaler lisensavgift om du har en tuner. Dvs om du har en tv, ekstern dekoder, tvkort, kort sagt - alt som inneholder en tuner, utløser lisensen.
Vis hele sitatet...
Oi. Men vil det si om jeg da for eksempel sniker med meg en tv fra et loppemarked hjem til meg, og ikke registrerer noe som helst, at jeg da vil få NRK-agenter stormende inn døren med krav og gebyrer og whatnot? x)
NRK er en av de få bastionene igjen i et stadig mer fordummende mediebilde, og jeg er glad for at de henger med i tiden rent teknologisk sett. Kunne gjerne tenkt mer mer HD-materiale, men dette koster jo tross alt en del - og det ville ikke blitt tatt godt i mot med en økt lisensavgift. Det de derimot bør avklare er hvor grensene for reklame går (sponsede sportsprogrammer, nettsiden, salg av artikler myntet på barn etc.)
NRK-lisens burde bli krevd inn via de forskjellige distribusjonskanalene (kabel, digitalt bakkenett, parabol, etc). Og da helst med mulighet til å velge bort NRK. Å skulle betale NRK-lisens for å eie en tv eller et apparat med analog mottaker er i mine øyner helt feil, da man ikke en gang har mulighet til å motta tv-signaler i dag med et apparat med analog mottaker. Selv om det er aldri så bra med en landsdekkende og flott kanal som NRK så blir det feil at veldig mange må betale i dyre dommer for et produkt de aldri noen gang benytter - eller har interesse av å benytte.

Hvis man ikke eier et tv-apparat i dag så betaler man ikke lisens, men hvis man eier et tv-apparat som alene ikke har mulighet til å motta NRK så må man betale lisens. Det er ikke riktig - mener jeg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Poenget med NRK-lisensen er jo å tvinge alle som vil ha TV til å betale for et programtilbod som skal dekke alle sine interesser. Ved å innføre valgfri lisens vil i praksis også nrk måtte satse på kommersielt i heilt anna grad enn i dag, og da er det ikkje poeng i å ha en almennkringkaster.

Så kan en diskutere om skatteseddelen eller lisens er best egna. Eg haller til skatteseddelen, ettersom tv i praksis er allemannseige i dag.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Poenget med NRK-lisensen er jo å tvinge alle som vil ha TV til å betale for et programtilbod som skal dekke alle sine interesser. Ved å innføre valgfri lisens vil i praksis også nrk måtte satse på kommersielt i heilt anna grad enn i dag, og da er det ikkje poeng i å ha en almennkringkaster.

Så kan en diskutere om skatteseddelen eller lisens er best egna. Eg haller til skatteseddelen, ettersom tv i praksis er allemannseige i dag.
Vis hele sitatet...
Skal si meg enig i at det hadde vært mer gunstig å kreve inn lisens gjennom skatt hvis man først skal kreve lisens fra folk som ikke har lyst eller mulighet til å se på NRK. Det hadde vært mer rettferdig i forhold til de som i dag har en TV kun for konsoll, dvd/film eller lignende. Og det hadde vært mer rettferdig hvis formålet er å gi et programtilbud som dekker alle sine interesser.

Men primært så mener jeg altså at NRK-lisens burde bli krevd inn fra de som benytter produktet, og er interessert i å få sine interesser dekket av NRK.
Sist endret av Ezukiel; 16. februar 2010 kl. 14:57.
Sitat av tafsern Vis innlegg
Almenheten har akseptert dette siden lisensen ble tredd i kraft i 1924. Det er fler mennesker som ønsker lisens enn de som ikke ønsker det.

De fleste som ikke ønsker lisensen, er de som overhodet ikke har satt seg inn i hvorfor den er der i utgangspunktet, og tror at vi er de eneste i verden med denne lisensen. Skal man seriøst argumentere, og ikke minst bli hørt, må man ha en sammenhengende kunnskap om hva man argumenterer imot. Lisensen kommer ikke til å forsvinne, det er ikke snakk om det i stortinget og det kommer ikke til å være en realitet på veldig, veldig lenge.
Vis hele sitatet...
Det er i så fall noe jeg ser på som synd (at lisensen ikke skal bli borte).
Tv lisensen har i utgangspunktet blitt sett på som en luksus skatt for de som ønsker å ha tv. I dagens samfunn blir dette helt feil. At vi som skatte betalere betaler for et bredt tv tilbud har jeg ingen problemer med, men det må da være mulig og bake dette inn sammen med skatt generelt. Det er i dag nærmest en menneskerett å se fjernsyn. Og jeg for min del føler at tv lisensen bare blir et irritasjonsmoment som lett kunne vært flyttet til den store potten. At det fortsatt finnes mennesker som ikke ser på fjernsyn, ja selvfølgelig, men nå er dette samfunnet bygd opp slik at vi betaler skatt for og nyte av felles goder. Bare fordi jeg betaler skatt, betyr ikke det automatisk at jeg benytter meg av alt jeg har krav på. Det er det som etter min mening er hele poenget med skatt. Om jeg hadde betalt 2000 kr mer i året i skatt. Mot å slippe tv lisensensen, ville jeg med glede gjort dette.
Sist endret av Veggen; 16. februar 2010 kl. 15:15.
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Jeg mener man bør betale for lisensen.
Selv om ikke alle i den yngre generasjonen, (med unntak av NRK Super) følger med på NRK programmene, er dette noe vi må beholde. NRK flest seere i landet.

Jeg forstår at det er mulig med den høye kosnaden, med tanke på at en, eneste én nyhetsending
koster 60 - 80 000 kr.

NRK 3 sender da noen gode programmer i mine øyne, som f. eks. Top Gear og House.
NRK 2 har pausesending store deler av døgnet, og kan godt fjernes for min del. NRK 2 er en reprisekanal og dør litt ut.

Betal lisensen, og ja, la pensjonistene beholde nyhetsendinger uten forferdelige reklameavbrudd.
Sist endret av Bangfish; 16. februar 2010 kl. 15:51.
Hvis poenget er å ha en uavhengig nyhetskanal som alle skal ha tilgang til når det trengs, hvorfor skal vi da betale for 4 tv kanaler og 5 radiokanaler? Burde det ikke holdt med 1 tv kanal og 1 radio kanal og betalt 1/3 av prisen?
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Sitat av rlundstad Vis innlegg
Hvis poenget er å ha en uavhengig nyhetskanal som alle skal ha tilgang til når det trengs, hvorfor skal vi da betale for 4 tv kanaler og 5 radiokanaler? Burde det ikke holdt med 1 tv kanal og 1 radio kanal og betalt 1/3 av prisen?
Vis hele sitatet...
Jeg ser påenget ditt.
Det er i såfall bedre å stenge NRK 2 & 3, samt 8 av de 11 radiokanalene, enn å kutte ut lisensen.
Reklame er noe dritt, og en TV-kanal uten er gull verdt..
Sist endret av Bangfish; 16. februar 2010 kl. 18:04.
tafsern: Fint langt innlegg. Men du adresserer ikke min kritikk av systemet. Alt det du beskriver er mulig å få til med en tv kanal. Det er ikke nødvendig med fire!
Hei,

Denne saken gjelder min situasjon vedrørende NRK-lisensen. Og jeg er ikke alene om dette.

Siden midten av 2009, da jeg kjøpte meg en større monitor for å kunne spille Tv-spill eller se på film, har jeg vært sterkt plaget av NRK og lisensen de sender ut og krever at vi, som forbrukere, skal betale.

Jeg er viten om at de med mulighet for å se NRK skal betale dette da det står i de norske lover (jf. § 1 i Forskrifter om fjernsynsmottakere; Betalingsplikt), men jeg vil også referere til de endringer i kringkastingsregelverket som ble gjort i 2008/2009 etter nedstenging av det analoge nettet. Etter endret praksis i saker der husstander ønsker å si opp kringkastingsavgiften, men samtidig vil beholde fjernsynsapparatet som monitor for å kunne se på for eksempel DVD-er. Slik som det jeg gjør akkurat nå.

Jeg har hatt denne saken pågående i snart over 6 måneder, og begynner å se meg mektig irritert på den behandlingen NRK gir når man henvender seg for å få dette ut av verden, for det er slik at jeg ikke har mulighet til å få inn NRK der hvor jeg bor uten å gå til innkjøp av dyre alternativer som parabol (noe jeg ei heller har lov til å sette opp der jeg leier).

Saken har pågått siden jeg fikk første krav om lisensavgift samme høst som jeg kjøpte Tv-en, men da jeg, som uviten bruker, tok NRK på ordet da de sa at jeg måtte betale lisensen for termin 2 samme år før de kunne gjøre noe mer står jeg nå i samme klemme for dette halvåret (og videre til dem får gjort noe med dette). Som tidligere skrevet er Tv-en kjøpt kun til benyttelse som en monitor for å se filmer og spille Tv-spill. Jeg har ikke noe annet å benytte Tv-en til, og jeg har ikke interesse av å betale i dyre dommer for å få inn noe jeg ikke vil benytte meg av, det er jo hårreisende at de forlanger dette av meg.

Jeg vet snart ikke mine arme råd i denne saken, og jeg føler det hele som sjikane mot den delen av det norske folk som står i den situasjonen som jeg gjør og da får behandling som dette. Det NRK krever av det norske folk som eier egen Tv kan sammenlignes med tilfellet om staten hadde krevd alle menn å betale barnebidrag hver måned bare fordi dem er i stand til å få barn. Ikke har vi det, ikke mulighet til å ha det uten å betale store summer for det og ei heller vil vi ha det, men å betale for det – ja, det må vi.

Hvor er den moralske delen i denne saken, og ikke minst når vil vi bli frisluppet fra straffen vi mottar av å ha den Tv-en vi, forbrukerne, eier per i dag?

Videre vil jeg bare informere om at jeg har lest mer rundt om denne saken, og funnet flere relevante artikler om tilfellet. Til eksempel har forbrukerombudet skrevet en artikkel om dersom du står uten Tv-signaler skal du da ikke skal betale lisens, men uansett om dette blir tatt opp som argument mot NRK vil de ikke høre og referer tilbake til § 1, som tidligere nevnt. Tilbake mot § 1 vil jeg bare si at dette oppfattes veldig som et negativt salg for oss forbrukere.

Jeg har vel egentlig ikke stort mer å si akkurat nå. Jeg har blitt oppfordret av forbrukerombudet å tviste på saken for å få den videre til medietilsynet dersom NRK ikke vil høre på noe av det jeg har å si i denne saken, men jeg vil nok aldri gi opp da jeg hverken vil ha eller har mulighet til å se NRK der jeg bor i dag, men må betale for det.


Kildebruk
* Lovdata: Forskrifter om fjernsynsmottakere
* Svar fra kulturministeren
* Artikkel om manglende Tv signaler og NRK-lisens
* En annen artikkel om manglende Tv signaler og NRK-lisens
* Negativt salg
Sist endret av waf; 16. februar 2010 kl. 21:00.
waf: Greia er, du må si ifra til NRK at TV-mottakeren ikke er i bruk lenger. Du skal i utgangspunktet betale så lenge du har en TV-mottaker (selv om den sitter i en TV som bare brukes til spillkonsoll e.l.), men så lenge du sier ifra at den ikke er i bruk før fristen på betalingen går ut - slipper du helt fint unna. Alternativet er å henvise til at du har plombert mottakeren, men jeg ser ikke noe umoralsk i å slippe lisensen uten plombering når du uansett ikke bruker TV-signalet.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Toaru Vis innlegg
Oi. Men vil det si om jeg da for eksempel sniker med meg en tv fra et loppemarked hjem til meg, og ikke registrerer noe som helst, at jeg da vil få NRK-agenter stormende inn døren med krav og gebyrer og whatnot? x)
Vis hele sitatet...
Hvis en lisenskontroller oppdager at du har tv, vil du få krav om lisens ja.
waf: Det burde være en smal sak å melde fra til NRK om at man ikke har fjernsynsmottager i dag. Det er per i dag ikke mulig å ta inn tv uten å ha en spesiell dekoder. Det er ingen TV'er som kan ta inn disse signalene uten ekstra utstyr (CA-modul).

Jeg kjenner flere som har meldt inn til NRK at de nå ikke har dekoder og derfor ikke har mulighet til å motta tv signaler og derfor ønsker å bli strøket fra lisensregisteret. Dette gjelder også folk som har hatt riks-tv dekoder men som nå har fjernet den.

Det har uten unntak blitt godtatt av NRK og lisenskrav har opphørt. Man må selvsagt regne med å betale for den perioden man har hatt mulighet til å motta tv signaler.
Hvis de tar inn 4 milliarder årlig på TV lisensen, hvordan klarer de da å sende et så forbaska dårlig barne-TV?
Sitat av wubster Vis innlegg
Hvis de tar inn 4 milliarder årlig på TV lisensen, hvordan klarer de da å sende et så forbaska dårlig barne-TV?
Vis hele sitatet...
Som om ikke du (og alle andre) syns Barne-TV (stort sett) var awesome før? Ta Drømmehagen som et eksempel, i mine øyne er det skrot, men i barns (og foreldres) øyne er det gull verdt siden det roer ned småbarna før leggetid. Derfor er det jo klagestorm nå siden NRK ikke skal sende det lenger.
Jeg har meldt fra til NRK, flere ganger.

Til:
Dato: 14.09.09, 24.09.09, 30.09.09, 01.10.09, 02.10.09, 13.10.09, 15.01.10, 29.01.10, 12.02.10

Jeg har sendt oppsigelse etter mal som er lagt ut på facebook, både på nynorsk og bomål;
Sitat av Nynorsk mal
Eg bekrefter herved at eg vil avslutte min NRK-Lisens med følgende grunner:

Bosatt i ett fylke der eneste alternativet for å motta tv-sendinger er med ekstern tuner, noe eg ikke innehar.
Tven blir kun brukt som Monitor for PC/DVD (PC Inneholder IKKE tvkort av noe slag)

Forstår det slik at lisensen går på å ha en tunerdel installert i tven.
Dette har eg ikke og vil derfor ikke betale lisensen for dette.

Ber med det om fritakelse fra NRK-Lisensen fra og med lisenstermin 2. (1.Juli - 31.Desember)

Lisensnummer: (legg ved dette om du har det)
Adresse: (legg med for raskere saksbehandling)

Med Vennlig Hilsen
Ditt Navn
Vis hele sitatet...

Fra:
Dato: 01.10.09, 02.10.09, 02.02.10, 05.02.10, 12.02.10 + flere brev som jeg har liggende

Her er kopi av det svaret de gjentatte ganger har gitt meg, bare formulert på flere måter:
Den som har TV med innbygget dekoder kan ta inn NRKs sendinger som ligger ukryptert i det digitale bakkenettet.

Vi kan derfor ikke se at plikten til å betale kringkastningsavgift bortfaller i dette tilfellet, og opprettholder derfor vårt krav.
Vis hele sitatet...
Annet lignende svar jeg har fått:
I følge Forskrifter om fjernsynsmottakere § 1, skal alle som har fjernsynsmottaker betale kringkastingsavgift.

Med fjernsynsmottaker menes blant annet TV, DVD/video m/tuner, satellittmottaker, dekoder, PC med TV-kort/tuner og lignende. Vi gjør oppmerksom på at også den som leier eller låner mottakerutstyr skal betale kringkastingsavgift i henhold til Forskrifter om fjernsynsmottakere.

Avgiften påvirkes ikke av lokale seerforhold, hvilke kanaler man har tilgang til eller hvilke program en velger å se på. Fjernsynsmottakere er lisenspliktige selv om ikke digitalt tilleggsutstyr anskaffes.
Vis hele sitatet...

Jeg har tilogmed referert til kilder som over, uten at det har vært til større hjelp.

Så, det er vistnok ikke bare-bare for alle og enhver.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Poenget med NRK-lisensen er jo å tvinge alle som vil ha TV til å betale for et programtilbod som skal dekke alle sine interesser. Ved å innføre valgfri lisens vil i praksis også nrk måtte satse på kommersielt i heilt anna grad enn i dag, og da er det ikkje poeng i å ha en almennkringkaster.

Så kan en diskutere om skatteseddelen eller lisens er best egna. Eg haller til skatteseddelen, ettersom tv i praksis er allemannseige i dag.
Vis hele sitatet...
Med andre ord sier du at det er så få som faktisk vil ha NRK og se på NRK at de ville gått med stort underskudd?
waf: Jeg var av den oppfatning at du heller ikke fikk inn de ukrypterte kanalene i bakkenettet uten CAM, fint om noen som har riks-tv godkjent tv kan bekrefte / avkrefte dette! (fant ingenting sånn på direkten på google)
Sitat av slashdot Vis innlegg
Poenget med NRK-lisensen er jo å tvinge alle som vil ha TV til å betale for et programtilbod som skal dekke alle sine interesser. Ved å innføre valgfri lisens vil i praksis også nrk måtte satse på kommersielt i heilt anna grad enn i dag, og da er det ikkje poeng i å ha en almennkringkaster.

Så kan en diskutere om skatteseddelen eller lisens er best egna. Eg haller til skatteseddelen, ettersom tv i praksis er allemannseige i dag.
Vis hele sitatet...
Ser du var litt før meg.

Sitat av fomox Vis innlegg
Med andre ord sier du at det er så få som faktisk vil ha NRK og se på NRK at de ville gått med stort underskudd?
Vis hele sitatet...
Slik jeg tolker det, blir det bare sagt at da ville tilbudet blitt et helt annet enn i dag. Og ikke treffe ett like bredt publikum. Og at det kunne vært en del av vanlig skatt.
Jeg har CAM-modul i min TV, men leiligheten min har ingenting som har noe med analogt eller digitalt uttak for Tv-signaler. Alt jeg har er en Internett (CAT5) kabel strukket fra modemet i øvre etasje (hybelverten) slik at jeg kan ha Internett - som igjen er alt jeg vil ha og vil fortsette å forholde meg til.

Canal Digital sa at det ville koste meg 2.500,- for å få én tekniker/installatør/montør til å installere uttak i min leilighet, noe ingen kan tvinge meg til å gjøre. Opp i alt dette, og synd er det at jeg ikke har fått tatt opp de telefonsamtalene jeg har hatt med NRK, har jeg fått beskjed at så lenge jeg kan kjøpe parabol er jeg pliktig til å betale lisensen.

Nei, jeg kjenner bare svetten renner av arrogansen de har på lisenskontoret.

Uansett, jeg har latt meg lure én gang og vil ikke betale én krone mer til NRK. Jeg har invitert dem hjem til meg, så de får bare komme å se. Jeg har alt på mitt og blir ikke å gi meg med det første (heller aldri!). Så det blir nok forbrukerrådet igjen snart, men jeg måfå skannet inn brevene og sortert alt slik at jeg har alt dokumentert før jeg kan gå videre.
Sist endret av waf; 16. februar 2010 kl. 23:43.
Jeg mener avgiftsordningen er utdatert og direkte bortkastet. Dette bør føres inn i statsbudsjettet i stedet.

Begrunnelse:
- kun 70% av de med tv betaler denne avgiften (kilde: en kar som var her fra lisensinnkrevningsgreiene)
- mindre penger som går med til innhentingen av denne lisensen
JEg kan gå med på at 50% dekkes av avgifter, mens 50% dekkes av reklame, fond, e.l. Men å betale 2200 kroner, for å ha en mottager i huset, det blir for grovt. Det er ikke slik at om man betaler de 2200 kr. så får man NRK direkte på TVen.

Er helt enig med at lisensen er utdatert!

Jeg ser det med at NRK gir et bra tilbud på nett, osv.. Men det gjør TV2 også. (Mot et lite gebyr) Men om de som faktisk har så lyst til å se NRK sine programmer, kan da betale for det!


Dvergen

Edit: Noen skriker egoisme. Vil gjerne ha en forklaring på hvorfor jeg er en egoist, siden jeg ikke vil betale for et tilbud som dekker mitt behov eller mine interesser.
Sist endret av Dvergen; 18. februar 2010 kl. 09:03.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Før påske sendte jeg inn et totalt sammendrag (ja, jeg har tatt vare på full saksgang mellom NRK og meg) med kopi av alle mine og NRKs brev/e-post samt kilder og brev fra kulturdepartementet. Totalt på 2 sider + 33 vedlegg. Etter 2-3 ukers behandlingstid får jeg endelig et svar med bekreftelse på at min lisens er ute av NRKs system. Stå på, ikke gi opp, det er det eneste som går i en slik sak.
Så dum jeg var kjøpte jeg meg en TV for en stund siden, jeg bruker den bare til DVD, jeg bruker nada av tjenestene til NRK så ønsker IKKE å betale avgifter til en tjeneste jeg aldri har brukt.

Regner med at det dumper en avgift i postkassen fra Nrk sin lisensavdeling, hva kan jeg gjøre da? Kan jeg slippe avgiften siden jeg bor i samme hus som faren min (som betaler avgift til Nrk)?
NRK lisensen din Dvergen dekker ikke bare NRK 1, 2 og super men det dekker også radio bruken din. NRK eier P1, P2, P3, P4 og P4 og alle lokale nyhets stasjoner.

Kjedelig å ikke kunne høre på radio når man sitter i bilen på veg til jobb.

Avgiften betaler også for nettsiden deres som inneholder alle seriene, NRK har de beste seriene

Klarer dere virkelig ikke ofre 2000kr i året?!

(kan være nevnt tidligere)
Sist endret av Oransje; 16. april 2010 kl. 23:11.
Har forøvrig hørt at du skal få tilsendt noe greier (regning) noen uker etter dem har mottat innmeldingen min. Jeg har enda ikke fått noe flere måneder etter kjøpet, kan det være de har krysset meg "av" listen siden jeg er i samme husstand som en som betaler(faren min)?
Dvergen, en kanal som tv2 ville aldri kunne sendt MGP(ikke det at jeg bryr meg om det) men lydkvalitet er sugbar og det høres rett og slett ikke ut. Hvis man ser på designet til NRK sitt i forhold til tv2 er det par hundre ganger bedre. De har erfarne reportere og sparker ikke sine "gamle" værdamer for litt rynker. Er en hel hau med ting å nevne som NRK er bedre på men som jeg ikke tar meg til til å skrive nå.

Når du ser en film, vil du virkelig bli avbrutt av totalt 5 reklamepauser på 5-10 min hvert 20 minutt. Det er noe av det verste som er og ødelegger stemningen i en film totalt!
Sist endret av Oransje; 16. april 2010 kl. 23:17.