Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  326 103078
Kan ikke folk bare drite i om det er lovlig eller ulovlig og sette pris på at noen tar initiativ til dette her?
Sykt spennende, takk!
▼ ... over en uke senere ... ▼
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Hvordan gikk det med denne saken her? Sykehuset truet jo med anmeldelser... men skjedde det? Medias fokus gikk jo plutselig og brutalt over på noe annet.
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Personen bak facebooksiden, "Medium Film JR Entertainment" og manuset er født i 1994, så vet ikke hvor sann ryktene om 8 millioner osv. er i et så tidlig stadium av filmen, men er lov å håpe

Jeg har selv en 7 siders story til en thriller som omhandler norsk psykiatrihistorie/Lier og Dikemark, som jeg håper på å få satt i livet innen noen år, men ferdig utvikling av story og manus er en stor del av arbeidet til en film.
Vis hele sitatet...
Ryktene sier at manuset er ferdig og at det er ca 90 sider. Tror nok det blir film ja..
Sitat av MrNorUe Vis innlegg
Hvordan gikk det med denne saken her? Sykehuset truet jo med anmeldelser... men skjedde det? Medias fokus gikk jo plutselig og brutalt over på noe annet.
Vis hele sitatet...
Vestre Viken ser nok at de får igjen det som evnt er stjålet av sensitive dokumenter med navn. Men det har jo vært ferie nå, så jeg har vært flere måneder på fjellet samt i utlandet noen turer. Så har ikke fått tid til dette om dagen.

Reiser en tur hjemover i morgen, får se om noe kan organiseres da. Må snakke mer med Totskalle om hvordan dette skal løses.
Nye videoen til Bare egil band har innslag av Lier: http://www.youtube.com/watch?v=_wI1J...ayer_embedded#!
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Sitat av Arasonic Vis innlegg
Nye videoen til Bare egil band har innslag av Lier: http://www.youtube.com/watch?v=_wI1J...ayer_embedded#!
Vis hele sitatet...
Haha kult. Kan aldri tenke meg at de har fått lov egentlig, men brukt samme metoder som oss andre. Morsom sang igrunn. Lier har ikke mye med Kongsberg å gjøre.. men det er vel bare brukt som en kulisse på elendighet.
Sist endret av MrNorUe; 23. august 2011 kl. 10:49.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Spennende tråd det her! Jobbet der for over 10 år siden i G-bygningen.
Fant noen opplysninger ellers på nettet jeg synes var interessante, som jeg ikke finner andre steder i denne tråden, ang Lier og et tidligere museum. Informasjonen er hentet fra Norsk kulturråds hjemmesider.


Museumssamlingen ved Lier sykehus, Drammen
I 1998 tok en velferdssekretær ved Lier Sykehus sammen med Lier Historielag initiativ til å etablere et museum på Lier Sykehus (tidligere Lier asyl, nå psykiatrisk avdeling ved Sykehuset Buskerud, Vestre Viken HF). Den direkte årsaken var et tilfeldig funn av et lobotomiapparat. Det ble dannet en museumsgruppe med representanter fra de ansatte og fra historielaget. Det ble også etablert samarbeid med museene på Gaustad og Dikemark.
Gjenstander ble samlet inn og det ble laget en utstilling i 2. etasje i C-blokka. I 2005 var det imidlertid behov for disse arealene til pasientbehandling. Utstillingen ble da ryddet ned og gjenstandene ble ryddet vekk.
Samlingen er nå lagret / stuet tilfeldig sammen i et garasjeliknende lokale under svært utilfredsstillende forhold, og det er derfor svært vanskelig å danne seg noe pålitelig inntrykk av hva samlingen inneholder. I følge opplysninger arbeidsgruppa har fått og ut fra iakttakelser gjort ved befaring, består samlingen blant annet av gjenstander og gjenstandsgrupper som også finnes ved andre sykehus, som medisinske instrumenter, møbler, servise, pasientarbeider, malerier, redskaper og utstyr brukt av pasientene i arbeid og fritid. Antakelig var det lagt noe mer vekt på utstyr fra pasientene, samt noen gjenstander ikke så mange andre museer har utstilt, blant annet bredbremmede stråhatter (”hibernalhatt”) som ble brukt av pasienter som ikke tålte sollys på grunn av medikamentbruk (klorpromazin).
Gjenstandene er nå utsatt for fukt og vekslende temperaturer, og de er dårlig sikret mot tyveri, brann eller andre skader. Kunnskaper om gjenstandene og innholdet i samlingen er ikke nedskrevet/registrert.
Sykehusledelsen ser samlingen som sitt ansvar, men samtidig som noe som ikke lar seg prioritere innen eksisterende økonomiske og personalmessige rammer.
Lier historielag oppbevarer en del fotomateriale fra Lier sykehus. Dette er tilgjengelig for publikum ved henvendelse og inneholder blant annet en del fotografier med motiver fra pasienters og ansattes hverdag ved på sykehuset. En del av fotografiene, f.eks noen av pasientportrettene, er godt dokumentert.
 Lier asyl åpnet 1926 med 600 plasser. Omlegging av spesialisthelsetjenesten for psykisk helsevern har i de senere tiårene medført store endringer for sykehuset. I 1985 ble pasientene fra Vestfold overført til det fylket, og driften ved Lier sykehus lagt under sykehuset Buskerud i Drammen. Driften hører nå til psykiatrisk avdeling, sykehuset Buskerud, Vestre Viken HF. Fire av de seks opprinnelige pasientbyggene er i 2010 fraflyttet og preget av forfall. Hovedkjøkken og andre økonomibygg er i stor grad ute av ordinær bruk. Det er nå 81 pasientplasser ved sykehuset og ca. 1250 innleggelser i året. Sykehuseier, Vestre Viken HF, fikk i 2009 tillatelse å rive tre av de fraflyttede sykehusbygningene. Imidlertid ble saken anket av Fortidsminneforeningen og Riksantikvaren Rivingssaken er i 2010 til behandling i planutvalget i Lier kommune.
 Landsverneplan for helsesektoren foreslår vern av fire av sykehusets 18 bygg. Det pekes blant annet på at Lier sykehus var det siste psykiatriske fylkesykehuset som ble etablert, og på at har spilt en viktig rolle innen psykiatrien på sentrale deler av Øst
Sist endret av sistermary; 10. september 2011 kl. 23:43. Grunn: Innlegget er dobbelt
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Jammen har de faen meg gitt folk LSD og forsket på det. Det hadde jeg ikke trodd.

Du kan jo faktisk nå bevise at det ble gjort overgrep med LSD.

Du har jo papiret der det står. Satan
Vis hele sitatet...
Unskyld for å være noob,em nhva er så ille med LSD? :P Leste på vikipedia, og det sa at det var en slags drug som ikke hadde noen spesielle skadelige effekter. Hvordan ble dette forsket med?
jeg vet at det på et tidspunkt ble forsket på å bruke lsd til å få frem fortrengte minner der personer har store svarte hull i hukommelsen, tanken var å få dette opp i dagen for å få behandlet de vonde minnene, men dette hadde ingen god effekt og folk ble stort sett ikke noe bedre, men fikk enda større problemer. Vet heller ikke om de drev med akkurat dette på Lier.
Det er en kjent sak at folk av og til opplever å huske masse greier fra barndommen som de aldri har husket før når de har inntatt psykedelia i form av LSD eller sopp av noe slag. Her er en link til freakforums egne LSD tråd
http://freak.no/forum/showthread.php?t=121878
"Good news everyone" Ei vennine har nylig besøkt lier, hu sa at det ikke var gjærder rundt de to øverste byggene. Og det så ut som om det hadde kjørt mye biler opp og ned der i det siste. Det dukket heller ikke opp no vektere

Er ikke sikkert det er good news da Rivning eller rydding :O
jeg flytter hjem til Lier nå til helgen og kan sikkert stikke opp en tur og sjekke ut hva som foregår der nå ang ryktene om riving osv...
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Sio Vis innlegg
Har du sladdet navnene?
If so: Hva er vits med å sensurere slike gamle dokumenter?
Vis hele sitatet...
fler av pasientene lever den dag i dag.. i forhold til det er del greit å sladde navn

Sitat av kodenavnmats Vis innlegg
jeg og 2 kamerater tok en kjøretur ut dit i fjor, fant sykt mye rart. fant mye nytt utstyr som var forsatt forseglet. sprøytespisser i allslaks fasonger og mye ekkle greier. vi fant og en stol med en stor vegg forran der man tydelig s skrape merker. fant og mye brukt utstyr. rart det ikke er brent ned eller rivd. hvertfall kvittet seg med ting som er der.

men det var veldig intresangt og gå igjennom alt med lommelykter og jointen i mun midt på natta. kul kveld med kompisser.

terningkast 6

beklager skriving som en 4åring, men er rimelig skeiv
Vis hele sitatet...
sprøytene er jo etter narkomane som har oppholdt seg der
Sitat av metrolle Vis innlegg
fler av pasientene lever den dag i dag.. i forhold til det er del greit å sladde navn


sprøytene er jo etter narkomane som har oppholdt seg der
Vis hele sitatet...

Eller noe han selv brukte selv den kvelden..kan det virke som..
Du er jo HEELT skutt som deler dette!! Tro meg da,skulle likt å få tak i deg!!
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Du tok med deg en haug med dokumenter, og la alt ut på nettet??
Hvorfor????!
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Du tok med deg en haug med dokumenter, og la alt ut på nettet??
Hvorfor????!
Vis hele sitatet...

Fordi folk her liker å lese om Lier Mentalsykehus?
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Du tok med deg en haug med dokumenter, og la alt ut på nettet??
Hvorfor????!
Vis hele sitatet...
Er du imot offentliggjøring av informasjon? Jeg synes at hele konseptet med hemmelighetsstempling av informasjon er veldig rart, hvorfor skal noe informasjon bli holdt hemmelig for deg eller meg, men ikke for andre? Jo mer informasjon som er tilgjengelig, jo bedre mener nå jeg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Dette var sykt interessant å lese. Jeg har lest dette flere ganger, men først nå jeg har gått igjennom frem til 2011! Trodde ikke disse "lier mentalsykehus" trådene var oppegående lenger. Har studert ganske mye når det kommer til Lier Mentalsykehus, og i 2010 hadde jeg en presentasjon på skolen ang dette. Med både brosjyrer med bilder og informasjon, filmklipp, myter og fakta! Jeg fikk en 6'er på denne presentasjonen, og det kan jeg for det meste takke nFF for! Jeg har dessverre ikke fått dratt dit selv, og lurer litt på om det er for sent nå? Noen som vet?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Trodde att UE:s betydning var at man ikke skal ta ting, kun bilder og visa respekt?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Innen UE skal man legge igjenn bare forspor, og ta med seg bare bilder.
Jeg skjønner hva AXiMw her, men det blir litt teit da..
Oppdatering:

Hadde vi ikke tatt det med så hadde det blitt liggende til det var fullstendig destruert av råte, eller at noen andre hadde tatt det med seg, kanskje brukt det til noe annet?

Vestre Viken sendte ut annmeldelse, denne ble henlagt av forskjellige grunner, blandt annet at byggene ikke var sikret på en forsvarlig måte. At man i teorien kan gå rett inn uten hindring.

Etter denne saken kom frem så regner jeg med at det som var igjen av sensitve dokumenter er fjernet.
Hadde vi ikke tatt det med så hadde det blitt liggende til det var fullstendig destruert av råte, eller at noen andre hadde tatt det med seg, kanskje brukt det til noe annet?
Vis hele sitatet...
Så får man ju inte tänka, kan ju finnas andra som vill läsa när de besöker plassen och i UE får man ju fan inte ödelegga eller ta med sig ting.
Sitat av skogshomo Vis innlegg
Så får man ju inte tänka, kan ju finnas andra som vill läsa när de besöker plassen och i UE får man ju fan inte ödelegga eller ta med sig ting.
Vis hele sitatet...
Så du syntes det er helt greit med andre ord at sensitive opplysninger på pasienter skal ligge igjen slik at du kan komme inn å lese det? Om det er tilfelle så skal du ta deg sammen.

Slike dokumenter har hverken du eller jeg rett til å lese. Nå har det seg sånn at jeg har lest dem, noe som ikke er riktig. Men jeg (og Totskalle+++) har fjernet mye sensitive opplysninger, de dokumentene som inneholdt pasientnavn samt fødeslsnummer er pr dags dato borte.

Om du ikke er klar over det så er Lier Sykehus et høyst populært UE område, som blir hyppig besøkt av folk uten lov, så at slikt materiale ligger der er en alvorlig feil.

Er noe som heter personvern vet du.
Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Så du syntes det er helt greit med andre ord at sensitive opplysninger på pasienter skal ligge igjen slik at du kan komme inn å lese det? Om det er tilfelle så skal du ta deg sammen.

Slike dokumenter har hverken du eller jeg rett til å lese. Nå har det seg sånn at jeg har lest dem, noe som ikke er riktig. Men jeg (og Totskalle+++) har fjernet mye sensitive opplysninger, de dokumentene som inneholdt pasientnavn samt fødeslsnummer er pr dags dato borte.

Om du ikke er klar over det så er Lier Sykehus et høyst populært UE område, som blir hyppig besøkt av folk uten lov, så at slikt materiale ligger der er en alvorlig feil.

Er noe som heter personvern vet du.
Vis hele sitatet...
Må si jeg syns du opererer i en gråsone for hva som er greit her.
Helt enig i at det er noe som heter personvern, men jeg skjønner ikke helt hvordan det er din jobb og stjele dette for så å legge det ut på nett (riktignok sladda navn).

Også enig i at stedet er et attraktivt UE-mål, men ingen seriøse urbexere jeg vet om ville så mye som tenkt tanken på å begynne å fjerne ting, som dokumenter og annet utstyr fra et slikt sted, det er ikke det UE handler om i det hele tatt.

Hvis intensjonen din var og verne personene som var nevnt i dokumentene, kunne du ikke kanskje vurdert å varslet noen som jobbet på området, Evt bare latt være å stjele det?

Jeg har liten tro på at noen som bare kommer for å utforske stedet hadde hatt særlig glede av å sitte å notere seg ned navn, prøveresultater o.l.

Forøvrig er det pga slike saker som dette at stedet blir totalt umulig å få tilgang til for oss som bare har lyst til å se og ta bilder der.

For all del, forsvar gjerne det du mener er riktig, men ikke forvent at folk er enige med deg i at det du gjorde var smart.
Sitat av olavXO Vis innlegg
Må si jeg syns du opererer i en gråsone for hva som er greit her.
Helt enig i at det er noe som heter personvern, men jeg skjønner ikke helt hvordan det er din jobb og stjele dette for så å legge det ut på nett (riktignok sladda navn).

Også enig i at stedet er et attraktivt UE-mål, men ingen seriøse urbexere jeg vet om ville så mye som tenkt tanken på å begynne å fjerne ting, som dokumenter og annet utstyr fra et slikt sted, det er ikke det UE handler om i det hele tatt.

Hvis intensjonen din var og verne personene som var nevnt i dokumentene, kunne du ikke kanskje vurdert å varslet noen som jobbet på området, Evt bare latt være å stjele det?

Jeg har liten tro på at noen som bare kommer for å utforske stedet hadde hatt særlig glede av å sitte å notere seg ned navn, prøveresultater o.l.

Forøvrig er det pga slike saker som dette at stedet blir totalt umulig å få tilgang til for oss som bare har lyst til å se og ta bilder der.

For all del, forsvar gjerne det du mener er riktig, men ikke forvent at folk er enige med deg i at det du gjorde var smart.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig med deg at det på ingen måte var vår jobb, og vi var selvfølgelig i gråsonen, et pent stykke over den også. Når vi kom dit hadde vi ingen anelse om vi skulle finne noe slikt der inne.

Vi kunne meldt ifra om at slike dokumenter befant seg der inne, men hadde de gjort noe med det? Neppe. Var de klar over at det fortsatt var der inne? Høyst trolig.

Jeg er ikke seriøs i det hele tatt på UE fronten. Jeg sier ikke at jeg driter i "UE Loven" (om jeg kan kalle det det). Men jeg vil uansett si at alle som beveger seg inne på Lier Sykehus (nedlagte delen) uten lov er i gråsonen. Det fortsatt ikke lov, uansett hva slags intensjoner man måtte ha.

Nei, det er nok få som hadde hatt interesse av det. Men uansett, slikt skal ikke ligge der uansett om folk vil lese det eller ikke.

Hvordan det er på Lier den dag i dag med tanke på sikkerhet vet jeg ikke da jeg ikke har vært der ute på en god stund.

EDIT:
Jeg ser at vi ikke skulle gjort det, men jeg ser også det at den dag i dag så husene renset. Noe som betyr at det ikke er mer sensitive dokumenter der oppe, noe som i mine øyne er bra. Selv man ikke får tatt bilde av støvete dokumenter på en skrivepult lengre.

Jeg vil bekrefte igjen: Alle dokumenter jeg måtte ha sittet på som inneholdt personalia som jeg ikke hadde noenting med er nå forsvunnet fra jordens overflate. Det er ikke tatt kopier av dem.

Personlig ser jeg meg som for lengst ferdig med saken. Jeg vil nok neppe forsvare den her noe mer, jeg føler jeg har sagt mitt. Om Totskalle vil si noe mer kan jeg ikke uttale meg om.

Jeg vil uansett takke alle for en høyst interessant diskusjon, og til alle som har fulgt tråden gjennom tiden
Jeg tror vi kan stenge denne historien for nå.