Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  326 103085
Still am.
Totskalle's Avatar
Trådstarter
Sitat av aleksanderwoods Vis innlegg
Du ser hvordan inngrepet gjøres i "Dr. Freeman's Research", litt over halveis. Og i "Warehoused Patients and Experimental Treatments" er det også mye interessant hvis du vil se litt fra inngrepene og eksperimentene. Skrev det bare i tillfelle du ikke vil lete gjennom alle filmene etter kun det.
Vis hele sitatet...
Jo takk men det der var så interessangt så jeg tror jeg må se hele

Sitat av Totskalle Vis innlegg
Jo takk men det der var så interessangt så jeg tror jeg må se hele
Vis hele sitatet...
edit: har sett hele nå, anbefaler alle som er interessert i lobotomi eller Dr. Freeman og se denne Kjempebra, nå fikk jeg enda større kick til å finne mere papirer
Gode greier! Vi andre som ikke har som ikke har muligheten for å komme seg til asylet får bare smøre seg inn med tålmodighet
Takker så mye til totskalle! Jeg fikk en kopi av noen raporter av ham, megent spennende. Oversikt over hvor mange som "tota"
Sitat av Ozzfan Vis innlegg
Hei alle sammen!

Jeg har selv jobbet innen for psykisk helse, og i disse dager jobbes det med å planlegge et museum i tilknyttning til de av byggene som skal bevares på Lier. Jeg oppfordrer derfor de som måtte ha fjernet dokumenter og andre gjenstander fra Lier Psykiatriske til å levere disse til Drammen/Lier Kommune ved Sykehuset Buskerud. Dette er matriale som som kan bidra til dokumentasjon på overgrepene som skjedde her på Lier. Dersom man fjerner denne muligheten for å samle dataen på et museum fjerner man også muligheten til å gi rettferdighet til de som opplevde overgrepene og de etterlatte.

For å være litt "onkel" så er det faktisk tyveri og ta med seg slike ting fra Lier. En del av gjenstandene som er der er også undratt offenligheten ( journaler osv ) og er derfor strengt ulovlig å lese, og ikke minst fjerne fra sykehuset.

Mvh!
Vis hele sitatet...
Da må jeg nesten få bemerke:
- Er det amnesti for de som evt har tatt noe, slik at de ikke blir hanka når de kommer med stashet sitt?
- Pågår det noen "granskning" for å belyse overgrepene på Lier?
- Jeg er ganske overbevist om at dersom noen ville dokumentere noe som helst, hadde byggene vært rensket for ting for lenge siden.

Jeg er forøvrig også overbevist om at når knuserne og buldoserene kommer, rasker de med seg både byggematriale og evt ting som ligger å råtner inne i bygene uten å ofre en tanke på en "gransning av overgrepene som skjedde på Lier".

Enig i at tyveri er tyveri, men jeg håper unga rundt omkring har stjålet og fortsetter å robbe stedet helt til man knakker ned rubbel og bit, er nok den eneste "bevaringen" som skjer i den forbindelse.

Z
Still am.
Totskalle's Avatar
Trådstarter
Sitat av znapper Vis innlegg
Enig i at tyveri er tyveri, men jeg håper unga rundt omkring har stjålet og fortsetter å robbe stedet helt til man knakker ned rubbel og bit, er nok den eneste "bevaringen" som skjer i den forbindelse.

Z
Vis hele sitatet...
akkurat sånn tenker jeg og noen må jo ta vare på det
Sitat av znapper Vis innlegg
Da må jeg nesten få bemerke:
- Er det amnesti for de som evt har tatt noe, slik at de ikke blir hanka når de kommer med stashet sitt?
- Pågår det noen "granskning" for å belyse overgrepene på Lier?
- Jeg er ganske overbevist om at dersom noen ville dokumentere noe som helst, hadde byggene vært rensket for ting for lenge siden.
Vis hele sitatet...

Tviler på at noen kommer til å bli "hanka" om de evt leverer fra seg det de har av dokumentasjon. Eneste jeg kan tenke meg er at man kan få et møte med onkel blå dersom man flytter,leser og/eller kopierer dokumenter som er direkte beskyttet av taushetsplikten, og pasientvernloven. Det være seg pasientjournaler etc som går direkte på enkelt pasienter.

Dette er i såfall opp til Sykehuset Buskerud / Kommunen og avgjøre når den tid måtte komme.

Ja det har pågått, og antagelig pågår det enda "granskning" for å belyse overgrepene på Lier. Det har vært gransket på alt fra linken til USA/CIA og andre utenlandske forskere/myndigheter til forsøk med radioaktivitet, og hjernevasking og politisk fangenskap.

Mvh
Noen som kan forklare hva en Organisk psykose er?
Står på en av sidene der, men husker ikke hvilken,, :s
Ment å ha lest at det Organisk psykose er noe som man får fra Alkohol og rusmissbruk. Noen må gjerne rette meg her hvis det er feil.

Edit: Det var feil etter jeg googla det.


Organiske psykoser - Sekundært til hjernesykdom eller funksjonsforstyrrelse. Alle former for psykiske symptomer og adferdsforstyrrelser kan forekomme.

++ Psykose som oppstår på bakgrunn av ytre biologiske påkjenninger som forgiftning og hormonforstyrrelser. Det er kroppslige funn og årsaksforklaringer til lidelsen. Sykdommen rammer alle aldre, men opptrer hyppigst hos eldre i form av Alzheimer, senil demens. Hos unge ses det ved rusutløste psykoser. Andre eksempler er delirium ved alkoholoverforbruk, eller psykoser utløst av medisiner eller kroppslig sykdom, særlig hos eldre.

Kilde
Sist endret av Donkeybrain; 18. januar 2010 kl. 23:57.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har du mulighet til å få lastet opp litt flere dokumenter?
Ja, har du meir dokument som kan leggast ut?
Still am.
Totskalle's Avatar
Trådstarter
Jeg har masse mer men har ikke hatt tid til noe i det hele tatt. Problemer med scanner og PC, og ikke minst tid. Det kommer, men ikke så fort som jeg ønsket desverre. Tør ikke si når. setter psis på at dere etterspør da Så lenge dere abbonerer på tråden så ser dere når det kommer
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Ment å ha lest at det Organisk psykose er noe som man får fra Alkohol og rusmissbruk. Noen må gjerne rette meg her hvis det er feil.

Edit: Det var feil etter jeg googla det.


Organiske psykoser - Sekundært til hjernesykdom eller funksjonsforstyrrelse. Alle former for psykiske symptomer og adferdsforstyrrelser kan forekomme.

++ Psykose som oppstår på bakgrunn av ytre biologiske påkjenninger som forgiftning og hormonforstyrrelser. Det er kroppslige funn og årsaksforklaringer til lidelsen. Sykdommen rammer alle aldre, men opptrer hyppigst hos eldre i form av Alzheimer, senil demens. Hos unge ses det ved rusutløste psykoser. Andre eksempler er delirium ved alkoholoverforbruk, eller psykoser utløst av medisiner eller kroppslig sykdom, særlig hos eldre.

Kilde
Vis hele sitatet...
Den påstanden din var ikke helt feil. Selv om det stemmer at organisk psykose og rusutløst psykose nå er kodeklassifisert hver for seg (organiske psykoser F1-F9, rusutløste psykoser F10-F19) så benyttes diagnosene om hverandre. Jeg kan vise til eksempel:
Andre årsaker til organisk psykose
Ved Parkinsons sykdom ses ofte psykotiske symptomer med synshallusinasjoner som det vanligste. Videre kan psykotiske symptomer sees ved bruk av alkohol og andre rusmidler og i forbindelse med abstinens ved brå seponering (avslutte) av slike midler. Medikamenter kan utløse eller forverre psykotiske symptomer. Dette kan dels skje direkte som ved f.eks. levodopa-preparater som brukes ved Parkinsons sykdom (gir ofte synshallusinose). Legemidler med antikolinerg (virker negativt inn på de kolinerge systemer i hjernen) effekt kan forårsake eller forsterke delir, og hos disse pasientene er psykotiske symptomer vanlig.
Vis hele sitatet...
Kilde

Selv har jeg konfrontert psykologen min med det, og da fikk jeg høre at de regnet rusutløst psykose delkategorisk til organisk psykose. Men de liker å skille på psykose-formene fordi organisk psykose handler primært om den fysiologiske årsaksammenhengen, mens rusutløst psykose er primært psykogent, dvs psykisk betinget. Allikevel kan det som i første omgang defineres som rusutløst psykose, senere klassifiseres som organisk psykose, som eksempelvis delir, selv om ICD-10 også skiller mellom disse to tilstandene.

Forklaringen har seg slik at organisk psykose ble holdt adskilt fra funksjonell psykose før, som f.eks schizofreni, eller psykogenisk psykose som rusutløst (rusindusert) psykose, men fra 2005 ble denne oppfatningen endret.

As of 2005, the opposition between organic psychoses and functional psychoses has fallen into disuse.
Vis hele sitatet...
Kilde
jeg og 2 kamerater tok en kjøretur ut dit i fjor, fant sykt mye rart. fant mye nytt utstyr som var forsatt forseglet. sprøytespisser i allslaks fasonger og mye ekkle greier. vi fant og en stol med en stor vegg forran der man tydelig s skrape merker. fant og mye brukt utstyr. rart det ikke er brent ned eller rivd. hvertfall kvittet seg med ting som er der.

men det var veldig intresangt og gå igjennom alt med lommelykter og jointen i mun midt på natta. kul kveld med kompisser.

terningkast 6

beklager skriving som en 4åring, men er rimelig skeiv
Legg ut alt, da er man ivertfall sikker på detaljene om overgripene kommer frem.
Sitat av steinarr Vis innlegg
Legg ut alt, da er man ivertfall sikker på detaljene om overgripene kommer frem.
Vis hele sitatet...
Hvilke detaljer skulle falle bort ved å sensurere navn?
Jeg er enig i at leger og sykepleiere ikke burde bli sensurert, men
det er kanskje folk som lever i dag som er nevnt i de journalene ang behandling e.l, tror ikke de synes det er så fett å få brettet ut fortida deres på nettet.
detta er interessangt, føler litt Arkham Asylum i dette
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
ECT-Behandling
http://www.youtube.com/watch?v=eXC6b0xy4ts

At de gjorde dette før i tiden(litt idag og), syns jeg er sykt. Det virker helt umenneskelig å gi elektrosjokk-behandling.
Vis hele sitatet...
Nå-tidens ECT er helt smertefritt og plettfritt. Både sovemiddel og muskellammende medisiner blir gitt, så man merker ingenting til det - og ikke minst pasientene VIL dette. Hvorfor? Fordi det gjør et liv mye bedre, særlig på lang sikt.

Snakket mye med en mann i 50 åra om dette når jeg var på rehabiliteringssenter for noen år siden, og han hadde vært igjennom flere ECT behandlinger og fortalte at han ble bedøvd og kjente ingenting, og at det hele var fort gjort (i følge nettet er elektrosjokkende man får kun av et millisekunds lengde).
Han syntes det var trist han måtte gå til det steget å ta en slik behandling som ellers er så tabubelagt, men forandret mening og var takknemmelig som hadde fått muligheten til å få ECT.

Og angående LSD forsøk så er det jo kjent at LSD var stor suksess på deprimerte og folk med traumer, og før var lovlig og ofte brukt som medisinering utskrivd av psykologer. LSD hjelper mange i samme forstand i dag med lignende problemer, selvom det ikke lenger er lovlig og utskrives av lege. Jeg vet i hvertfall om mange som fikk en forandring i livet (ble kvitt angst, kom over depresjon osv) etter syretripp.

MEN det er ingen tvil om at psykiatriske pasienter ble behandlet forferdelig og var forsøkskaniner på helt brutale forsøk.
Uten at det skal virke som jeg forsvarer det (tvert i mot!) så kan man jo kanskje si at det helt sikkert er en grunn til at psykiatrien i dag ikke er slik som før. Man forsker og siler ut ting som ikke kan fortsette, prøver og feiler, lærer og forandrer? Synet på syke var jo også helt anderledes før, så det er kanskje en av grunnene til at andre mennesker klarte å behandle sine medmennesker slik.. det er innmari trist.
For å sette ting litt på spissen kan man nok si at det fortsatt foregår slike overgrep og forsøk, hvordan tror dere man fant ut hvordan hjernen fungerte og hvilke kanaler som forårsaket de forskjellige lidelsene?

Uansett kjempe interessante dokumenter du har fått med deg der! Filmer/bøker om denne tidens praktisering burde vært obligatorisk skolemateriale spør du meg.. Det er slikt som gjør at man får innsikt i hvordan samfunnet EGENTLIG fungerer.

PS: Syntes det er fint du har sladdet navnene jeg, om ikke de gjeldende lever, så finnes det slekt man bør tenke på.
Sist endret av vacant; 7. februar 2010 kl. 06:28.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Kan bare meddele det at jeg fikk et ublidt møte med politi og vektere på lier idag.. Snakk om 2-5000 i bot sa de..
Vil ikke anbefale folk den nederste blokka/blokkene, gå heller lengere opp..

Var der en halvtime og var på vei litt lengere opp så kom onkel blå Egene ansatte vektere for å passe på nedi bakken der...
Sitat av policeshiit Vis innlegg
Kan bare meddele det at jeg fikk et ublidt møte med politi og vektere på lier idag.. Snakk om 2-5000 i bot sa de..
Vil ikke anbefale folk den nederste blokka/blokkene, gå heller lengere opp..

Var der en halvtime og var på vei litt lengere opp så kom onkel blå Egene ansatte vektere for å passe på nedi bakken der...
Vis hele sitatet...
Det er såpass nå ja... vi var der for litt over en måned siden og hadde ikke kommet mer enn en halv time igang da politiet eller vekter begynte å blinke med lysene på oss utenfra.
Vi tok det rolig og gikk ut samme vei som vi kom ut mens vi forbredte en dårlig unskyldning.
Men ingen stod ved utgangen. Viste seg at de lette etter oss med lommelykter på framsiden av bygget, og på en eller annen merkelig måte klarte vi å bevege oss (usett?) til bilen å kjørte av gårde.

Tror de som planlegger besøk hit heretter bør ta sterke forbehold om politi og vektere.
Still am.
Totskalle's Avatar
Trådstarter
Sitat av Gobity Vis innlegg
Det er såpass nå ja... vi var der for litt over en måned siden og hadde ikke kommet mer enn en halv time igang da politiet eller vekter begynte å blinke med lysene på oss utenfra.
Vi tok det rolig og gikk ut samme vei som vi kom ut mens vi forbredte en dårlig unskyldning.
Men ingen stod ved utgangen. Viste seg at de lette etter oss med lommelykter på framsiden av bygget, og på en eller annen merkelig måte klarte vi å bevege oss (usett?) til bilen å kjørte av gårde.

Tror de som planlegger besøk hit heretter bør ta sterke forbehold om politi og vektere.
Vis hele sitatet...
Hvis man drar på kveldstid så er ikke dette så stort problem. Vekterne passer ikke på 24/7. Og om du er inne på sykehuset om natta er det jo drit mørkt, bare å gjemme seg og holde en lav profil.
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Hvis man drar på kveldstid så er ikke dette så stort problem. Vekterne passer ikke på 24/7. Og om du er inne på sykehuset om natta er det jo drit mørkt, bare å gjemme seg og holde en lav profil.
Vis hele sitatet...
Ganske lett for dem å se om det er noen der inne om natta da. Om man lyser på noen vinduer eller liknende.
Still am.
Totskalle's Avatar
Trådstarter
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Ganske lett for dem å se om det er noen der inne om natta da. Om man lyser på noen vinduer eller liknende.
Vis hele sitatet...
Jo men kommer du deg først inn usett så skal det noe til at man tiltrekker seg så mye oppmerksomhet, det er jo ikke så mye igjen å ødelegge der inne eller no så Når jeg var der bråkte vi noe sinsykt, flaks at ingen kom
Sitat av Muffayavel Vis innlegg
Vis hele sitatet...

Nice!


Noen som veit om det fortsatt er mulig å komme inn ?

For vi er en gjeng med ivrige folk
Still am.
Totskalle's Avatar
Trådstarter
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Nice!


Noen som veit om det fortsatt er mulig å komme inn ?

For vi er en gjeng med ivrige folk
Vis hele sitatet...
Det er fortsatt fullt mulig Men høres ut som de øvrige bygningene er tryggest
Dere som er usikre på den økte sikkerheten rundt å snike seg inn i bygget, se på denne:

http://freak.no/forum/showpost.php?p...29&postcount=8
Hvis ingen har nevnt det: På tirsdag sender NRK en Brennpunkt episode som handler om Dikemark/Lier fra 50-tallet og hva de gjorde der angående behandling. Skal i hvertfall se den!
Folkens, nå begynner det et program om Lier osv på NRK! VIKTIG å få med seg!!
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Folkens, nå begynner det et program om Lier osv på NRK! VIKTIG å få med seg!!
Vis hele sitatet...
http://www.nrk.no/nett-tv/direkte/nrk1/


Link til programmet. Går nå.
i Aftenposten a magasin så er det bilder og historie rundt huset, står også om freakforumet der
Sitat av Muffayavel Vis innlegg
i Aftenposten a magasin så er det bilder og historie rundt huset, står også om freakforumet der
Vis hele sitatet...
Dagens, eller?
Sist endret av Henrik-Vanger; 18. april 2010 kl. 14:32.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av maggii Vis innlegg
Tviler du egentlig på det? All fornuft sier meg at jeg egentlig skulle tvilt på at det lå hjerner på spritglass og foster der nede også, men i følge nFF`ere og nrk så gjør det det. Så det ville faktisk ikke sjokkert meg.
Vis hele sitatet...
Det ligger hverken hjerner eller foster på glass på lier.

Det var på Dikemark det lå sånt.
▼ ... over en måned senere ... ▼
hvorfor er det ikke noen som har scannet de mange journalene som er funnet og lagt dem ut? I anonymisert form selvfølgelig. Det vil jo gi så mye informasjon om hvordan eksperimenentene hadde gått..
Still am.
Totskalle's Avatar
Trådstarter
Jeg er litt lat Og det blir hele tiden nedprioritert blandt alt annet piss jeg må gjøre. Jeg har sagt til meg selv at jeg må få ut fingeren snart men det skjer aldri En gang snart så...
du får skaffe deg en ny rask scanner så går det fort,
ellers er det sikkert nok av folk som kan hjelpe deg med jobben (inkl. meg)
Den raskeste måten, er vel med digitalkamera.
Still am.
Totskalle's Avatar
Trådstarter
Vet at mange øsnker/har tilbudt seg å hjelpe med dette, bukker og raper for det. Digitalkamera blir det for dårlig kvalitet med, så liten plass bildene kan ta her inne så vet jeg ikke. Kan kanskje laste de opp i full kvalitet på en sånn bildeside, hvis den er gratis.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Vil bare si et par ting

1. Slutt å kalle det ECT behandling. T'en står for treatment - behandling. Det blir som når smartphonen min "søker etter WLAN-nettverk"
2. Om journalene osv er merket "Unntatt offentlighet" er det ulovlig å publisere dem.

takk
Still am.
Totskalle's Avatar
Trådstarter
Sympatiserer punkt 1 du. Men den retningslinjen din i punkt 2 vil jeg nok ikke overholde.
Venter i spenning på nye dokumenter!
Sitat av Fickledick Vis innlegg
Venter i spenning på nye dokumenter!
Vis hele sitatet...

Jeg har og en masse dokumenter ifra lier som ble hentet ut sammen med medlem Totskalle på en "skattejakt" i fjor vinter. Det er bare det å hente dem ut ifra kjelleren, og scanne dem inn som er litt slitsomt, også skal navn sladdes også da så blir det mer arbe................................

Blandt annet en hel bunke med personfiler. Skal selvfølgelig sladde navn på dem hvis jeg poster.
Nå er det vel på tide å slutte å blabre om å "legger ut filene snart" og "har så dårlig tid".


Enten legg ut, eller si at dere ikke gidder.
Det er slitsomt da.

Men jeg har ikke scanner for øyeblikket, er det noen som vet om det fungerer bra å ta bilder av dem?

Skal ta bilder av noe lab utstyr i morgen.

Sånn, nå fikk jeg rotet meg ned i kjelleren med et dårlig kamera. Hvordan poster jeg bilder enkelt og greit?

Kan dere se det hvis jeg gjør sånn?

Vedlegg 8043

Bilde 2

Vedlegg 8044
Sist endret av nso; 21. juli 2011 kl. 22:22.
Still am.
Totskalle's Avatar
Trådstarter
Ser bra faktisk, men om du skal poste noe dokumenter må du nok ha et annet kamera for tekst krever en del Moro med litt bilder!

Nylig i innboksen min fra en ukjent bruker ():

Totskalle,

Om det er fakta det du og "Henrik-Vanger" kommer slengende med, at dere faktisk har konfidensielle papirer ifra Lier Sykehus så er dette tatt i betrakning §§ 257 og 258 tyveri. Og spredning av konfidensielt materiale som ikke regnes som fritt før etter 100 år. Dere må og ha begått innbrudd for å ha fått tak i papirene ettersom de skulle befinne seg inne i de nedlagte byggene. Som er sperret av og voktet 24/7 av vektere og bikkjer. Så hvordan dere har kommet inn vet ikke jeg.

Uansett, meld dere på poolis kontoret i morre.

Svein Engen
Polizeipräsident Sörumsand
Sist endret av Totskalle; 22. september 2010 kl. 00:09.
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Ser bra faktisk, men om du skal poste noe dokumenter må du nok ha et annet kamera for tekst krever en del Moro med litt bilder!

Nylig i innboksen min fra en ukjent bruker ():

Totskalle,

Om det er fakta det du og "Henrik-Vanger" kommer slengende med, at dere faktisk har konfidensielle papirer ifra Lier Sykehus så er dette tatt i betrakning §§ 257 og 258 tyveri. Og spredning av konfidensielt materiale som ikke regnes som fritt før etter 100 år. Dere må og ha begått innbrudd for å ha fått tak i papirene ettersom de skulle befinne seg inne i de nedlagte byggene. Som er sperret av og voktet 24/7 av vektere og bikkjer. Så hvordan dere har kommet inn vet ikke jeg.

Uansett, meld dere på poolis kontoret i morre.

Svein Engen
Polizeipräsident Sörumsand
Vis hele sitatet...
Ja det skulle ikke forundre meg, når engen kjører skjelver ospa. Gammelt jungelord

Dokumenter, har ikke tatt med hele. Sladdet navnet på Søster Sigvaldsen

Vedlegg 8047

A Vigdis vet hva detta er for noe.......
Vedlegg 8048

Dette er vel noe de brukte til noe med lønning muligens? Blir trykket ut

Lier Sykehus også et nummer som man fører inn, original nøkkel medfølger.


Vedlegg 8049

Gammel perm med pasientnavn og noe medisinering hvis jeg ikke tar feil. Jeg har tatt bilde uten navnene.

Vedlegg 8050

Brev
Vedlegg 8051

Tiltaksplan

Vedlegg 8052

Plan 2
Vedlegg 8053

Sånn, slenger ut mere i morgen!
Sist endret av nso; 21. juli 2011 kl. 22:22.
Et bilde til.........................

Vedlegg 8062
Sist endret av nso; 21. juli 2011 kl. 22:22.
Kan du legge ut bilder av TEST MATERIAL FOR THE MEASUREMENT OF INTELLIGENCE?
Sist endret av TylerDurden; 23. september 2010 kl. 10:40.
Still am.
Totskalle's Avatar
Trådstarter
Skal gjøre det, skal faktisk gå til innkjøp av ny multfunksjonskriver nå. Blir så digg å få ut resten, kanskje jeg da etterhvert kan få litt hjelp av crew til å merge sammen alle postene som inneholder dokumenter. Eventuelt når alt er ute da.
Nå har jeg henta resten av papirene, 3-4 permer, bøker med masse navn. Pasient kort, brev ifra leger, etc.

Så spør jeg nå: Hvilke navn skal jeg sensurere, kommer til å sensurere pasientnavn uten tvil. Men skal jeg sensurere leger og sykepleiere/staben og?