Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  66 22775
Hei jeg og en kompis lurer på om det er noen steder i Tromsø som man kan utforske


Takk for svar!
Hei og velkommen til forumet. Jeg vet sannelig ikke om det er så mye og utforske på øya. Vet at det står en veldig gammel bygning ved evjenvegen på tomasjorda en plass.
Er noen bunkere i skogen over stakkevollan vet jeg. Og det er stort sett det mest spennende tror jeg som er i byen.
Tromsø er generelt en kjedelig by som ikke har blitt preget av krigen like mye (Da den har alt av fjorder rundt seg, og dermed var fjordene en bedre plass å bygge).

Så det beste du vil komme over, er falleferdige og gamle hus.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Vet om en del ting som kan være sykt fet og skjekke ut, si i fra vist dere lurer
Sitat av cracklab Vis innlegg
Vet om en del ting som kan være sykt fet og skjekke ut, si i fra vist dere lurer
Vis hele sitatet...
Sitat av Panda 3008 Vis innlegg
Hei jeg og en kompis lurer på om det er noen steder i Tromsø som man kan utforske


Takk for svar!
Vis hele sitatet...
Hva er det du venter på?
Skal være noe "hemmelig" opplegg. Mellom hunnbergan og ramfjorden er det en 70-sone hvor du kan ta av til høyre. Jeg er ikke sikker på om det er i bruk, Mulig det er noe militære greier, og noen mener også at områdene er overvåket.

Sorry for dårlig forklaring..er trøtt
Sitat av ^ProXo^ Vis innlegg
Skal være noe "hemmelig" opplegg. Mellom hunnbergan og ramfjorden er det en 70-sone hvor du kan ta av til høyre. Jeg er ikke sikker på om det er i bruk, Mulig det er noe militære greier, og noen mener også at områdene er overvåket.

Sorry for dårlig forklaring..er trøtt
Vis hele sitatet...
Olavsvern du tenker på ?

Ikke akkurat "hemmelig" den, når veien tilogmed er skilta dit :P
Ta deg en tur i "Kråkeslottet"
Sitat av ^ProXo^ Vis innlegg
Skal være noe "hemmelig" opplegg. Mellom hunnbergan og ramfjorden er det en 70-sone hvor du kan ta av til høyre. Jeg er ikke sikker på om det er i bruk, Mulig det er noe militære greier, og noen mener også at områdene er overvåket.

Sorry for dårlig forklaring..er trøtt
Vis hele sitatet...
Er det kanskje det haarp anlegget du tenker på?
Sitat av marius800 Vis innlegg
Ta deg en tur i "Kråkeslottet"
Vis hele sitatet...
Ikke så mye å se der nå lenger da.
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Hva er det du venter på?
Vis hele sitatet...

Vet at det e sykt mange bunkerser i tønsvika som kansje e fet og skjekke ut,

plasser som jeg har vært er feks,

tankanlegget på skjeldnan.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Panda 3008 Vis innlegg
Hei jeg og en kompis lurer på om det er noen steder i Tromsø som man kan utforske


Takk for svar!
Vis hele sitatet...
Er du gammel? Kansje vi kan stikke å sjekke noen plasser ilag engang
Er en del rare avstikkere i tunnelene som kanskje kunne vært interessant. Men vet ikke om man kan gå så mye der inne før noen begynner å lure...
Sitat av cracklab Vis innlegg
Vet at det e sykt mange bunkerser i tønsvika som kansje e fet og skjekke ut,

plasser som jeg har vært er feks,

tankanlegget på skjeldnan.
Vis hele sitatet...
Hva er så spennende med tankanlegget på skjelnan?
Sitat av plipp Vis innlegg
Hva er så spennende med tankanlegget på skjelnan?
Vis hele sitatet...
hvor fan er skjelnan!?!?!?!?!
Sitat av PirateFreak Vis innlegg
hvor fan er skjelnan!?!?!?!?!
Vis hele sitatet...
Oppi med kroken.
Sitat av Masi Vis innlegg
Er det kanskje det haarp anlegget du tenker på?
Vis hele sitatet...
Nei.
Haarp annlegget ligger på Aiscat.
Han tenker på Olavsvern.

Dit kommer du ved å enten kjøre til sandvika via berg, eller kjøre 90-sonen mot ramfjorden til du kommer til 70-sonen, så svinger du av ved hundbergan. Så kjører du til sandvika til du kommer til veis ende, der ligger Olavsværn.
En eller annen militærbase.

Har vært der mange ganger selv, iom. at jeg bodde 100m fra annlegget.
Noen som vet hva som skjuler seg bak døra nedenfor maritime?
I krysset hvor sankthans haugen møter dramsvegen og mackbratta?
Der er en dør i fjellveggen, av ren nyskjerrighet kunne det vært artig å vite hva som var bak den.

Grøtsund fort (Tønsvika) er ikke noe å kikke på. Det er ikke noe annet enn en utgiftspost for kommunen.
Har hørt at det bare er en svær hælvettes bunker eller noe oO
Men det er bare rykter... er nysjerrig selv!
Sitat av mrFreak Vis innlegg
Noen som vet hva som skjuler seg bak døra nedenfor maritime?
I krysset hvor sankthans haugen møter dramsvegen og mackbratta?
Der er en dør i fjellveggen, av ren nyskjerrighet kunne det vært artig å vite hva som var bak den.

Grøtsund fort (Tønsvika) er ikke noe å kikke på. Det er ikke noe annet enn en utgiftspost for kommunen.
Vis hele sitatet...
Denne "bonkeren" er en "bonker" det kan vell kalles det, den blir brukt for skytetrening osv osv, den er egentlig for bruk under krig hvor en stor del av tromsø's befolkning for plass i

BTW det ligger en passe stor bonker med Tromsø svingen.

Du inn mot berg, etter tromsø svingen kommer du til en liten tunell/bru.
Når du kommer ut av "tunellen" kan du se et jorde til venstre.
under dette jordet er det en bonker. du går inn på siden av jordet (siden mot de hvite husene) ingangen er litt vanskelig å finne, er dekket med gress å greier.
OG husk å ta med støvler! kan garantere at du trenger de.
Joda, vet om beredskapsplaner for samfunnsikkerhet. Men døra kan umulig ha direkte kobling til skytebane og evakueringshall. Tenker da på at den ligger på en veldig utsatt plass. Og logistikken i det hele blir helt feil...
Så da er mine tanker at det må være et omfattende tunnellsystem på øya.

Kan sikkert ikke få noen oversikt uten å kontakte kommunen.
Sitat av mrFreak Vis innlegg
Så da er mine tanker at det må være et omfattende tunnellsystem på øya.
Vis hele sitatet...
Det var det på begynnelsen av 80-tallet. Har hørt om en leveranse av ca 300 vannklosetter til en privatadresse i Røstbakken, og noe tilsvarende like ovenfor Tromsø maritime.

Men hva som enn måtte ha vært der er nok sikkert plombert og utilgjengelig i dag.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Masi Vis innlegg
Er det kanskje det haarp anlegget du tenker på?
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe HAARP anlegg i Tromsø.
Det er derimot et EISCAT anlegg der
Har en god bilder av den gedigne bunkeren som finnes i tromsø fylke.
Men må ringe et par av de fra militæret for bildene på grunn av C:disken gikk til helvete her om dagen.
Det kan godt hende noen av dere har vært der.
Den er inne i et fjell, og er på cirka 3etg, den er gedigen.
Den er ikke lenger i bruk på grunn av mugg, noe vis å stor eksempler på.
Det var plass til mange mange biler inni der gitt.
Det var jo ikke noe lys der og det var jo ikke lov til og gå inn der, men vi klarte bare ikke og la være.
Men du skal passe på hvor du går fordi det er et par høl i 3etg der, kjedelig å dette rett ned der asså.
Det var helt sjukt diggert asså.
Skal prøve og få lagt ut noen bilder i neste uke.
Har en god del bilder av det, det er temmlig tomt for utstyr, men det er så gedigent så det er helt sjukt.
Vil tro det eksisterer flere bunkere i Troms (ø wtf?) fylke enn kun en enkelt.

Så kom heller med en bedre forklaring på hvilken bunker det er du snakker om =)
Bardufoss/Målselv.

Du finner mange sånne gamle tyskerkart i diverse gamle bøker på bibloteket der.
Å det kryr jo også av små bunkere og små ammunisjonslager/huler der.
Sist endret av UrbanFreak86; 16. januar 2011 kl. 00:54.
Sitat av mrFreak Vis innlegg
Noen som vet hva som skjuler seg bak døra nedenfor maritime?
I krysset hvor sankthans haugen møter dramsvegen og mackbratta?
Der er en dør i fjellveggen, av ren nyskjerrighet kunne det vært artig å vite hva som var bak den.

Grøtsund fort (Tønsvika) er ikke noe å kikke på. Det er ikke noe annet enn en utgiftspost for kommunen.
Vis hele sitatet...
det som ligger der. det var en kar som hadde hasjplantasje der men blei tatt av purken

Sitat av Medisinmann_XL Vis innlegg
Det var det på begynnelsen av 80-tallet. Har hørt om en leveranse av ca 300 vannklosetter til en privatadresse i Røstbakken, og noe tilsvarende like ovenfor Tromsø maritime.

Men hva som enn måtte ha vært der er nok sikkert plombert og utilgjengelig i dag.
Vis hele sitatet...
det er ikke plmberr det er lagere fra krigen det er fluktrom og mye annet der inne men går du inn dit er det fan ikke sikkert du kommer ut ijenn
Sitat av Sopptorsk Vis innlegg
Det er ikke noe HAARP anlegg i Tromsø.
Det er derimot et EISCAT anlegg der
Vis hele sitatet...
Er det ikke EISCAT anlegget som ligger på sletta mellom ramfjorden og breivikeidet? Så eneste alternativ han kan tenke på ved berg er Olavsvern. Og det er jo en nesten normal marinebasen. Så tror ikke der er så mye å se på etter den ble nedlagt.
Sist endret av clarionify; 16. januar 2011 kl. 04:30.
Jeg tenkte på dette anlegget: http://maps.google.com/?q=Haarp-Trom...38538&t=k&om=1 om det er haarp eller EISCAT vet jeg ikkje. Men leste om dette anlegget på den tiden jeg bodde i tromsø, å da hadde dem skrevet at det var haarp anlegg.

EDIT: Synd at google street view ikkje fungerte inne på anlegget haha
Sist endret av Masi; 16. januar 2011 kl. 04:38.
Yepp vi snakker om samme anlegg. Men jeg har altid trodd det var eiscat.
Etter å ha søkt litt, ser det ut som er er eiscat anlegg
Her er et gammelt bilde
no.wikipedia.org/wiki/EISCAT - Stod ikke så mye der.
Det er et Eiscat anlegg.

Haarp har man kun i USA =)
http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=no&geocode=&q=Troms%C3%B8&sll=69.567264,19.180241&sspn=0.049141,0.154324&ie=UTF8&hq=&hnear=Troms%C3%B8,+Troms,+Norge&ll=69.654714,18.956995&spn=0.006088,0.01929&t=k&z=16&layer=c&cbll=69.654779,18.957077&panoid=LdCG06OiVEnRp32uqZWE1g&cbp=12,307.49,,1,2.66
noen som vet hva som er der inne? bilde er tatt rett neden for Tromsø Maritime Skole
Ser ikkje noe bilde
Tenker han tenker på døra jeg nevnte før i tråden her... Men hadde vært kjekt med et bilde ja

Ettersom han ikke kastet ut et bilde, hiver jeg ut et fra google streetview.
Streetview

Sitat av mrFreak Vis innlegg
Tenker han tenker på døra jeg nevnte før i tråden her... Men hadde vært kjekt med et bilde ja

Ettersom han ikke kastet ut et bilde, hiver jeg ut et fra google streetview.
Streetview
Vis hele sitatet...
Edit: Ny informasjon lagt til.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Vist dere tar båten til harstad, så er det en del forlatte bygninger.
Er vel flere tyskerbunkerser på Elgsnes litt utfor harstad, og med Pevannet er det en forlatt rødekorshytte som er ganske stor og creepy.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Beethoven på crack
Shitfaced3207's Avatar
Mellom Kraknes og Futrikelv på Kvaløya er det en del bunkerser fra krigens dager med gamle kanonposter, osv. på venstre side av vegen hvis man kommer fra byen.Jeg og søskenbarnet mitt hadde det ganske spennende med å utforske disse da vi var yngre.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Re:ma Vis innlegg
http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=no&geocode=&q=Troms%C3%B8&sll=69.567264,19.180241&sspn=0.049141,0.154324&ie=UTF8&hq=&hnear=Troms%C3%B8,+Troms,+Norge&ll=69.654714,18.956995&spn=0.006088,0.01929&t=k&z=16&layer=c&cbll=69.654779,18.957077&panoid=LdCG06OiVEnRp32uqZWE1g&cbp=12,307.49,,1,2.66
noen som vet hva som er der inne? bilde er tatt rett neden for Tromsø Maritime Skole
Vis hele sitatet...
Døren du tenker på nedenfor maritime skole var opprinnelig ett bomberom under krigen, hva det brukes til nå vet jeg ikke. Pistolklubben/en av klubbene her bruker ihvertfall og ha konkuranser der
Sitat av Shitfaced3207 Vis innlegg
Mellom Kraknes og Futrikelv på Kvaløya er det en del bunkerser fra krigens dager med gamle kanonposter, osv. på venstre side av vegen hvis man kommer fra byen.Jeg og søskenbarnet mitt hadde det ganske spennende med å utforske disse da vi var yngre.
Vis hele sitatet...
Disse? http://goo.gl/maps/uT7L
Ligger noen på nedsida av veien og http://goo.gl/maps/mudi (men disse står dessverre på privat grunn..
kom på dette fo en stundt siden men på ringvassøya er det en ganmmel frabrikk eller noe den er gul og godt synlig fra kvalsundet...
Beethoven på crack
Shitfaced3207's Avatar
Sitat av UnArmed Vis innlegg
Disse? http://goo.gl/maps/uT7L
Ligger noen på nedsida av veien og http://goo.gl/maps/mudi (men disse står dessverre på privat grunn..
Vis hele sitatet...
Er ganske så sikker på at vi snakker samme bunkeren ja. Har lagt merke til dem som ligger nede ved sjøen, og de virker som de er i mye bedre stand. Hadde vært interessant å sjekket dem ut neste gang anledningen byr seg (privat grunn eller ei, det er en del av kicket med UE)
Sitat av xavi0n Vis innlegg
kom på dette fo en stundt siden men på ringvassøya er det en ganmmel frabrikk eller noe den er gul og godt synlig fra kvalsundet...
Vis hele sitatet...
I just love google..
http://goo.gl/maps/KzKh

Tror faktisk den er i bruk idag i forbindelse med vannforsyninga til Tromsøya..

Men zoomer du litt ut er det faktisk en vei som går helt opp til vannene.. og i disse to skal det vistnok være veldig mye fin fisk (tror nok ikke Tromsø Kommune blir glad om du fisker i drikkevannet men men..)

Sitat av Shitfaced3207 Vis innlegg
Er ganske så sikker på at vi snakker samme bunkeren ja. Har lagt merke til dem som ligger nede ved sjøen, og de virker som de er i mye bedre stand. Hadde vært interessant å sjekket dem ut neste gang anledningen byr seg (privat grunn eller ei, det er en del av kicket med UE)
Vis hele sitatet...
Ja de er faktisk ikke så gærn stand (nå skal det sies at jeg var innom de i forrige årtusen).
Er faktisk ganske smarte steder å ha kanonstilinger du har rimelig god oversikt over vannveien til Tromsø.
Men hadde vært morsomt å sjekke om det faktisk fantes noen bilder fra rundt krigens dager og sett hvordan det faktisk så ut..
joda der kan du fiske så mye du vil.. og i det bygget er det ingenting
Sitat av UnArmed Vis innlegg
I just love google..
http://goo.gl/maps/KzKh

Tror faktisk den er i bruk idag i forbindelse med vannforsyninga til Tromsøya..

Men zoomer du litt ut er det faktisk en vei som går helt opp til vannene.. og i disse to skal det vistnok være veldig mye fin fisk (tror nok ikke Tromsø Kommune blir glad om du fisker i drikkevannet men men..)
.
Vis hele sitatet...

Kjører forbi de husene der nesten hver dag. Nei, dem er ikke i bruk, heller ikke av Vann og avløp (kommunen) som har bygg rett ovenfor veien. Men ville ikke prøvd å dratt dit på vinteren da veien ned ikke blir brøytet. Men man kan jo ta en titt når sommeren nærmer seg.

Har faktisk tenkt på gå ned dit mange ganger.. Ser veldig spennende ut.

Finnes også en gammel is-fabrikk på Ringvassøya som ble brukt for mange år siden, hvor de fraktet is fra fjellet og ned til fabrikken. Ganske sikker på at de har spikret igjen denne bygningen, men har selv vært der inne når jeg var ca. 10 år. Står store maskiner inne der, hvis de ikke har fjernet dem nå da. Om man kjører ut av tunellen og videre inn mot Ringvassøya, kommer man etterhvert til en liten bru hvor man må sakke ned for den er så skarp svingen, og rett etter denne bruen ligger fabrikken.. Man kan parkere på siden av veien og gå ned.. Ligger ca. 20 meter fra veien. Rødt/brunt gammelt bygg.
inne i den fabrikken på ringvassøya er det ingenting.... men i den gule greia må dere passe på for det går en tunnel til vannet under og det er hull i gulvet....
i isfabrikken er det bare stoore skarpe maskiner. ingenting interesant.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Er det noen som har vært opp trappen på (eller på toppen av) siloen--eller hva det er--ved brannstasjonen?
Jeg har lyst til å gå opp der, og ser klar mulighet for det, men vil gjerne ha noen andre med.
Noen som er interessert i å bestige dette (nesten i alle fall) og andre bygg? Exploring i høyden.
(Tok noen bilder, men vet ikke hvor jeg skal legge opp for linking, for store for bildr.no)
▼ ... noen uker senere ... ▼
Nå er jeg borte til september, men fortsatt veldig interessert om noen vil bli med.
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Sitat av Naida Vis innlegg
(Tok noen bilder, men vet ikke hvor jeg skal legge opp for linking, for store for bildr.no)
Vis hele sitatet...
Flickr? Ihvertfall hvis det er litt fint. Har det meste av mitt der. Ellers så kan du jo skalere dem ned og lage mindre versjoner...

Vil gjerne se bilder av alle disse stedene deres selvom de ikke er så interessante.
Sist endret av MrNorUe; 15. juni 2011 kl. 15:17.
"selvom de ikker er så interessante" haha veldig inspirerende xP
Jeg fant en side som lot meg laste opp bildene uten registrering/innlogging

http://s1d5.turboimagehost.com/t/7768946_IMG_2019.JPG http://s1d5.turboimagehost.com/t/7768955_IMG_2021.JPG http://s1d5.turboimagehost.com/t/7768960_IMG_2022.JPG http://s1d5.turboimagehost.com/t/7768967_IMG_2023.JPG http://s1d5.turboimagehost.com/t/7768974_IMG_2026.JPG
http://s1d5.turboimagehost.com/t/7768939_IMG_2017.JPG

mergh. Fikk ikke redigere etter fem minutter, så her er dobbelpost.

http://www.youtube.com/watch?v=nTppnCDsuU0 skru gjerne av lyden--jeg var litt anpusten etter å ha syklet og klatret...

...det ble sammenslått ja.. herlig, slik en (freak)forumnewb jeg gjør det klart at jeg er x)
Sist endret av Naida; 18. juni 2011 kl. 21:31.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Snart kommer jeg tilbake til Tromsø, er noen med?