Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3880
Snakket litt med en eldre kar her en dag, som drev ivrig reklame over temaet nevnt i trådens tittelt.
Han nevnte at det rensket opp i tarmene og frisket opp fordøyelsen og at det økte forbrenningen og alskens påstander av det kaliberet der.


Noen som kan gjøre ting litt klarer rundt dette her, og eventuelt utdype litt?
Et lite glass vin om dagen er iflg. mange studier sunt, jeg har aldri hørt om at vodka skal være sunt (det er stoffer i vinen som kommer fra druer som gjør at det er sunt. Slike stoffer finnes ikke i vodka). I den grad det påvirker tarmene dine øker det vel egentlig bare risikoen for tarmkreft.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nei. Som xta er inne på inneholder vin og øl en del nyttige ting. Rødvin inneholder m.a antioksidanter, mens øl inneholder vitaminer.

Vodka, derimot, inneholder svært lite utover sprit, og du vil risikere avhengighet og leverskade ved å drikke det kvar dag. Samt magesår.

Så eg trur ikkje akkurat det er anbefalt...
Haha, da er det vel bare han gamle mannen som prøver å rettferdiggjøre forbruket sitt

btw: Hva er egentlig forskjellen på Vodka og sprit blandet ned til 40%?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Vill!
Haha, da er det vel bare han gamle mannen som prøver å rettferdiggjøre forbruket sitt

btw: Hva er egentlig forskjellen på Vodka og sprit blandet ned til 40%?
Vis hele sitatet...
Vodka er en type sprit blandet ned til 40%.
Sitat av Vill!
Haha, da er det vel bare han gamle mannen som prøver å rettferdiggjøre forbruket sitt

btw: Hva er egentlig forskjellen på Vodka og sprit blandet ned til 40%?
Vis hele sitatet...
som Tias sier er bare Vodka ett slag på en måte, akkurat som MIneralvann, det kan være så mangt, men du setter ikke Farris og Cola i samme bås, sånn blir det f.eks med Vodka og rom... 2 forkjellige ting men alikvel sprit..
Alkohol dreper vel litt bakterier, men jeg tror ikke du trenger en gang så mye som en shot om dagen for å få en gevinst av det. Var vel 19% alkohol i den hostesaften de solgte i Spania såvidt jeg vet :]
At et glass vin om dagen er sunt er forsåvidt riktig, i den forstand at det er antioksidanter og lignende i vinen. Men samtidig så vil et så hyppig alkoholforbruk tære kraftig på levra di etterhvert. I land hvor et slikt alkoholforbruk er normalt så ser man at hyppigheten av leverskader, skrumplever og andre alkoholskader samt alkoholisme er skyhøyt over hva man ser i land med mer festbasert alkoholforbruk (les: Norge). Det samme gjelder nok for en shot vodka hver dag også. I typiske vodkanasjoner som Finland og Russland så er den hyppigste dødsårsaken for menn alkoholskader. Det gjelder særlig Russland, hvor "alle" er alkoholikere og dauer av skrumplever før de bikker 50...

Så vidt jeg kan forstå så er alkohol alltid usunt, men kan ha positive helseeffekter i tillegg til den skaden alkohol gjør. Om du vil ha i deg antioksidanter så kan du heller drikke solbærsaft.
nFF er vel ikke et helsemedium, så du bør jo heller rådføre deg med en lege.
Vodka er jo stort sett laget av poteter. Vet dog ikke hvor mange av potetens virkestoffer som blir igjen når produktet kommer på flaske.....
Finnes også noen vodka laget av korn og andre ting som jeg ikke husker navnet på i farta
hørt at en shot gammeldansk om dagen skal være sundt, samt vin og øll, men aldri noe om vodka - kan jeg ikke tenke meg heller.
Sitat av commie
At et glass vin om dagen er sunt er forsåvidt riktig, i den forstand at det er antioksidanter og lignende i vinen. Men samtidig så vil et så hyppig alkoholforbruk tære kraftig på levra di etterhvert. I land hvor et slikt alkoholforbruk er normalt så ser man at hyppigheten av leverskader, skrumplever og andre alkoholskader samt alkoholisme er skyhøyt over hva man ser i land med mer festbasert alkoholforbruk (les: Norge). Det samme gjelder nok for en shot vodka hver dag også. I typiske vodkanasjoner som Finland og Russland så er den hyppigste dødsårsaken for menn alkoholskader. Det gjelder særlig Russland, hvor "alle" er alkoholikere og dauer av skrumplever før de bikker 50...

Så vidt jeg kan forstå så er alkohol alltid usunt, men kan ha positive helseeffekter i tillegg til den skaden alkohol gjør. Om du vil ha i deg antioksidanter så kan du heller drikke solbærsaft.
Vis hele sitatet...
Det er sant det du sier. Og studiene begrenser som sagt positiv helseeffekt til et lite glass eller to om dagen.

De samme stoffene du får fra rødvin får man også fra alkoholfri vin (om de finnes i like store mengder i druejuice, eller om gjæringsprosessen medvirker til mengden, vet jeg ikke). Men et begrenset alkoholinntak kan iflg denne artikkelen (som refererer til en studie publisert i Amercian Journal of Clinical Nutrition) faktisk ha positive helseeffekter:

Sitat av BBC News
However, although the alcohol does not appear to contribute to the concentration of health-giving flavanoids, it is thought to benefit health in other ways.

It may be responsible for raising the levels of so-called "good cholesterol" in the bloodstream.

"Bad cholesterol", or low-density lipoprotein, is responsible for the clogging of blood vessels which causes heart disease - the more "good cholesterol there is, the less room there is for "bad cholesterol".
Vis hele sitatet...
Sist endret av xtapolapocetl; 19. september 2007 kl. 14:17. Grunn: typo
Russisk vodka er laget av hvete.