Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 4458
Tenkte å instalere elektrisk annleg i båt og lurer på hvordan dette gjøres.
Ikke noe moral "ikke gjør selv " komentarer har gått elektro og el-energi,men jeg finner altså ikke noe bra info om dette her på nette. skal ha 3 lamper og har et bryterpanel med 5knapper skal ha lanterner og slikt også..på et 12volts bateri altså, men er det noen her som har peiling på om dette gjøres make som i boliger.. i såfall hvordan.
Det er vel helt likt som i bolig bare at du trenger koblinger og brytere som tåler vann. Også er det jo smart og "forlenge" pluss og minus fra batteriet så det er lettere og lade.
Du forteller veldig lite her. Åssen båt er det snakk om? Har den elektrisk starter? Isåfall er det bare å koble seg på det batteriet. Ellers er det letteste kanskje å bare sette i et batteri, som du lader med batterilader når båten er i havn.Bryterpanel får du på maritime butikker, tror de har det på biltema også. Bruk silikon til å forsegle hull hvis du må borre i skroget.
Sist endret av trigger; 14. mars 2007 kl. 23:34.
det er en leisure 23 (seilbåt) med utenbords så den må lades på land ja...
finnes det noen gode butikker tildette her?? eller innstallsjons teginger.
Det hjalp litt ja. I seilbåter går ofte ledningene nede i bilgen(under dørken hvis det er mulig), og hvis du har en luke i baugen, er det greit å legge ledningen til lanternene gjennom denne.

googla en butikk: www.marineshop.no
Kjenner ikke til normene rundt det elektriske på båter. Men regner med at det er andre løsninger, en i private bolighus. Sjøvann lager veldig for kortsluttninger. Men du har ikke instalasjons boka fra du gikk elektro da? Mulig det står i den.
Epleplukker
Det er bare å legge ledningen og koble til egentlig. Har gjort det selv, riktig nok på en "speed båt" men samme saken. Selvom det er utenbors motor så kan du hente strøm fra den. Litt vann tåler det, men bare pass på at ikke batteriet blir dekka av vann. (Ved feks å legge det i en komm)
biltema har en egen båt seksjon på nettsiden sin, der har de det utstyret du trenger.
Som nevnt tidligere, det er ikke værre enn å koble i et hus og batteriet må stå tørt iallefall må polene komme under vann.
Elsker dette forumet.. utrolig raske svar imotsetnig til andre forumer måtte nevne det
Husk at krympestrømper over skjøter er er fy-fy i båt. Saltvannet kommer inn over alt, men det får ikke tørket opp da det er innlemmet i strømpa. Det er mye bedre at alt ligger ryddig og åpent.

Hvis båten din ikke har noe elektronikk fra før er det en rimelig enkel sak å koble hele greia.

Du bare legger ledning fra + og - på batteriet og opp til bryterpanelet. Derifra trekker du ut til alle lanternene.
Du sier du har seilbåt, hvorfor har du ikke dynamo i toppen av masta? Den klarer fint å drive lanterner, ett lys og en liten stereo.
kansje ikke så dumt det

Skal det noen spesielle ledninger eller kan jeg bare bruke vanlige PN ledninger?
Sist endret av AlcoholicPanda; 15. mars 2007 kl. 08:38.
Vanlige ledninger holder fint det. Jeg har akkurat koblet opp masse elektronikk i snekka mi, og det gikk smertefritt.
Husk å sette inn sikringer!
Bør vel også ha et eget batteri til det du skal legge opp ikke koble deg på det som er der. Og åssen skal du få lade det? Et solcellepanel er ikke dumt hvis du buker strøm uten at motoren er i gang. Bruk også stort tversnitt på kablene du bruker for og få minst mulig spenningsfall. Luer på også åssen det er og feste kabler i en båt, åssen matreale er det og feste ting i, plast?
Hadde vært greit å vite.. men det er jo en del tik rundtomkring så jeg tror noen av de gamle ledningene var logget bak der.. vet ikke om det finnes apk/tkk'er som passer bra te plast
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Hvor mye kan du om elektro? Er du utdannet elektriker? Lurer litt, siden jeg ser du kjenner til en del vanlige betegnelser, men fortsatt lurer på en del. Litt lettere å hjelpe deg når man vet hva du kan fra før.
Begynner i lære etter sommeren.. (gleder meg)
Kan en del, men akkurat når det kommer til båter e det noen vi har
hatt next to nadda om
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Eneste forskjellen er at 12V likestrøm installasjon er et område uten regler. Det eneste som egentlig er annerledes enn ved installasjon i bolig er at du bruker kapslet (Vanntett) utstyr, og at du bruker likestrøm, mao du må tenke på polariteten.
Okay.. så lamper og slikt skal kobles opp slik jeg ville koblet det opp i feks: i en vanlig skult bygningsinstalasjon?
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Ja, men husk på at det er likestrøm så du må være oppmerksom på polariteten hvis du skal koble noe annet en glødelamper. Pass på at du får skrudd sammen lampene skikkelig slik at det ikke kommer vann inn.
- En ting du skal være oppmerksom på er at hvis du får lekkasjestrøm "jordfeil" i båten så er sjansen stor for at du vil få korrosjon på aluminium spesielt.
derdor bør du:

1. trekke en kabel/ledning til hvert lys/ enhet fra tavle se vedlegg

2. Enhver båt med motor vil vibrere i større eller mindre grad, derfor er det viktig at du bruker godkjent mangetrådet skipskabel, dette er viktig så ikke koblingene løsner.

3. Det er også viktig at det kun brukes skruklemmer til sammenkobling, dårlig erfaring med både torix og vago ombord i båt jf. pkt 2

4. Enhver kobling som det er fare for vannintrengning eller kondens til bør åpen kobber smøres med koblings fett for og holde luft ute og dermed hindre korrosjon

5. Ved bruk av utstyr IP67 (helt tett) så ver oppmerksom på at kondens vil forekomme og jeg vil derfor anbefale og bruke vanlige brytere inne...



Det er som sagt ingen spesifikke krav til et 12/24V anlegg men hvis du ønsker at dette skal vare så er det lurt og følge punktene...

jeg har feilsøkt på denne typen anlegg ombord i båt, og hvis du får en feil så kan du risikere at elektronisk utstyr ikke fungerer optimalt eller ikke virker.. (erfaring)

Lykke Til
Takker går det ann å stappe en forsterker med (kobles til mp3spiller) inne i en speed båt eller vil dette "vibrere" for mye.