Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  80 4152
Applications -> Accessories -> Terminal

Deretter kan du følge "tullet"....

Vil egentlig anbefale deg å la være, sett deg litt mer inn i ting før du legger inn Beryl - skal jo ikke se bort i fra at du ikke får helt dreisen på det, og hva gjør du da? Virker ikke som du er villig til å gå veldig langt for å løse ting på egenhånd. Det er beta-software du snakker om å installere.
Vet hvor jeg finner terminal da:P men samma det, du svarte egentlig ikke meg på spørsmålet... men det har seg sånn at jeg ikke kan serlig godt Engelsk, men jeg skal prøve
Jeg var litt slapp og gadd ikke å installere Beryl manuellt. Jeg brukte vår venn Google og fant denne siden. Her blir det beskrevet hvordan du lager et script. Dette scriptet installerer så nVidia drivere for skjermkortet og deretter Beryl for deg. NB Funker kun hvis du har Ubuntu Drapper eller Edgy og et nVidia skjermkort.

Hvis du har noe annet, f.eks ATI skjermkort eller en annen distro anbefaler jeg deg å kikke og lese på denne siden.

I tillegg vil jeg anbefale deg å installere Automatix2. Det er et program som automatisk installerer forskjellige programmer som ikke nødvendigvis går under lisensen for åpen kildekode. Denne siden gir deg info om hvordan du installerer Automatix.

Hvis du ikke finner ut hvor du skal skrive inn kommandoene som alle disse sidene jeg har nevnt i teksten over gir deg, så skal jeg gi deg en pekepinn:
Ubuntu Edgy (Gnome): Programmer -> Tilbehør -> Terminal

Håper dette hjalp, noe ihvertfall.
Ja, takk, men desverre vet jeg ikke hvilket skjermkort jeg har:P ? Hvordan finner jeg ut det? Jeg har nettopp formatert, så jeg har desverre ikke innstalert drivere, fordi jeg ikke har CD'n:P Så er det noen lett måte å finne ut hvilket jeg har?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
"lspci" i terminal gir deg nok skjermkortet ditt. Kuker du opp på et steg under beryl innstalasjonen kan du i værste fall sitte igjen med et system der X (det grafiske grensesnitett du leker deg i nå) ikke fungerer, og du er stuck i terminal / kommandolinjegrensesnitt.
mopplest@mopplest:~$ ispci
bash: ispci: command not found
lspci, ikke ispci. L som i Lars på starten.
00:00.0 Host bridge: nVidia Corporation nForce3 250Gb Host Bridge (rev a1)
00:01.0 ISA bridge: nVidia Corporation nForce3 250Gb LPC Bridge (rev a2)
00:01.1 SMBus: nVidia Corporation nForce 250Gb PCI System Management (rev a1)
00:02.0 USB Controller: nVidia Corporation CK8S USB Controller (rev a1)
00:02.1 USB Controller: nVidia Corporation CK8S USB Controller (rev a1)
00:02.2 USB Controller: nVidia Corporation nForce3 EHCI USB 2.0 Controller (rev a2)
00:05.0 Bridge: nVidia Corporation CK8S Ethernet Controller (rev a2)
00:06.0 Multimedia audio controller: nVidia Corporation nForce3 250Gb AC'97 Audio Controller (rev a1)
00:08.0 IDE interface: nVidia Corporation CK8S Parallel ATA Controller (v2.5) (rev a2)
00:0a.0 IDE interface: nVidia Corporation CK8S Serial ATA Controller (v2.5) (rev a2)
00:0b.0 PCI bridge: nVidia Corporation nForce3 250Gb AGP Host to PCI Bridge (rev a2)
00:0e.0 PCI bridge: nVidia Corporation nForce3 250Gb PCI-to-PCI Bridge (rev a2)
00:18.0 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] HyperTransport Technology Configuration
00:18.1 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Address Map
00:18.2 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] DRAM Controller
00:18.3 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Miscellaneous Control
01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation NV34 [GeForce FX 5500] (rev a1)



Jeg vet jeg ikke har en pr0 PC:P men hva har jeg.. Forstår ikke en ting av det egentlig:P
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation NV34 [GeForce FX 5500] (rev a1)

Du har NVIDIA GeForce FX5500.
oki Da kan jeg bare gjøre det som står på siden her: http://wiki.beryl-project.org/wiki/I...gy_with_nVidia jeg da?
Eller?
Sist endret av mopplest; 10. mars 2007 kl. 16:33.
http://glug.grm.hia.no/~kristian/beryl-etch.html

Veldig grei guide å følge, lagd av an kar som heter Kristian (beryl dev), er riktignok for debian, men det er nesten det samme.
Det var ikke det jeg lurte på da:P Kan jeg bruke guiden [SECURITYMEMBER] Sendte inn?
Du kan det ja, men ville heller brukt guiden jeg pastet den er utrolig mye enklere (ihvertfall utifra hva jeg så på den linken du postet)
Hmm, skal prøve din da
EDIT: nop, syntes den andre guiden var mye bedre Fordi det var mye oversiktligere Så jeg gikk for den, tror også jeg er snart ferdig..
Sist endret av mopplest; 10. mars 2007 kl. 17:06.
Til dere som lastet ned med guiden til [SECURITYMEMBER], gikk det treigt til dere?
Ministry of Love
sptz's Avatar
Jeg mistenker at jeg har skrevet det tidligere i denne tråden, men når du skal innstallere linux førstegang så må du være intressert i å lære deg ting på egenhånd. Du må være i stand til å bruke google. Finn dokumentasjonen for distoen du skal installere og les den. Når du har lest den så kan du starte å installere systemet. Du bør helst ha dokumentasjonen tilgjengelig under installasjonen slik at du kan sjekke den om det oppstår problemer. Alle problemene du har hatt så langt kunne du ha løst selv ved litt enkel googling eller lesing av dokumentasjonen.

Du vil ha mye mer igjen om du selv greier å løse problemene dine selv, en om du får en "step by step" guide her på forumet. Finner du løsningen selv så står du mye bedre rustet til å løse andre problemer senere. Om du bare følger en "trykke rutine" du får her lærer du ikke allverdens.
spetznaz; Har du sett mottoet til en av adminsa? Der står det: "Ikke sleng en kommentar, repporter det eller til noen av admin." Noe i den duren...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mopplest
spetznaz; Har du sett mottoet til en av adminsa? Der står det: "Ikke sleng en kommentar, repporter det eller til noen av admin." Noe i den duren...
Vis hele sitatet...
Eg er heilt sikker på at spetznaz har sett signaturen til Tias, som forøvrig er mod og verken kru eller admin.

Men det spetznaz seier er kloke ord, som de burde lytte til. For han har rett. Step by step vil lære deg å gjere akkurat det på akkurat den platforma, men den vil ikkje lære deg å gjere det om et år, eller på ein annan distro. For å kunne det må en lese og *FORSTÅ*.

Det er heller ikkje så veldig motiverande å svare på spørsmål som er besvart betre andre plassar, som t.d installasjon av Beryl.

Merk at det er, og må vere lov å spørje om ein står fast, men det er lurt å prøve litt først, lese ein del dokumentasjon, og faktisk greie å lære noko om det en prøver på.

Dersom du står fast etter å ha lest dokumentasjonen, så kan du spørre!

Eg finn det forresten rimelig ironisk at du, mopplest, ikkje rapporterte innlegget til spetznaz sidan du meiner det var eit regelbrot. Du greide jo å sitere reglane her på berget rimelig bra.
Ministry of Love
sptz's Avatar
mopplest jeg ser ikke helt hvordan det er relevant når jeg gir deg hjelp til selvhjelp? Beklager om jeg tråkket deg på tærne i prosessen. Jeg hadde igrunnen regnet med at du ville ta det som konstruktivkritikk slik at du kunne endre adferden din. Det var ikke pga jeg mente at denne tråden budre bli slettet, da hadde jeg selvsagt trykket på regelbrudd knappen.
Jammen mopplest da. Han prøver jo å hjelpe deg. Poenget hans er at hvis du ikke er interessert i å rote og knote litt med ting, ikke er interessert i å lese dokumentasjon og, ikke er interessert i å prøve deg litt på egenhånd. Ja da er ikke linux noe for deg.

Jeg har kjørt linux som desktopOS i et drøyt år nå og det er ikke bare bare. Man møter hele tiden på utfordringer som må løses og det er humpler i veien. Man installerer ikke linux fordi man vil ha det enklest mulig, man installerer det førs og fremst for å lære noe nytt og få utfordringene.
Jeg vet at noen vil krangle på det punktet, men slik er det for meg i alle fall.

Når man så har brukt systemet en stund forstår man hvordan ting henger sammen og hvordan ting fungerer og da oppdager man at linux er et kraftig vertøy.

I disse dager holder jeg for første gang på med å sette opp en server med linux. Ikke noe grafisk grensesnitt, bare komandolinje og det er ikke lett, med helsikke å gøy det er å få det til!

Lykke til med knotinga videre. Ha tolmodighet og les alle guidene som ligger der ute, for det er virkelig tusenvis av dem. Da trenger du ikke å loke rundt på forum og komme med spørsmål hele tiden.

God lørdagskveld
oki Tusen takk Dette skal jeg huske til neste gang Men det jeg er redd for er at jeg skal skade noe i datamaskina mi... Fordi jeg har tenkt å selge den om ei stund, for å kjøpe såfall nytt skjermkort:P For jeg har ikke allverdens med utstyr i den:P
Som en regel er det svært vanskelig å skade moderne datautstyr med programvare ved et uhell. Tror nok du er ganske trygg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du skader ikkje HW samme kva du prøver på omtrent, men du kan gjere installasjonen din tilnærma ubrukelig.
mopplest:

Jeg har brukt det scriptet på 3-4 Ubuntu installasjoner og alle har vært suksessfulle. Hvor lang tid installasjonen tar, avhenger av internettlinjen din. Hos meg tok det 2min, men da satt jeg på en 10Mb fiberlinje. Har installert hos en med 1500kb ADSL linje og der tok det ca 10 min. (husker ikke sikkert)

De trinnene jeg gjør fra http://wiki.beryl-project.org/wiki/I...gy_with_nVidia siden er følgende:

1.1 Ubuntu
* 1.1.1 Creating the script
* 1.1.2 Running the script
* 1.1.3 Postinstallation
OG EV:
# 6 Troubleshooting

Jeg har Ubuntu 6.10 (Edgy Eft) med Gnome Dektop Manager. Jeg har ikke støtt på noen problemer ved bruk av denne metoden for installasjon.
sudo chmod +x ./beryl-install-script
sudo ./beryl-install-scrip

Den der, det har jo gått over 3 timer om jeg ikke tar feil? og den har bare kommet til 28%

18% [1 linux-restricted-modules-2.6.17-10-generic 2429431/8460kB 28%]

Tror nok jeg har gjort noe feil? For jeg har jo ikke modem da:P og 10 min er jo galt:O
Oki, men jeg bare trykker "X" og starter på nytt, for dette gidder jeg ikke, jeg har jo fulgt fra punkt og prikke:S
Mopplest: Ok, drit i bruk noe script til det der, det er bare rot og du lærer ikke en dritt av det.

Du har ubuntu 6.10? Hvilket grafikkkort har du?
Vet vel ikke jeg:P Står sikkert i den teksten lengre oppe, det var ikke jeg som kjøpte delene, jeg kjøpte kun hovedkortet, prossesoren og kabinettet jeg.. Dette er dritt dårlig data, men skal kjøpe meg ny snart
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mopplest
Oki, men jeg bare trykker "X" og starter på nytt, for dette gidder jeg ikke, jeg har jo fulgt fra punkt og prikke:S
Vis hele sitatet...
Det er relativt dårlig feilsøkingsmetode. Å avbryte script som gjer endringer i configen din midt under kjøring er dårlig idè ettersom dei ofte har enkelte ting dei /må/ gjennomføre for at du skal ha et brukbart system etterpå...
Vidarlo: I værste fall tar det et øyeblikk å kjøre reconfig på X. Men ja, er ikke lurt.

Mopplest: Skriv dette inn i terminalen: glxinfo | grep direct
Jeg har desverre startet helt på nytt, og jeg har kommet veldig langt, [SECURITYMEMBER] og jeg har snakket litt over PM, og vi har kommet med en teori... Det er at serveren deres er treig, fordi det er MANGE som bruker den akkurat nå... De har også sletta guiden på linken, så det er nok det..