Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 5785
http://img339.imageshack.us/img339/2039/img0231cc1.th.jpg
hvis bildet ble for lite må dere bare laste det ned og zoome inn


er det noen som kan fortelle meg litt om denne motoren, den er veldig gammel og har blitt brukt til å drive diverse ting i et sagbruk.
drevet er sånn man kan koble reimer på.

det står heller ingenting på motoren, som du ser på bildet er den rimelig stor.
den går ca 1500 omdreininger per minutt sa iallefall faren min, hehe

jeg vil også gjerne ha forslag om hvordan ejg kan "gire" ned hastigheten med feks forskjellig diameter på drevet, mindre volt, en motstand osv

grunnen til at jeg spør om dette er at jeg har tenkt å bruke den til ei kulemølle hvis jeg ikke finner noe annet, den ER jo i største laget!
jeg vil gjerne vite hvor mnage volt jeg må ha på den O.S.V!

TAKK

(håper ikke jeg posta feil )
Sist endret av Downy; 21. februar 2007 kl. 16:20.
Er det ikke et info skilt på den?
Trådstarter
nope, den er noen år gammel da :P
tror den er 3-fase?

legger ut flere bilder snart, selv om det sikker tikke hjelper
Får du ikke til å skru av dekslet som kabelen går inn og ta et bilde der ?
Trådstarter
er så jevla kaldt, og motoren ligger 100m fra huset, så jeg gjør det en annen dag og legger det ut her, men har du noen forslag til åssen jeg kan minske hastigheten?
Ridder av 1. klasse
Er nokk en 3 fase motor, som går på 230V.
Trådstarter
Sitat av dramfjor
Får du ikke til å skru av dekslet som kabelen går inn og ta et bilde der ?
Vis hele sitatet...
men hva skal jeg lete etter under dekslet?
noen "TiPs?"

ok, kan du forklare meg hva en 3-fase motor er?
Ridder av 1. klasse
Hvordan den er koblet, om den er koblet i stjerne eller trekant. Hvis du skal forandre hastigheten på den, må du ha en frekvensomformer, som du kobler inn foran motoren.

Den går på 3faser, det vil si at den må ha spenning fra 3 faser for å virke. Nå ser jeg ikke helt om det er en 3 fase eller en 1 fase, ut i fra bilde. Men hvor mange ledninger er det i den sorte kabelene? 3 + jord? da er det i såfall en 3 fase motor
Man kan kjøre en 3 fase motor på 1 fase ved å koble inn en kondensator på den siste fasen. Skal se om jeg finner et skjema på det.
Ridder av 1. klasse
Nei det går ikke, det leteste er å bare bruke 3 fase, hvis du har tilgang til det.

Du kan se på bilde hvordan den må koblest med en frekvensomformer.
Ridder av 1. klasse
Det er da du kobler inn en frekvensomformer, som jeg sa tidligere. Med en frekvensomformer kan du styre turtallet på motoren, opp og ned alt etter som hva du ønsker. Er ikke så veldig avansert og bruke en frekvensomformer heller. Det er en boks med et hjul på, og så kan du skru det opp og ned, for å øke eller minske hastigheten på motoeren, men du bruker 230v selv om.
Trådstarter
Sitat av Mchjort
Det er da du kobler inn en frekvensomformer, som jeg sa tidligere. Med en frekvensomformer kan du styre turtallet på motoren, opp og ned alt etter som hva du ønsker. Er ikke så veldig avansert og bruke en frekvensomformer heller. Det er en boks med et hjul på, og så kan du skru det opp og ned, for å øke eller minske hastigheten på motoeren, men du bruker 230v selv om.
Vis hele sitatet...
det er jo sykt greit, så slipper jeg bruke batteri <3
hva kommer ca en frekvensomformer til å koste...

er det 3-fase strøm ivanlige hus, eller er det noe i motoren som gjør det sånn?
Ridder av 1. klasse
Ja det er 3fase i alle hus, men det er ikke alle hus som har stikkontakter for 3fase. Du har som regel en 3fase stikkontakt i huset, og det er til komfyren. Den er flat eller så er den rund, og større enn andre stikkontaker. En frekvensomformer er ikke noe billig sak, hvis du bare skal ha det til en kulemølle. Du får forskjellige typer frekvensomformere, alt etter som hvor avansert du vil ha den. Koster fra
1000 -1500kr og oppover. Tror heller jeg vile brukt en annen motor til en kulemølle.

Hadde heller gått for denne løsningen, men når vet ikke jeg hvor mye den ska belastest da.

http://forum.warispeace.co.uk/viewto...ht=kulem%F8lle

ligger en film nederst på siden, til den linken
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Som Mchjort linket til: Gå på WarIsPeace og SØK etter kulemølle! Der står det hvordan du girer ned og hvor mye du må gire ned forhold til diameteren på mølla osv..!
Trådstarter
går nok for å bruke en vindusvisker-motor da :S eller finner en vaskemaskinsmotor på søpla <3 hehe:P

ja, vett, men det er lzm mye lettere å spørre, for der er det så jevla mange som babler i vei om åssen bly medie man skal bruke og tusen stk som spør samme jevla spørsmål.

hadde vært greit hvis noen lagde en sticky om hvor få tak i bly medie, hvordan gire ned hastighet osv (hvordan lage selve kulemølle er det jo bra how-to på)
Sist endret av Downy; 21. februar 2007 kl. 17:37.
Tja, de fleste nye hus har 3 fase, men har sett mange hus som er bygget rundt 70tallet og eldre som bare har enfase.
Sitat av Mchjort
Ja det er 3fase i alle hus, men det er ikke alle hus som har stikkontakter for 3fase. Du har som regel en 3fase stikkontakt i huset, og det er til komfyren. Den er flat eller så er den rund, og større enn andre stikkontaker.
Vis hele sitatet...
Hva er det du rører med nåda?
Komfyrkontakten er enfase i norge; to ledere + jord.
http://www.komplett.no/img/p/200/322919.jpg
Danmark har trefasekomfyrer derimot.
Finner du en trefasekontakt tror jeg det billigste er å ha et girsystem som girer ned hastigheten på motoren, så slipper du en dyr frekvensomformer.
Se litt på hvordan girsystemet på en sykkel med utenbords girkasse funker, hvor fort går det rundt med stort tannhjul forran og lite bak og omvendt.
Prøv deg frem til du finner noen girforhold som passer.
Så bygger du et oppsett med to hjul i forskjellige størrelse(etter forholdene som du fant på sykkelen) og har en rem eller noe i mellom.
Burde funke og koster ikke så mye som en frekvensomformer.
Trådstarter
Se litt på hvordan girsystemet på en sykkel med utenbords girkasse funker, hvor fort går det rundt med stort tannhjul forran og lite bak og omvendt.
Vis hele sitatet...
ja, jeg vet om det gir systemet, er jo ikke dum :P -bare litt!
men hvis det er en 3-fase motor hvordan kan jeg koble den til vanlig strømkontakter\komfyr-kontakt.
Står litt om det her
http://www.freakforum.nu/forum/showt...t=78333&page=2
SnippeX' post inneholder et koblingsskjema.
-||- er en kondensator.
Men du må ha en kondensator som er beregnet for oppgaven, ikke en tilfeldig en.
Jeg tviler på at denne motoren er 3-fase, den ser ut til og komme fra attenhundreogkjempetidlig, ikke frekt altså.

Hvis du skal gire ned eller opp motoren med reimhjul er det alltid det minste hjulet som får høyest fart, og det monteres på motoren, et enkelt regnestykke 2:1 hvis det ene hjulet er X cm i diameter og det andre er halvparten så stort har du halvert/doblet hastigheten, hvis du har 1500 rpm skal reduseres til 500 kan du ha et hjul som er 5 cm og et som er 15 cm i diameter.

Hvis motoren er 2-fas og under 600VA (1000W ohmsk last) kan du kjøpe en dimmer Elko 1000LRI elnr. 1471458
Trådstarter
takker :P
skal sjekke om det er 3-fase i dag eller imorra. osv...
motoren er max 20 år gammel :P
Mest sannsynlig trefase, ved tykkelsen på kabelen å dømme...

Å koble inn en kondensator for å koble den på en-fase er vanskelig, man må beregne seg frem til riktig verdier osv.

Så en liten kverulerings-sak:
en fase er når du har 400V TN-C-S nett inn til huset, hvor du bruker et av fasene og så N-lederen for å få 230V. TN-C-S er vanlig i nye hus, har også sett endel gamle hus som har fått bygd om. Har du huset koblet opp mot det "gode" gamle IT- eller TN-nettet så kalles det 2-fase
Trådstarter
Så en liten kverulerings-sak:
en fase er når du har 400V TN-C-S nett inn til huset, hvor du bruker et av fasene og så N-lederen for å få 230V. TN-C-S er vanlig i nye hus, har også sett endel gamle hus som har fått bygd om. Har du huset koblet opp mot det "gode" gamle IT- eller TN-nettet så kalles det 2-fase
Vis hele sitatet...
kan noen forklare hva bokstavene, feks TN-C-S betyr? :rolleyes
Med verdier mener du avstand mellom kondensatorer og tykkelse på ledninger?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Sitat av Downy
kan noen forklare hva bokstavene, feks TN-C-S betyr? :rolleyes
Med verdier mener du avstand mellom kondensatorer og tykkelse på ledninger?
Vis hele sitatet...
Google er vår venn http://www.google.no/search?hl=no&cl...a=lr%3Dlang_no
Her en dag, fant jeg en GENIAL side... tror det var www.howstuffworks.com elns. Den viser enkelt og greit hvordan ting fungerer ved hjelp av animasjoner og tegninger....
Ridder av 1. klasse
For å si det sånn, hvis du ikke vet hvordan du skal koble 3fase motoren til 1 fase bør du la være, hvis du skal gjøre det, bør du ha litt kunnskap om det. Strøm er ikke noe å leke med, en liten feil kan være nokk til at du stryker med. Hadde heller skaffet meg en annen motor som går på 12v eller noe sånt, det er mer enn nokk.
Sitat av aphex

Så en liten kverulerings-sak:
en fase er når du har 400V TN-C-S nett inn til huset, hvor du bruker et av fasene og så N-lederen for å få 230V. TN-C-S er vanlig i nye hus, har også sett endel gamle hus som har fått bygd om. Har du huset koblet opp mot det "gode" gamle IT- eller TN-nettet så kalles det 2-fase
Vis hele sitatet...
3fase fins både for TT, IT og TN-nett
Det er ikke noe som heter 2fase
Hvordan kobler du en lyspære i et IT nett da?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av asbpette
Hvordan kobler du en lyspære i et IT nett da?
Vis hele sitatet...
Og du kaller deg elektriker?

Svaret er åpenbart fase-fase...
han kverulerte bare..
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Mchjort
Ja det er 3fase i alle hus, men det er ikke alle hus som har stikkontakter for 3fase. Du har som regel en 3fase stikkontakt i huset, og det er til komfyren. Den er flat eller så er den rund, og større enn andre stikkontaker. En frekvensomformer er ikke noe billig sak, hvis du bare skal ha det til en kulemølle. Du får forskjellige typer frekvensomformere, alt etter som hvor avansert du vil ha den. Koster fra
1000 -1500kr og oppover. Tror heller jeg vile brukt en annen motor til en kulemølle.

Hadde heller gått for denne løsningen, men når vet ikke jeg hvor mye den ska belastest da.

http://forum.warispeace.co.uk/viewto...ht=kulem%F8lle

ligger en film nederst på siden, til den linken
Vis hele sitatet...

En frekvensomformer har 2 faser inn + jord, så lager den 3dje fasen kunstig, men er jo alt etter hvilken frekvensomformer som brukes. så det går fint an å bruke en vanlig stikkontakt til dette, men kommer jo selfølgelig an på hvor stor motor det er snakk om her. hvis det hadde vært opplyst om ihvertfall merkestrømmen og slikt, hadde alt vært mye lettere

Sitat av Downy
kan noen forklare hva bokstavene, feks TN-C-S betyr? :rolleyes
Med verdier mener du avstand mellom kondensatorer og tykkelse på ledninger?
Vis hele sitatet...

TN - C/S er ett nettsystem der man har 400V og 230V i en kabel. mellom fase og fase, er det 400V og fase-jord er det 230. samme forhold som ved IT nett, der du har 230V fase-fase og 130V fase-jord

TN - C er kabelen på trafosiden *om jeg ikke tar feil*
TN - S er kabelen på Hjemmet ditt, der man skiller ut til jord og N-leder.

Kan også ta med det at grunnen det kalles 1-Fase er at det går mellom ene fasen, og N-leder. N-leder er ikke en fase, men en *slags* jord.
En vanlig lyspære går iallefall på 2-faser.