Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2268
Heisann, skulle kjøpe en fm radio signaler fra ebay, finner mange man kan bruke på alle frekvenser jeg trenger.

Men hva bestemmer styrken på signalet (altså hvor mange meter den sender)?

En av de på ebay feks: http://cgi.ebay.co.uk/LCD-White-Wire...QQcmdZViewItem
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Jeg hadde store forventninger til jeg fikk testet, så gikk den bare 4-5 meter.

Skummelt lik den du refferer til.
Takker, derfor jeg spurte her først...
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
vidarlo her på forumet har en turiotal (er det slik det skrives?) på en wiki han har. På hvordan man lager fm sender.
Takker, skal prøve og finne den..
Men, noen som vet?
Hvor langt senderen sender kan du se ut fra hvor mange watt senderen er på. For mange watt og stor rekkevidde, og du får tyn. Sender du mer enn så og så langt må du søke om konsesjon for radiodrift, men akkurat hvor langt er jeg usikker på.
Vidarlo sin FM-sender fungerer sikkert helt fint, men ulempen med den er at den sender bare mono (stereo krever at du i tillegg sender stereodifferansen på en lavere harmonifrekvens). Dessuten mangler den frekvenstuning. Men når det er sagt, så er ikke den kretsen heller ment som noe annet enn et greit hobbyprosjekt, og ikke et proffesjonelt produkt. Så det er ikke noe galt med kretsen, den er bare ment for å gjøre det mest grunnleggende.
Hvis du vil lage den, pass på polariseringen på den ene kondensatoren. Koblingsskjemaet viser feil, og du ender opp med å få kokvarm elektrolytt midt i trynet. (Kanskje endre på skjemaet for å unngå skader og mange spørsmål, vidarlo? )
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Provo
Hvor langt senderen sender kan du se ut fra hvor mange watt senderen er på. For mange watt og stor rekkevidde, og du får tyn. Sender du mer enn så og så langt må du søke om konsesjon for radiodrift, men akkurat hvor langt er jeg usikker på.
Vidarlo sin FM-sender fungerer sikkert helt fint, men ulempen med den er at den sender bare mono (stereo krever at du i tillegg sender stereodifferansen på en lavere harmonifrekvens). Dessuten mangler den frekvenstuning. Men når det er sagt, så er ikke den kretsen heller ment som noe annet enn et greit hobbyprosjekt, og ikke et proffesjonelt produkt. Så det er ikke noe galt med kretsen, den er bare ment for å gjøre det mest grunnleggende.
Hvis du vil lage den, pass på polariseringen på den ene kondensatoren. Koblingsskjemaet viser feil, og du ender opp med å få kokvarm elektrolytt midt i trynet. (Kanskje endre på skjemaet for å unngå skader og mange spørsmål, vidarlo? )
Vis hele sitatet...
Den mangler ikkje frekvenstuning. Det er regulering av induktansen i den spola, og det finst spoleformer med flyttbar jernkjerne.

Poenget med slike småsendere er å sende til radioen i bilen mens du sitter i den og vil høre på ipoden... Alt over 0.2W er forbudt å bruke i norge og ellers i verden stortsett, nettopp fordi det kan sende for langt.
Hvor mange watt er komersielle radiosendere på da? hadde vært litt morsomt å sette opp en slik i midten av sentrum, og sende en nyhetssending om at romvesener har tatt over freia sjokoleadfabrikk..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dei komersielle (i.e dei drifta av norkring) er mellom 1 og 20kW trur eg...
Jeg kjøpte en fm sender fra www.ccrane.com. Den fungerte rimelig bra, inntil jeg fant en tutorial på hvordan forsterke signalet kun ved å skru på en skrue på innsiden av fm senderen, da fungerte den skikkelig bra. Regner med at den sender 150-200 meter i åpent terreng.
Takker, saken er at jeg skal kjøpe meg en fra ebay, en av de som egentlig er til bilen osv.
Jeg har funnet en del som ikke bare sender på de 4 frekvensene som er lov, men som du kan velge hvilken som helst frekvens.

Så trengte jeg og vite hvilken som hadde størst sende rekkevidde..
Hehe, takk for hjelpen..

Hva synes dere om denne http://cgi.ebay.co.uk/150-WATT-PLL-F...QQcmdZViewItem

150 watt, ca størelsen på london. Hehe, det hadde vært ganske kult..
Nå skal ikke jeg kjøpe den, men ble ganske nyskjerig, kan politiet egentlig spore hvor signalet hadde kommet fra hvis jeg haddde kjøpt den?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du blir rimelig raskt spora opp av post & teletilsynet med 150W utgangseffekt, så da bør du ha meir peiling enn det ser ut til at du har. Det er *ikkje* noko du bruker for å sende fra ipoden til bilsteroen for å sagt det...
Hehe, nei, jeg kjønner det. var bare litt morsomt.
Men jeg ser på et par fm transmittere på ebay med 10 og 5 watt, hvor langt tror du de vil sende?

Takk, spør litt mye, men jeg intreserer meg for dette, skal ta elektronikk neste år..

EDIT: Hvor mange watt tror dere en sånn man bare bruker til bilstereon er på, jeg leter manisk men finner det ikke i beskrivelsen på noen av de på ebay..

Output Power: 500µV/m (@5m) står det på den ene..

EDIT 2: http://www.freakforum.nu/forum/editp...tpost&p=816958
Denne lille tingen åp størelsen med en fingerneil sier de kan sende over 800 m, den er ca 14 pund dette må være tullball?
Sist endret av torsken; 11. desember 2006 kl. 00:24.
FM sender til mp3 spiller sender ikke på mer en noen få mW. Det som er like viktig som hvor stor effekt dere sender på er hva slags antenne dere bruker. Bruk en godt avstemt antenne og hold dere på frekvenser som ikke har nærliggende stasjoner, så rekker dere langt på bare ett watt eller to. Se for dere sammenhengen med WLAN. Med orginal antenne rekker det rundt ett par hundre meter, men med en hjemmelgaet "cantenna" kan dere bruke det på 10x avstanden.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Min fm sender var på nesten 1watt, den sendte 4-5 km. låg vel på rundt 100mhz og en antenne på ca 80 cm. Hvis eg ikke husker feil.
Sist endret av druefjes; 10. februar 2007 kl. 17:58.
Skulle ønske at man byttet til DAB radioer raskt, det hadde ikke vært 100% fritt fram men tror at man kunne sendt på litt høyere frekvenser.
Sitat av druefjes
Min fm sender var på nesten 1watt, den sendte 4-5 km. låg vel på rundt 100mhz og en antenne på ca 80 cm. Hvis eg ikke husker feil.
Vis hele sitatet...
Og hvis du hadde laget en avstemt yagi antenne, ville du garantert gått dobbelt så langt eller mer hvis du hadde laget en med mye gain. Den antenna sender all effekten mer i en retning enn en omnidirektionell antenne som sprer det utover hele landskapet.
Jeg kan med sikkerhet si at en 20W sender med en enkel dipol senderantenne på 3 meter sender ca 50km.

da vi har en sender på 20W som kun brukes som mateenhet, men jeg fikk den faktisk inn 50km unna kjekt med RDS.