Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  56 17243
(bare flytt hvis jeg har postet feil sted)
Vi lurer på pusse opp hytten vår som ligger et stykke inni en skog.
Da kunne det vært greit å bruke div. elverktøy som f.eks sirkelsag ol, men hytten har ikke innlagt strøm og den nærmeste kjørbare veien ligger ca en knapp km unna.(dermed blir det dyrt å få satt opp stolper ol.)
En mulighet er jo å ta med et agregat, men som sagt, det blir et stykke å frakte den for hånd.
En annen mulighet er å spørre nabohytten(som har strøm) om å få låne strøm av de mot en avtalt pris.
Hytten deres ligger ca 100 m unna.

Spørsmålet er da, vil det gå med en ca 100m lang skjøteledning eller vil det bli for mye motstand i ledningen/noe annet feil?
Tenkte å bruke en kabel med kabeltykkelse 2,5 mm2 pr. leder, holder det på en sånn avstand?
Hvor mye kan jeg belaste denne kabelen med på denne avstanden?
(Kan bli fristene å koble til en vannkoker (2000 W) i pausen f.eks.)
Kommer mest sansynlig til å bruke en vanlig enfase 230V kontakt med 16A sikring hos naboen.
Jeg vet at dette har gått bra før, så tror ikke det er noe problem så lenge kabelen er tykk nok (med tanke på hvor mye du vil belaste den for). Elsystemet til hytten vil nok klare det - men er det mulig å strekke 2 kabler, for å ikke belaste kabelen for mye?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Tja. Maksimalt spenningsfall iht. norma er vel 4% om eg ikkje hugsar heilt feil... Resistansen for 100m kobberkabel 2.5mm^2 blir jo da R=(0.0178O*200m)/2.5mm^2=1.428Ohm. Som er relativt lav resistans... Så eg tipper det burde gå greit eg.

Og for å sjekke om du held deg inna for 4:
230V*0.04=9.2V. Du kan altså ha max. 9.2V spenningsfall.

U=R*I=1.428Ohm*16A=22V. Så med 16A vil du få for stort spenningsfall. 22V vil sei at spenninga i enden av kabelen blir ~200V. Det vil funke til vannkoker, men vil slite mykje på motorer...

Med 10A gjennom kabelen vil du få spenningsfall på ~14V, som også er litt vel mykje... Eg ville gjerne gått opp en dimensjon, eller passa på at det ikkje vart varmgang i kabelen. Dersom du får varmgang stiger resistansen, spenningsfallet øker, og større effekt i kabelen...
Sist endret av vidarlo; 23. januar 2007 kl. 19:33.
Mushy: Så klart trekke to kabler fra to forskjellige kurser da
Sitat av devotio
Mushy: Så klart trekke to kabler fra to forskjellige kurser da
Vis hele sitatet...
Noe annet hadde blitt litt smør på flesk ^^
Takk for mange bra svar.
Får se meg litt om i nettbutikker etter en tykkere kabel, 4-5 mm^2 pr leder, høres det bedre ut?
Kontaktene jeg bruker i hver ende av kabelen vil jo fortsatt være standarkontakter beregnet på 16 A
(denne typen http://www.eet.as/pages/filer/Stikkontakt.jpg og http://ebelektroservice.no/images/Støpsel_175.jpg )
, er det noen fare for at de blir for varme når resten av kabelen har en kabeltykkelse på 4-5mm^2 ?

Kan klare å ungå bruke noe med motor og vannkokeren samtidig foresten.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du bør bruke kontakter som er dimensjonert for straumstyrken. Dersom dei er dimensjonert på 16A og sikringen er på 16A er det ingen problemer.

Men du kan rekne ut spenningsfall i kabelen sjølv. Sett inn tverrsnittet på kabelen i formelen eg har ovanfor, og du vil finne resistansen i kabelen. Sett der etter inn i U=R*I. Ganske enkelt faktisk
hvis kabelen blir for lang så blir kortsluttningstrømmen(ikmax) for lav og da løser ikke sikringen ut når den skal, ting kan begynne å brenne. en vanlig innstallasjonskabel PR 2x2,5' er anbefalt ikke lengre enn ca.33m for å garantere at sikringen løser ut ved feil. gummikabel har sannsynligvis en annen karakteristikk, men 100m kan være mye for en gymmikabel/skjøteledning 2x2,5'. det er nok lurt å gå opp et tverrsnitt på kabelen hvis man skal ha lange lengder.
Sist endret av Hroar; 23. januar 2007 kl. 20:37.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er absoulutt et moment å ta med, hroar. Det vil jo hindre sikringen i å slå ut på momentanutløseren, men det termiske vernet vil jo fortsatt funke... så du er jo ikkje heilt uten sikring da.
Hm, hva om jeg monterer en 16 A sikring borte ved vår hytte også?
Altså sånn:
Nabohytte med 16A sikring > 100 m kabel > enda en 16A sikring > Verktøy/vannkoker.
Vil den da slå ut ved overbelastning eller er det det samme hvor sikringen står?

Skal regne litt på kabelsnittet, takk for formlene, vidarlo.
R=(0.0178O*200m)/2.5mm^2
Her skal jeg bare bytte ut 2,5 med kabeltykkelsen?
Og avstanden skal ganges med 2?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du bytter ut 2.5 med kabeltjukkelsen ja. 0.0178 er motstanden til kopar per mm^2 pr meter.

Avstanden blir ganga med to, ettersom det er to ledere, og strømmen må gå heile vegen rundt...
Hmm.. Rho-verdien til Cu er 1,72*10^-8, som gir en resistans per meter på: R=(1,72*10^-8)/(2,5*10^-6)=0,00688 ohm.. Under halve størrelsen, som gir under halve spenningsdroppet. Ved 16A på hundre meter, blir det V=0,688 ohm*16A=11 spenningstap, og 219V på andre siden. Varmeutviklingen blir P=16^2*0,00688=1,76W per meter, noe som burde gå knakende fint. Hverken spenningstapet eller effekten (varmeutviklingen) i kabelen er av noen betydelig størrelse, så slå deg løs. Selv om elektrikerene som kobler opp faste anlegg tillater kun 4% fall, ville jeg ikke hatt særlig til betenkeligheter til å legge en så lang skjøtekabel.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Provo
Hmm.. Rho-verdien til Cu er 1,72*10^-8, som gir en resistans per meter på
Vis hele sitatet...
Artig. Da veit eg at den tabellen min ikkje er til å stole på
Hehe, typisk forum, to motstridene svar.
Må få kjøpt meg et eget multimeter snart så kan jeg se hva jeg selv får målt.
Er det lurt med en sikring til like ved der vi skal koble til verktøyet (enden av ledningen)eller gir den like mye beskyttelse som når vi bare har den i nabohytten?
Sitat av vidarlo
Avstanden blir ganga med to, ettersom det er to ledere, og strømmen må gå heile vegen rundt...
Vis hele sitatet...
Uff, var nok alt for trøtt igår, skjønner dette nå, min feil.
Ridder av 1. klasse
Det er feil at Rho til kobber 1,72*10^-8, Rho er 0,0175 som Vidarlo sa.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Henriken
Hehe, typisk forum, to motstridene svar.
Må få kjøpt meg et eget multimeter snart så kan jeg se hva jeg selv får målt.
Er det lurt med en sikring til like ved der vi skal koble til verktøyet (enden av ledningen)eller gir den like mye beskyttelse som når vi bare har den i nabohytten?

Uff, var nok alt for trøtt igår, skjønner dette nå, min feil.
Vis hele sitatet...
Det er nok provo som har rett tall for resistansen, men metoden vår er den samme, om enn litt anna oppstilling... Så det er ikkje to ulike svar

Hroar hadde et poeng, at sikringen står i fare for å ikkje slå ut. Det trur eg nok ikkje stemmer, ettersom det vil bli rimeleg høg korslutningsstraum med resistans på ~1Ohm @230V. Skal dog ikkje seie dette sikkert.

Lykke til!
Sitat av Mchjort
Det er feil at Rho til kobber 1,72*10^-8, Rho er 0,0175 som Vidarlo sa.
Vis hele sitatet...
Resistivitetsverdier .
0,0175 er i hvertfall ikke resistiviteten til kobber (rho). Han mente nok at det var ohm per meter ved 2,5mm^2 tverrsnitt.
Fort gjort å se på feil verdi, eller en tabell som ikke henger på greip. Internettet er stort og inneholder mye unøyaktigheter
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Provo
Fort gjort å se på feil verdi, eller en tabell som ikke henger på greip. Internettet er stort og inneholder mye unøyaktigheter
Vis hele sitatet...
Det skal også seiast at tabellane ikkje er heilt konsistente. Har funne tal fra 1.72*10^-8 til 1.8*10^-8...
Sitat av vidarlo
Det skal også seiast at tabellane ikkje er heilt konsistente. Har funne tal fra 1.72*10^-8 til 1.8*10^-8...
Vis hele sitatet...
Det kan vel variere med renheten og oksidasjon/reduksjonsnivået i kobberet antar jeg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Provo
Det kan vel variere med renheten og oksidasjon/reduksjonsnivået i kobberet antar jeg.
Vis hele sitatet...
Jepp, og med kva som er/var standard når tabellen vart laga. Men nok om resitivitet i denne tråden. Viss nokon har meir på hjertet om det så er det rom til å lage egen tråd.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Husk EN ting og det er VIKTIG!!! det er greit 4% max spenningsfall men det er ihht. NEK 400:2006 og etter anbefaling fra MOELLERS store grønne. du kan risikere og ødelegge elektrisk utstyr som ahr elektronisk forkobling når du får store variasjoner i spenningen, men det er ikke det problemet som først bør bli tatt hensyn til du bør tenke på Ik2pmin som er minste kortslutnings strøm.
Jeg vil anbefale og bruke en PFXP 4G2,5 eller PFSP 3x2.5 og legge opp 3fas strøm til hytta di.
Trefase tror jeg blir litt vanskelig, vet de har trefase inn til sikringsskapet i nabohytten men tror ikke de har noen trefasekontakter inne i hytten, bare enfasekontakter fordelt på de tre fasene.
Men fikk en idé; har funnet en utekabel i en nettbutikk med fem ledninger inni på 2,5 mm^2.
Hva om jeg kobler to og to kabler sammen slik at det blir 5 mm^2 per leder.
(jordkabelen vil fortsatt være 2,5mm^2)
Må jo passe ekstra godt på hvilke farger jeg kobler hvor, men høres det ut som en god idé ellers?
Vil jeg da få en jevnere spenning og riktig(eller nærme nok) kortslutningsstrøm?
blir nok en dyr kabel..

belastningstrøm: 16A. vern: 16A, (B karakteristikk?)
kabel: 2x5mm2 + jord
strømføringsevne for kabelen: 42A

Ib<In<Iz
16A<16A<42A OK


I2<1,45xIz
(1,45x16A)<(1,45x42A) OK

krav om overbelastning er ok.


spenningsfall:

deltaU= IxrohxLx2 / A = 16Ax(0,018x1,2)x100mx2 / 5mm2= 13,8v

U%= spenningsfallx100 / spenning= 13,8vx100 / 230v= 6%. max spenningsfall er 4%.

du vil få en spenning på rundt 217 V...


siden vi ikke vet ik2pmin ved intaket i den andre hytta kan vi ikke beregne om sikringen vil slå ut ved kortslutning i deres hytte.. det kan i vertstfall begynne å brenne ved en kortslutning som ikke blir slått ut av sikringen.

du må gjøre som du vil, men det blir ikke etter boka..
(jalla,jalla)
så lenge alt er kobla rett og isloert osv, skjønner jeg ikke hvorfor dere er så livredde for kortslutning. 100 m skjøtledning burde gå helt greit, noe utrekkningene oppenfor viser ! Går selvsagt an å ha kortslutningsikring på slutten av kabelen viss du er redd for brann etc.
blir fort bli kortslutning i en sag og lignende, jordfeil kan skape farlige berøringsspenninger, husk at et menneske bare tåler rundt 40mA. det aller beste er å kjøpe en billig/brukt agregat, du får de fleste med hjul. er så mye sikrere og bedre.
dessuten vil ikke en sikring ved hytta som skal pusses opp være til noen nytte.. da måtte den isåfall kanskje ned i 10A A-karakteristikk..
Sist endret av Dani87; 3. februar 2007 kl. 22:07.
antar at det er noe motorvern på selve saga ? var det jeg gikk utifra. Når det gjelder jordfeil så hjelper jo ikke alle sikringer for det, desverre ? Mulig jeg tar feil her. Strømfaren er jo like stor ved et agregat ?
de fleste nye installasjoner bruker jordfeilautomater, altså sikring med innebygd jordfeilbryter på hver kurs, men uansett er alle utestikkontakter koblet via jordfeilbryter. med tanke på at kabelen er 100 meter og jordingslederen kun er 2,5 mm2 er kanskje ikke d nok til å slå ut jordfeilbryteren.. alle strømaggregater har itegrert sikringspanel for alle strømuttakene..
Selv om man ikke vet Ik2pmin så kan man ta utgangspunkt i at hytta mest sannsynlig står et stykke unna trafoen og, og det er stor sannsynlighet for at det ikke er mye forbrukerbelastning i en trafokrets som er i nærheten av hytteområdet, og da vil det være en liten trafo som er brukt i alle fall ikke mer enn 300 KVA hvis en reell spenning er 215V ved inntaket til nabohytta er Ik2pmin antageligvis liten og jeg vil nok ha tatt utgangspunkt i den lenge før noe annet... hva skjer hvis du har en planke som stopper saga mens den går da har man i en elektromotor en kortslutning og hvis du da er uheldig kan du både ririkere og ødelegge forankoblet utstyr og risikere brann.

Som du sier bruka av en 5G2,5 og parallell kjøre to av kablene for og få doblet tverrsnittet på kablen tatt i betrakning at det KUN er byggestrøm så er ikke det så borte vekk, men da vil jeg nok montere enn 16C 30ma jordfeilautomat i enden av kabelen for og sikre mot jordfeil,
det har ingen hensikt i å montere 16A c jordfeilautomat i enden av kabelen..kabelen har jo allerede forankobla jorfeilbryter på 30mA.
Takk for mange svar.
Denne jordfeilautomaten, skal jeg koble jordutgangen fra den til et jordspyd som jeg stikker i bakken ved hytten som skal pusses opp eller koble den til jorden som går til nabohytten?
Kan prøve å måle volten på nabohytten i sommer, vil tro den ligger et stykke fra transformatoren ja.
Dani18, aggregat er jo en mulighet men som nevnt er det et stykke å frakte den i ulendt terreng så derfor tenkte jeg å høre litt om det går med en lang skjøteledning.
Ikke alle elektroverktøy som har motorvern, moonlord.
en jordfeil automat har 2 innganger og 2 utganger (oppe og nede). fase inn og null inn. fase ut og null ut. du skal ikke koble noe som helst jord til sikringen men det du kan gjøre er å koble et jordingsspyd til jordingslederen i kabelen og koble denne jordingen til stikkontakten du skal bruke..men d blir smør på flesk.. du trenger ikke spyd.
btw, det er ikke lovlig å ha mindre enn 221 V på noen kontakter. (4%spenningsfall)
Sist endret av Dani87; 4. februar 2007 kl. 01:36.
Så vidt jeg vet så er max 4% spenninsfall normativt ihht NEK 400:2002? og den gjelder for Elektriske lavspenningsinstallasjoner, og det er ikke byggestrøm....

Uansett kan jeg ikke se beskrevet at det er jordfeil bryter montert i nabohytten...
Sist endret av asbpette; 4. februar 2007 kl. 02:29.
stikkontakter i det fri skal ha tillegsbeskyttelse med 30mA jordfeilvern.
Sitat av Dani18
stikkontakter i det fri skal ha tillegsbeskyttelse med 30mA jordfeilvern.
Vis hele sitatet...
skal ha/skal ha bla-bla vis han er forsiktig og kan litt om strøm, burde ikke alle disse normene være så viktig. Det mener nå jeg iallefall. Vis det er fare for jordfeil på denne saga, bruk plasthansker eller no da.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av moonlord
skal ha/skal ha bla-bla vis han er forsiktig og kan litt om strøm, burde ikke alle disse normene være så viktig. Det mener nå jeg iallefall. Vis det er fare for jordfeil på denne saga, bruk plasthansker eller no da.
Vis hele sitatet...
Du har åpenbart ikkje peiling. 230V er såpass kraftig at en bør ha respekt for det!

Dei norske normene er 99.9% sundt vett, og dei bør følgast for å unngå skade.
Sitat av moonlord
skal ha/skal ha bla-bla vis han er forsiktig og kan litt om strøm, burde ikke alle disse normene være så viktig. Det mener nå jeg iallefall. Vis det er fare for jordfeil på denne saga, bruk plasthansker eller no da.
Vis hele sitatet...
Ja, men det at det er ulovlig i tillegg til at det er farlig sier jo litt.

Nabohytta burde fint klare påkjenningene. Men pass på at du ikke legger kabelen oppå seg selv, eller legger den i en haug, siden kabelen da kan smelte.
Sitat av asbpette
Uansett kan jeg ikke se beskrevet at det er jordfeil bryter montert i nabohytten...
Vis hele sitatet...
Nei det har jeg ikke fått sjekket om de har, kan se om de har når jeg måler volten i sommer.
Tror de fikk strøm til den hytten for ca 20-25 år siden, var det ikke omtrent da man begynte å montere jordfeilbrytere i Norge?
(altså kan det hende de har det, men ikke sikkert)
moonlord: Tror nok det lett blir noen hull i plasthanskene når man bærer rundt på planker med fliser og kvist i så kjøper heller en jordfeilbryter.
Grimdoc: Skal passe på det.
du har sikkert rett, men noen skikkelig arbeidshansker burde funke. Ettersom du er gira på jordfeilbryter, er nok det den beste løsningen. Det er forrsten antaglivis kobla en jordfeilbryter bakke alle kursene på et slikt anlegg. Da vill alle sikringene\hovedsikring? ihuset gå på andre jordfeil. Alltså du kan ha en jordfeil på saga uansett. Undres litt på om det annerledes ved seperate sikringer m jordfeilbryter, noe jeg ikke er helt sikker på.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av moonlord
du har sikkert rett, men noen skikkelig arbeidshansker burde funke. Ettersom du er gira på jordfeilbryter, er nok det den beste løsningen. Det er forrsten antaglivis kobla en jordfeilbryter bakke alle kursene på et slikt anlegg. Da vill alle sikringene\hovedsikring? ihuset gå på andre jordfeil. Alltså du kan ha en jordfeil på saga uansett. Undres litt på om det annerledes ved seperate sikringer m jordfeilbryter, noe jeg ikke er helt sikker på.
Vis hele sitatet...
Eg gjentar det eg sa ista: det er riv ruskande gal holdning til elektrisitet. Du roter sammen litt ting. Du veit ikkje spesielt mykje om jordingssystemer.
*Jordfeilbryteren vil slå ut, sikringane vil ikkje gå
*Det er ikkje garantert at det er jordfeilbryter
*Jordfeilbryter vil slå ut på *første* jordfeil dersom det er jordfeilbryter og ikkje varsler.
*Med såpass lang avstand er jordstrømmen som vil gå usikker.
*Arbeidshansker blir fort våte og fulle av dritt, og vil lede som bare pokker.
Sitat av vidarlo
Eg gjentar det eg sa ista: det er riv ruskande gal holdning til elektrisitet. Du roter sammen litt ting. Du veit ikkje spesielt mykje om jordingssystemer.
*Jordfeilbryteren vil slå ut, sikringane vil ikkje gå
*Det er ikkje garantert at det er jordfeilbryter
*Jordfeilbryter vil slå ut på *første* jordfeil dersom det er jordfeilbryter og ikkje varsler.
*Med såpass lang avstand er jordstrømmen som vil gå usikker.
*Arbeidshansker blir fort våte og fulle av dritt, og vil lede som bare pokker.
Vis hele sitatet...
Helt enig!!!

Jeg bruker g si det på en del kurs: hvor mange volt isolerer elektrikerteip per turn?

samme sier jeg her, hvor mange hansker må du ha på deg før at du har isolert deg mot 230 V fase-Fase og 260V "vandrende" jordfeil...
hvorfor gjøre det så vanskeligt??

er det ikke bare å låne en 4/6-hjuling av naboen din elns(hvis det ikke går å kjøre med bil) åsså bare ta aggregate på der??

må jo være 10ganger enklere en å sitte hjemme i 4timer bare for å renge ut lednings greiere lissom...
er ikke meninga å oppfordre til farlige stiuasjoner, eller spre uvitenhet. Bare synes hele greia hadde tatt litt av. Jeg er da heller ingen elektriker. Det er vel bare dem som kan svare riktig på dette.

"Eg gjentar det eg sa ista: det er riv ruskande gal holdning til elektrisitet. Du roter sammen litt ting. Du veit ikkje spesielt mykje om jordingssystemer.

- Det stemmer, men jeg prøver meg på litt av det jeg kan.

*Jordfeilbryteren vil slå ut, sikringane vil ikkje gå

-var det jeg mente.

*Det er ikkje garantert at det er jordfeilbryter

-nå ville han med saga kjøpe en om det ikke var

*Jordfeilbryter vil slå ut på *første* jordfeil dersom det er jordfeilbryter og ikkje varsler.

hmm, i et gammelt standard it-system ?

*Med såpass lang avstand er jordstrømmen som vil gå usikker.
*Arbeidshansker blir fort våte og fulle av dritt, og vil lede som bare pokker.

-energimontører bruker hansker ? her snakker vi om spenning litt høyere en 230v ?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av moonlord
er ikke meninga å oppfordre til farlige stiuasjoner, eller spre uvitenhet. Bare synes hele greia hadde tatt litt av. Jeg er da heller ingen elektriker. Det er vel bare dem som kan svare riktig på dette.

"Eg gjentar det eg sa ista: det er riv ruskande gal holdning til elektrisitet. Du roter sammen litt ting. Du veit ikkje spesielt mykje om jordingssystemer.

- Det stemmer, men jeg prøver meg på litt av det jeg kan.
Vis hele sitatet...
Vel og bra, men sei i så fall ifra om dine begrensinger.
*Jordfeilbryter vil slå ut på *første* jordfeil dersom det er jordfeilbryter og ikkje varsler.

hmm, i et gammelt standard it-system ?
Vis hele sitatet...
Jepp. Jordfeilvarsler er kun i nyare IT-system, og som regel ikkje i bruk i privathus afaik. I anna enn IT-nett *må* du ha jordfeilbryter, og ikkje varsler.
*Arbeidshansker blir fort våte og fulle av dritt, og vil lede som bare pokker.

-energimontører bruker hansker ? her snakker vi om spenning litt høyere en 230v ?
Vis hele sitatet...
For å hindre mekanisk slitasje. Om dei skal drive med AUS, Arbeid Under Spenning, så har dei godkjente hansker som er tjukke og stive og dyre. Ikkje vanlige tynne hansker.
heilt enig...

jeg vit ikke hvem av dere som er kompetent nok til og uttale dere om lavspennings installasjoner generelt, selv er jeg elektriker.

når jeg leser hele denne tråden så er det 5% av det som er skrevet som er relevant...

sorry at jeg er pessimistisk men slik er det i mine øyne.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av asbpette
heilt enig...

jeg vit ikke hvem av dere som er kompetent nok til og uttale dere om lavspennings installasjoner generelt, selv er jeg elektriker.
Vis hele sitatet...
Det har du forsåvidt fullstendig rett i. Eg er ikkje (i egne auge) kompetent til å gi autorative svar, sidan mi utdanning handlar om elektronikk og ikkje elektro.
Sitat av asbpette
heilt enig...

jeg vit ikke hvem av dere som er kompetent nok til og uttale dere om lavspennings installasjoner generelt, selv er jeg elektriker.

når jeg leser hele denne tråden så er det 5% av det som er skrevet som er relevant...

sorry at jeg er pessimistisk men slik er det i mine øyne.
Vis hele sitatet...

Joda. Folk må da si hva dem mener. Men nå er jo dette i "mine" øyne en ikke så veldig avansert installasjon.
Helt riktig folk må få si sin mening, ikke misforstå meg...

keep up the good work!!!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Da setter vi strek for diskusjon om kunnskaper, og går over til sak igjen.

Dersom nokon vil fortsette diskusjonen om faglige kvalifikasjoner så ta det i egen tråd.
Ble mye krangling her nå.
Sitat av amhx
hvorfor gjøre det så vanskeligt??

er det ikke bare å låne en 4/6-hjuling av naboen din elns(hvis det ikke går å kjøre med bil) åsså bare ta aggregate på der??

må jo være 10ganger enklere en å sitte hjemme i 4timer bare for å renge ut lednings greiere lissom...
Vis hele sitatet...
Lykke til sier jeg.
Det siste stykket frem til nabohytten gikk det en vei som man kunne kjøre med 4 hjuling ol., tror den ble laget da de satte opp stolpene som strømledningene til nabohytten henger i.
Men iløpet av de 20-25 årene har jo veien grodd godt igjen og rast litt sammen noen steder.
Krever nok litt arbeid før man kan kjøre på den igjen.
I tilegg er det stykket fra nabohytten til vår hytte, det er en liten sti med noen små fjellhyller man må hoppe/småklatre litt på.
Skal endel arbeid til før man kan kjøre ivei der.
(men klarer nok å få et lite agregat på hjul ned og opp der)
Tror også man må søke før man får lov å kjøre der, hadde det vært fritt frem hadde trolig naboene holdt veien ved like. (skal sjekke ut om det er noen regler rundt dette)
Og nei, det går ingen andre kjørbare veien nærmere hytten.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
moonlord skrev:
*Arbeidshansker blir fort våte og fulle av dritt, og vil lede som bare pokker.

-energimontører bruker hansker ? her snakker vi om spenning litt høyere en 230v ?

joda det er sant, men det går fint an å ta på en leder med bare hendene som har mer enn 230V, så lenge du ikke er i kontakt med jord, annen ledende del eller den andre fasen. Med andre ord, man kan henge i et luftspenn etter bare hendene (teoretisk, ikke det at jeg ville gjort det) saken her er at så lenge begge lederene, og jord er nermt hverandre, så kan du lett ta på alle 3 samtidig, og det er ikke godt. men å ta på en leder alene, går fint an