Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1989
Har funnet en container som jeg har veldig lyst å åpne, egentlig for spenningen av å dirke låser. Dessuten har den containeren stått lenge, og jeg lurer på om det kan være noe inne i den. Jeg vil for all del ikke ødelegge containeren. Det er ikke poenget å knuse containereren mest mulig for å kunne se hva som er inni. Det er to forskjellige låser på containeren. Jeg har derfor funnet ut at jeg skal dirke opp disse låsene.

Det er 2 forskjellige låser, en Abus 40/80 og en Abus MB40 eller noe sånt. En slik med svart plast rundt. Abus 40/80 er temmelig rusten. Men så fant jeg plutselig en Abus 40/80 hjemme. Jeg tok med nøkkelen for å se om jeg opp den ene låsen på containeren. Joda, nøkkelen passer helt perfekt å du kan vri selve låse-saken noen millimeter, men ikke mer. Å ha en nøkkel som passer perfekt må da kunne hjelpe en del? Går det f. eks an å modifisere nøkkelen litt, prøve å løse opp rusten eller å bare låse opp låsen med makt?

Containeren ligger langt oppi skauen så jeg trenger ikke en teknikk som går fort. Det er ikke noen som ser meg uansett.

Etter hva jeg har lest er ikke Abus låser de enkleste å dirke opp heller. Jeg driver med et hjemmelaget dirkesett. Har aldri dirket noe særlig med låser før og er egentlig ganske noob på området. Fint om jeg hadde fått noen ideer om hva jeg bør lage.

Noen som har ideer om hvordan jeg får låst opp låsene. Nøkkelen jeg har passer bare i den ene låsen, men håpet jeg kunne få brukt den.
Rettele på hengelås: 1 Abus N' 85/40 og 1 Abus Nox T84MB/40
Hvis du aldri har dirket låser før:

Abuser er dritdyre og dritvanskelige låser å knekke. De inneholder ofte fake hakk i pinnene for å lure dirkere. Ta med brekkjern. Mye mer effektivt. Legger du ved noen bilder av låsene? Hvis nøkkelhullet er rett nok er det fullt mulig å dirke, såfremt du har nok tid. Jeg vedder en tier på at du gir opp dirkeforsøket.

Tror ikke en nøkkel som passer i låsen er så veldig nyttig. Angående utstyr, så er en half diamond/hook bra til hengelåser. Ellers så kan du lage deg en saw og mishandle låsen.
Sist endret av mads-b; 29. mai 2006 kl. 09:31.
Er låsen svær og stuor og jævlig? Hvis ikke er den mest effektive måten å slå den av med en slegge. Har gjort det selv på en del mindre låser.
Rimelig store låser ja. Men som sagt hadde jeg en forhåpning om å kunne dirke opp låsene, ikke legge fra noe bevis liksom. Går for å kjøpe meg et enkelt dirkesett fra lockpickshop.com.
Bruker disse låsene i militsen og vi har prøvd forskjellige måter å åpne den på, stor tang, slegge +++ Vinkelsliper er tingen her
Hmm... Men som sagt er ikke poenget å ødelegge låsene. Kanskje skulle jeg bare droppe hele greia til jeg har mer peiling på dirking. Er uansett ikke sikkert at det er noe inni containeren heller.
Som regel ligger det INGEN ting inni slike containere som bare er forlatt for å "råtne". Derimot..jeg oppfordrer deg til å fortsette med dirking!! Det er utrolig gøy og I det øyeblikket du får opp låsen kjenner du nesten ett rørende moment inni deg:P Men uansett....mitt tips til deg er: Øv deg på enkle hengelåser først. så kan du gå over til litt enklere modeller av ABUS for så å gå løs på SVARTE abus låser som er veldig vanskelig. Huslåser neste
Du bør prøve å få tak i tegninger (tekniske) til de aktuelle låsene ,slik at du kan lære deg litt om strukturen inni låsen.Har dirket en del selv og det er en tålmodighetsprøve uten like.MEN når du endelig får opp låsen er det som en rus (kikk)...Det er nesten umulig å lære bort hvordan man dirker ved bare og skrive og forklare , må vises og føles.
Sitat av Fyllerør
Som regel ligger det INGEN ting inni slike containere som bare er forlatt for å "råtne". Derimot..jeg oppfordrer deg til å fortsette med dirking!! Det er utrolig gøy og I det øyeblikket du får opp låsen kjenner du nesten ett rørende moment inni deg:P Men uansett....mitt tips til deg er: Øv deg på enkle hengelåser først. så kan du gå over til litt enklere modeller av ABUS for så å gå løs på SVARTE abus låser som er veldig vanskelig. Huslåser neste
Vis hele sitatet...
Har funnet noen gamle hengelåser som jeg skal prøve meg på. Er mer og mer sikker på at containeren er tom, men det er uansett to låser der som jeg vil prøve og dirke viss jeg blir litt bedre i denne "sporten".