Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 916
vurderer å kjøpe ny skjerm, men vet ikke åssen! og er hypp på å ha en bra skjerm som lever opp til prisen osv..
lurte på om noen har noe info på hvilke forskjeller det er på kvalitet og diverse på en LCD sammelignet med en CRT... eller noen som har noen url's på f.eks best i test, sammenligninger etc
på forhånd takk!
om du leter litt på www.hw.no burde du finne svaret på alt du spør om.. pluss at de har shitloads med tester av skjermer og annet der
For å gjøre en lang historie kort:
  • En crt-skjerm er ikke låst til en oppløsning (du kan selvfølgelig velge andre oppløsninger på lcd-skjermer enn den optimale, men bildet blir
    ikke spesielt bra).
  • En crt-skjerm har ikke etterslep.
  • En lcd-skjerm er gjerne klarere enn en crt-skjerm.
  • En lcd-skjrm bruker mindre strøm enn en crt-skjem, og genererer derfor mindre varme.
  • Svart blir ikke virkelig svart på en lcd-skjerm (men det blir veldig bra alikevel om du legger litt penger i en kvalitetsskjerm).
  • En lcd-skjerm er lettere å flytte på/frakte enn en crt-skjerm.
  • Lcd-skjermer ser mye kulere ut enn crt-skjermer!

Om noen er smartere enn meg (hvilket forekommer, fra tid til annen ), så får dere rette meg.

Sjallabajs!
Trådstarter
24 0
ok tusen takk =)
men fant ikke noe om oppløsning og frekvens! noen som kan hjelpe?
En LCD-skjerm er bedre for øynene, iallefall vist du har en gammel kasse som kjører på 60hz vil jeg tro
får man lcd skjermer som er høyere enn 75hz ? er ikke det max ?
Anyways... om du skal spille cs, quake, og lignende spill så er vel CRT best.
Om du er typen som lager bilder, surfer, chatter osv ville jeg gått for en lcd.
Trådstarter
24 0
men hvorfor?
Jeg har selv en lcd skjerm 17" Eizo, betalte 1700,- vist jeg ikke husker feil, og jeg er strålende fornøyd. Jeg hadde store forventninger til skjermen, spesielt når det kom til hvordan den skulle takle spill. Og jeg har ingenting stygt å si om min skjerm. Merker ikke lengre det minimale av etterslep som forekommer i cs, eller i andre raske FPS spill.

Men gjør du mest fremfor pc'n ?
Spiller du mye ? i så fall, hvordan type spill ?
Surfer du nettet, ser du mye film og serier, behandler du bilder ?
Tenker du på det estetiske ?
Før du kjøper må du vite hva du skal bruke den til.

Jeg skal være stor i kjeften å si at det ikke lengre finnes den store forskjellen mellom lcd og crt skjermer. Noen vil såklart påpeke fargegjengivelse, etterslep i spill, lav hz osv. Men jeg vil si at disse problemene ikke lenger er så store. Kjøper du en 17 " lcd, til max 2.5K så har du en ufattelig bra skjerm vil jeg tru. Alt det mombo jombo om at crt er bedre enn lcd på nesten alle områder er som sakt, bare mombo jombo.

Mitt tips, sett deg ned å tenk igjennom hva du er ute etter når du skal ha deg ny skjerm. Hva gjør du når du sitter forran pc'n ? Drar du mye på lan ? Hva trenger du utav din nye skjerm osv.
Jobber du med bildebehandling og grafisk designe, så skal du bare kjøpe deg en mac og ikke tenke på lcd eller crt. Du vil nok se at lcd is the way to go
Kan foresten anbefale denne skjermen til deg på det aller varmeste:

http://prisguide.hardware.no/vis_pro...oduct_id=31841
Etterslep er ikke en begrunnelse til å ikke velge lcd skjerm lenger. De nye lcd skjermene har en responstid ned til 4 ms.
Jeg kjører 60 hz på min ViewSonic lcd skjerm, men man kan ikke sammenligne oppdateringsfrekvenser på crt og lcd. Merker ingen forskjell om jeg kjører 60 eller 75 hz.

Kan trygt anbefale lcd skjerm, men ville nå ha lagt i litt penger.
Forskjellen er at LCD ikke oppdaterer annenhver linje av gangen, ergo, 75 hz på LCD helt flatt i motsetning til 75hz på CRT som fort fører til hodepine hos oss sensitive.
Gikk nylig fra min kjære CRT til en skrot-LCD.
Fargegjengivelsen er fantastisk dårligere, en lidelse å redigere bilder nå. Dessuten har CRT vist seg åvære bedre for øynene mine. Men er redd jeg blir sittende med LCD allikevel, rett og slett fordi det er så uendelig mye mer praktisk. Og penere.
N3m0, kanskje du skulle ha undersøkt etter en lcd skjerm som møtte dine brukerkrav lit mere da.
Finnes lcd skjermer som er beregnet til bildebehandling, som sakt tidligere, tenke lit igjennom hva man skal bruke skjermen til...
Vel, jeg sverger til CRT. Kall meg gammeldags, men jeg liker ikke laggigen til LCD'ene, heller ikke at skjermen i seg selv tåler lite "fysisk" (tenk barnehender). Selvsagt ser jeg fordelen i plassbesparelsen, men det veier ikke opp for billedkvaliteten.

Jeg er storfornøyd med mine Sony CPD-E500 Flat Trinitron CRT skjermer selv om de kostet 14k pr. stk, og ja jeg har faktisk 3. Ingenting er som sortnivået på disse fargekalibrerte "godskjermene"
Sitat av SalkiN
N3m0, kanskje du skulle ha undersøkt etter en lcd skjerm som møtte dine brukerkrav lit mere da.
Finnes lcd skjermer som er beregnet til bildebehandling, som sakt tidligere, tenke lit igjennom hva man skal bruke skjermen til...
Vis hele sitatet...
Vel, jeg er ikke helt blåst. Visste godt at den nye skjermen var skammelig dårlig, men det er en nødløsning siden CRT'en gikk ad undas. Og btw, de LCD'ene som "er beregnet til bildebehandling", med andre ord har GOD fargegjengivelse, koster som regel noe i stil med statsbudsjettet til en middels stor bananrepublikk. Se på prisen på CRT'en, koster vel i skrivende stund ca. 1700kr. LCD'en koster ca. 2200kr. Og den SUGER i forhold, på alt annet enn skarphet. Og vekt da.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Hvis man vil ha en skambra LCD-skjerm til en pris noen kan leve med er denne verdt å ta en kikk på.

PS: Jeg har passert min 1337. post. Gratulasjoner kan sendes som PM eller på e-post: .
Gidd å kvin da. Det du kaller priser tilnærmet statsbudsjettet til en bananrepublikk gjør meg lit bekymret. På komplett så har de at the moment 1 CRT skjerm på 17 og 19", dvs 2 CRT skjermer i 2 forskjellige str. Hadde LCD skjermer vært så dyre og dårlige som du skal fram til, så hadde utvalge på CRT vært større.

Hva legger du i dyrt ? Jeg betalte 2.300 kr. for min LCD skjerm, og den har ingenting etterslep i cs, bf 1 og 2, UT, hl2 el. doom 3. Merker ingen forskjell på bildene som vises på min skjerm, mot bildene til crt skjermen som jeg hadde før. Skjønner ikke hva du skriker så for... Man må som oftest ut med lit ekstra for å sikre seg en lit bedre vare.
Folk flest driter i kvaliteter som fargegjengivelse i dag. Og de som IKKE driter i det (stort sett proffer) har enten en jobb som betaler festen eller et behov som går foran bankkontoen. CRT er selvfølgelig en døende teknologi på pc-skjermer, men det hindrer meg ikke i å si at i samme prissjikt vil fargegjengivelsen bli bedre på en CRT enn en LCD. Jeg driter i om du har etterslep på din skjerm, jeg har heller ikke etterslep på MIN skjerm(som jeg kan merke). Desverre var jeg bortskjemt på gode farger fra den gamle CRT'en min, derfor opplever jeg LCD'en som såpass dårlig. Gleder meg til jeg kan kjøpe top-notch LCD'er for under 3k.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
N3m0 har helt rett i det han sier. Folk flest kjøper billige lcd skjermer fordi de er sleek, moderne og de tar seg bra ut i stua. Du finner ingen LCD for under 3000,- som kommer i nærheten av den SyncMastern for 1600 spenn når det gjelder bildekvalitet.
Sist endret av Polar-; 9. november 2005 kl. 16:32.