Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1413
Det nærmer seg å sende inn søknader på skole nå. Jeg har tenkt en god del på medieutdanning, og lurte på om noen har erfaringer fra dette?

Har sett på Bachelorprogram i film- og TV-produksjon ved Universitetet i Bergen, noen som har gått samme linje?
Sist endret av Eivind; 14. januar 2005 kl. 11:53.
Jeg går nå andre året på en bachelorgrad i fjernsynsteknikk på Høgskolen i Lillehammer. Dette er regnet for å være den beste fjernsynsutdanninga i Norge, og det er her du bør prøve å søke deg. Her er mye bra utstyr, og gode kvalifiserte lærere og gjesteforelesere. Men en må forøvrig ha en viss praksis for å komme inn her, der alle søkerne blir vurdert ut i fra en egen søknad som sendes HiL, karakterer har ingenting å si.
Hvilken aldersgruppe ligger du i?

Offptopic:
Medieutdanning*
Jeg studerer TV produskjon i England, en bedre utdanning i Europa får du ikke. Skal du søke her bør du forte deg! (www.ucas.com). London er regnet som Europas hovedstad for TV produksjon, mange forelesere fra BBC og store produskjonsselskap, god praktisk del.

For TV produskjon er de beste universitetene i UK:
Bournemouth University (Televison Production): www.bournemouth.ac.uk
University of Leeds (Broadcasting Production): www.leeds.ac.uk
University of Westminster (Radio & Televison Production. Her kan man velge mellom TV eller Radio, det første halve året har man litt av begge. Har også et kurs som heter Film and Television Production, men dette er mer Film rettet. Skolen er rangert nummer en i følge The Guardian sin liste over Media skoler): www.westminster.ac.uk

Dersom det er noe du lurer på kan du spørre meg, jeg har vært borti det og ER borti det...
Holder på med en Bachelor i Medievitenskap på Høyskolen i Volda, og trives godt både med skolen og miljøet her. Det er nok noe mer teoretisk enn de tidligere svarene, men det er åpent for endel praktisk jobbing også.

Sjekk hjemmesidene om du vil : www.hivolda.no
Trådstarter
Takker for svar. Eneste hake er at jeg av flere forskjellige grunner helst vil studere i Bergen. Jeg er 19 nå, men fyller 20 før skolen begynner.

Bachelorprogram i film- og TV-produksjon ved Universitetet i Bergen er visst et nytt studium der, så finner vel ikke noe særlig informasjon om hvor bra det er da!
Opprinnelig postet av Eivind
Takker for svar. Eneste hake er at jeg av flere forskjellige grunner helst vil studere i Bergen. Jeg er 19 nå, men fyller 20 før skolen begynner.

Bachelorprogram i film- og TV-produksjon ved Universitetet i Bergen er visst et nytt studium der, så finner vel ikke noe særlig informasjon om hvor bra det er da!
Vis hele sitatet...
Programmet kan sikkert være bra det, bare undersøk om de har kontakter i bransjen. Når man studerer TV er det viktig med praksis. Hovedkontoret til TV2 ligger jo i Bergen, så regner med det blir det mest naturlige!

Programmet er nok nytt, jeg viste ikke om det tilbudet når jeg søkte på universitet...

Når sant skal sies så er nok mediautdannelse i UK jævla bra sammenlignet med Norge. UK har en litt lengre historie når det kommer til TV og radio, NRK (eller TV2) kan ikke måle seg mot BBC eller ITV. Når jeg kom hjem og så norsk TV fikk jeg ekkle frysninger på ryggen.

Nå koster jo utdanninga i UK en del mer enn i Norge (100 000 ca.), med mindre du har foreldre fra EU land eller selv er fra et EU land...

edit: Du kan forresten gjerne komme til London, det er lite norske gutter her, trenger noen "likesinede"