Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2988
Hei freaks.

Hvordan er det med våpen og psykisk helse? La oss si at et individ har forsøkt selvmord og har hatt inlegelser grunnet en psykisk lidelse. Får man registrert et våpen etter gjennomført kurs i en pistolklubb? Er det noe politiet drøfter?
3.4.2 Skikkethet – psykiske lidelser
Det skal ikke gis ervervstillatelse når søkeren av særlige grunner ikke kan
anses som skikket til å ha skytevåpen. Med «særlige grunner» menes blant
annet tilfelle der søkeren har psykiske lidelser. Der det er tvil om søkerens
psykiske helse, bør det innhentes legeerklæring fra psykiater/psykolog.
Ved tidligere psykiske lidelser er det således av vesentlig betydning at
vedkommende ikke erverver våpen før det har gått så lang tid etter
friskmelding at politiet kan være tilstrekkelig trygg på at situasjonen har
stabilisert seg.

Hentet fra https://www.politiet.no/tjenester/va...pentillatelse/
Sitat av tearz83 Vis innlegg
3.4.2 Skikkethet – psykiske lidelser
Det skal ikke gis ervervstillatelse når søkeren av særlige grunner ikke kan
anses som skikket til å ha skytevåpen. Med «særlige grunner» menes blant
annet tilfelle der søkeren har psykiske lidelser. Der det er tvil om søkerens
psykiske helse, bør det innhentes legeerklæring fra psykiater/psykolog.
Ved tidligere psykiske lidelser er det således av vesentlig betydning at
vedkommende ikke erverver våpen før det har gått så lang tid etter
friskmelding at politiet kan være tilstrekkelig trygg på at situasjonen har
stabilisert seg.

Hentet fra https://www.politiet.no/tjenester/va...pentillatelse/
Vis hele sitatet...
Takk for informasjonen.
Leser det som linkes til, men tror ikke det er helt sånn det fungerer i praksis. Kjenner en som prøvde å ta selvmord, og var innlagt på psyk i flere uker etterpå, han har flere våpen fortsatt.

Tviler også på at de som sitter på våpenkontoret sjekker helse, de ser nok mest på vandel.

Er selv medlem av pistolklubb, og må si det er mye rart som får innvilget våpensøknad, så om vandel er grei nok så går det meste igjennom systemet uten problemer.
Sitat av NoNameNo Vis innlegg
Leser det som linkes til, men tror ikke det er helt sånn det fungerer i praksis. Må si det er mye rart som får innvilget våpensøknad, så om vandel er grei nok så går det meste igjennom systemet uten problemer.
Vis hele sitatet...
Må være enig. Selv medlem i pistolklubb og ser at folk som virkelig har prøvd selvmord faktisk får tillatelse. Politiet gjør en helt elendig jobb!
Nå er det vel ikke sånn at de som skal ta selvmord lar vær fordi de ikke får tak i en pistol.

Om våpentillatelse: https://www.politiet.no/tjenester/va...pentillatelse/
kanskje noen som sliter psykisk faktisk kan ha positiv effekt av medlemskap i pistolklubb? Både sosialt og i forhold til å ha noe å gjør og som gir mestringsfølelse. Man lærer vel også hva som er forsvarlig bruk av våpen og ikke. Er man suicidal og i rette situasjonen så kan man selvsagt bruke pistolen til å ta livet sitt. Men det er ikke noe mer vanskelig å hoppe fra et fjell eller svinge ut av veien eller å sove på togbanen.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
En våpenklubb er definitivt plassen for lære seg å skyte, og treffe nye venner
De har bare krav til vandel, og hverken skyteklubben eller politiet har ikke tilgang til helseopplysninger som er taushetsbelagt.

Både bra og dårlig vil jeg si. Bra fordi en innleggelse år tilbake i dag for noe som ikke gjelder lenger bør ikke hindre folk i å få drive med en kul hobby eller sport, men fader ikke bra at schizo utilregnelig psykopater får seg våpentillatelse men man skal følge opp kurs og trening over 6 mnd så kurslederne følger godt med håper jeg.
Sist endret av Harek; 13. juli 2020 kl. 09:06.
Står i instruksen at er de ved tvil om psykisk sykdom skal de innhente opplysninger... Regner med at hvis de ikke får det, så får du ikke tillatelse.

Er jo så enkelt at ved våpentillatelse så får ikke tvilen komme deg til gode.
Det kan godt være at du ikke får erverve eget våpen like lett som andre, men jeg anbefaler deg uansett å prøve skyting som sport! De fleste skyteklubber har klubbvåpen du kan låne.
Helt enig. Skyting er en sport de fleste kan mestre, og det fungerer som meditasjon for meg. Man må glemme alt annet og kun fokusere på det man driver med der og da. Litt som en reset knapp for hjernen.

Hvis du har lyst til å prøve så er det bare å møte opp, alle klubber jeg kjenner til har lånevåpen, og man kan fortsette å låne (gratis) om man ikke har mulighet til å kjøpe egen pang.
Sist endret av NoNameNo; 14. juli 2020 kl. 12:31. Grunn: Skrivefeil
Crimea River
Alec's Avatar
Det er mange med selvmordtanker som har fått livet sitt på rett vei ved å drive i pistolklubb og jakt.
Velger man å ta selvmord så er det nok ikke pistolen som hindrer en i å gjøre det.

Jeg ville vært mer redd for de som kan skade andre enn seg selv når man snakker om våpen og psykiske lidelser.
Det er uansett ikke noe de spør om, så da må man være i noe register for at Politiet skal finne ut av det. De har nok heller den hjemmelen for å kunne tilbakekalle våpentillatelser om det er nødvendig.
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
kanskje noen som sliter psykisk faktisk kan ha positiv effekt av medlemskap i pistolklubb? Både sosialt og i forhold til å ha noe å gjør og som gir mestringsfølelse. Man lærer vel også hva som er forsvarlig bruk av våpen og ikke. Er man suicidal og i rette situasjonen så kan man selvsagt bruke pistolen til å ta livet sitt. Men det er ikke noe mer vanskelig å hoppe fra et fjell eller svinge ut av veien eller å sove på togbanen.
Vis hele sitatet...
Holdt på aktivt med skyte sport som liten så tenker å ta det opp. Trenger nytt nettverk fra rusen. Så gruer meg til å skape relasjoner med "vanlige" folk.
Takk for svar :-)
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Alec Vis innlegg
Velger man å ta selvmord så er det nok ikke pistolen som hindrer en i å gjøre det.
Vis hele sitatet...
Vel, det kreves mindre styr og planlegging hvis man har et skytevåpen. Veldig få skritt du må gjennom før du kan fullføre. Skal du henge deg, eller hoppe fra en bygning så har du gjerne mer tid til å tenke deg om.
Tar folk livet av seg selv i affekt slik de dreper andre i affekt så tror jeg et par skritt ekstra kan redde liv.
Crimea River
Alec's Avatar
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Vel, det kreves mindre styr og planlegging hvis man har et skytevåpen. Veldig få skritt du må gjennom før du kan fullføre. Skal du henge deg, eller hoppe fra en bygning så har du gjerne mer tid til å tenke deg om.
Tar folk livet av seg selv i affekt slik de dreper andre i affekt så tror jeg et par skritt ekstra kan redde liv.
Vis hele sitatet...
Du har rett i det du sier. Men det krever langt mindre av en å hoppe foran et tog eller svinge inn i en fjellvegg, enn hva det tar å f.eks montere sammen en rifle, klargjøre skudd og trykke på avtrekkeren, med et våpen man lærer fra dag 1 og ha ekstremt stor respekt for.
Vi (samfunnet) fraråder ikke t-bane kjøring og bilkjøring av den grunn.

Uansett om man velger å drive med skyting, fallskjerm, strikking eller hva det nå enn er, så tror jeg det er til stor hjelp for de med selvmordtanker å få seg en hobby de trives med og mestrer. Hvis det er skyting som står på ønskelista så er det i mine øyne fornuftig å prøve.

Det finnes selvfølgelig dem som skyter seg selv og/eller familien sin, men med tanke på hvor mange som har våpentillatelse i Norge og hvor få slike hendelser vi har, så er det en ekstremt lav andel
I 2018 hadde 3 av 10 våpen i Norge. Det er nok enda flere i dag.

EDIT: Uansett ikke opp til meg å bedømme om en er skikket til å ha våpen eller ikke. Men skyting er en fin hobby med flotte miljøer rundt og det å få mestringsfølelse i noe man syntes er gøy er nok til stor hjelp for mange, også de med selvmordtanker
Sist endret av Alec; 15. juli 2020 kl. 02:33.