Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 13222
Tror dere at nå er et godt tidspunkt, eller burde jeg vente? (Kun spekulasjon)
Det er det ingen som vet. Forventninger er allerede medberegnet i prisen.
Umulig å si. Dårlige tider sier andre. Jeg ville ventet litt..kun gjetting.
long term investment så er det sikkert bra. Bare ikke få angst når verdien har tapt seg 50-60%, det kommer til å skje. Ha is i magen.
Om du kan tillate deg å anse pengene som tapt, kan du gjøre det. Ingen vet hvor prisene vil gå, men du må være forberedt på det verste.

Om du vil ha tips til tryggere investeringer, hiver jeg gjerne ut noen tickers.
Sist endret av Trenbro600; 26. april 2019 kl. 20:30.
Sitat av Trenbro600 Vis innlegg
Om du kan tillate deg å anse pengene som tapt, kan du gjøre det. Ingen vet hvor prisene vil gå, men du må være forberedt på det verste.

Om du vil ha tips til tryggere investeringer, hiver jeg gjerne ut noen tickers.
Vis hele sitatet...
Hei, jeg skulle gjerne hatt ett par tips til investeringer!
Hvor mye ca skal du inn med?
Sitat av Trenbro600 Vis innlegg
Hvor mye ca skal du inn med?
Vis hele sitatet...
Sjekket nettopp kursen på Coinmill, en bitcoin etter dagens kurs tilsvarer 45679.66,-
Sitat av Trenbro600 Vis innlegg
Hva så?
Vis hele sitatet...
Hva så? Du spurte jo hvor mye han skulle inn med, til tross for at det står i tittelen på tråden.
Sitat av Trenbro600 Vis innlegg
Hva så?
Vis hele sitatet...
Sitat av Trenbro600 Vis innlegg
Hvor mye ca skal du inn med?
Vis hele sitatet...
100k cirka
Sitat av Trenbro600 Vis innlegg
Hva så?
Vis hele sitatet...
Så nå at du svarte til straight, ikke ts, my bad
Sitat av StraightFlush Vis innlegg
100k cirka
Vis hele sitatet...
Kjøp aksjer i sdsd på oslo børs.
Sitat av StraightFlush Vis innlegg
100k cirka
Vis hele sitatet...
Sett 50 50 obx og egenkapitalbevis. Kanskje kjedeligere enn bitcoin, men trygge 10k++ i året.

Elkem er min favoritt blant aksjer.

Fortsett å spare så ser du snøballen ruller raskere og raskere
▼ ... over en uke senere ... ▼
trenbro har du lyst å forklare litt mer utfyllende om dette?
hvor plasserer man bitcoin? hvilken wallet er safe ? vil ikke ha dem på noen "bank" online. vil ha de på min pc.
sliter med å finne noe bra.
Sitat av magnet Vis innlegg
hvor plasserer man bitcoin? hvilken wallet er safe ? vil ikke ha dem på noen "bank" online. vil ha de på min pc.
sliter med å finne noe bra.
Vis hele sitatet...
Ville kjøpt en Trezor (hardware wallet) om du skal holde mye.
Sitat av magnet Vis innlegg
hvor plasserer man bitcoin? hvilken wallet er safe ? vil ikke ha dem på noen "bank" online. vil ha de på min pc.
sliter med å finne noe bra.
Vis hele sitatet...
Hardware wallets som trezor/ledger. Det er brikker som er laget for å oppbevare kryptovaluta i den mest sikre veien mulig. Når du plugger den ut av pc-en er den helt kald (ikke koblet til internet) Disse koster en 1000kr så bare kjøp om du skal oppbevare større mengder.

Ellers vil jeg anbefale exodus. Sikker wallet med fin interface

ps. aldri oppbevar coinsa dine på exchanges, disse blir ofte hacket og du får nesten aldri noe refund. Når man mister penger i kryptomiljøet er det alltid din feil, imotsettning til irl. Binance var så å si den eneste exchangen som aldri hadde blitt hacket, men i forigje uke ble de hacket for 40 mill $...
Sist endret av Furia; 10. mai 2019 kl. 19:41.
Jeg ville heller ha investert i annen crypto enn bitcoin. Finnes mange interessante coins der ute som har flere bruksområder. Jeg tror aldri bitcoin vil ha like stor verdi som den en gang hadde, men er selvsagt bare spekulasjoner.
ta heller å invester i diverse mynter enn alt på btc
Sist endret av Pillfreak; 10. mai 2019 kl. 23:27.
Man trenger ikke å være først for å være original https://gyazo.com/80e29bd9110ac1a84e18ef0a141c1731

Akkurat nå tar en transaksjon på bitcoin nettverket 1-2 timer og koster 0.2$ i fees, tviler på at det er gunstig for et betalingsystem som egentlig skulle ta over valuta. Bitcoin er blitt så stort at det umulig kan gå til null imo, er så mange applikasjoner og skit som er bygd oppå nettverket. Akkurat nå brukes vel kanskje bitcoin som askjer, for å tjene penger.

Om du skal lete etter altcoins som skal tjene deg litt cash burde du finne noe som har en god underliggende teknologi som ikke er et quick-cash prosjekt (mange developers som lager mynter bare for å holde og selge 50% av sine egne mynter). Personlig holder jeg øyet med Bitcoin SV (ikke samme som bitcoin).

Det er jo fortsatt veldig komplisert å vite hvor prisen blir å gå. Utrolig mange faktorer, så bare fordi teknologien ikke er perfekt enda betyr det ikke at prisen går ned, ihvertfall når folk investerer uten å gjøre research.

Charts som denne er jo fristende da https://gyazo.com/8259906e6a1c6bd0e145724eadc98431
og denne https://www.tradingview.com/chart/BT...tting-started/

Jeg har som regel å kjøpe når mesteparten selger og selger når mesteparten kjøper. Derfor kjøpte jeg en god del rundt 3000$ tidligere i år.

Her er noen viktige datoer som blir å styre markedet i tiden fremover. https://gyazo.com/0903534970863d7787bf8ff71d926145
Trådstarter
Vurderte å kjøpe to hele bitcoin faktisk. Men jeg visste ik at banken hadde restriksjoner på det atm. Damn, hadde vært lettjente penger, men pyttpytt.

Er det fortsatt en relativ stor bank i Norge som dere vet om ikke har slike restriksjoner mot kjøp av kryptovaluta? Hvilken andre muligheter er det for øyeblikket? Skal ikke kjøpe nå, men greit å vite til neste gang magefølelsen skriker " KJØP"
Sist endret av Michio Kaku; 15. mai 2019 kl. 02:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Undersått
Ja, du hadde gjort det bra hvis du kjøpte når du lagde tråden! Si gjerne ifra neste gang du får en slik magefølelse

Ellers har jeg ingen anelse med tanke på banker. Jeg har ikke hatt noen problemer med min bank, men det er vel rundt et år siden jeg handlet sist.
Man kan jo kjøpe kryptovaluta via privatoverføring til de fleste på localbitcoins? Blir vel ikke forskjellig om man overfører for kjøp av bil, ingen som spør banken om lov til å bruke sine egne penger?
Trådstarter
"Hei!
Vi har sperret for all handel med/mot kryptovaluta.
Dette med bakgrunn i Hvitvaskingsloven og hvilke krav den loven stiller til oss som bank. Vi har også i våre vilkår ett totalforbud mot å benytte våre konti i forbindelse med kjøp/salg av kryptovaluta. Dette igjen med bakgrunn i hvilke krav som stilles mot oss som bank.

Med vennlig hilsen
for Storebrand Bank ASA"
Pokemon addict
HuskaIkke's Avatar
Sitat av Michio Kaku Vis innlegg
"Hei!
Vi har sperret for all handel med/mot kryptovaluta.
Dette med bakgrunn i Hvitvaskingsloven og hvilke krav den loven stiller til oss som bank. Vi har også i våre vilkår ett totalforbud mot å benytte våre konti i forbindelse med kjøp/salg av kryptovaluta. Dette igjen med bakgrunn i hvilke krav som stilles mot oss som bank.

Med vennlig hilsen
for Storebrand Bank ASA"
Vis hele sitatet...
Tre ting du kan gjøre er å:
1. Skaff deg ny bank.
2. Skaff deg et kredittkort som du kan kjøpe kryptovaluta med, og betal det ned med en gang.
3. Har du prøvd localbitcoins, så vidt jeg vet så overfører du da til privatpersoner og da kan vel umulig banken vite at det er bitcoin du skal kjøpe.
Sist endret av HuskaIkke; 16. mai 2019 kl. 08:46.
Trådstarter
Skal nok prøve localbitcoins neste gang. Men kjøper nok ik noe før prisen er nede på rundt 4k. Det kan jo ta noen uker (tipper jeg :P)
Sitat av Michio Kaku Vis innlegg
Skal nok prøve localbitcoins neste gang. Men kjøper nok ik noe før prisen er nede på rundt 4k. Det kan jo ta noen uker (tipper jeg :P)
Vis hele sitatet...
Bra du har tålmodighet hvertfall. Hva som skjer i crypto verden nå er vel like umulig å si som det alltid har vært.

Feks siste økning nå som kom ut av ingenting. Masse bad news og Binance hack som hadde motsatt effekt av hva man skulle tro.

Jeg hadde ikke turt å vente på 4k btc nå, but who knows.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
God stigning i Bitcoins hvertfall
Vil nok tro det kommer til å stige i pris, det blir tross alt vanskeligere å mine de nå.
BTC er den beste investmenten du kan gjøre. Ellers ville jeg anbefalt Ethereum. Monero er også et godt valg. Ikke invester i altcoins. Har du ingen BTC fra før, og har råd til det, ville jeg definitivt gått for det. Sett deg gjerne inn i teknologien først da. Og tenk selv
Sitat av thetech Vis innlegg
BTC er den beste investmenten du kan gjøre.
Vis hele sitatet...
Nysgjerrig på hva du har som grunnlag for den uttalelsen, kan du si noe om hvorfor du mener BTC er beste investeringen man kan foreta seg (overhodet?!).
Sist endret av rogerrask; 16. januar 2020 kl. 16:38.
Sitat av Drugsarebadmkey Vis innlegg
long term investment så er det sikkert bra. Bare ikke få angst når verdien har tapt seg 50-60%, det kommer til å skje. Ha is i magen.
Vis hele sitatet...
For et elendig tips. Du hevder her å nærmest vite den skal synke 50-60%, men mener allikevel det er bra langsiktig å gå inn nå.

Om han er langsiktig bør han jo heller vente til den faller 50-60% og deretter gå inn.
Bitcoin er helt klart en risikabel investering. Det er ingen som vet hvordan vei prisen vil gå, men jeg har ikke troen på Bitcoin og dette pga. teknologien. Flere altcoins er mye bedre teknisk sett enn Bitcoins, i tillegg begynner folk å vegre seg for å bruke Bitcoin på darkweb pga. at den kan spores, noe privacy coins som Monero ikke kan. Og prisen på Bitcoin er jo i allerede svært høy, jeg gjetter at Bitcoin heller vil synke i verdi en stige, og hvis den synker så ser jeg de som fult mulig at den kan synke voldsomt.

Microsoft er en dinosaur, men de har stadig kommet med nye produkter som er relevante, Bitcoin er vel snart nesten også en dinosaur, men hva nytt har den kommet med? teknisk sett er den tregere og dyrere enn andre kryptovalutaer.
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Bitcoin er helt klart en risikabel investering. Det er ingen som vet hvordan vei prisen vil gå, men jeg har ikke troen på Bitcoin og dette pga. teknologien. Flere altcoins er mye bedre teknisk sett enn Bitcoins, i tillegg begynner folk å vegre seg for å bruke Bitcoin på darkweb pga. at den kan spores, noe privacy coins som Monero ikke kan. Og prisen på Bitcoin er jo i allerede svært høy, jeg gjetter at Bitcoin heller vil synke i verdi en stige, og hvis den synker så ser jeg de som fult mulig at den kan synke voldsomt.

Microsoft er en dinosaur, men de har stadig kommet med nye produkter som er relevante, Bitcoin er vel snart nesten også en dinosaur, men hva nytt har den kommet med? teknisk sett er den tregere og dyrere enn andre kryptovalutaer.
Vis hele sitatet...
Enig. Jeg tror bitcoin om noen år vil være et samle objekt. Vil nok alltid ha verdi, men tror ikke btc vil bli $40k +. Mulighet for private transaksjoner og høy tps er to punkter en cryptocurrency må ha for å ha suksess i lengen imo. Smart kontrakter også.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Microsoft er en dinosaur, men de har stadig kommet med nye produkter som er relevante, Bitcoin er vel snart nesten også en dinosaur, men hva nytt har den kommet med? teknisk sett er den tregere og dyrere enn andre kryptovalutaer.
Vis hele sitatet...
Hvordan er Microsoft en dinosaur? Det er vel en av verdens største selskaper, som har verdens mest brukte OS.
Sitat av neiass Vis innlegg
Enig. Jeg tror bitcoin om noen år vil være et samle objekt. Vil nok alltid ha verdi, men tror ikke btc vil bli $40k +. Mulighet for private transaksjoner og høy tps er to punkter en cryptocurrency må ha for å ha suksess i lengen imo. Smart kontrakter også.
Vis hele sitatet...
Det eneste som skal til er en kryptovaluta som ikke bruker gigantiske mengder strøm, for strøm er dyrt. Bitcoin bruker vanvittige megder strøm. Hvis Bitcoin skal bli allmenn brukt må det være brukbart, det er det ikke egentlig. Alt som skal til er en stor aktør, en veldig stor aktør, som f.eks. Kina, går inn i kryptomarkedet med en egen valuta. Deretter vil andre land komme etter. Kina har jo kjøpt opp store mengder gull til å backe deres kryptovaluta. Det betyr, du kan ha sparepengene dine i denne valutaen, og hva vi nå får er en stor kryptovaluta som kanskje vil få en noe stabil kurs.


Det å oppnå en stabil kurs, blir det neste steget i kryptomarkedet, og dn valutaen e som klarer det vil trampe Bitcoin ned i bakken.

Men dette er mye avhengig av hvordan regler de lager rundt krypto. Hvis det er slik at deres valuta kan spores, vil de ikke bli backet av de kriminelle.

Og da vil vi stå igjen med at det "private" kryptomarkedet blir et sted for ulovligheter, og da er jo privacy coins langt bedre en Bitcoin.

Jeg tror det er utopi som driver Bitcoins priser i dag, troen om at Bitcoin vil vokse seg stor, og bli allment brukt.

Edit: jeg vet det finnes såkalte "stable coins" som er stabile. Men ingen av disse kryptoene er backet av en supermakt, og millioner av kinesiske brukere.
Sist endret av Hans Høyhet; 16. januar 2020 kl. 22:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Og da vil vi stå igjen med at det "private" kryptomarkedet blir et sted for ulovligheter, og da er jo privacy coins langt bedre en Bitcoin.
Vis hele sitatet...
Det er veldig stor forskjell på anonymitet og privacy. Det er nesten det motsatte. Det er bare å glemme anoncoins som monero og zcash da de ikke fungerer innenfor loven, og BLIR å bli bannet. Ingen her vil leve i et samfunn der det er fritt fram å sende kriminelle transaksjoner, tro meg.

Bitcoin ble laget for å bekjempe kriminalitet og korrupsjon, men det skjønner ingen fordi veldig få skjønner bitcoin. Vi har allerede privacy med bitcoin og det er alt vi trenger. Den eneste som vet at addressen din tilhører deg er den som sender aka input. Det er både privacy nok + at det kan spores tilbake til deg om man i fremtiden observerer en input som kriminell.

Hvist man virkelig studerer Whitepaperet skrevet av Satoshi Nakamoto i 2008, vil man innse at bitcoin allerede er alt det alle altcoins prøver å være. Den eneste coinen som følger whitepaper idag er $BSV. Skal ikke gå innpå om Craig Wright er Satoshi for det får vi vite om ikke så lenge, men er jo litt tilfeldig at han er den som forstår whitepaper best av alle i crypto, her kan du researche whitepaperet og se et par Wright presentasjoner og se sannheten for deg selv. Litt trist at ingen klarer å se forbi den australske autismen hans lol.

Bitcoin er turing complete så eth er ute av bildet, de som har funnet dette ut har allrede begynt å bygd empires og ingen kan stoppe dem fordi alle tenker "aussie man bad". Det som er bra med dette er at bare de med høyest IQ bygger på $BSV. Vi har allerede funnet ut hvordan brukere kan eie sin egen informasjon, så ekle sosiale medier som Facebook og Twitter som selger brukerinformasjon, må nå steppe opp gamet sitt om de fortsatt vil være relevante. (dette er selvfølgelig om brukerne selv klarer å skjønne at å eie sin egen informasjon er bedre enn å bli scammet av silicon valley type bedrifter, som kan ta litt tid men blir å skje)

Bitcoin renessansen skjer rett foran nesa på alle
Sist endret av Furia; 17. januar 2020 kl. 01:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Wright er ikke Satoshi. Det ble bevist en gang for alle da han prøvde å forfalske en signert melding fra Satoshi. Han har heller ikke vært i stand til å forklare det tekniske bak BTC på en skikkelig måte. At forken hans i likhet med hundre andre kloninger er kliss lik BTC beviser bare at han ikke kan lage en altcoin selv. De beste scamerne klarte jo å få ut flere nye i måneden.
Sitat av Furia Vis innlegg
Det er veldig stor forskjell på anonymitet og privacy. Det er nesten det motsatte.
Vis hele sitatet...
Er enig i at man må skjelne mellom anonymitet og personvern, men hvordan er de motsatte, mener du?

Sitat av Furia Vis innlegg
Det er bare å glemme anoncoins som monero og zcash da de ikke fungerer innenfor loven, og BLIR å bli bannet.
Vis hele sitatet...
Bannet? Hva mener du med bannet?

Sitat av Furia Vis innlegg
Ingen her vil leve i et samfunn der det er fritt fram å sende kriminelle transaksjoner, tro meg.
Vis hele sitatet...
Sånn som... kontanter?

Sitat av Furia Vis innlegg
Bitcoin ble laget for å bekjempe kriminalitet og korrupsjon, men det skjønner ingen fordi veldig få skjønner bitcoin.
Vis hele sitatet...
Det er ganske mange som skjønner Bitcoin. Det er faktisk ikke så forferdelig komplisert.

Sitat av Furia Vis innlegg
Vi har allerede privacy med bitcoin og det er alt vi trenger. Den eneste som vet at addressen din tilhører deg er den som sender aka input. Det er både privacy nok + at det kan spores tilbake til deg om man i fremtiden observerer en input som kriminell.
Vis hele sitatet...
Privacy er selvfølgelig langt i fra det eneste som er nødvendig av en valuta. Bitcoin har flere store utfordringer, som gjør at mange (med rette) tviler på dens fremtid som stabil valuta.

Sitat av Furia Vis innlegg
Bitcoin er turing complete så eth er ute av bildet, de som har funnet dette ut har allrede begynt å bygd empires og ingen kan stoppe dem fordi alle tenker "aussie man bad".
Vis hele sitatet...
Bitcoin er da, i motsetning til Ethereum, ikke Turingkomplett. Googlet nå for å være sikker, og som ventet så var det bare bekreftelser å spore overalt – unntatt én person, en nutcase ved navn Craig Wright, som hevder å kunne bevise Turingkomplettheten. Dessverre demonstrerer han tydelig at han ikke forstår hva Turingkompletthet egentlig betyr, noe som blir hardt og brutalt påpekt av en enkel kommentar som viser hvor på jordet han er.

Hvilke «empires» er det du sikter til, forresten?

Sitat av Furia Vis innlegg
Det som er bra med dette er at bare de med høyest IQ bygger på $BSV.
Vis hele sitatet...
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Hvis Bitcoin skal bli allmenn brukt må det være brukbart, det er det ikke egentlig. Alt som skal til er en stor aktør, en veldig stor aktør, som f.eks. Kina, går inn i kryptomarkedet med en egen valuta. Deretter vil andre land komme etter.

.
Vis hele sitatet...
Morsomt du nevnte dette. Det er jo akkurat det kina er i ferd med å gjøre. Andre land har hoppet på bitcoin bølgen som begynner nå og varer til 2022. Jeg er 99% sikker bitcoin setter nye høyder. Fundamente er der og det vil bli mer brukbart. En PC var komplisert når den først kom ut og nå har alle en miniPC i lomma. Bitcoin vil følge etter. Mark my words
Sist endret av Stadanko; 17. januar 2020 kl. 03:49.
Sitat av Stadanko Vis innlegg
Morsomt du nevnte dette. Det er jo akkurat det kina er i ferd med å gjøre. Andre land har hoppet på bitcoin bølgen som begynner nå og varer til 2022. Jeg er 99% sikker bitcoin setter nye høyder. Fundamente er der og det vil bli mer brukbart. En PC var komplisert når den først kom ut og nå har alle en miniPC i lomma. Bitcoin vil følge etter. Mark my words
Vis hele sitatet...
Ingen land har hoppet på noen bitcoinbølge. Selv i USA som har desidert størst utbredelse av BTC så er det kun 6,5% av befolkningen som har BTC. Ingen land i verden vil noen gang bruke BTC. Bare det at Satoshi sitter på mer en 1,2 millioner BTC er grunn nok til å holde seg unna.

Det er kun hype og fud som gjelder da BTC er et rent investeringsobjekt uten noen funksjon eller reel verdi.
Jeg må si jeg sliter litt med det som til tider minner meg om religiøs fanatisme; bitcoin-forkjempere som er både 99 og 100% sikre på fremtiden til valutaen. Det blir påstått mye, men det er sjeldent ordet "fordi" er i bildet - begrunnelse for de bastante påstandene uteblir. Jeg har en bekjent som er slik, og etter jeg begynte å søke informasjon om BTC ser jeg at dette går igjen.

Hvorfor er det sånn? Hvis jeg er hellig overbevist om noe, og vil spre min mening, så tror jeg at jeg ville passet på å forklare hvorfor jeg mener hva jeg gjør, da det ville skapt mye større troverdighet for mine argumenter.
Sist endret av rogerrask; 17. januar 2020 kl. 09:33.
Sitat av rogerrask Vis innlegg
Jeg må si jeg sliter litt med det som til tider minner meg om religiøs fanatisme; bitcoin-forkjempere som er både 99 og 100% sikre på fremtiden til valutaen. Det blir påstått mye, men det er sjeldent ordet "fordi" er i bildet - begrunnelse for de bastante påstandene uteblir. Jeg har en bekjent som er slik, og etter jeg begynte å søke informasjon om BTC ser jeg at dette går igjen.

Hvorfor er det sånn? Hvis jeg er hellig overbevist om noe, og vil spre min mening, så tror jeg at jeg ville passet på å forklare hvorfor jeg mener hva jeg gjør, da det ville skapt mye større troverdighet for mine argumenter.
Vis hele sitatet...
Det er en "Is Bitcoin a religion" tråd på bitcointalk...
Sitat av BAN Vis innlegg
Selv i USA som har desidert størst utbredelse av BTC så er det kun 6,5% av befolkningen som har BTC. Ingen land i verden vil noen gang bruke BTC.

Det er kun hype og fud som gjelder da BTC er et rent investeringsobjekt uten noen funksjon eller reel verdi.
Vis hele sitatet...
6.5% av hele befolkningen i USA er tross alt nesten 20 millioner, det er overhodet ikke et lite antall. I Norge er dette tallet på omtrent 4%, viser en undersøkelse fra 2018.

Det er viktig å tenkte større og lengre enn Norge og Europa, hvor vi allerede har utrolig godt bankvesen med enkle former for overføring av penger. Har selv brukt kryptovaluta for kjøp av helt lovlige ting over landegrenser, da alternativer som Paypal enten er for dyrt eller ikke ønsket av selger da det er overraskende enkelt å få tilbakebetalt penger fra Paypal ved kjøp.

Kan blant annet anbefale denne artikkelen hvor Bitcoin er brukt i overførselen av penger fra Nigerianske beboere i USA, til familie i hjemlandet, siden andre alternativer som Moneygram/Western Union/Bankoverføring er altfor upraktiske eller for dyrt. Og det er vel heller ikke noe nytt at kryptovaluta er hyppig brukt som et "safe haven" i land som Venezuela hvor inflasjonsraten nå er oppe i noen hundretusen prosent.

Ser at Microsoft er nevnt tidligere i tråden. For å sette ting i litt perspektiv er markedsverdien på selskapet Microsoft 1,27 Trillioner dollar, og til sammenligning har alle Bitcoins på kloden en samlet markedsverdi på "bare" 160 millioner dollar. Så i den store sammenhengen er fortsatt Bitcoin veldig lite, og jeg tror personlig at oppsiden er vesentlig større en nedsiden.
Sist endret av HuskaIkke; 17. januar 2020 kl. 16:46.
Sitat av HuskaIkke Vis innlegg
Og det er vel heller ikke noe nytt at kryptovaluta er hyppig brukt som et "safe haven" i land som Venezuela hvor inflasjonsraten nå er oppe i noen hundretusen prosent.
Vis hele sitatet...
USD er det eneste som er gangbart i Venezuela. Ingen vanlige folk bruker BTC. Noen få rikinger har vel alltids brukt BTC eller noe annet for å sikre seg.

Mesteparten av Bitcoins har aldri vært sirkulert og er kontrolert av en håndfull mennesker. De fleste som har BTC har mindre en 0,1.

At du har klart å bruke BTC er bare på grunn av av få andre bruker det. Hele nettverket går i stå hvis det blir brukt. Hver eneste stresstest har vist dette. Ene stresstesten førte til en backlog som tok flere dager å få unna. Da var det ikke flere transaksjoner en at Visa eller Mastercard ikke hadde brukt mer en sekunder på å få unna allt.

Det samme skjedde med Etherum når noen faktisk prøvde å bruke det.

Så vidt jeg vet er det ingen krypto som har noen løsning på hvordan det kan brukes i praksis. Øker de tranaksjonshastigheten så vokser blockchainen til den blir uhåndterlig.

Krypto er også utrolig knotete å bruke i det daglige sammenlignet med penger. Folk flest vil ha noe som er like lett å bruke som et kredittkort eller helst enda lettere. Det nærmeste krypto har å by på er et kortsytem der du fyller på med krypto og så konverteres det til penger når du bruker det. Du må selvsagt betale gebyrer flere ganger en om du kuttet ut kryptodelen men er man religiøs så er man religiøs.
Sitat av BAN Vis innlegg
USD er det eneste som er gangbart i Venezuela. Ingen vanlige folk bruker BTC. Noen få rikinger har vel alltids brukt BTC eller noe annet for å sikre seg.

Mesteparten av Bitcoins har aldri vært sirkulert og er kontrolert av en håndfull mennesker. De fleste som har BTC har mindre en 0,1.

At du har klart å bruke BTC er bare på grunn av av få andre bruker det. Hele nettverket går i stå hvis det blir brukt. Hver eneste stresstest har vist dette. Ene stresstesten førte til en backlog som tok flere dager å få unna. Da var det ikke flere transaksjoner en at Visa eller Mastercard ikke hadde brukt mer en sekunder på å få unna allt.

Det samme skjedde med Etherum når noen faktisk prøvde å bruke det.

Så vidt jeg vet er det ingen krypto som har noen løsning på hvordan det kan brukes i praksis. Øker de tranaksjonshastigheten så vokser blockchainen til den blir uhåndterlig.

Krypto er også utrolig knotete å bruke i det daglige sammenlignet med penger. Folk flest vil ha noe som er like lett å bruke som et kredittkort eller helst enda lettere. Det nærmeste krypto har å by på er et kortsytem der du fyller på med krypto og så konverteres det til penger når du bruker det. Du må selvsagt betale gebyrer flere ganger en om du kuttet ut kryptodelen men er man religiøs så er man religiøs.
Vis hele sitatet...
Det er derfor jeg mener at det er lurt å investere i såkalte protocol coins som er en del av en blockchain som støtter smart kontrakter og dapps. Jeg har ikke trua på crypto som hovedsakling prøver å være penger som btc og nano. En desentralisert blockchain med en killer app og smart kontrakter kan bli velidg verdifull. Greier en å tokenize en liten del av det globale eiendomsmarkedet vil det være trillioner av dollar i verdi som ligger/strømmer gjennom blockchainen. Det har ikke før nå vært mulig å monetisere det underliggende protokoll "layer". Protocol layer som monetiseres kan bli mer verdifullt en applikasjons "layer" i fremtiden. Jeg mener det er lurt å sikte seg inn på de crypto som har en så bred use case som mulig.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hadde du kjøpt 1 stk bitcoin da du startet tråden og solgt den akkurat nå. Ville du hatt en fortjeneste på 267 000kr.
Ser på valutakalkulator nå at en bitcoin er verd 305 920 Kroner. Vil det være lønnsomt å kjøpe en bitcoin nå? (For folk som har råd til dette.)
Det er fortsatt pandemi osv. Men internasjonal handel er opp. Jeg så tidligere i dag at DHL akkurat bestillte flere nye Boeing 777 (transportverson) og at et annet selskap bestillte flere nye 747 transportverson.
Sist endret av Arex_x; 14. januar 2021 kl. 06:48.
Jeg lånte 50k av en kompis for å kjøpe bitcoin i 2015-2016. Kursen lå da på rundt 6000 hvis jeg husker rett. Handlet disse for å bruke til å kjøpe knark å selge videre. Aner ikke hvor mye jeg kjente, men var betydelig mindre enn hva jeg hadde tjent kun av å ha bitcoin stående. Blir sint bare jeg tenker på det.
Sist endret av dnbalex; 14. januar 2021 kl. 07:22.
Vente til neste «krakk» også invester lavt. Ganske tydelig å se at kursen på bc svinger veldig så ha is i magen i 10 år så er mulighetene store