Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3919
Hei! Har et par spørsmål angående jobb. Har prøvd og Google meg frem til svar men blir ikke noe klokere..

Har jobbet i samme butikk siden 2014, og bynte derfor og tenke på om jeg har jobbet nok timer til og gå opp til fagprøve. Spurt sjefen min om dette og fikk til svar at h*n måtte spørre høyere opp om jeg fikk lov til og gjøre dette( da dette betyr høyere lønn). Har butikken lov til og nekte meg dette? Synes det hørte meget merkelig ut..h*n fortalte at en av mine kollegaer som har jobbet der 7-8 år hadd spurt om dette tidligere men fått nei til svar.

Et annet spørsmål å, hvordan fungerer egentli lønnstrinn.
Jeg trodde at man gikk opp 1 lønnstrinn vært år. Men mulig det og går på antall timer? Har meldt meg inn i HK for og få svar på dette å, da jeg lurer litt på om jeg kan ha fått feil utbetalt i flere år. Fant ut for en stund siden at jeg har samme lønn som en som ikke har vært der like lenge som meg syntes det var rart med tanke på ansinitet osv.

Håpe noen kanskje har noen svar til meg.
Har du kontrakt med fast stilling?
Trådstarter
4 0
Har fast 60% men jobber hele tiden mer, og er akkurat nå i et vikariat på 100%
Uvaksinert 👍
For å gå opp til kompetansebevis så må vel butikken legge opp ett løp sammen med opplæringskontoret i fylke. Er en det punkter man skal igjennom.
Umulig å svare på noe av det du skriver. Det kommer an på om butikken din følger tariff og hvilken tariff. Det er ingen automatikk i at man får høyere lønn med fagbrev.
For å gå opp til fagprøve i salg og service er det 5 eller 10 tusen arbeidstimer, usikker på hvilken. Det skal tilsvare 5 års arbeid i 100% arbeid. Ta kontakt med voksenopplæringa der du bor. Hk er også hjelpsom med det om du tar kontakt
Trådstarter
4 0
Ok, takker så mye for svar :-) blir og kontakte HK ��

Sjefen sa direkte at grunnen til at man ikke alltid fikk lov til og prøve var pga at de måtte betale meg mer lønn. Synes dette virket så merkelig.
Sist endret av Eyo12; 22. oktober 2019 kl. 16:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Butikken kan ikke nekte deg å ta fagbrev, nei. De kan selvfølgelig velge å ikke tilrettelegge noe særlig for det, men det er du selv som bestemmer om du ønsker å bli fagarbeider. Det er forøvrig veldig umusikalsk av butikksjefen å motarbeide kompetanseheving og videreutfanning av sine ansatte.

Jeg ser du er medlem av HK, og det er veldig bra. Ta kontakt med dem og de vil hjelpe deg med alt du spør om i tråden her.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Arbeidsmiljøloven 4-2:

(2) I utformingen av den enkeltes arbeidssituasjon skal:
a) det legges til rette for at arbeidstaker gis mulighet for faglig og personlig utvikling gjennom sitt arbeid,


Spør du meg bør du kunne kreve dette, men skjønner at det er litt vanskelig. De har jo selvsagt ikke noe lyst til å betale deg mer, det jo så hard konkurranse i daglighandelbransjen osv osv men lederne kan ta ut millionlønner og feite bonuser når de vil da, selvsagt Med andre ord er det på grensa til ulovlig om de ikke gir deg det, men ikke så fælt mye du kan gjøre noe med, spesielt hvis de ikke er organisert. Faktum er at det er en jobb så og si alle kan gjøre, så hvorfor betale deg mer når de uansett kan hanke inn en random 18-åring på minstelønn?