Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2230
Jeg ble sist uke slått ned og frastjålet mobiltelefonen min på vei hjem fra en bytur. Promillen var høy, men musikken som strømmet gjennom hodetelefonene da jeg dum/glad spaserte hjemover i min helt egen verden var om mulig enda høyere.
BANG. Slaget kom overraskende og hukommelsen av selve hendelsen er lik null.

Etter å ha våknet dagen etterpå med anerkjent blåveis / fyllesjuke og innskrenkede kommunikasjonsmuligheter fikk jeg somlet meg til å sperre telefonen. Til min store forbauselse så kunne jeg etter å ha logget meg inn på telenors nettsider konstatere at gjerningsmannens addresseliste var blitt importert til min egen liste over kontakter. Listen er på ca 20 telefonnr og antas å være nr som var blitt ringt iløpet av morgentimene etter at personen grovt slo meg ned og tok telefonen min fra jakkelommen.

Jeg skal selvfølgelig anmelde saken og forsøke å finne frem imei-nr slik at også dèt kan sperres, men jeg trenger noen råd/innspill om hvordan jeg bør gå frem for å øke mulighetene til å få telefonen tilbake.
Jeg tviler nemlig på politiets vilje til å leke sherlock holmes selv om jeg legger ved listen over ringte nummer ved anmeldelsen, og jeg vurderer selv å ringe personene det gjelder, evt sende sms, hvor jeg opplyser om at den som gav dem anrop fra mitt nr XXXXXXXX det aktuelle tidspunktet kan levere telefonen tilbake og således unngå anmeldelse.

Hva ville dere gjort med denne saken?

Tror dere politiet gidder å kontakte personene i listen for å deretter "skremme" de til å oppgi hvem som ringte fra min tlf?

Har jeg noe å hente på å selv utføre disse oppringningene og evt HVA bør jeg si?
Jeg ønsker ikke å "Ta loven i egne hender" å gjøre meg til kriminell heller ved å invadere uskyldige personer som ble oppringt av personen sitt privatliv. Personene i listen vil vel også ved min henvendelse kunne advare gjerningsmannen som jo vet endel av mine personalia om at HAN burde ta kontakt med meg og gi meg en blåveis på det andre øyet.
Greit at våren er i anmarsj, men det er litt vel tidlig til at en slik uventet blomstring av blåveis taes i mot med et stort smil.
si at du ble slått ned bakfra, at han truet med å drepe deg og at fyren viftet med noe som lignet en pistol..
da prioterer nok politet saken... En som slår ned noen bakfra, og har så lav iq ,at han begynner å ringe sine bekjente fra tellefonen til sitt offer, er en som burde fjernes fort fra gata og settes i fengsel
Får jeg spørre hvilken telefon det er? Har sett en del tråder her på forumet om iPhoner som er "funnet" og "kjøpt som tyvegods" og at de lurer på hvordan de kan komme seg unna uten å bli tatt.
Trådstarter
2 0
Vel, kan si så mye som at det er en sony ericsson wXXX uten installerte forutsetninger for sporing av tlf eller noe liknende som jeg nå har installert på min nye touch-phone.
Jeg lukter desperat narkis i nød av penger som fikk en tlf i bonus av handlingen sin. Så personlig syns jeg ikke at det å sende meldinger til vedkommendes "adresseliste" er noen dum ide. Om jeg har rett, så tilhører et visst antall av disse numrene kyniske dealere som gjerne gir fra seg en av kundene for å holde snuten unna. Men om dem husker hvem som ringte fra det nummeret (siden dem sikkert får en del innkommende anrop av ukjente numre per dag) er en annen side av saken.

Tror hvertfall at det ikke er noen dum ide å gi det er forsøk, og eventuelt ringe snuten om det skulle gå skeis.
Lykke til skal du hvertfall ha!
Sitat av MadPetter Vis innlegg
Jeg lukter desperat narkis i nød av penger som fikk en tlf i bonus av handlingen sin. Så personlig syns jeg ikke at det å sende meldinger til vedkommendes "adresseliste" er noen dum ide. Om jeg har rett, så tilhører et visst antall av disse numrene kyniske dealere som gjerne gir fra seg en av kundene for å holde snuten unna. Men om dem husker hvem som ringte fra det nummeret (siden dem sikkert får en del innkommende anrop av ukjente numre per dag) er en annen side av saken.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri hørt om gatenarkomane som slår ned dritings folk på vei hjem fra byen. Denne typen forbrytelser er imidlertid typisk for ungdomsgjenger, gjerne av utelandsk opprinnelse (desverre, til skade for alle andre innvandrere og nordmenn med utenlandsk bakgrunn).
Sist endret av felix_poker; 2. februar 2011 kl. 11:50.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jeg har aldri hørt om gatenarkomane som slår ned dritings folk på vei hjem fra byen. Denne typen forbrytelser er imidlertid typisk for ungdomsgjenger, gjerne av utelandsk opprinnelse (desverre, til skade for alle andre innvandrere og nordmenn med utenlandsk bakgrunn).
Vis hele sitatet...
Var vel kanskje litt rask på tasten der.
At dette er et par typisk utlandske kriminelle søppelfolk skal en selfølgelig ikke se bort fra nei. Eller norske pøblerunger for den del.

Men ser heller ikke hvordan at vedkommende er rusmisbruker er uaktuelt. som du vet vil en rusavhengig (tenker type heroin misbruker siden de blir intet annet en desperat når abstinensene intreffer) gjøre de mest usmakelige ting for å fikse penger til en smell når vedkommende er i nød. Men ja, blind vold er vel heller en sisste løsning. Og et slikt tilfelle er ikke noe en vil skryte om, med mindre du er en pøbel i ungdommene som tror slikt vil gi deg gate cred eller gjør deg gangster eller noe i den gaten.
MadPetter: Nida, jeg mener så klart ikek at man kan utelukke at raneren er rusmisbruker.

Trådstarter: Det første jeg ville gjort var åsøke opp eierene av alle telefonnummerene og se om navnene gir deg et mønster, eller om noen av dem ringer en bjelle. Deretter kan du bruke navnene og søke opp de oppringte på facebook, sjekke eentuelle felles venner etc.
Sitat av knurk Vis innlegg
Jeg skal selvfølgelig anmelde saken og forsøke å finne frem imei-nr slik at også dèt kan [COLOR="Red"]spores[/COLOR]
Vis hele sitatet...
Det er imei-nummeret politiet bruker til å spore opp telefoner. Vil vel si at det nesten var litt dumt av deg å sperre telefonen, siden denne personen bruker den. Da hadde det vært en enkel sak for politiet å spore opp telefonen, og jeg tror de ville prioritert dette siden du ble slått ned.
Det er godt mulig de vil prioritere dette. Jeg lånte en kompis sin tlf for å ta en kjapp tlfsamtale, leverte den så tilbake til han. Ikke lenge etter måtte jeg i avhør fordi den var stjålet og politiet satt og sporet den. Virker som det kommer an på dagsformen til de på jobb om det er mobiltyveri eller voldtekt de velger å etterforske. For det er jo nok av historier om alvorlige saker som nærmest blir ignorert av politiet. Lotto hver gang, sikkert verdt et forsøk. Men da må du ikke sperre tlf.
Sist endret av Don Veto; 2. februar 2011 kl. 14:07.
Ring noen av de han ringte og si "Ja hei, jeg skulle hatt tak i noen ved nummeret *legg til nummeret ditt* en venn av han sa jeg kanskje kunne få tak i han via deg, du har et nummer jeg kanskje kan komme gjennom han til?"

Er du heldig er personen i andre siden av røret dum og gir deg nummeret til hans egentlige tlf... busted...
Sist endret av Oransje; 2. februar 2011 kl. 14:12.
blir nok henlagt. det er 99.9% sikkert.
Sitat av bjakolle Vis innlegg
blir nok henlagt. det er 99.9% sikkert.
Vis hele sitatet...
Det har da ikke en pikk med saken å gjøre!

ALLE grove lovbrudd skal anmeldes. Antall anmeldelser er viktig for politiets ressurser. Om folk driter i å anmelde overfall og ran, så er det ingen overfall og ran i papirene til de som skal fordele ressurser. Uten ressurser blir det jævla lite politi i gatene på natt og kveldstid, og det er noe man virkelig ikke vil, med mindre man er en scumbag.
Uten å ha lest igjennom hele tråden så ønsker jeg å dele min erfaring i tilfelle det kan hjelpe:

Jeg ble frastjålet mobilen på T-banen for ett år siden. Heldigvis ble det ikke noe fysisk kontrontasjon, men jeg anmeldte det som ran ettersom det var trusler innvolvert. Dette er VELDIG viktig for at saken skal bli prioritert! Hvis det er trusler, vold eller noe som kan oppfattes som ran innvolvert, så vil Politiet bry seg, og gjøre noe.

Spesielt hvis du har IMEI-nummer.

Det er latterlig enkelt å finne mobilen tilbake hvis du har IMEI-nr., og den som raner deg ikke er rutinert på hvordan man skifter IMEI-nr. (noe han trolig ikke er, ettersom han er dum nok til å bruke mobilen din slik han har gjort).
De bare sjekker mobiltelefonens lokasjon imellom de tre sentralene/leverandørene av mobilnett som vi har i Norge, også finner de fram. Det er i hvert fall slik jeg oppfattet det da jeg fikk tilbakelevert mobilen min i like god stand som da jeg ble ranet


Det eneste problemet i din sak er at du ikke har sett personen som ranet deg. Da blir det mindre attraktivt for Politiet å gjøre noe, ettersom du ikke har mulighet til å identifisere personen ut ifra ansikt. Men du har allikevel fremskaffet god informasjon som du bør "reklamere" med når du fremlegger saken for politiet.


Lykke til!