Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 6112
Hei!

Er det noen her som vet hvordan alarmer i diverse butikker fungerer, alt fra dagligvare butikker til butikker som Elkjøp og liknende.

Har aldri stjelt noe som helst, men kan jo være greit å vite. Har jo vært borti disse alarmene uten at det piper, mens andre steder piper det.

På klær ser man jo tydelig at det er alarm, mens andre steder piper det selv om det ikke er noe alarm. Hvordan kan dette ha seg?

Hjelper det fks å ta produktet ut av esken for at alarmen ikke skal pipe, eller må betjeningen avmagnetisere hele esken samt produktet for at det ikke skal pipe.
vet i allefall at på de som ikke har alarm på seg, er det strekkoden som utløser alarmen.
Jeg har hørt at om du har aluminiumsfolie i sekken din, så ringer ikke alarmen, noen som kan bekrefte det?
http://www.freakforum.nu/forum/archi...p/t-20564.html

Denne hjelper deg sikkert

PS: Det kan være at siden ikke loader noen ganger. Bare oppdater siden hvis det skjer.
Sist endret av stick dude; 2. desember 2009 kl. 21:15.
En ting de reagerer på er magneter!

Husker en i klassen hadde jakke hvor hetta var festa med magneter... priceless! XD
På en del varer fra clas ohlson og produkter som det er det en "metall-strekkode" (strekkode-stripe med metall under) så hvis du finner denne (noenganger utenpå og andre ganger inni) og snitter i den så fungerer ikke alarmen lenger
Sakset fra http://uk.answers.yahoo.com/question...1164738AAlGyqM

They don't use RFID chips, they use resonant label tags. Resonant tags cost about 4 cents each. They consist of precisely cut pieces of aluminum foil between two pieces of paper.

In the most typical system, you walk between two vertical antennas and an 8.2 MHz pulse is emitted. If there's a label on any item you're carrying, it will "ring" almost the way a glass does if you tap it. The "ring" is detected by the antennas and an alarm is sounded.

The tags are generally only put on higher-priced items. The cashiers need to know which items are tagged to disable the tags.

My link leads to a typical tag used by grocery stores.
Source(s):
http://www.securitytagstore.com/product.…
Vis hele sitatet...
de er induktive.
mellom "søylene" er det et magnetfelt, og på varen er det en spole. når spolen kommer inn i magnetfeltet blir feltet endret, og alarmen går. jeg har vært borti at alarmen har gått hvis jeg har hatt en bunte med kabel med meg.
lager du et faradaybur rundt spolen skal visstnok ikke alarmen gå. det er vel det som er i de posene som blir brukt av tyver som jeg ikke liker.
Er det bare mellom "søylene" det piper, eller er det over og ved siden også?

Tenker på, kan man løfte produktet over søylene mens man går ut, eller vil det pipe uansett?
Mange steder er det også mulighet til å gå på utsiden av disse søylene, vil det da pipe?
Sitat av Fatso89 Vis innlegg
Er det bare mellom "søylene" det piper, eller er det over og ved siden også?

Tenker på, kan man løfte produktet over søylene mens man går ut, eller vil det pipe uansett?
Mange steder er det også mulighet til å gå på utsiden av disse søylene, vil det da pipe?
Vis hele sitatet...
så vidt jeg vet er det kun mellom dem det piper.
Sitat av Fatso89 Vis innlegg
Er det bare mellom "søylene" det piper, eller er det over og ved siden også?

Tenker på, kan man løfte produktet over søylene mens man går ut, eller vil det pipe uansett?
Mange steder er det også mulighet til å gå på utsiden av disse søylene, vil det da pipe?
Vis hele sitatet...
Går fint det. Har selv testa dette og kan bekrefte at det går fint å løfte varen over søylene og gå ut. Men ser jo sykt mistenkelig ut da!
CD/DVD alarmer (plastikk casing rundt hele cdn/dvd) - kan fjernes med en sterk magnet. Magneten trekker opp splinten som låser boksen.

Klesalarmer: Kan åpnes på samme måte, med unntak at alarmen er rund, og det er derfor vanskelig å posisjonere magneten godt nok så splinten løses ut (men ikke umulig. De fleste småalarmer som på undertøy og belter faller rett av)

Strekkode med spole : Disse er rimelig synlige, så de kan bare rives av. OM de ikke kan fjernes kan du pakke inn strekkoden eller hele produktet i aluminiumsfolie for å skjerme fra alarmstativene ved utgangen.

Rfid: Her begynner det å bli vanskeligere. Jeg har ingen erfaring med om disse kan skjermes eller ikke.. Kan noen som kan noe om rfid kommentere?

(En sterk magnet kan du finne i gamle harddisker eller høytalere (de som er i harddisker er PERFEKTE for dvd og cd cover..)

Sitat av AndaRockaz Vis innlegg
Ser for meg en pjokk gå å løfte på sekken overhodet mens han går ut av Elkjøp xD LÆTTIZzz med 3x Z
Vis hele sitatet...
Det går fint.. har gjort det selv da jeg var "ung og dum"
Et godt gjeeeesp ved utgangen er nok til å at spillet eller dvden du har i hånda/pose ikke utløser alarmstativene
Sist endret av fetter; 9. desember 2009 kl. 15:04.
Sitat av fetter Vis innlegg
Det går fint.. har gjort det selv da jeg var "ung og dum"
Et godt gjeeeesp ved utgangen er nok til å at spillet eller dvden du har i hånda/pose ikke utløser alarmstativene
Vis hele sitatet...
Men det blir da litt mistenkelig etter hvert at du _alltid_ er trøtt i det øyeblikket du skal ut fra f.eks elkjøp?
Sist endret av Deadlock Radium; 9. desember 2009 kl. 15:49.
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Men det blir da litt mistenkelig etter hvert at du _alltid_ er trøtt i det øyeblikket du skal ut fra f.eks elkjøp?
Vis hele sitatet...
enig med deadlock på den
Sitat av fetter Vis innlegg
CD/DVD alarmer (plastikk casing rundt hele cdn/dvd) - kan fjernes med en sterk magnet. Magneten trekker opp splinten som låser boksen.
Vis hele sitatet...
Man vil nå selvfølgelig ikke utsette cd-er og dvd-er for magneter.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Man vil nå selvfølgelig ikke utsette cd-er og dvd-er for magneter.
Vis hele sitatet...
Hæ? Du blander ikke sammen med harddisker og disketter nå, da?
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Man vil nå selvfølgelig ikke utsette cd-er og dvd-er for magneter.
Vis hele sitatet...
De er et optisk lagringsmedium, og det har ingen ting å si om de blir utsatt for magneter. Kun harddisker og dirsketter, som nevnt.
Er ikke så sikker på det faktisk.
Mener på at man kan ødelegge cd-er med magneter.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Er ikke så sikker på det faktisk.
Mener på at man kan ødelegge cd-er med magneter.
Vis hele sitatet...
Det må i så fall vere om du bruker magneten til å ripe opp CDen.
Kom på hvor jeg hadde sett/hørt dette.

Det var faktisk på filmen "Fightclub".
Er i en scene der de iverkesetter operasjon mayhem der flere personer står med elektromagneter ved cd/dvd-hylla.

Man kan selvfølgelig ikke ta alt man ser på film for god fisk! Beklager.
Såfall var det elektromagnetene som avmagnetiserte alarmene...
Hvilken mekanisme bruker dagligvarebutikker egentlig? De kan jo ikke funke i det hele tatt?

Er jo ikke noe mer enn en strekkode på varene (på de fleste printet på embalasjen). Og når man kjøper en ting så gjøres det ikke noe mer enn strekkoden leses, og når man kjøper flere ting gjøres ikke noe med de andre tingene (kjøper du 3 tyggispakker slås den første inn og personen bak kassen trykker på en knapp eller noe).

Har aldri jobbet i butikk, så har lite peiling på sånt dog, men bare lurte på om de hvite tyverialarmene på daglivarebutikkene bare er tull?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Dotten Vis innlegg
Jeg har hørt at om du har aluminiumsfolie i sekken din, så ringer ikke alarmen, noen som kan bekrefte det?
Vis hele sitatet...
bekreftes

Sitat av Low Vis innlegg
vet i allefall at på de som ikke har alarm på seg, er det strekkoden som utløser alarmen.
Vis hele sitatet...
Strek koder utløser aldri alarmer, isåfall er det en liten teip bidde over med en grå metall strek på midten som utløser den
Sist endret av Kristoffersen; 23. desember 2009 kl. 16:33.
På dyre matvarer som pæreskinke og fenalår er det i alle fall små alarmer under etikettene som settes på manuelt på fabrikkene, like som de som finnes på polvarene. Vil anta at disse deaktiveres ved at de slåes inn i kassa, da jeg umulig kan tenke meg en annen måte de kan deaktiveres på.
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Varer i dagligvarebutikker kan ikke pipe. Strekkoden er for å skanne et nr. avgitt av forholdet på tykkelsen og mellomrommene. Går ikke mer inn på dette nå.

For at det skal pipe settes det på et klistremerke med avbildet en annen strekkode. Baksiden av dette klistremerket har et mønster med metallstreker. (vet ikke hva slags type "alarmmerke" dette er, men den piper i hvertfall.) Grunnen til strekkoden utenpå er for å lure folk til å tro at den er "ufarlig" å stjele. Merket kunne likesågodt vært hvitt.

Det er svært få varer som har alarmklistremerke i dagligvarebutikker, og de som har det er små og dyre varer som barberblader, dvd'er (for de matvarebutikkene som har det) o.l

Stollpene som utløses er mest for å skremme folk til å ikke stjele.

Kassererne river oftest av denne lappen, eller driter i om det piper på de få varene det piper av. I butikken jeg jobber har vensafe (system der man betraler plastkort ved kassa, og får varen i en maskin ved utgangen), så nesten ingen varer piper uansett.