Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  210 13598
Ser det er mye frustrasjon rundt bil og veiavgifter her... Hvis vi ser til Sverige og Danmark som omtrent ikke har bilavgifter og bomstasjoner, så har de høyere skatter... Danmark har vel nærmere 50%(?)... Hadde ikke vi hatt bomstasjoner hadde skattene her vært høyere også fordi dette kostbart å bygge... Det er enten eller, og vi som kjører på veiene kan godt være de som betaler mesteparten av pengene til veibygging, istedenfor at de som ikke bruker bil må være med å betale i form av finansieringer kun fra skatter... Det at bilavgiften er så høy som den er kan diskuteres, siden det blir mindre vei for hver krone som kommer inn, men det er uten tvil en god inntekt for staten og velferdstaten...

Når du kjøper en bil til 300000 som koster 150000 i sverige, hvor mye får du igjen for bilen når du selger den om 5 år kontra i sverige... Tror ikke tallene blir så ille jeg...

Den politikken som FRP legger fram om motorveier på kryss og tvers av landet(hadde jo vært gøy å kjøre da, men), senking av skatter burde en oppegående person skjønne at ikke fungerer.... Norge kan ikke leve kun på oljeintektene, men dette forstår ikke alle tydeligvis... Det trengs skatter for å drive velferdstaten og det trengs avgifter, så forbrukere av ting selv betaler fra seg for det de forbruker seg av istedenfor at de som ikke bruker samme ting må være med å betale det...

Den typiske FRP velgeren tror jeg er den som syter mest over avgifter og priser og mener vel selv en har det så "vondt" med å måtte betale 15kr på vei til og fra jobb... SJERP DERE!!!... Tenk over hvor "vondt" dere egentlig har det her i Norge, hvor en ikke sykehuset lar det dø eller stå med gjeld til knærne etter du kvesta deg i en bilulykke, skolegangen er gratis gjennom videregående, høyere utdanning koster ikke en formue og staten tar seg av deg når du er gammel... Se også for deg Norge som et land der det ikke er skatt og avgifter, staten hjelper deg ikke med en dritt fordi den er så og si ikke-eksisterende, og statsbudjettet går i minus etterhvert som motorveiene bygges...

Hvor dårlig har vi det egentlig her i Norge??
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
Studielånet blir fort 200 - 300k det, så studerer jeg, blir det absurd mye jobbing på meg.
Vis hele sitatet...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det blir 240k for tre år, eller 400k for master. Det er ikkje himla mykje det. Med høgare utdanning stiger lønnsnivået ein del, og som sagt så gjev dei fleste bachelorutdanninger over 300k reelt sett..
Vis hele sitatet...
Nå må dere ikke glemme at man i praksis får stipend også, så studielånet etter en bachelorgrad blir rundt 144 000, og 240 000 etter en mastergrad. Vil man ta høyere utdanning etter endt mastergrad så må man ta en doktorgrad, noe man får betalt for å ta.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det blir 240k for tre år, eller 400k for master. Det er ikkje himla mykje det. Med høgare utdanning stiger lønnsnivået ein del, og som sagt så gjev dei fleste bachelorutdanninger over 300k reelt sett.
Vis hele sitatet...
Jeg snakket om at det blir ekstremt mye jobbing for meg under studietiden til å klare å finansiere mine daglige behov uten et lån.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, det må du ikkje. Det går utmerka fint an å leve eit gjennomsnittleg bra liv i leigd leilighet. Det er til og med rimelig vanlig i ekstremt mange andre land, så det at vi faktisk har råd til å kjøpe og eige eigen bustad plasserer oss i den suverent rikaste delen av verda.
Vis hele sitatet...
Alle har rett på sitt eget hus, sin egen mat og sitt eget vann. I sær i Norge, etter den rikdommen du snakker om. Jeg må leve i en leid leilighet i mens alle andre deler hus med banken?Fair?

Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er faktisk mulig, men det vil føre til at vi må gå ned i levestandard.
Vis hele sitatet...
Nei, det betyr at vi må regulere samfunnsøkonomien helt anderledes. Alle kan ha det like bra hvis ikke det lille antallet av mennesker som sitter på 90% av pengene i verden kan løfte ræva si fra pengesekken og begynne å stabilisere den globale økonomien.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Men du jobber ikkje for likheit.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg jobber for frihet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
Alle har rett på sitt eget hus, sin egen mat og sitt eget vann. I sær i Norge, etter den rikdommen du snakker om. Jeg må leve i en leid leilighet i mens alle andre deler hus med banken?Fair?
Vis hele sitatet...
Du har tak over hovudet og mat å stappe i kjeften. Kva klager du over? At du vel å leige? Eg har ikkje spesielt stor medfølelse...
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
Nei, det betyr at vi må regulere samfunnsøkonomien helt anderledes. Alle kan ha det like bra hvis ikke det lille antallet av mennesker som sitter på 90% av pengene i verden kan løfte ræva si fra pengesekken og begynne å stabilisere den globale økonomien.
Vis hele sitatet...
Nei. Penger er en ting, ressurser er ein annan ting. Vi kan trykke opp så mange fancy sedler som vi ønskjer, men vi kan ikkje konstruere 10 ganger så store oljeressurser over natta, slik at ein gjennomsnittleg inder kan sette seg i bilen og kjøre til jobb, eller fly til svalbard på cruise.

Ressurser, som til sjuande og sist er det viktige, er avgrensa. Energi er ikkje gratis, og dermed er rikdomen i verda ei endeleg mengde. Alle kan ikkje leve på vårt nivå.
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg

Nei, jeg jobber for frihet.
Vis hele sitatet...
Du har allereie friheit. Tipper du er med i den 1% som har størst friheit i heile verda.
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
Alle har rett på sitt eget hus, sin egen mat og sitt eget vann. I sær i Norge, etter den rikdommen du snakker om. Jeg må leve i en leid leilighet i mens alle andre deler hus med banken?Fair?
Vis hele sitatet...
Alle har rett til eget hus? Dette er høyt opp på lista over absurde utsagn jeg har sett.

Uansett, norge er såvidt jeg kan se, i en særstilling i at majoriten av befolkningen har gode eneboliger. Nedslitte leiligheter, boligkomplekser og storfamilier er mye mer fremtredende i absolutt alle andre land jeg har vært i. Å klage over boligsituasjonen i Norge blir som å klage over at vi ikke er dårlige nok i fotball. Det faller på sin egen urimelighet.

Det fungerer forøvrig storfint å leie. Du taper endel penger i det lange løp, men du tar ikke samme risikoen og du får mye mer fleksibilitet om du ønsker å flytte på deg.
Sist endret av DumDiDum; 21. mai 2009 kl. 22:48. Grunn: ødelagt quote
Sitat av Restyle Vis innlegg
Eller kan det være, om ikke annet: at han har opparbeidet et grunnlag han kan basere sine påstander på? Han har overkjørt deg i de fleste postene har har skrevet i denne tråden, ikke på grunn av god formulering; med på grunnlag av innholdet i postene. Du poster det samme skvipet om og om igjenn, uten at det har rot i virkeligheten.
Vis hele sitatet...
Feil. Han forsvarer bare systemet( )Jeg sier det bare trengs en liten forandring. Om ikke kilden ligger i hodene til folk..?


Sitat av Restyle Vis innlegg
Det systemet er opprettet, og du lever midt i det. Snakk om å gjøre seg selv blind. Det er riktignok ikke perfekt, og det vil aldri bli det: men vi er ett av de landene som har klart det best i hele verden.
Vis hele sitatet...
Wonder why..
Sist endret av Jersey Schultz; 21. mai 2009 kl. 22:56.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
Feil. Han forsvarer bare systemet( )Jeg sier det bare trengs en liten forandring. Om ikke kilden ligger i hodene til folk..?
Vis hele sitatet...
Nei, eg er for ei endring, men oppfatter like fullt kritikken din som fullstendig grunnlaus.

Forøvrig er den endringa eg ønsker meg, kommunisme, ein utopi. Det er ikkje eit reelt håp om den omveltinga i næraste framtid, og da er det betre å jobbe målretta for å gjere det beste utav det med dagens situasjon. Og det må vere lov å vere kommunist og like fullt hevde at din beskrivelse av dagens situasjon bryt totalt med min opplevelse.

Du har forøvrig ikkje greidd å komme med nye poeng heller - du har gulpa opp at lån er fy-fy og slavebinding 3-4 gongar, utan å komme med banebrytande argument for kvifor.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du har tak over hovudet og mat å stappe i kjeften. Kva klager du over? At du vel å leige? Eg har ikkje spesielt stor medfølelse...
Vis hele sitatet...
Hva med han som bor på gata som ikke har det?

Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei. Penger er en ting, ressurser er ein annan ting. Vi kan trykke opp så mange fancy sedler som vi ønskjer, men vi kan ikkje konstruere 10 ganger så store oljeressurser over natta, slik at ein gjennomsnittleg inder kan sette seg i bilen og kjøre til jobb, eller fly til svalbard på cruise.
Vis hele sitatet...
Men vi har all verdens arbeidskraft!!Tenk hvis vi kunne fått i gang et system som fikk alle i den fattige verden i jobb!Da hadde det blitt likt for alle..eller?

Sitat av slashdot Vis innlegg
Du har allerede friheit. Tipper du er med i den 1% som har størst friheit i heile verda.
Vis hele sitatet...
Vi snakker om forskjellig frihet, man. Frihet er det få som har. Grunn: økonomisk avhengighet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
Hva med han som bor på gata som ikke har det?
Vis hele sitatet...
Jo, men det gjeld ikkje spesielt mange i Noreg. For all del; det er eit problem, men tiltaka der er litt meir komplekse enn å gje dei ein husnøkkel IMHO... Forøvrig er det stor skilnad på å dele ut bolig til alle, og å dele det ut til ei lita gruppe fattige. Sistnemde tiltak har ein jo delvis gjennom sosialkontora.
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
Men vi har all verdens arbeidskraft!!Tenk hvis vi kunne fått i gang et system som fikk alle i den fattige verden i jobb!Da hadde det blitt likt for alle..eller?
Vis hele sitatet...
Igjen - vi kan gi dei jobb, og betale dei dollars, men da vil ubønnhørlig oljeprisen stige. Du blir ikkje rikere av å ha ti ganger så stor pengesum om alle prisane auker med ti ganger.

Eller sagt på ein annan måte: ressurser er fortsatt avgrensande faktor. Å ha arbeidsplasser til alle er relativt uinteressant - det har vi stortsett allereie, sjølv om løna er varierande.

Og skal du ha opp levestandarden på kinesere kan du glatt auke prisen på svært mange av varene du kjøper i butikken. Globaliseringa er vår tids slavehandel - vårt forbruk blir mogeleggjort ved at asiater jobber for luselønn.
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
Vi snakker om forskjellig frihet, man. Frihet er det få som har. Grunn: økonomisk avhengighet.
Vis hele sitatet...
Dei fleste nordmenn har, trass i lån, friheit til å stikke på en fem ukers ferie til kor som helst i verden om dei får innfallet. Det vil kreve litt ofring, men ikkje vesentlig...

Så jo - vi har den ultimate frihet i dag. Vi har svært stor grad av økonomisk frihet, og vi har meiningsfrihet.

Eg tviler på at det er spesielt mange land i verda der ein disponerer større del av inntekta si til akkurat det ein vil enn i Noreg. Kor mykje har ein gjennomsnittleg nordmann igjen av lønna om ein tek vekk ting som mat, bolig og bil, som jo kan seiast å vere basisbehova? Svært mykje. Det er pengar ein kan nytte til å dyrke sine interesser.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Igjen - vi kan gi dei jobb, og betale dei dollars, men da vil ubønnhørlig oljeprisen stige. Du blir ikkje rikere av å ha ti ganger så stor pengesum om alle prisane auker med ti ganger.
Vis hele sitatet...
Betale dem i dollars??Jeg snakker ikke om at de skal bli våre ansatte, men at de skal lage sitt eget sosial- og velferdssystem slik at det blir en balanse. I steden for de billionene vesten bruker på krig og våpen i året kunne det heller blitt invistert i et ordentlig "utvilkingsprosjekt" hvor alle vestlige land må være med i å invistere i dette prosjektet som går til oppbygging av en lignende modell vi har her. Vi kan ikke gå rundt i pels i mens resten av verden sitter å pirker og spiser av søpla vår.
"vi kan gi de jobb"..jeg tror ikke du vil ha en forandring i det hele tatt. jeg tror det er helt ok for deg at det er vi som sitter på pengesekken og resten av verden sulter.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eller sagt på ein annan måte: ressurser er fortsatt avgrensande faktor. Å ha arbeidsplasser til alle er relativt uinteressant - det har vi stortsett allereie, sjølv om løna er varierande.
Vis hele sitatet...
. Da er det jo selvinnlysnde at det samfunnet vi lever i idag er dømt til å mislykkes. Lik lønn til alle. En stygg kurve vil da finne et balensepunkt. En drastisk endring men vil få gode resultater. Deseverre er det de som tjener mest som sitter og lager slike lover..

Sitat av slashdot Vis innlegg
Dei fleste nordmenn har, trass i lån, friheit til å stikke på en fem ukers ferie til kor som helst i verden om dei får innfallet. Det vil kreve litt ofring, men ikkje vesentlig.
Så jo - vi har den ultimate frihet i dag. Vi har svært stor grad av økonomisk frihet, og vi har meiningsfrihet.
Vis hele sitatet...
..5 ukers ferie,5 uker frihet, den ultimate frihet, men så tilbake til robot-livet. For å tjene smafunnet... Når er det jeg tjener meg selv?På spa, for 6000 kroner helgen?
Nei..da var det de fem ukene da
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
. Da er det jo selvinnlysnde at det samfunnet vi lever i idag er dømt til å mislykkes. Lik lønn til alle. En stygg kurve vil da finne et balensepunkt. En drastisk endring men vil få gode resultater. Deseverre er det de som tjener mest som sitter og lager slike lover..
Vis hele sitatet...
Yep. Resultatet er lågare levestandard for oss som er rike, og at vi i realiteten blir fattigare. Det vil sei at vi vil ha mindre friheit til å reise dit vi vil, at vi må jobbe fleire timer for å kjøpe kule gadgets og alt slikt. Eg kaller det mindre frihet - ikkje meir.

Einaste vesentlege endringa eg ser i horisonten her er fusjon av atomkjerner. Det er eit produkt av den enorme rikdomen vi i vesten har bygd opp - vi har ressurser til å bruke enorme summer på ting som CERN og fusjonsforskning, som potensielt sett kan velte det etablerte. Fusjon vil langt på veg sei gratis energi, og på mange måter er energi den begrensande faktoren i dag. Har ein nær uendelege mengder elektrisitet tilgjengeleg kan ein alltids produsere sprit som ein kan kjøre biler på f.eks - og presto så synker drivstoffprisane, og tilgjengelegheita, utan dei problema vi har i dag med global oppvarming. Så sånn sett er den rikdomen vi har bygt opp eit netto gode, fordi det gir eit ekstremt overskot til forskning som kjem alle til gode.
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
..5 ukers ferie,5 uker frihet, den ultimate frihet, men så tilbake til robot-livet. For å tjene smafunnet... Når er det jeg tjener meg selv?På spa, for 6000 kroner helgen?
Vis hele sitatet...
Du selger tid mot penger. Du får prøve å velge en jobb som engasjerer deg litt da. Rimelig mange av dei eg kjenner har greid å skaffe seg en jobb der dei faktisk trivast, og oppfatter det på ingen måte som et robotliv... Eg tar ikkje utdanning fordi eg oppfatter det som om eg må, men fordi det genuint interesserer meg. Eg trur ikkje det er ei spesielt unik tilnærming.

At du har valgt å stille deg så totalt på sida av samfunnet som du har får vere di sak, men da kan du ærleg tala ikkje forvente ekstraordinært mykje i retur.
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
..5 ukers ferie,5 uker frihet, den ultimate frihet, men så tilbake til robot-livet. For å tjene smafunnet... Når er det jeg tjener meg selv?På spa, for 6000 kroner helgen?
Nei..da var det de fem ukene da
Vis hele sitatet...
Du kan "tjene" deg selv når du vil. Du kan til og med få penger for det, men da utnytter du systemet (tenker da på sykedager).

Om det eneste du vil er å tjene DEG selv, så kan du jo slutte å jobbe, men da sliter du jo med det andre du syter over:
Du vil at vi i Norge skal finne på en plan for å gjøre alle i verden økonomisk uavhengige, samt å fjerne alle pengene folk har i banken kun fordi pengene ikke fins fysisk bare fordi du er misunnelig på folk med penger.
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
Sitat av margido Vis innlegg
Jeg kan ikke tenke meg at vi nordmenn tjener så mye mer enn svenskene hvis du tar bil-eksemplet mitt. Der bilen koster 750 tusen i Norge kontra 350 i Sverige.
Vis hele sitatet...
Slashdot nevnte noe om unntak like over her, og ja, bil, alkohol og tobakk er de viktigste unntakene. Sammenlikner du også kjøpekraft, dvs hvor mye folk faktisk har råd til å kjøpe for det vi tjener, så vil du oppdage at Norge er ganske høyt oppe på lista.

Derimot er det et annet punkt du glatt greier å glemme - du maser om at bl.a. Sverige har så mye bedre "alt mulig" enn oss. Tja, de har en del fine veier, men de har også høyere skatt enn oss.

En ting som også har vært interessant å følge med på i det siste, er at våre to kjære høyrepartier, FrP & Høyre, tydeligvis er mer oppsatte på at "vi skal ha statsministeren" enn de faktisk er på å samarbeide. Dette forteller meg et par ting:

a) Både Erna & Siv er vanvittig maktkåte, og det at de skal ha prestisjeposisjonen er egentlig viktigere for dem enn landets beste. Det er også verdt å ha i bakhodet den gamle regelen om at de som har mest lyst på makt er minst egnet til å ha den.

b) Et eventuelt samarbeide vil helt tydelig skje på så harde premisser og med så mye vondt blod innad, at en regjering vil ha store problemer med å fungere. Dette er da selvsagt hvis de i det hele tatt klarer å samarbeide lenge nok til å forme en regjering. Dette har også vært en klar tendens ved tidligere høyrekoalisjoner her i landet, gå tilbake noen år, så ser du at det er en klar tendens til at høyrekoalisjoner rives opp. Uten at jeg har dobbeltsjekka, så lurer jeg på om bondevik 2 er den eneste som faktisk har klart å gjennomføre en full termin.

Her gjør spesielt punkt b meg veldig skeptisk, siden, som jeg har nevnt tidligere - langsiktighet og forutsigbarhet er det aller, aller viktigste elementet for at næringslivet skal klare seg bra. Det meste annet kan man tilpasse seg.

Jersey Schultz: Du sier "wonder why" til at vi er et av de landene i verden der vi faktisk har det best. Da regner jeg med at du sikter til oljeinntektene. Joda, de er helt klart viktige, men - vet du hva som er enda viktigere? At disse inntektene forvaltes riktig, og nettopp dette har faktisk Norge fått mye skryt for internasjonalt i det siste.
Jeg hater norsk politikk!

Vi trenger å møtes på midten en plass. Jeg ser ingenting galt i privat helseomsorg så lenge staten regulerer dem. Jeg har ingenting imot avgifter så lenge man ser resultater av de. Det er helt klart at Frp ikke kan få makten alene. Men de hører soleklart til i regjering med et parti som kan tøyle dem litt.

La oss være ærlige med oss selv her. Det er ikke rart Frp vinner velgere. Når den gjevne mannen i gata gir seg beng i politikk så kommer den personen til og stemme på partiet som sier ting enklest, samme hva de sier. Og der er Frp flinke. At Frp ombestemmer seg fra måned til måned er jo en annen sak. Men for de som bare følger med litt er det nok til at de skjønner politikken.

Ideelt sett for meg ville vært et parti som faktisk ikke skulle ta all debatt på et ideologisk nivå. Jeg er dritt lei av folk som er uenig på prinsipper. Å slik virker det som norsk politikk er. Jeg har aldri hørt et parti si, "oi der var vi visst ikke flinke nok". Istedenfor så kommer de med unnskyldninger om hvorfor ting ikke blir gjort.

Jeg vil ha realist partiet. Å høre den røde siden mase om ting de aaaldri får igjennom er bare slitsomt. Hva med å ta ting på et litt mer realistisk plan? Er jo jævli greit å fronte saker du aldri må ta ansvar for eller bevise? Det samme gjelder Frp, skal de bare tømme oljefondet for og lykkes i hva, 4 år? Kjipt å følle den regjeringa når vi ikke har mer penger, og ingen avgifter heller. Jeg tror Frp vil innse dette om de kommer i regjering. Problemet da blir at de mister velgere. Og da kan de finne på drastisk skumle ting.

Så for 3. året på rad stemmer jeg ikke. Og nei jeg klager ikke over politikken i norge heller. Jeg er bare lei av den, ramler av hele tiden når jeg prøver og følge med. Jeg har det ganske fint i norge, og med små justeringer hadde det vært perfekt. Litt mer privatisering av ting(men regulert av staten), litt mindre tulleavgifter(heller øk skatten og si det som det er, vi skjønner at regjeringen trenger penger), litt bedre veier nordpå(spesielt i byene).

Og bare helt til sist. Det første partiet som vil satse på miljøvennlig industri og forskning får min stemme. Vi MÅ bort fra soveputa som oljen vår er. Vi KAN hente penger fra andre ting også!
Sist endret av murloc; 22. mai 2009 kl. 00:19.
Vekk med rød-grønn dritt regjering sier nå jeg. Skyter meg kanskje litt i beinet ut ifra mitt ståsted i forhold til det økonomiske m.m. men fra hijab i politiet opplegg og til brutte valgløfter med tanke på barnehage dekningen, osv osv. mener jeg at jens & co, har forspilt sin sjanse.
Skal man begynne på innvandrings debatten blir jeg nok aldri ferdig så det lar jeg være til senere.

Nei, vekk med jens og følge, og inn med siv og FRP.
Fordi av dere som er over middels intr. Legger jeg ved parti programmet, så eventuelle uklarheter i forhold til målsetning og visjoner kan oppklares.
Stem for en bedre fremtid.
http://www.frp.no/?module=Articles;a...icShow;ID=8402

Regjeringen burde få sitte syns jeg.... Er håpsløst slik det har vært de siste 20-30 årene med vekselvis sosialistisk/borgerlig regjering omtrent hvert 4 år.... Min stemme går til Jens og Co.
kjedelig streiting
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Jeg får masse igjen av alle avgiftene. Jeg har nettopp gått 13 år på en helt gratis skole, de siste tre årene betalte til og med staten meg mer lommepenger enn jeg har fått hjemmefra i løpet av hele livet. Var en periode i fjor hvor jeg ikke hadde arbeid, da var det noen hyggelige mennesker som hjalp meg helt gratis med å finne jobb. Har en venn som døde for et år siden, hadde det ikke vært for behandlinga han fikk helt gratis så hadde han dødd lenge før det. For en stund siden var jeg også i en rettssak, da fikk jeg en helt gratis advokat.

Kan du fatte å begripe hvor alle disse gratis tjenestene kommer ifra Margido? Avgifter låter kanskje ikke så gøy, men jeg betaler heller en for mye enn en for lite.
Vis hele sitatet...
Selv så vurderer jeg FRP litt foran valget, er dog ikke sikker enda. Jeg innser at det om FRP skulle fått brukt så mye penger som dem ville, så ville landet gått adundas.. Dog så opplever vi mye sløsing i offentlig sektor som FRP vil fjerne. Det vil igjen gå til bedre veier osv.

Jeg synes og diverse fiskale bilavgifter er helt på trynet, da de istor grad baserer seg på at vi har like mye kollektivtransport i hele landet som vi feks har i Oslo sentrum. Slik det er i Norge nå, må man ha en bil for å komme seg rundt, hvis man ikke bor på grunerløkka. Selv for folk som bor i utkanten i Oslo kan det være vanskelig å få kollektivtransporten til å strekke til, om man har unger som skal på skole og på fotballtrening etterpå osv. For å ikke snakke om hvor pålitelig NSB har vist seg å være i det siste.

Å elbil er greit så lenge du skal kjøre 2 mil til jobben gjennom bommen hver dag, men ikke til mye annet.

Ellers vurderer jeg også de andre borgerlige partiene, men hvis de heller vil gi makta til de rødgrønne enn det å sammarbeide med FRP så får de ingen stemme av meg.

Synes også det er passe idiotisk hvordan de rødgrønne avgiftsbelegger bensin værre en verst, mens de glatt sier ja til å pumpe opp enda mer. Spesielt på steder med ett sårbart økosystem. Skal vi liksom be tollerne stoppe co2'en den Norske olja slapp ut i England istedet for i Norge?

Og oss som maks skal fly en gang i året, mens Jens drar til spania å Navarsete tar flyet opp til Norg-Norge for å åpne en tunnell.
Sist endret av legalize_it; 22. mai 2009 kl. 00:46.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Du kan "tjene" deg selv når du vil. Du kan til og med få penger for det, men da utnytter du systemet (tenker da på sykedager).

Om det eneste du vil er å tjene DEG selv, så kan du jo slutte å jobbe, men da sliter du jo med det andre du syter over:
Du vil at vi i Norge skal finne på en plan for å gjøre alle i verden økonomisk uavhengige, samt å fjerne alle pengene folk har i banken kun fordi pengene ikke fins fysisk bare fordi du er misunnelig på folk med penger.
Vis hele sitatet...
jeg er ikke interessert i penger. bare økonomisk frihet. jeg spyr av rikdom.
kjedelig streiting
Sitat av slashdot Vis innlegg
En bil koster ikkje 300k. En bruktbil koster fra 15000,- og oppover, avhengig av luksusnivå og velikeholdskostnader. Kjøper en bil til 300k så velger en å kjøpe dyrere bil enn nødvendig...
Vis hele sitatet...
Skal du ha en grei familiebil, må du i Norge for opp i 2-300k. Kjøp en bruktbil til 15k sier du? Som bruker 1liter på mila, ikke er trygg i en evt kollisjon, og som stopper etter 4mnd? Deretter kan du velge å betale 10k i reperasjon eller vrake den... Du kan sikkert skaffe deg ett bosted for 15k å, dvs om du bygger en hytte oppi skauen, men er det særlig aktuelt?


Skal ein tilbake til eit samfunn med likheit så må ein forøvrig vekk fra kapitalisme, og over til ein sosialistisk/kommunistisk planøkonomi. Det er det langt på nær fleirtal for no. Desverre.
Vis hele sitatet...
Vi ser jo hvor stor likhet det har vært i div kommunistiske land. Hvor de som jobber i staten lever fett ,mens resten såvidt har råd til mat på brødskiva. Ideologisk er kommunismen en bra ting, dog så fungerer det ikke i praksis da noen mennesker alltid vil ha mer enn andre. Og hvorfor skal legen gidde å ta 5 års utdanning for å tjene det samme som en arbeider på en skofabrikk som ikke tok noe utdanning?
Sist endret av legalize_it; 22. mai 2009 kl. 00:51.
kjedelig streiting
Sitat av Gsus Vis innlegg
Ser det er mye frustrasjon rundt bil og veiavgifter her... Hvis vi ser til Sverige og Danmark som omtrent ikke har bilavgifter og bomstasjoner, så har de høyere skatter...
Vis hele sitatet...
Har du noen kilder på at Sverige har høyere skatte enn Norge? Vil tro det totale nivået på skatter og avgifter der er langt mindre enn i Norge

Når du kjøper en bil til 300000 som koster 150000 i sverige, hvor mye får du igjen for bilen når du selger den om 5 år kontra i sverige... Tror ikke tallene blir så ille jeg...
Vis hele sitatet...
Beholder du bilen til den må vrakes, å nei bilen lever ikke noe lengre i Norge enn I Sverige så har du uansett tapt 150k mer enn hvis du hadde bodd i Sverige. Engangsavgiften er både usosial og farlig. For det første så må du betale like mye samme om du har bruk for den eller ikke, og den fører til at folk heller kjører rundt i gamle, forurensende og trafikkfarlige vrak istedet for å kjøpe relativt nye biler.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Vi ser jo hvor stor likhet det har vært i div kommunistiske land. Hvor de som jobber i staten lever fett ,mens resten såvidt har råd til mat på brødskiva. Ideologisk er kommunismen en bra ting, dog så fungerer det ikke i praksis da noen mennesker alltid vil ha mer enn andre. Og hvorfor skal legen gidde å ta 5 års utdanning for å tjene det samme som en arbeider på en skofabrikk som ikke tok noe utdanning?
Vis hele sitatet...
Norges planøkonomisk økonomi er ikke så uhorvelig langt unna. Kommunisme har vel lite å gjøre i denne debatten. Ikke en gang rødt er enig i at sovjet var en bra plass og bo. Men nå hadde vel ikke de det beste utgangspunktet heller da? Men uansett er det ingen partier som vil innføre kommunisme. Norge er ganske så sosialistisk. Frp ville vært på venstre siden i USA. Til sammenlikning.

Husk at vi lever i de samme tankene som gav utspring til kommunismen. Vi er bare mye mindre ekstreme.
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
jeg er ikke interessert i penger. bare økonomisk frihet. jeg spyr av rikdom.
Vis hele sitatet...
Ja, men dette lar seg ikke gjøre med mindre du har en superplan ingen andre har tenkt på.
Men dette vil ikke gå uansett, for de rike vil ikke dele med de fattige.
Verden er for grådig til at ønsket ditt vil lykkes.
Så er vel ikke verdt å diskutere det noe mer?

Men, teoretisk sett er det mulig.
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Jeg stemmer iallefall på Norges Monarki Parti.
Sitat av murloc Vis innlegg
Jeg hater norsk politikk!

Vi trenger å møtes på midten en plass. Jeg ser ingenting galt i privat helseomsorg så lenge staten regulerer dem.
Vis hele sitatet...
Jeg er for trøtt til å lese igjennom alt i denne tråden, men dette her tar kaken. Jo, jeg ser noe galt i å la et firma som tenker profitt få "ta vare" på deg kontra noen som bryr seg uten nødvendigvis å gå i pluss. Og hva som er enda bedre, jeg elsker at staten betaler for deg. Blir du syk, så tar alle regningen, ikke noe du må spare i flere år til i tilfelle skjer, eller måtte forsikre deg i dyre dommer. Det er et herlig prinsipp.

Eller har du virkelig tro på at ting som f.eks amerikas helsesystem er bedre bare fordi det er privat? Amerikas helsesystem er ledd ut av resten av den siviliserte verden fordi det er relativt uhumant, og i det siste har sykehus der borte gått over til å "dumpe" pasienter over på andre sykehus pga. manglende forsikring. Ja, det er til og med ulovlig, men det skjer. Det er jo tydelig at privatisering av helsesektoren deres hjalp vannvittig mye for helsen. Du har ikke råd til å bli syk der.

Et annet godt eksempel på privatisering "gone wrong" er her i Bergen, nærmere bestemt BKK. Før var det statlig, og kun drevet til kostpris. Prisen på strøm var ganske billig året rundt for ikke å nevne jevn, det var aldri noen "kriser" eller noe. Så ble det privatisert, og plutselig skulle de begynne å tjene penger. Merkelig nok fikk vi "kraftkrise" pga manglende nedbør samme år som vi nesten slo nedbørsrekord, og BKK kunne bevise solide resultater. Problemet var at det de effektivt hadde gjort var å fiktivt drive opp prisen på strøm, og dermed kunne slippe unna med å selge den dyreste strømmen noensinne.

Enkelte bedrifter egner seg ikke for privatisering, og helsesektoren er iallefall en av disse. Det går på helsa løs. Jeg stoler ikke nok på private selskaper til å legge min, din og fylliken i gaten sin helse i deres hender.
Ah, faen, det var dette med valget da.

Jeg har vel egentlig bestemt meg for å stemme blankt i år (igjen). Rød regjering gjør ikke en dritt, ingen av sidene holder det de lover, og jeg er forbanna skremt hvis frp bestemmer seg for å faktisk gjøre det de har lovet. Jeg kunne kansje stemt på et eller annet knøttparti som De Grønne ellernoe, men jeg føler jeg ikke vet nok om politikken deres til at jeg kan rettferdigjøre å stemme på dem. Ingen av partiene i Norge i dag ligger tett nok til min etikk og håp for fremtiden til at jeg ønsker å støtte dem.

Jeg er ikke for tvungen sidemål i skolen, men la naturlig seleksjon velge ut et skriftspråk til oss. Jeg er ikke for privatiseringen av helsesektoren. Helst vil jeg inn i EU (skal vi følge reglene deres kan vi i det minste være med å late som om vi er med på å bestemme over dem), og jeg vil heller dras etter fire hester gjennom en saltgruve en å noensinne se krf sitte med en statsministerfjott igjen og skjemme ut norge internasjonalt. Jeg er for legalisering av diverse rusmidler selv om ingen engang tør å ta det opp engang, men mest fordi dette vil være bedre enn å øke politiets budsjetter. Jeg er for abort, og for homofile ekteskap + adopsjon for dem. Jeg er imot subsidier av feilslått jordbrukspolitikk, og ville gjerne sett en enorm opprensking av hele systemet vi bruker. Jeg er imot avgiftsnivået på diverse varer(men i helvete om jeg vil stemme frp for det) og sist men ikke minst er jeg for et parti som vil minske bedrifters rett til å bøtelegge piratkopiering, og rett til noe som kan tenkes å invadere ditt privatliv egentlig(som å kreve logger fra din ISP, osv). Den siste ikke fordi jeg er spesielt aktiv innen fildelings "biznizen", men jeg er en grådig jævel som ikke liker å bli tatt.

Ganske vanskelig å finne et parti som støtter det samme som meg.
Spesielt når det kommer til å avvikle det ineffektive pengesluket narkotikaforkjempelse i dag er. Ingen tør å si det de fleste vet av frykt for å miste stemmer. Patetisk.
Sist endret av pinnsvinet; 22. mai 2009 kl. 07:35.
Sitat av pinnsvinet Vis innlegg
Jeg er for trøtt til å lese igjennom alt i denne tråden, men dette her tar kaken. Jo, jeg ser noe galt i å la et firma som tenker profitt få "ta vare" på deg kontra noen som bryr seg uten nødvendigvis å gå i pluss. Og hva som er enda bedre, jeg elsker at staten betaler for deg. Blir du syk, så tar alle regningen, ikke noe du må spare i flere år til i tilfelle skjer, eller måtte forsikre deg i dyre dommer. Det er et herlig prinsipp.

Eller har du virkelig tro på at ting som f.eks amerikas helsesystem er bedre bare fordi det er privat? Amerikas helsesystem er ledd ut av resten av den siviliserte verden fordi det er relativt uhumant, og i det siste har sykehus der borte gått over til å "dumpe" pasienter over på andre sykehus pga. manglende forsikring. Ja, det er til og med ulovlig, men det skjer. Det er jo tydelig at privatisering av helsesektoren deres hjalp vannvittig mye for helsen. Du har ikke råd til å bli syk der.

Et annet godt eksempel på privatisering "gone wrong" er her i Bergen, nærmere bestemt BKK. Før var det statlig, og kun drevet til kostpris. Prisen på strøm var ganske billig året rundt for ikke å nevne jevn, det var aldri noen "kriser" eller noe. Så ble det privatisert, og plutselig skulle de begynne å tjene penger. Merkelig nok fikk vi "kraftkrise" pga manglende nedbør samme år som vi nesten slo nedbørsrekord, og BKK kunne bevise solide resultater. Problemet var at det de effektivt hadde gjort var å fiktivt drive opp prisen på strøm, og dermed kunne slippe unna med å selge den dyreste strømmen noensinne.

Enkelte bedrifter egner seg ikke for privatisering, og helsesektoren er iallefall en av disse. Det går på helsa løs. Jeg stoler ikke nok på private selskaper til å legge min, din og fylliken i gaten sin helse i deres hender.
Vis hele sitatet...
-STATLIG REGULERING- På samme måte som nåværende regjering klarte å holde barnehageløftet sitt. Så lenge man kan sikre at tjenesten ikke blir dårligere, så øker man vel bare tilbudet? Om det kommer 10 nye private omsorgshjem, og så fjerner vi ingen. Hva har vi tapt da? Det offentlige betaler ikke mer, og vi har utvidet tilbudet. I tillegg må de private brukes som avlastning, som også skjer idag btw.

Jeg kan ikke skjønne hvorfor tilbudet skulle bli dårligere. Kansje det blir mye bedre når man tenker litt profitt? Kapitalisme er ikke bare negativt. Konkuranse fremmer kvalitet - som oftest. Men er jo enig i at tilbudet ikke må bli dyrere, og for all del ikke USA tendenser!
Jeg kommer til å stemme Rødt fordi det er et parti som støtter de fleste sakene jeg brenner for.
- mer makt til kommunene
- nei til EU (hjertesak)
Det er ikke en ukjent sak at Norge er et lite land med lite makt. Norge i EU er mer eller mindre lik Norge i EØS.
- nei til EØS (hjertesak)
- redusere olje og gass
- økt støtte til bøndene og økologisk drift
- ingen statlig støtte til pelsindustrien
- økt fokus på kollektivtrafikk
- et NAV som faktisk fungerer
- kamp mot rasisme og islamofobi (hjertesak)
Rasisme er noe som blir tatt opp nesten daglig, og det er ikke til å legge skjul på at det er et problem. Islamofobi er noe som blir dyrket av FrP-ere via snikislamiseringspåstandene.
- slette u-landsgjelda
- utbygging av barnehager og barnehagetilbud (hjertesak)
Det er barn som ikke får barnehageplasser. Barnehagene er en sosial arena hvor barn får utvikle seg sammen med andre barn. De får også tilgang til voksne rollemodeller i tidlig alder.
- gratis fritidsordning (hjertesak)
Fritidsordningen er en sosial arena for barna etter skoletid.
- økt tilbud for ungdom
- pusse opp skolene og gi alle skoler tilstrekkelige læringsmidler (hjertesak)
Mange skoler har ikke råd til bøker og blir nødt til å kopiere læringsmateriellet barna skal bruke. Selv har jeg studert allmennlærer og vært i praksis på noen av disse skolene. Det går hardt utover barna.
- ut med nasjonale prøver
- gratis læremidler i videregående opplæring
- ingen økonomisk konkurranse mellom universiteter og høyskoler (hjertesak)
Jeg studerer for øyeblikket ved Universitetet i Agder. Lærerne våre unngår bevisst å stryke folk, for høyere strykprosent = mindre penger til fakultetet og studiet. At penger skal styre det endelige resultatet er helt feil.
- kamp for ytringsfrihet på nett
- stanse boligspekulasjon
- hjelp til funksjonshemmede
- mer fokus på rehabilitering for kriminelle
- redusere alkoholforbruket
- etablere sprøyterom
Jeg har hatt stemmerett i 2 år nå, men har ikke benyttet meg av den pga den enkle grunn at jeg gir blaffen i hele det politiske systemet her i Norge, uansett hvilket parti du stemmer på så kommer det noe idiotisk utav det også. Jeg holder meg på side linjen å finner meg til rette uansett!
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
Biler er ganske helvetes dyre hvis du skal spare opp uten lån. Det er det jeg prøver å si.
Vis hele sitatet...
Man MÅ ikke kjøpe en bil til 300k.
Min kosta 27k og fungerer flott. Betalte kontant og har ikke lån idag, men er forsåvidt enig i at biler er dyre. Poenget var at man må ikke alltid ha det nyeste og dyreste.

Når det kommer til hva jeg skal stemme så blir det nok Høyre ene og alene pga paragraf 5.4 i valgprogrammet dems, nemlig øke tollgrensa fra 200-1000 kroner.

Jeg bryr meg såpass lite om politikk at en slik økning får meg til å stemme høyre. Jeg vet såvidt hva partiene står for pga det interesserer meg null. Ender nok opp med at jeg ikke gidder å stemme i det heletatt. Er jo ingen partier som holder det de lover uansett.

Bare se hva svina lover:
http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/09/06/442535.html
kjedelig streiting
Sitat av Raymond Vis innlegg
Man MÅ ikke kjøpe en bil til 300k.
Min kosta 27k og fungerer flott. Betalte kontant og har ikke lån idag, men er forsåvidt enig i at biler er dyre. Poenget var at man må ikke alltid ha det nyeste og dyreste.
Vis hele sitatet...
For en familie på 4 nytter det ikke å kjøpe en av de billige knøttbilene vi har på markedet idag.. Skal man ha en greit familiebil må man ofte opp i 2-300k.

Greit nok at du kjøpte en bruktbil, men hvor lenge regner du med at en kommer til å holde? Hvor sikker er den? Hvor mye bruker den på mila?
Neutral Good
Mith's Avatar
Merkelig, jeg er fra en familie med 4 og vi har aldri hatt en bil som koster 2-300k. Ikke i nærheten.
Gamle biler er kanskje ikke de mest miljøvennlige i drift, men i forhold til å kaste brukbare biler for å produserer nye så er jeg rimelig sikker på at miljøet tjener på at man kjøper brukt.

Ellers skal det sies at jeg bor i Oslo uten bil og driter i veistandarden så lenge toget går.
Fem viktige saker: Skole, EU, eldreomsorg, arbeid og kampen mot rasisme.
Stemmer rødt.
Sist endret av Mith; 22. mai 2009 kl. 13:05.
kjedelig streiting
Sitat av Mith Vis innlegg
Merkelig, jeg er fra en familie med 4 og vi har aldri hatt en bil som koster 2-300k. Ikke i nærheten.
Gamle biler er kanskje ikke de mest miljøvennlige i drift, men i forhold til å kaste brukbare biler for å produserer nye så er jeg rimelig sikker på at miljøet tjener på at man kjøper brukt.

Ellers skal det sies at jeg bor i Oslo uten bil og driter i veistandarden så lenge toget går.
Fem viktige saker: Skole, EU, eldreomsorg, arbeid og kampen mot rasisme.
Stemmer rødt.
Vis hele sitatet...
Har du bodd i Oslo i hele livet, er det kanskje ikke så rart. Du kan sikkert finne biler for under den prisen også, men vil du ha ny, driftsikker og komfortabel bil så må du opp i noe sånt. Skal man kjøre litt utafor byene om vintern er det greit å ha en litt sterk motor og 4wd.

Det er selvfølgelig ikke snakk om å kast fult brukbare biler, men ser du deg om i Norge, ser du mange biler som skulle vært på dynga for lenge siden.

Det at du driter i veiene(dvs resten av landet der dem ikke har tog) passer jo også greit inn med at du stemmer rødt ja. Når du er ferdig med skolen driter du kanskje i den å?
Neutral Good
Mith's Avatar
Jeg har ikke bodd i Oslo hele livet. Født og oppvokst i en skog på Hedmarken.
Hvordan kan du si at biler skal på dynga hvis de fortsatt er godtkjent for norske veier? Ser de ikke bra nok ut?
Og hvorfor skal du ha 4wd? For å kunne kjøre helt opp til hyttedøra? Nei, da kan man parkere der offentlig vei slutter og gå inn til hytta enten på ski eller på beina. Det sparer både miljøet globalt og lommeboka lokalt. Dessuten slipper man hundrevis av private veier i norske fjell og skoger.
Sist endret av Mith; 22. mai 2009 kl. 13:40.
Neutral Good
Mith's Avatar
Når jeg sier at jeg driter i veier så mener jeg at jeg ikke har noe å utsette på norske veier og derfor er det ikke viktig for meg når jeg skal velge parti i valget. Sats på jernbane. Og jeg er ferdig på skolen for flere år siden, bare så det er sagt.
kjedelig streiting
Sitat av Mith Vis innlegg
Hvordan kan du si at biler skal på dynga hvis de fortsatt er godtkjent for norske veier? Ser de ikke bra nok ut?
Vis hele sitatet...
La oss si du kjører en gammel sierra fra 80tallet. Hvem tror du overlever om du feks krasjer med en ny passat? Bilene blir langt mere sikre år for år, så jo nyere bil du har jo sikrere er du og familien din hvis uhellet skulle være ute. Spessielt i rundt 95-96 kom det skille når det gjelder sikkerhet i biler. Og vi ser fremdeles maange biler fra 80-90 tallet på veiene.


Og hvorfor skal du ha 4wd? For å kunne kjøre helt opp til hyttedøra? Nei, da kan man parkere der offentlig vei slutter og gå inn til hytta enten på ski eller på beina. Det sparer både miljøet globalt og lommeboka lokalt. Dessuten slipper man hundrevis av private veier i norske fjell og skoger.
Vis hele sitatet...
Også var det det med familier osv da. Sikkert lett å gå 3-4km til hytta på en snøete ikke måka vei med masse baggasje og unger i vogna osv. Slik som det var i vinter tror jeg tom en del av folka i Oslo skulle ønska dem hadde 4wd. Litt kjedelig å bli stående fast i bakken 1 mil fra der du bor....

Når jeg sier at jeg driter i veier så mener jeg at jeg ikke har noe å utsette på norske veier og derfor er det ikke viktig for meg når jeg skal velge parti i valget. Sats på jernbane. Og jeg er ferdig på skolen for flere år siden, bare så det er sagt.
Vis hele sitatet...
Norske veier er helt på trynet! Nei jeg trenger ikke firefelts vei fra Oslo til Tromsø for min del. For meg er det nok med at vi ikke har masse veier med store hull i, der du risikerer å ødelegge bilen å det som værre er. Men dette har vel også litt med Norske veiarbeidere som må være de mest uduglige og arbeidsky folka i hele verden.
Sist endret av legalize_it; 22. mai 2009 kl. 14:09.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av legalize_it Vis innlegg
La oss si du kjører en gammel sierra fra 80tallet. Hvem tror du overlever om du feks krasjer med en ny passat? Bilene blir langt mere sikre år for år, så jo nyere bil du har jo sikrere er du og familien din hvis uhellet skulle være ute. Spessielt i rundt 95-96 kom det skille når det gjelder sikkerhet i biler. Og vi ser fremdeles maange biler fra 80-90 tallet på veiene.
Vis hele sitatet...
Joda, sikkerhet er viktig det, men det sikreste er å ikke kjøre som en idiot. Hvis folk hadde fokusert på det, istedet for å stole på at abs og airbagger gjør bilturen sikker så hadde vi unngått mange ulykker.
Vi har færre skadde og drepte per. innbygger enn Sverige har, enda de har både bedre veier og nyere bilpark. Vi kjører også flere mil per. innbygger.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Også var det det med familier osv da. Sikkert lett å gå 3-4km til hytta på en snøete ikke måka vei med masse baggasje og unger i vogna osv. Slik som det var i vinter tror jeg tom en del av folka i Oslo skulle ønska dem hadde 4wd. Litt kjedelig å bli stående fast i bakken 1 mil fra der du bor....
Vis hele sitatet...
Da jeg var liten så var det inn på hytta i pulk om vinteren og sitte i bæremeis om sommeren. Man måtte tilogmed gå flere turer for å få med all bagasjen. Tenk det...
Mangel på vei hindrer ingen å dra på hytta hvis man bare vil. Orker man ikke gå de få km så kan man være hjemme. Det er ingen rett å kunne kjøre til hyttedøra.
Kjør etter føret, er man en idiot i trafikken så hjelper ikke 4wd.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Norske veier er helt på trynet! Nei jeg trenger ikke firefelts vei fra Oslo til Tromsø for min del. For meg er det nok med at vi ikke har masse veier med store hull i, der du risikerer å ødelegge bilen å det som værre er. Men dette har vel også litt med Norske veiarbeidere som må være de mest uduglige og arbeidsky folka i hele verden.
Vis hele sitatet...
Nei, norske veier er ikke helt på trynet. Hvertfall ikke i forhold til prisen man skal betale for bedre veier. Prioriter jernbane og oppretthold den standarden vi har i dag. Standarden er nemlig ikke hull som ødelegger bilen. Veier koster mye penger. Penger som heller kan brukes på mer fornuftige ting, som skole og eldreomsorg. Hva du mener om norske veiarbeidere kan du holde for deg selv.
kjedelig streiting
Sitat av Mith Vis innlegg
Joda, sikkerhet er viktig det, men det sikreste er å ikke kjøre som en idiot. Hvis folk hadde fokusert på det, istedet for å stole på at abs og airbagger gjør bilturen sikker så hadde vi unngått mange ulykker.
Vi har færre skadde og drepte per. innbygger enn Sverige har, enda de har både bedre veier og nyere bilpark. Vi kjører også flere mil per. innbygger.
Vis hele sitatet...
Det hjelper fremdeles veeeeldig lite om du tar det rolig i 60 sonen i den gamle bilen din mens det kommer en ny rav4 i full fart som sklir inn i fronten din. Greit nok de får straffen, men tilfredstiller deg deg veldig mye der du og familien din ligger 6 fot under torven?

Da jeg var liten så var det inn på hytta i pulk om vinteren og sitte i bæremeis om sommeren. Man måtte tilogmed gå flere turer for å få med all bagasjen. Tenk det...
Mangel på vei hindrer ingen å dra på hytta hvis man bare vil. Orker man ikke gå de få km så kan man være hjemme. Det er ingen rett å kunne kjøre til hyttedøra.
Kjør etter føret, er man en idiot i trafikken så hjelper ikke 4wd.
Vis hele sitatet...
Hva med elektrikern som skal fikse sikringskapet ditt på hytta da, å må ta med seg en god del verktøy? Eller gamlemor på 80 som er dårlig til beins? Skal hu også sitte i en pulk? Du må bare innse det, Norge har ikke forhold til at alle skal kjøre undermotoriserte biler med 60hk. 4wd kan hjelpe deg ganske bra på norsk vinterføre for å si det mildt.

Nei, norske veier er ikke helt på trynet. Hvertfall ikke i forhold til prisen man skal betale for bedre veier. Prioriter jernbane og oppretthold den standarden vi har i dag. Standarden er nemlig ikke hull som ødelegger bilen. Veier koster mye penger. Penger som heller kan brukes på mer fornuftige ting, som skole og eldreomsorg. Hva du mener om norske veiarbeidere kan du holde for deg selv.
Vis hele sitatet...
Norske veier er helt på trynet i forhold til det vi bilister betaler den dag idag. Men staten får inn 60mrd i avgifter bruker de 10 mrd på veiene. Trenger de de ekstra 50mrd får de heller heve skattene generelt.
Hadde det ikke vært for ett visst parti som har driti i de norske veiene i 50år nå, så hadde ikke etterslepet vært så stort.

Og jo kjører du litt ut av Oslo finner du fort veier som ikke har blitt vedlikeholdt på 15 år. Med massevis av hull i seg. Og du skriver som om veier bare er en byrde for landet. Hvordan skal folk komme seg frem mener du? Hva med tungtransporten? Hadde det ikke vært for veier hadde ikke du hatt ett hus å bo i.. Og dårlige veier= mer vedlikehold på buss, trailere og personbiler generelt=dyrere varer, bussbiletter osv.
Sist endret av legalize_it; 22. mai 2009 kl. 14:43.
Jeg er enig i at det er svært viktig å stemme.
Det ligger noe i utsagnet "stemmer du ikke, har du ikke retten til å klage",
MEN! hva gjør vi, når alle partiene kommer med idioti sprikende mot forskjellige grønne og røde fargespektere? Vi må gå igjennom partiheftene og låse ut de som tenker mot en samlet "allianse". Med andre ord er det noen som er grådig sulten på ene-makt, og det vil vi ikke la dem få!
FRP er her et parti som vil gjøre alt som står i dem sin makt for å kunne pusse, justere og leke med grunnloven og det norske folk.
Helt ærlig!Jeg vil ikke bo i en rasist-stat hvor statsministeren kommer til å slikke NATO, FN og andre innflytelsesrike organer opp etter ræva i mot mine prinsipper!La oss si FRP får 20% av stemmene, og slår seg sammen noen andre godtroende partier for å sanke stemmer, vi får FRP og Siv Jensen som norsk motor. Skremmende likheter med Det nasjonalsosialistiske tyske arbeidsparti (NSDAP). Er det bare jeg som ser de stygge parallellene, eller må vi nå FØR valget gjøre noen drastiske justeringer før Hitler tropper på talerstolen også her i Norge.

Stem rødt..etter å ha lest igjennom samtlige partiprogrammer virket det som om roedt.no har revet ned sløret på dagens "demokrati-norge" og sett at vi må skifte fil før vi kjører oss selv inn i steinveggen.

"Rødt arbeider for et samfunn hvor frihet, økonomisk rettferdighet, internasjonal solidaritet og hensynet til naturen er satt i sentrum." Her har vi akkurat det motsatte av det FRP står får!
http://roedt.no

Våkn opp mine landsmenn. Ikke gå i fella..
Sist endret av Jersey Schultz; 22. mai 2009 kl. 15:03.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Det hjelper fremdeles veeeeldig lite om du tar det rolig i 60 sonen i den gamle bilen din mens det kommer en ny rav4 i full fart som sklir inn i fronten din. Greit nok de får straffen, men tilfredstiller deg deg veldig mye der du og familien din ligger 6 fot under torven?
Vis hele sitatet...
Men hva er problemet? Er det han i rav4 eller jeg i saaben min? Skal vi da oppfordre alle til å kjøpe alt for store, dyre og forurensende biler? Eller skal vi prøve å unngå ulykker? Man kan ikke forsikre seg 100% mot skader i trafikken og jeg vil gjerne se tall på det at større bil = bedre sjåfør.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Hva med elektrikern som skal fikse sikringskapet ditt på hytta da, å må ta med seg en god del verktøy? Eller gamlemor på 80 som er dårlig til beins? Skal hu også sitte i en pulk? Du må bare innse det, Norge har ikke forhold til at alle skal kjøre undermotoriserte biler med 60hk. 4wd kan hjelpe deg ganske bra på norsk vinterføre for å si det mildt.
Vis hele sitatet...
Elektrikeren får komme igjen når det blir føre til det. Du får klare deg uten strøm en stund eller bare dra hjem igjen. Det er ingen nødvendighet med hverken strøm, vei eller innlagt vann på hytta. Det er derfor man kaller det hytte, fordi det ikke er ett hus. Gamla på 80 får nesten innse sine begrensninger å bli hjemme eller finne seg alternativ transport. Kommer du deg ikke på hytta er kanskje ikke hytteferie noe for deg.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Norske veier er helt på trynet i forhold til det vi bilister betaler den dag idag. Men staten får inn 60mrd i avgifter bruker de 10 mrd på veiene. Trenger de de ekstra 50mrd får de heller heve skattene generelt.
Hadde det ikke vært for ett visst parti som har driti i de norske veiene i 50år nå, så hadde ikke etterslepet vært så stort.

Og jo kjører du litt ut av Oslo finner du fort veier som ikke har blitt vedlikeholdt på 15 år. Med massevis av hull i seg. Og du skriver som om veier bare er en byrde for landet. Hvordan skal folk komme seg frem mener du? Hva med tungtransporten? Hadde det ikke vært for veier hadde ikke du hatt ett hus å bo i.. Og dårlige veier= mer vedlikehold på buss, trailere og personbiler generelt=dyrere varer, bussbiletter osv.
Vis hele sitatet...
Veiavgift skal jo ikke bare gå direkte til vei. Hva med skadene i trafikken, utslippene?
Jeg er fullstendig klar over at man er avhengig av en fungerende infrastruktur i ett land. Som sagt så er jeg ikke fra noen by og var totalt avhengig av bil for å komme meg den milen til skole og jobb, før jeg flyttet. Men igjen, mye av transporten kan tas på jernbane og veiene generelt er ikke så dårlig som du skal ha det til.


Men, til noe annet en vei, som også er valgrelatert:
http://www.dagbladet.no/2009/05/22/k...k/frp/6347453/
«Vi mener bibliotekenes kjernevirksomhet må styrkes, men at aktivitet med hensyn til rene underholdningstilbud, som konkurrerer med privat næringsliv med fordel kan reduseres. Dette gjelder blant annet utlån av dataspill, cd, dvd, osv.»
Her ser man litt av tankegangen til frp. Gratis og tilgjengelig kultur blir nedprioritert til fordel for at folk skal kunne tjene penger på _nøyaktig_ den samme kulturen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Det hjelper fremdeles veeeeldig lite om du tar det rolig i 60 sonen i den gamle bilen din mens det kommer en ny rav4 i full fart som sklir inn i fronten din. Greit nok de får straffen, men tilfredstiller deg deg veldig mye der du og familien din ligger 6 fot under torven?
Vis hele sitatet...
Ut fra den argumentasjonen burde samtlige kjøre rundt i SISU panservogner.
Sitat av legalize_it Vis innlegg

Hva med elektrikern som skal fikse sikringskapet ditt på hytta da, å må ta med seg en god del verktøy? Eller gamlemor på 80 som er dårlig til beins? Skal hu også sitte i en pulk? Du må bare innse det, Norge har ikke forhold til at alle skal kjøre undermotoriserte biler med 60hk. 4wd kan hjelpe deg ganske bra på norsk vinterføre for å si det mildt.
Vis hele sitatet...
Stråmenn. Folk flest er ikkje håndtverkere som må ha med seg mykje. Kor mange er på hytta i feriane, og er avhengige av firhjulstrekk? Stortsett går det veldig fint utan.

Og motorkraft? Pissprat. Det har ingen ting med kor godt du kjem deg fram eller ikkje; heller tvert imot.
kjedelig streiting
Sitat av Mith Vis innlegg
Men hva er problemet? Er det han i rav4 eller jeg i saaben min? Skal vi da oppfordre alle til å kjøpe alt for store, dyre og forurensende biler? Eller skal vi prøve å unngå ulykker? Man kan ikke forsikre seg 100% mot skader i trafikken og jeg vil gjerne se tall på det at større bil = bedre sjåfør.
Vis hele sitatet...
Hele poenget er, jo nyerer bil=jo sikrere er du... En ny fiesta vil tom være sikrere en en gammal sierra. For og ikke snakke om alle de andre fordelene, som at den ikke slipper ut like mye osv. Men så dekker heller ikke en ny billig fiesta alles behov for plass. Dermed er kanskje en ny stv vogn greit å ha. Nei det går ikke ann å sikre seg 100% mot den bilen som sklir inn i fronten din, eller elgen som løper ut i veien mens du kommer 100. Derfor er det greit å ha en ny og sikker bil.



Elektrikeren får komme igjen når det blir føre til det. Du får klare deg uten strøm en stund eller bare dra hjem igjen. Det er ingen nødvendighet med hverken strøm, vei eller innlagt vann på hytta. Det er derfor man kaller det hytte, fordi det ikke er ett hus. Gamla på 80 får nesten innse sine begrensninger å bli hjemme eller finne seg alternativ transport. Kommer du deg ikke på hytta er kanskje ikke hytteferie noe for deg.
Vis hele sitatet...
Jeg håper du ikke mener det du sier der.. Hva med folk som bor ute i skauen da? Skal de også vente til sommeren før de får fiksa på huset sitt? Tenk litt lengre en nesetippen din da...

Veiavgift skal jo ikke bare gå direkte til vei. Hva med skadene i trafikken, utslippene?
Jeg er fullstendig klar over at man er avhengig av en fungerende infrastruktur i ett land. Som sagt så er jeg ikke fra noen by og var totalt avhengig av bil for å komme meg den milen til skole og jobb, før jeg flyttet. Men igjen, mye av transporten kan tas på jernbane og veiene generelt er ikke så dårlig som du skal ha det til.
Vis hele sitatet...
Det er derfor vi trenger store bevilgninger til veiene. Netopp pga politikernes etterslep. En del folk i AP mener vel fremdeles bilen er en luksusting. Det nyttere desverre ikke å ha tog overalt i Norge. Det vil bli langt dyrere enn en liten vei. Du har dog rett i at vi kan satse en god del mer på tog også. Men vi kan ikke bygge togspor til enhver bygd der det bor 500 personer. Og jo jeg vil si at veiene er dårlige i Norge. Kjører man feks på grønland er det ikke noe problem å finne drittveier med masse hull i der heller.

For en mnd siden var det ett stort hull på østre aker vei her også. Dette ble etter enda en mnd fylt igjen. Dog så kan du fremdeles ikke kjøre der, da helte på alt for mye alfalt å lagde en dump der istedet. Når man vet om hullet er det selvfølgelig ikke noe problem å kjøre unna, men er litt kjedelig om du kommer utenbys fra og ikke vet om det...


Men, til noe annet en vei, som også er valgrelatert:
http://www.dagbladet.no/2009/05/22/k...k/frp/6347453/
«Vi mener bibliotekenes kjernevirksomhet må styrkes, men at aktivitet med hensyn til rene underholdningstilbud, som konkurrerer med privat næringsliv med fordel kan reduseres. Dette gjelder blant annet utlån av dataspill, cd, dvd, osv.»
Her ser man litt av tankegangen til frp. Gratis og tilgjengelig kultur blir nedprioritert til fordel for at folk skal kunne tjene penger på _nøyaktig_ den samme kulturen.
Vis hele sitatet...
Ja FRP er litt vel kapitalistiske. Og det at staten fremdeles styrer en god del her i landet har kanskje gjort at vi ikke kommer til å kjenne finanskrisen så fælt på kroppen som i andre land. Dog så er det mange andre felt AP/SV feiler på. Og derfor satser jeg selv på en samarbeidsregjering på høyresiden. Da slipper vi nok heldigvis en del av FRP'S med ekstreme saker.
kjedelig streiting
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ut fra den argumentasjonen burde samtlige kjøre rundt i SISU panservogner.
Vis hele sitatet...
Det å kjøre rundt i panservogner sier seg selv at ikke går. Dog så er det ikke rart at familier vil ha en ny og trafikksikker bil uten å betale en hel formue.

Stråmenn. Folk flest er ikkje håndtverkere som må ha med seg mykje. Kor mange er på hytta i feriane, og er avhengige av firhjulstrekk? Stortsett går det veldig fint utan.
Vis hele sitatet...
Ja men hvorfor skal de som bor litt ulendt til måtte betale skjorta av seg for å komme seg fram å tilbake?

Og motorkraft? Pissprat. Det har ingen ting med kor godt du kjem deg fram eller ikkje; heller tvert imot.
Vis hele sitatet...
Det viser jo bare hvor mye du kan om biler. Hva er best? Måtte ha 4k rpm i den lille priusen din i den bratte bakken, eller ha 2k rpm i den samme bakken å komme deg opp uten å spinne opp dekka?

Kjører du litt aktivt bruker du mer bensin med en liten undermotorisert motor enn med en litt større normal en.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Hele poenget er, jo nyerer bil=jo sikrere er du... En ny fiesta vil tom være sikrere en en gammal sierra. For og ikke snakke om alle de andre fordelene, som at den ikke slipper ut like mye osv. Men så dekker heller ikke en ny billig fiesta alles behov for plass. Dermed er kanskje en ny stv vogn greit å ha. Nei det går ikke ann å sikre seg 100% mot den bilen som sklir inn i fronten din, eller elgen som løper ut i veien mens du kommer 100. Derfor er det greit å ha en ny og sikker bil.
Vis hele sitatet...
Argumentet ditt holder ikke. Som slashdot sier, vi kan ikke kjøre rundt i tanks selv om det er fare for elg. Du ser jo på svenskene at nyere biler og bedre veier ikke hindrer skader og dødsfall.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Jeg håper du ikke mener det du sier der.. Hva med folk som bor ute i skauen da? Skal de også vente til sommeren før de får fiksa på huset sitt? Tenk litt lengre en nesetippen din da...
Vis hele sitatet...
Jeg mener det jeg sier jo. Hvem bor i skogen uten vei og forlanger at elektriker skal komme på dagen? Konstruert problemstilling som ikke har rot i virkeligheten. Det er nemlig forskjellen på deg og dem som bor uten bilvei. De krever ikke at ting skal ha samme standard som det du gjør. Takk og lov for det.
Sist endret av Mith; 22. mai 2009 kl. 15:26.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
også var det det med familier osv da. Sikkert lett å gå 3-4km til hytta på en snøete ikke måka vei med masse baggasje og unger i vogna osv. Slik som det var i vinter tror jeg tom en del av folka i Oslo skulle ønska dem hadde 4wd. Litt kjedelig å bli stående fast i bakken 1 mil fra der du bor....

Norske veier er helt på trynet! Nei jeg trenger ikke firefelts vei fra Oslo til Tromsø for min del. For meg er det nok med at vi ikke har masse veier med store hull i, der du risikerer å ødelegge bilen å det som værre er. Men dette har vel også litt med Norske veiarbeidere som må være de mest uduglige og arbeidsky folka i hele verden.
Vis hele sitatet...
Dette er litt offtopic men alikavel..

Første: Hvorfor ikke bare leie et helikopter da. Er ikke snakk om virkelige behov, heller et luksusproblem.

Andre: Norske veier er i grunn helt på trynet med tanke på de ressursene vi faktisk har! Hull i veier og vedlikeholdet får bli en annen sak. Det faktumet at veiene er så ufattelig krokete og knappe er noe som kunne vært så uendelig mye utbedret i planlegningsfasen.
Skal det bygges en ny vei. Ja fean da, lag den slik at man ikke trenger å bygge ny vei om 10-20 år igjen fordi man "plutselig" kan spare 5 min her og 10 min der for å korte veien.

Sprengstoff og fjell har vi nok av. Rette og strake veier alt for lite av. .
Sist endret av pixelmade; 22. mai 2009 kl. 15:40.
kjedelig streiting
Sitat av Mith Vis innlegg
Argumentet ditt holder ikke. Som slashdot sier, vi kan ikke kjøre rundt i tanks selv om det er fare for elg.
Vis hele sitatet...
Herregud.... Det at vi ikke kan kjøre rundt i tanks må jo ikke bety at vi ikke bør kunne gjøre det vi kan for å sikre oss uten at det skal koste skjorta.....

Jeg antar at du også er imot forbudet mot diverse afrikanske flyselskaper som kjører rundt med 50 år gamle fly også da? "Vi kan jo ikke alle kjøre rundt med fallskjerm, så da kan vi likegodt la kaptein Mohammed som lærte å fly via brevpost komme med det 50år gamle flyet sitt"?

Du ser jo på svenskene at nyere biler og bedre veier ikke hindrer skader og dødsfall.
Vis hele sitatet...
Så du benekter altså at nye biler er mer trafikksikre?

Jeg mener det jeg sier jo. Hvem bor i skogen uten vei og forlanger at elektriker skal komme på dagen? Konstruert problemstilling som ikke har rot i virkeligheten. Det er nemlig forskjellen på deg og dem som bor uten bilvei. De krever ikke at ting skal ha samme standard som det du gjør. Takk og lov for det.
Vis hele sitatet...
Sa jeg uten vei? Hva hvis det er en litt lang og bratt bakke opp til huset ditt? Jeg så nok av folk som sleit å komme seg opp bakker i Oslo i vinter, hvordan tror du det utafor Oslo da?
kjedelig streiting
Sitat av pixelmade Vis innlegg
Dette er litt offtopic men alikavel..
Første: Hvorfor ikke bare leie et helikopter da. Er ikke snakk om virkelige behov, heller et luksusproblem.
Vis hele sitatet...
Nei det bor jo ingen utafor byene, eller?

Andre: Norske veier er i grunn helt på trynet med tanke på de ressursene vi faktisk har! Hull i veier og vedlikeholdet får bli en annen sak. Det faktumet at veiene er så ufattelig krokete og knappe er noe som kunne vært så uendelig mye utbedret i planlegningsfasen.
Skal det bygges en ny vei. Ja fean da, lag den slik at man ikke trenger å bygge ny vei om 10-20 år igjen fordi man "plutselig" kan spare 5 min her og 10 min der for å korte veien.
Vis hele sitatet...
Svinger er da ikke noe problem, og er faktisk noe man kan spare penger på, istedet for å sprenge en rett vei overalt. Dog så kunne de planlagt litt bedre en del steder.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Herregud.... Det at vi ikke kan kjøre rundt i tanks må jo ikke bety at vi ikke bør kunne gjøre det vi kan for å sikre oss uten at det skal koste skjorta.....
Vis hele sitatet...
Helt enig, derfor finnes det andre mer kostnadseffektive måter å øke trafikksikkerheten på enn å kjøpe en rav4 til alle.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Så du benekter altså at nye biler er mer trafikksikre?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg sier bare at hvis bilparken er så utdatert i Norge i forhold til i Sverige, men Svenskene fortsatt har flere ulykker enn oss så ligger ikke problemet i bilparken eller veiene, men i sjåførene. Nyere biler hjelper ikke mot idioter, uansett hvordan du vrir på det. Man kan heller ikke forsikre seg mot idioter.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Sa jeg uten vei? Hva hvis det er en litt lang og bratt bakke opp til huset ditt? Jeg så nok av folk som sleit å komme seg opp bakker i Oslo i vinter, hvordan tror du det utafor Oslo da?
Vis hele sitatet...
Du finner jo bare på ting. For de som bor på toppen av ett berg så må de kanskje prioritere en stor bil, men det er ikke ett reelt problem så lenge de har penger til den bilen. Og det har de aller fleste som bor på topper og knauser her i landet. Det er klart det kan være både glatt og bratt, men det må man regne med når man bor her.
Veiene i Norge er de dårligste!Bodd diverse steder i Norge, i og utenfor byrammer. Med en gang du kommer utenfor allfarvei, må du heller konsentrere deg om store kraterne i bakken enn motgående biler.

Dette er uansett ikke et avgjørende punkt for utfallet i valget 09, og burde heller ikke være det.
Det rare er at vi ikke har giddet å fikse på vegene våre siden tyskerne bygde dem under krigen. Vi bare bygger nye rundt byene.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Jeg fatter ikke at folk er så opptatt av bil-politikk. Foreldrene mine kjøpte ikke bil før jeg var tolv år eller noe. Ikke fordi de ikke hadde råd, men fordi bil er en unødvendig luksus for de fleste normenn som bor i urbane strøk. For de fleste er det fullt mulig å reise med kollektivtransport, eller kanskje til og med gå eller sykle til og fra sine ulike gjøremål i hverdagen. Skal man reise noe sted er det helt problemfritt å reise med buss eller tog. Det tar kanskje kortere tid å kjøre bil, men noe må man kunne ofre av hensyn til miljøet. Jeg mener det burde vært mye dyrere både å kjøpe og kjøre bil i Norge. Så måtte man kommet med noen ordninger som gjorde at de som faktisk trenger bilen - først og frems de som er bosatt i rurale strøk - hadde fått en eller annen kompensasjon slik at de ikke ble rammet uforholdsmessig hardt. Dessverre ser vi at både politikere og folk flest er glad i fagre ord og løfter når det kommer til miljøtiltak, men med en gang det snakkes om å kutte eget forbruk og redusere kjøpekraften, så er man ikke villige til å ofre en ting.

Det er et paradoks at vestlige land hevder de prøver å bekjempe klimaendringene, samtidig som økonomisk vekst og økt kjøpekraft er selve grunnpilaren i politikken som føres. Miljøvern anses som en luksus man kan ta seg råd til dersom det ikke går ut over den økonomiske utviklingen. Det er naturligvis en misforståelse av dimensjoner, men dessverre ser det ut til at den politiske viljen til virkelig å gjøre noe for å stanse menneskets rovdrift av planeten vår er lik null i alle partier fra FRP til AP (SV, Rødt og De Grønne er hederlige unntak, synd de til sammen utgjør mindre enn ti prosent av velgermassen). Selv ikke Venstre, som liker å profilere seg som et miljøparti, tar til orde for å redusere kjøpekraften og dermed det private forbruket.

Tenk på miljøet, ikke la deg lokke av løfter om lavere skatter og avgifter på alt som er miljøskadelig.
kjedelig streiting
Sitat av Mith Vis innlegg
Helt enig, derfor finnes det andre mer kostnadseffektive måter å øke trafikksikkerheten på enn å kjøpe en rav4 til alle.
Vis hele sitatet...
Omg... Jeg sa ikke at vi trenger en svær bil til alle. Dog så bør man kunne få kjøpe en ny trafikksikker bil som dekker dine behov uten at det skal koste skjorta? Det være en fiesta, eller en cayenne.... Got it?


Nei, jeg sier bare at hvis bilparken er så utdatert i Norge i forhold til i Sverige, men Svenskene fortsatt har flere ulykker enn oss så ligger ikke problemet i bilparken eller veiene, men i sjåførene. Nyere biler hjelper ikke mot idioter, uansett hvordan du vrir på det. Man kan heller ikke forsikre seg mot idioter.
Vis hele sitatet...
Nei man kan ikke forsikre seg mot idioter, dog så kan man forsikre seg så godt man kan mot dem. Du kan ikke forsikre deg mot en husbrann heller. Da man kan jo bare droppe brannslukningsapparater og kontroll av disse?

Du finner jo bare på ting. For de som bor på toppen av ett berg så må de kanskje prioritere en stor bil, men det er ikke ett reelt problem så lenge de har penger til den bilen. Og det har de aller fleste som bor på topper og knauser her i landet. Det er klart det kan være både glatt og bratt, men det må man regne med når man bor her.
Vis hele sitatet...
Fremdeles så skjønner du ikke at en god del av befolkninga kan ha behov for en 4wd? Folk kjøper dem ikke for moroskyld vet du, ofte er det fordi de føler de trenger det. Og at man må bo på toppen av ett berg for å trenge en 4wd? Det viser bare hvor lite peiling du har..