Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2381
hei. om ca 1 år tenkte jeg å ta en lengre backpackingtur, og trenger tips om destinasjoner. jeg har aldri backpacka før, så er nybegynner, men er ellers godt bereist i europa og vietnam

har tenkt meg til asia. jeg har tidligere bodd i vietnam i 4 mnd, og sett den enorme strømmen av backpackere. jeg kommer derfor til å søke etter områder vekk fra andre backpackere. pga dette ser jeg hovedsakelig etter områder utenfor vietnam, og ellers utenom normale backpackerruter. tror kansje jeg kommer til å holde meg i sør og vest (india, pakistan, nepal) først, fordi dette interesserer meg mest, eventuelt fler arabiske land, og bevege meg østover om jeg har tid og ikke får hjemlengsel eller pengemangel. eventuelt også afghanistan om det er trygt. jeg utelukker få reisemål, så nesten alt er en mulighet, men sør-asia og vest-asia interesserer meg mer enn vietnam, filipinene og indonesia (ser de likevel som en mulighet). hovedfokuset ligger derfor på landene fra tyrkia til kambodia. kina synes jeg er spennende, men ikke så viktig, og det ligger jo uansett vekk fra de andre landene jeg vektlegger

jeg kommer også til å besøke mer turistifiserte steder (kan ikke dra til india uten å se taj mahal, eller kambodja uten ankor osv), men om mulig, holde meg vekk fra turister. jeg er ikke så veldig strand og bade-menneske (strand er forsåvidt deilig, men jeg bader sjelden, så stranda er mest for å kose meg i skyggen under et tre eller annet som lager skygge)

jeg har ca 1 år å spare penger på, og regner med å ha et reisebudsjett på ca 60 000 - 90 000 (før flybilett). jeg er IKKE kravstor til boforhold, og er ellers ung og sprek. har desverre ingen språkkunnskaper jeg kan benytte meg av, men har tidligere klart meg brukbart plasser hvor folk ikke snakker engelsk likevel.

av andre ting jeg kommer på som har betydning er at jeg ikke er spesielt glad i sjømat, men er alt-etende, så det går ned om jeg er sulten. en annen ting jeg har tenkt litt på er at jeg er litt stoner her hjemme i norge, og søker derfor litt etter land med gode røykemuligheter.. og aller helst land hvor ikke bare turistene røyker rev. ser for meg en liten drømmeopplevelse hvor jeg kan røyke meg fjern med de lokale uten andre turister/backpackere.

jeg er mest interessert i kultur og natur, så festing og alkohol er ikke så viktig for meg. jeg har ingen tidsbegrensninger, så jeg reiser til pengene tar slutt, eller jeg ikke vil mer. har planer om å leve så billig som mulig, og bare leie inn på middels eller høy standard en veldig sjelden gang iblant

kan folk som har reist mye hjelpe meg litt? destinasjoner? tips og triks? reiseruter?

la oss si jeg bare klarer å spare 60 000, og regner 20 000 kr på fly til og fra, så har jeg ca 40 000 igjen. hvor lenge tror dere jeg kan klare meg på et lavt budsjett med 40 000?
Kom selv tilbake fra Bangladesh for litt over en måned siden, og kan i grunn bare anbefale det på det sterkeste. 156 millioner mennesker presset inn i et lite norsk fylke må bare oppleves. De er hinsides fattige, og er av seg av begeistring når hvite er i nærheten, men det er et utrolig gjestmildt og hyggelig folk. Billig fly t/r fra London: 6000,- så det trenger ikke nødvendig vis å koste så mye.

Ellers synes jeg også at Malaysia er et flott land, spesielt byene Kuala Lumpur og George Town.

Hva med å prøve en gjennomreise gjennom Burma/Myanmar? De har ennå ikke svart på visumsøknaden min (etter 5 måneder), men det er jo verdt et forsøk.

Bor du rimelig, tror jeg du skal kunne klare deg i alle fall i 4-5 måneder på 40 000 (sett at du bruker en del på reiseutgifter).
Sist endret av Keyser Söze; 7. april 2009 kl. 11:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dette er fult mulig uten penger også. Men det er klart det er en sikkerhet og ha backup cash. Planlegger selv en slik reise til Nepal også faktisk Tror man må være villig til å jobbe litt om man skal klare seg med lite penger. Og man jobber vel hovedsaklig for kost og kansje losji. Min plan er å finne en landsby og bruke som "base" å dra rundt omkring derifra. Greit å ha noe å kalle "hjem".

Det er jo en foredel å kunne språk. Er selv habil i engelsk,men vet ikke hvor bra lansbygda i nepal og omegn er i engelsk. Så ikke sikkert det hjelper så mye. Men ville nok tatt med en bok med vanlige settninger.
usikker på engelsken i nepal selv, men pakistanere og indere er jo kjent for å være gode
Mitt drømmemål i Asia, om ikke i hele verden er vell Mongolia. Kanskje ikke verdens vakkreste land men merkligste ivertfall spør du meg. Her vil du nokk slippe backpackers, er ikke akkurat så veldig populært tror jeg :P.

Om det er et sted for stonere hvet jeg ikke noe om, men hørt om milevis lange valmue åkere .
det er vel mest vår kjære hemp-plante som interesserer meg. etter litt undersøkelser ser det ut som om nordlige deler av india + nepal og pakistan er plasser som passer bra for røykevanene mine, så disse landene blir nok en del av turen. pakistan er enda ikke blitt ordentlig turistland, så det oppfyller en av de andre tingene jeg ser etter, + at pakistanere ofte snakker engelsk. alle de 3 landene er billige å reise i.

så da har jeg funnet 3 land som jeg regner med at blir en del av turen. hvilke årstider er bra her (for varmt i sør-india, for kaldt i nepal i noen årstider)? noen som vet om det er problematisk å krysse grensene? da tenker jeg spesielt på india/pakistan.

uten å vite spesielt mye enda, så kan jeg tenke meg at det går å fly til pakistan, for senere å bevege meg ned til india, sørover i landet, for senere å reise nord mot nepal. finnes det noen annen rettning jeg kan ta ut av nepal, eller må jeg tilbake til india for å komme meg videre??

hvor havner en europeer i det indiske kastesystemet?

en annen ting jeg har tenkt på er å jobbe for mat og tak over hodet. hvilke jobber kan man gjøre uten å prate deres språk?
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Jeg skal reise 4-5 måneder i Iran, India og Nepal fra månedsskiftet juli/august, og kan sikkert komme med en rekke anbefalinger når jeg kommer hjem rundt juletider.

Du nevner både Paksitan og Afghanistan. Jeg vil fraråde begge deler, i alle fall om situasjonen er slik den er i dag. Jeg hadde i utgangspunktet veldig lyst å reise gjennom Pakistan, men etter en nøye vurdering av tingenes tilstand (som bl.a. innebærer samtaler med den norske ambassaden og bekjente som nylig har vært i området), blir det til at jeg flyr fra Teheran til Delhi istedet. Det er naturligvis bedre å reise på landjorda, men noe må man ofre i sikkerhetens navn. Pakistan er i dag et land i full oppløsning, med stadig større områder utenfor myndighetenes kontroll. Baluchistan, North-West Frontier Province (og spesielt Swat-dalen), samt de stammestyrte områdene i nord regnes som svært utrygge, og opplever terrorhandlinger ukentlig. Å reise i resten av landet er nok heller ingen dans på roser. Hvorfor du ikke skal reise til Afghanistan er egentlig selvsagt. For all del: Man kan sikkert backpacke både i Pakistan og Afghanistan, men jeg tror ikke det er å anbefale for en som ikke har reist mye i regionen før. Må bare nevne at jeg selv har reist i bl.a. Colombia, som heller ikke er verdens fredeligste sted. Likevel anser jeg Colombia som peace of cake i forhold til både Pakistan og Afghanistan. Situasjonen kan så klart endre seg, men jeg tipper at hvis du spør ambassaden til råds om et års tid, vil de si omtrent det samme jeg sier nå.

Et annet argument mot å reise i krigssoner er at du har vanvittig mye annet å velge mellom. Så med mindre du har en ekstrem interesse for f.eks. pakistansk kultur, ville jeg ikke utsatt meg selv for risikoen med å reise dit. Må også nevne at jeg vet om norsk-pakistanske familier som den seinere tida har latt være å reise til Pakistan på grunn av den ustabile situasjonen.

Hva budsjettet ditt gjelder, klarer du deg i alle fall fint på 5000 kroner i måneden i India (sikkert mindre om du lever litt spartansk), og enda mindre i Nepal. 20000 til flybilletter syns jeg høres mye ut. Du finner f.eks. fly fra Oslo til Mumbai for drøye 3000 kroner om du bestiller i god tid.

Avslutningsvis vil jeg kommentere Mushys forslag om å reise til Burma. Jeg har familie med burmesisk bakgrunn, og både de og regjeringen fraråder reise til Burma. Militærjuntaen fortjener alt internasjonalt press de kan få, og turisme bidrar til å legitimere det sittende regimet.

Det var omtrent det jeg hadde å komme med nå. Lover å komme tilbake med tips og anbefalinger ved en senere anledning.
takk aybara. jeg er ikke spesielt skvetten av meg, men det er jo ikke vits å ta unødvendige sjanser og sette livet på spill. skal revurdere pakistan. kansje iran er et bedre valg. har faktisk ikke vurdert iran så veldig mye, men når jeg tenker over det så er det jo veldig spennende med iran
Sitat av aybara Vis innlegg

Avslutningsvis vil jeg kommentere Mushys forslag om å reise til Burma. Jeg har familie med burmesisk bakgrunn, og både de og regjeringen fraråder reise til Burma. Militærjuntaen fortjener alt internasjonalt press de kan få, og turisme bidrar til å legitimere det sittende regimet.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i det, og ser at dette er et problemområde. Selv Aung San Suu Kyi sier at turister bør holde seg unna. Jeg tror dette er et individuelt spørsmål, for man kan også argumentere for at turisme og reise vil åpne samfunnet mer. Det er dog viktig at man reiser svært bevisst, og unngå synlig slave/barnearbeid og lignende.
En rute jeg har lyst å gjøre, og som du kan gjøre er å dra nedover med tog/buss igjennom europa, til Tyrkia og så videre til Syria, Jordan, Libanon og eventuelt Israel.

Fra Jordan kan du fly billig med Airarabia til Nepal, og så være i Nepal en stund (utrolig kult og billig land med VELDIG variert tilbud til turister, og ikke overfylt av turister) Fra Nepal kan du reise videre nedover India, eventuelt videre til Sri Lanka eller igjennom Pakistan og Iran hjem mot Europa igjen.

Både i Nepal, Libanon og India er tjallen veldig fin. Min erfaring med tjall i Iran var ikke like stor, og det jeg røyka var ikke av særlig høy kvalitet. Men jeg møtte andre folk som hadde helt andre erfaringer, og blandt de rikere miljøene i Tehran er høykvalitets Skunk dyrka på verandaen ganske så utbredt.

Om du velger å dra til Israel må du huske på at veldig mange Arabiske eller muslimske regimer nekter deg inngang om du har Israelsk stempel i Passet.

For øyeblikket er jeg selv i Palestina, og jeg vil anbefale det på det varmeste. Veldig fint land med utrolig spennende historie og ikke minst nåtid, og det er mye tryggere enn man skulle tro.
Israel er også kult, men desverre ekstremt dyrt.

Og så kommer ett par linker til reisende:

Airarabia.com - Billig selskap som flyr fra Europa til Afrika, Asia og midtøsten.

Lonelyplanet.com - Du har garantert hørt om dem, og bøkene dems er veldig fine for backpackere. Ellers er forumet deres, thornthree kilden for svarene til absolutt alle spørsmål du skulle ha om ruter, priser, trygghet og så videre du skulle trenge.

Couchsurfing.com - Lei av hoteller? Lyst å møte lokale folk? Da er couchsurfing svaret! Via couchsurfing kan du bo hjemme hos folk istedetfor på hoteller, og i dyrere land er dette veldig fint! Det er også veldig trygt, og jeg har aldri hørt om noen som har opplevd farlige situasjoner. Du kan legge igjen kommentarer på andre brukere, og dette er en veldig bra måte å finne ut om personen du vil bo hos er til å stole på eller ikke.
Man kan også finne folk å møte som kan vise deg rundt i byen eller møtes for å ta ei pils eller hva det skulle være. Også en utrolig bra måte å finne kule plasser ikke alle andre turister drar på.
Har selv brukt couchsurfing i hele Europa, Israel, Palestina, Iran og India uten problemer og med veldig bra resultater.

Kayak.com - Veldig bra side for å finne billige flybilletter.
Sist endret av Saape; 9. april 2009 kl. 22:27.
takk saape. har sett mye på lonelyeplanet sine sider, men de andre var nye for meg. har også hørt at israelsk stempel i passet kan by på problemer i de muslimske landene, siden flere av de ikke aksepterer israel som en nasjonalstat. jeg kommer sannsynligvis til å unngå israel pga prisene. er det mulig å reise til palestina uten visum fra israel? palestina virker veldig spennende, det er jeg helt enig i. det er også interessant å se med egne øyne hvordan det er i de palestinske områdene (jeg er skeptisk til all media, både når det gjelder israel/palestina konflikten, og generelt i alle andre saker også)
nei, desverre så er nok alle grenseovergangene til vestbredden styrt av Israel. Det er vel mulig å dra inn til Gaza fra Egypt, men det krever flere tillatelser fra den norske stat, Hamas og Egypt + at du må finne en organisasjon som kan ordne disse tillatelsene for deg. Så det er vel relativt uaktuelt. Jeg har ikke tenkt meg dit for å si det sånn.

Sånn forøvrig så vil jeg anbefale Nepal på det varmeste. Der serveres det bhang lassis, man kan lage sin egen tjall siden det vokser overalt, folk er utrolig kule, og det er ikke så jævla mange 19åringer på tur for å finne seg selv og å for å drikke seg drita hver dag.
Og man kan gjøre så utrolig mye rart. Selv gikk jeg lange turer i fjellet, leide moped å kjørte til regnskogen der jeg bada i samme elva som det var digre krokodiller, var på psy-trance party i skogen sammen med masse israelere og så videre. Ellers er det mye paragliding, fallskjermhopping og hawkgliding (paraglading der en hauk flyr sammen med deg) og masse andre ting.
Vil anbefale WikiTravel og Worldwide Marijuana Travel Guide for de som eventuelt måtte planlegge en ferie/backackingtur/whatever
super link roadkill!!!! jeg kommer til å forsøke å unngå festglade israelere... opprørske israelere rett fra førstegangstjenesten er nevnt i mange artikler på nett. jeg vil se de lokale, og ikke masse festglade israelere. ikke at jeg har noe imot israelere (har noe i mot politikken dems, men ikke folket, de er sikkert som andre folk, og det er sikkert mange av de som er kjempespennende å møte), men sydentilstander appelerer ikke. om jeg ender på plasser med for mye festing drar jeg nok bare videre. vil jeg til ibiza drar jeg til ibiza.

å lage sin egen charas høres fantastisk ut! vet du hvilke måneder av året det er mulig roadkill? er høstingen på høsten? må vel ha en voksen plante med ferdig bud for å lage charas?
Sitat av lykketrollet Vis innlegg
super link roadkill!!!! jeg kommer til å forsøke å unngå festglade israelere... opprørske israelere rett fra førstegangstjenesten er nevnt i mange artikler på nett. jeg vil se de lokale, og ikke masse festglade israelere. ikke at jeg har noe imot israelere (har noe i mot politikken dems, men ikke folket, de er sikkert som andre folk, og det er sikkert mange av de som er kjempespennende å møte), men sydentilstander appelerer ikke. om jeg ender på plasser med for mye festing drar jeg nok bare videre. vil jeg til ibiza drar jeg til ibiza.

å lage sin egen charas høres fantastisk ut! vet du hvilke måneder av året det er mulig roadkill? er høstingen på høsten? må vel ha en voksen plante med ferdig bud for å lage charas?
Vis hele sitatet...
Beklager har bare planer om å besøke Nepal en gang i fremtiden, har aldri hatt æren av å være der ennå og ikke minst lage min egen charas. Nå kan jeg ca ingenting om veksforholdene der nede, og husker ikke helt de spesielle årstidene som ble beskrevet på wikitravel, så kan desverre ikke svare på når man kan lage sin egen charas. Anyone?
Og forresten, tar ikke det jævlig lang tid? Mener å huske at man skal gni noe sinnsykt lenge for et par gram haha Menmen, faen, det er da sikkert verdt det
Var i Nepal i Oktober-November og da begynte det aa bli bra med tanke paa cannabisen. Og selv om plantene ikke er modne en plass, kan de vaere det i andre hoyder siden temperaturene varierer veldig..

Og angaaende psy-trance festen saa maa du ikke vaere saa arrogant naar du ikke aner noenting om forholdene der!
Festen var langt ute i skogen, og det var veldig mye styr for aa finne info og aa komme seg dit, saa det var veldig lite og veldig underground, uten typiske pakketurister og saant. Sinnsykt kult. Var innom ett saakalt psytrance party paa goa, og det var noe helt annet, og mye kjipere i mine oyne..
Paa partyet i Nepal var det blandt annet gratis syre som ble delt ut. haha. Ville tilstander..
Sist endret av Saape; 11. april 2009 kl. 21:27.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Kom på en nettside jeg skulle nevnt: www.seat61.com. Mye bra informasjon om å reise med tog i ulike land, bl.a. India. Skjekk f.eks. denne spennende ruta. Jeg hadde egentlig tenkt å følge den helt fra Istanbul til Varanasi i India og videre til Pokhara i Nepal (fra Pokhara kan man bl.a. gå Annapurna rundt), men det blir altså til at jeg flyr fra Teheran til Delhi istedet for å følge den gjennom Pakistan. Uansett ei spennende rute. som bl.a. er beskrevet i Lonely Planets Istanbul to Kathmandu. Kan også anbefale www.nomaden.no - en glimrende reiesbutikk, som både byr på informasjon og mye (u)nyttig reiserekvisita.
du er super aybara!
ja, hun som er butikksjef paa nomaden som ligger nede ved skippergata er fantastisk. Virkelig bra aa prate med om man skal ut aa reise. Hun har mange bra tips, og er veldig oppmuntrende.
Og kan du ikke holde oss oppdatert paa planene dine? Er forresten veldig faa som skryter av Jordan. En sammenligning jeg hoerte var at Jordan var som Jordbaer nesquick.. Du tester det bare en gang