Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  96 7723
På lørdag, fra 19.30 til 20.30 vil jeg anbefale alle å skru på lysene på full guffe, fyr opp ovnene og spill musikk. Hvorfor? Fordi det er Earth hour 2009 og det betyr visst at vi oppfordres slukke alle lysene for å... øke bevisstheten rundt global oppvarming.

Dette er et fullstendig meningsløst forslag, spesielt siden lite av energibruken går til belysning. Tanken om å "gjøre noe kollektivt" som har ingen praktisk effekt utover å gi enkeltpersonen en følelse at de gjør noe med globale problemer, før de går tilbake til sitt vanlige liv etter å ha fått gjenreist tillit til at politikerne gjør noe med alt det skumle som foregår med klimagasser og lumske utslipp.

Det bidrar ikke til økt opplysning. Alle vet hva global oppvarming er nå - i alle fall den versjonen mediene propagerer, og fortsetter å opphausse med dette. Det hjelper ikke på problemene. Dette har ingen praktisk effekt på problemene heller, særlig fordi vi i en forholdsvis stor grad baserer oss på fornybar energi til sluttbrukerstrøm i Norge.

Så bli med meg og bad rommene i vakkert, oscillerende lys på 45hz! La hver minste pore bli bestrålet av energirike fotoner! Og vis, med denne symbolhandlingen, at du innser at du ikke løser problemer med symbolsk tull, du blir ikke klokere, du blir ikke flinkere. Du blir bare en spillebrikke for noen som er smartere enn deg selv.

Og forresten, hvis noen trenger en overbevisning om at dette er det reneste sprøyt: Det er ikke verre enn å lese litt på nettsiden. http://www.earthhour.org/about/

Her har vi alle klisjéene i det samme hylekoret: Demokrati, fremtidige generasjoner og ta kontroll over fremtiden!


JEG HAR LAGET FACEBOOKEVENT! EKTE ENGASJEMENT! http://www.facebook.com/editevent.ph...id=76313855967
Sist endret av ivioynar; 27. mars 2009 kl. 13:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg skjønner hvor du vil hen, men det er vel en minst like meningsløs gest som den du protesterer mot(?)
Sist endret av Gamgee; 27. mars 2009 kl. 13:18.
Jeg har jo selvsagt ikke tenkt til å gjøre dette tullet. Sitter neppe hjemme foran lysbryteren på lørdagskvelden uansett. At innlegget inneholder ironi kan nok være mulig å oppdage.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Øh. 45 Hz er radiobølger. Bare så du vet det.

All strømmen vi bruker i Norge (bortsett fra importert strøm) er fremstilt ved vannkraft... Burde ikke vi nordmenn bruke strøm i store mengder for å gå foran med et godt eksempel?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ja, spesielt meiningslaust blir det når ein ser på kva som faktisk bruker straum å snakke om - tungindustrien!

Det er ikkje meir enn ei symbolhandling, og det er i mine auge ei fårleg symbolhandling, fordi den tar fokus vekk frå det som er viktig, nemlig å redusere klimagassutsleppa. I noreg går 10-11% av elforbruket til belysning i 2001 - og andelen har blitt redusert. Det som kan få ned straumforbruket i Noreg er høgare straumpris - men då ofrer ein brått et par tusen arbeidsplasser i kraftkrevjande industri. Det å gå over til gass til oppvarming vil også få ned straumforbruket.

Det er rett og slett ein dårlig idè. Fokuser på dei utsleppa som har noko å sei, og ikkje dei symbolske!
Det å spare strøm er vel som å spare tid - det går ikke.

Men dog går det an å redusere forbruket, selv for oss småforbrukere.


Så ja, jeg er med på EH09.
Forstår helt pointet ditt, men føler at det de prøver å få fram med at du kan slå av bryteren er ikke at vi skal utgjøre noe for miljøet. Men at vi skal bli observant på at verden faktisk forandrer seg. Om det faktisk hadde vært slik at folk gjorde dette, slo av strømmen og vise sin støtte, tror jeg flere ville fulgt bak.
Føler det bare er teit å drive med "mobbing" av et emne vi faktisk vet veldig lite om, for alt vi vet kan global oppvarming være sant, men det kan like godt være usant.


Om folk vil ta av lysene for å følge sin tro, la dem.

Bra post though.
Sist endret av Apu; 27. mars 2009 kl. 13:26.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Jeg har jo selvsagt ikke tenkt til å gjøre dette tullet. Sitter neppe hjemme foran lysbryteren på lørdagskvelden uansett. At innlegget inneholder ironi kan nok være mulig å oppdage.
Vis hele sitatet...
My bad. Jeg trodde faktisk du mente det bokstavelig
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ja, spesielt meiningslaust blir det når ein ser på kva som faktisk bruker straum å snakke om - tungindustrien!

Det er ikkje meir enn ei symbolhandling, og det er i mine auge ei fårleg symbolhandling, fordi den tar fokus vekk frå det som er viktig, nemlig å redusere klimagassutsleppa. I noreg går 10-11% av elforbruket til belysning i 2001 - og andelen har blitt redusert. Det som kan få ned straumforbruket i Noreg er høgare straumpris - men då ofrer ein brått et par tusen arbeidsplasser i kraftkrevjande industri. Det å gå over til gass til oppvarming vil også få ned straumforbruket.

Det er rett og slett ein dårlig idè. Fokuser på dei utsleppa som har noko å sei, og ikkje dei symbolske!
Vis hele sitatet...
Det virker som du ikke forstår hva de vil med en "symbolsk handling", fakta i dag er at folk bryr seg minimalt om global oppvarming,(ihvertfall er det, det inntrykket som blir gitt) og de som sitter med makta i forskjellige demokratier, vil ha stemmer, de vil innvilge penger og tid til det folket i de respektive landene vil innvilge tid og penger til.

Hvis en regjering ser at folket vil gjøre noe med dette, vil de automatisk sette av mer ressurser til dette, nettopp for og få større oppslutning rundt sitt parti, og på denne måten vil det også bli gjort med "utslippene som har noe og si"

Om dette funker i praksis eller ei, kan jo diskuteres.
Men, hva har man og tape?

Dette er en måte for vanlige folk og fortelle at de bryr seg...
Sist endret av RonaTa; 27. mars 2009 kl. 13:37.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av dosky Vis innlegg
Men dog går det an å redusere forbruket, selv for oss småforbrukere.
Vis hele sitatet...
Jepp. Men det har større effekt på straumforbruket ditt om du tar på deg en genser og senker temperaturen 1-2°C innendørs, eller dusjer et halvminutt kortare kvar gang...

Andre plassar i verda er biletet det samme - lys tar jamt over under 10%. Ekstremtilfellet er vel australia, der det tar 16%...

Rett ut sagt så vil optimalisering av gamle turbiner og generatorer, overgang til HVDC-linjer, modernisering av stamnettet for kraftoverføring og slike tiltak utgjere langt langt meir enn å slukke lyset.

Så kvifor ta vekk fokus fra dei tiltaka som nytter? Det er ikkje spesielt heldig...
Forstår helt pointet ditt, men føler at det de prøver å få fram med at du kan slå av bryteren er ikke at vi skal utgjøre noe for miljøet. Men at vi skal bli observant på at verden faktisk forandrer seg. Om det faktisk hadde vært slik at folk gjorde dette, slo av strømmen og vise sin støtte, tror jeg flere ville fulgt bak.
Føler det bare er teit å drive med "mobbing" av et emne vi faktisk vet veldig lite om, for alt vi vet kan global oppvarming være sant, men det kan like godt være usant.
Vis hele sitatet...
Problemet er at det er industri og andre faktorer som står for utslippene. La oss se litt på hva som skjer en gang i fremtiden, hvis man reformerer teoriene om global oppvarming: Jeg tror på menneskeskapt global oppvarming, men jeg tror også på vitenskapens evne til å raffinere og forbedre seg selv. Hvordan vil hylekoret reagere når disse nye forslagene vil bli fremmet? Hva hjelper det at hysterien økes til nye høyder? Ja, for det er hysteri vi snakker om, med sjokkoverskrifter og paniske tilstander hos folk uten vitenskaplig bakgrunn.

Global oppvarming er for viktig til å bli gjort til en religion.

(hvem er det som mobber her? Et nokså slitt begrep i utgangspunktet, men det er kanskje noen som vil føle det stigmatiserende fordi aksjonen er utformet slik at alle som ikke skrur av lyset ikke stemmer på "earth" eller hva pokker den idiotiske retorikken sier)
Om folk vil ta av lysene for å følge sin tro, la dem.
Vis hele sitatet...
Det er heldigvis ingen metode jeg kan bruke for å tvinge folk til å ha lyset på utover å sette ut rykter at vampyrgrevlinger sniker seg rundt i nabolaget deres.

Sitat av BomberMan Vis innlegg
Øh. 45 Hz er radiobølger. Bare så du vet det.

All strømmen vi bruker i Norge (bortsett fra importert strøm) er fremstilt ved vannkraft... Burde ikke vi nordmenn bruke strøm i store mengder for å gå foran med et godt eksempel?
Vis hele sitatet...
Tenkte ikke på fotonfrekvensen, men heller strømnettets oscillasjon (dog den er kanskje på 50 eller 60 eller noe). Jeg har min andel studiepoeng i teoretisk bølgefysikk, så jeg er klar over distinksjonen

Og poenget om vannkraft er vannvittig godt. Hehe. Vann-vittig. HÆHÆ.
Sitat av RonaTa Vis innlegg
Dette er en måte for vanlige folk og fortelle at de bryr seg
Vis hele sitatet...
Men de gjør jo faktisk ikke det, de slår av lysene, klapper seg selv på skulderen og tror de har gjort noe bra. Det er alt.
Sitat av Goophy Vis innlegg
Men de gjør jo faktisk ikke det, de slår av lysene, klapper seg selv på skulderen og tror de har gjort noe bra. Det er alt.
Vis hele sitatet...
Nei?
De slår seg ilag som et fellesskap og utgjør kanskje noe for de kommende generasjoner!
LORD OF THE RINGS FTW
Fører nok til litt motivasjon hos folket.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Øh. 45 Hz er radiobølger. Bare så du vet det.

All strømmen vi bruker i Norge (bortsett fra importert strøm) er fremstilt ved vannkraft... Burde ikke vi nordmenn bruke strøm i store mengder for å gå foran med et godt eksempel?
Vis hele sitatet...
45 Hz, ikke 50, fordi kraftselskapene forventer nedgang i forbruket, men hvis vi øker det, vil generatorene gå hardere, tregere, og derfor frekvensen synke...

tenker vi på samme ting, ivioynar?
Siden jeg først er engasjert i dag har jeg laget en facebook-event. Nå må det jo bli skikk på sakene!
http://www.facebook.com/editevent.ph...id=76313855967
Det er kanskje en liten handling, men det er fortsatt en positv ting å gjøre.

Det er kanskje meningsløst for miljøet at folk skrur av lysene sine en time i året, men det er for å vise at man bryr seg og er bekymret for hva som kan skje.

Tilogmed rådhuset her i byen skal slukke lysene, men dere er alt for viktige til det. såklart..

Jeg tror at hele poenget er og vise folk at man må ofre seg litt, noe som folk ikke innser. Eller kanskje folk innser det, men ingen vil ofre noe som helst. Dere vil ikke engang slukke lysene deres i en time.
Glad det ikke bare var meg som så dette som meningsløst=) KP
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av appel Vis innlegg
Jeg tror at hele poenget er og vise folk at man må ofre seg litt, noe som folk ikke innser. Eller kanskje folk innser det, men ingen vil ofre noe som helst. Dere vil ikke engang slukke lysene deres i en time.
Vis hele sitatet...
Problemet er at folk har ikkje eit forhold til energi. Veit du kor mykje energi (og CO2-utslepp) som har gått med for å produsere CPUen i PCen du sit foran akkurat no? Veit du kor mykje energi som går med til å framstille dei 10-12 gramma med aluminium ølboksen din veg? Størrelsesorden 180Wh for å framstille 12g aluminium - eller 70-150 gram CO2 alt etter om det er gass- eller kolbaserte termiske kraftverk. I tillegg slepp prosessen ut CO2, grunna reaksjonslikninga. Kort sagt - før du sit med boksen i handa er eg overtydd om at det har vorte slept ut MINST 200gram co2 på ferda frå bauxitt til ferdig boks.

Gjenta samme for ein bil, og sjå kva svar du kjem fram til...

Folk veit/tenker ikkje over at det er uhyre energikrevjande å produsere mykje av det vi omgir oss med, og at det er DER vi må kutte om vi skal endre verden! Å skru av lyset er fin symbolhandling, men ei langt betre handling, som ikkje bare er ei symbolhandling, er å bruke den gamle PCen din en måned lenger. Det sparer langt meir CO2-utslepp enn å skru av lyset en time! Eller levere inn ølboksen til resirkulering - det reduserer utsleppet for ein ny ølboks til 1/10 av det som må til for å utvinne aluminiumen frå bauxitt!
Jeg har lenge irritert meg over dette tullet med at folk skal slå av lyset. Kåken min er belyst med LED lys, skrur jeg av alle sammen så sparer jeg vell kansje 5w.

Enig med trådstarter. KP fra meg !
Det vil uansett bare være skjermen(e) og noen få lysdioder inni datamaskinene som lyser hos meg, så lyset er av.
Om alle menneskene i verden går med på å holde pusten i 20 min. så blir vi kvitt global oppvarming

Men seriøst, som det er nevnt så er det ikke privatpersoner som bruker mest strøm.
Blir som om man skal bli kvitt overvekt og setter inn en time i året hvor alle skal jogge.
Wishful thinking
Jeg var på Ikea idag, de spydde ut meldinger om earth-hour sånn ca. hver halvtime. Lurer på om de skrur av lyset på sine fabrikker eller utsalg?
Jeg begynner i alle fall å bli dritt lei sofaaktivismen som presenterer voldsomt lette løsninger på ting. Politikere som eventuelt skulle føle seg presset av dette vet at vinden snur vannvittig lett når de har med ADHD-generasjonen å gjøre og attpå til er all strømmen i Norge vannkraft. Jeg kaster opp litt i munnen min når Facebook-grupper har blitt virkningsfulle politisk.

"Switching off your lights is a vote for Earth, or leaving them on is a vote for global warming." - hvis noen leser denne setningen uten å få avsmak, mistenker jeg at skolesystemet har sviktet.

Det føles som om 'symbolsk' like gjerne kan erstattes med 'egoistisk' i det moderne språket, for det har plutselig blitt akseptabelt å bruke massevis av ressurser på ting som "nei, de har absolutt ingen effekt, men folk føler at de bidrar!". At den jevne personen er engasjert for global oppvarming gjør absolutt ingenting for å løse problemet. Tror du politikerne plutselig vil komme med tiltak? De vil spille dere som fiolinstrenger til dere oppgir stemmene deres i bytte med vage løft om månelandinger, CO2-rensing og lignende. Og når alt kommer til alt og ting går galt, men ikke fullt så galt som apokalyptikerne i mediene spådde, hvem er det som for skylda for det hele? Sannelig om jeg vet, men det skulle ikke overraske meg om det er noen stakkars klimaforskere heller enn en generasjon fast bestemt på å forbruke så mye som mulig. Visste dere forresten at klimautslippene fra Internett er enorme? Millioner av datamaskiner bruker faktisk strøm.

Og så bruker kukene twitter på forsiden!
Sist endret av ivioynar; 27. mars 2009 kl. 20:49.
Poenget er ikke og kurere global oppvarming - Det er en symbolsk handling som slashdotten sa.

Samma for meg om du har planer om å skru av lysene dine, jeg skal klippe over hovedstrømledningen til Norge.

...Men ja. Jeg synes det her er en kjempe handling. Når bildene kommer på nyhetene på lørdag av at store deler av jorden er mørklagt så tar kanskje flere vanlige folk tar det på alvor og skaper en reaksjon. Hvem vet?

Jeg gleder meg iallefall til å se bildene fra earth hour. Og jeg skal slukke lysene mine for og gi min støtte.
Enig med Appel her.

Det kan vel ikke skade å gjøre en symbolsk handling i ny og ne? Jeg også skal ha mine lys slukket, for det er kun snakk om én time og synes ikke det skader så mye.
Sitat av Dumpventil Vis innlegg
Enig med Appel her.

Det kan vel ikke skade å gjøre en symbolsk handling i ny og ne? Jeg også skal ha mine lys slukket, for det er kun snakk om én time og synes ikke det skader så mye.
Vis hele sitatet...
Jeg vil si det begynner å bli problemer når folk gjør ting fordi folk ber dem om det fordi "det ikke skader så mye"...?

Hvis jeg ber deg ikke gå på do neste torsdag gjør da det også? Det er en symbolhandling pga. sanitære forhold i Afrika, og skader ikke så mye!
Sist endret av ivioynar; 27. mars 2009 kl. 20:49.
Du er temmelig pessemistisk av deg Ivioynar. Vi må jo begynne en plass. Og det er jo sant det du sier om at det er ikke privatpersonene som bruker mest. Men som Slashdot sa, å sette opp strømprisene går utover strømkrevende industri og folk mister jobben. Hvis du heller bruker mindre strøm(lys, pc, dusj osv) så sparer du miljøet uten at det går utover noen! Å hvis du i tilleg parkerer bilen og bruker kollektiv transport hvis du har muligheten til det, så hjelper det enda mer på miljøet. Kanskje gå til anskaffelse av moped?


Dette ble en veldig rotete tråd, men det du gjør heime går ikkje utover noen. Selfølgelig går det an å ha CO2 rensing. For min del er Earth Hour en fin ting. Men jeg syns at Global oppvarming tar alt for mye oppmerksomhet, og det er andre mye verre klimaproblem.

Tipper at jeg får hele forumet mot meg nå =/
Sist endret av A-H; 27. mars 2009 kl. 21:19.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av A-H Vis innlegg
Du er temmelig pessemistisk av deg Ivioynar. Vi må jo begynne en plass. Og det er jo sant det du sier om at det er ikke privatpersonene som bruker mest. Men som Slashdot sa, å sette opp strømprisene går utover strømkrevende industri og folk mister jobben.
Vis hele sitatet...
Du har virkelig ikkje forstått POENGET med det eg skreiv. Det er enkelt og greit at symbolhandlinger er ikkje hjelp i. Vi må forandre teknologien vår, og til ein viss grad endre levesett også! Symbolhandlinger er difor verdilause i samanhengen; eller til og med uheldige, fordi vi gir oss sjølv eit klapp på skulderen og tenker "shit au, da har eg gjort årets miljøgjerning!" Og det er meir eller mindre nøyaktig det samme som moyner sa.

Fun fact: oljeindustrien bruker 44 sekunder på å sleppe ut samme mengda CO2 som earth hour sparer inn gitt at 100% av husstandane i Noreg skrur av lysa. Det seier litt om forholda. Og det er bare en av mange store CO2-produsenter i Noreg.
Syns alle kan gå i sikringsskapet og skru av hovedbryteren, og ikke skru den på igjen før til mandag - Da har du spart strøm da! Dessuten er det så kaldt og jævlig i Norge at øl og diverse andre alkoholholdige drikker som bør nytes avkjølt kan man sette utenfor vinduet og fyllesang høres alltid best ut i mørket!
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du har virkelig ikkje forstått POENGET med det eg skreiv. Det er enkelt og greit at symbolhandlinger er ikkje hjelp i. Vi må forandre teknologien vår, og til ein viss grad endre levesett også! Symbolhandlinger er difor verdilause i samanhengen; eller til og med uheldige, fordi vi gir oss sjølv eit klapp på skulderen og tenker "shit au, da har eg gjort årets miljøgjerning!" Og det er meir eller mindre nøyaktig det samme som moyner sa.
Vis hele sitatet...
Nettopp det jeg gjor! Jeg skjønner jo at vi må opptimalisere teknologien vår. Det som er veldig flott med vannkraft, er at den utnytter nesten 100% av energien. Eit kullkraftverk derimot, der er det rundt 50% varmetap. Altså det blir 50% mindre strøm av energien. Samme gjelder biler, el-biler utnytter energien mye bedre enn en bensinmotor gjør...

Det var veldig dårlig formulert eneste..

Men ta F.eks meg. Hva kan jeg gjøre for å spare miljøet?
Alt som er med på å spre budskapet om at vi mennesker må bruke mindre energi er positivt.
Hvorfor være så jævlig pessimistisk til alle tiltak?

Earth Hour har nådd skikkelig ut til folk og mange er med på dette.
I beste fall KAN dette føre til miljø-hverdagsfacisme!
Sitat av Sukkertøy Vis innlegg
Alt som er med på å spre budskapet om at vi mennesker må bruke mindre energi er positivt.
Hvorfor være så jævlig pessimistisk til alle tiltak?

Earth Hour har nådd skikkelig ut til folk og mange er med på dette.
I beste fall KAN dette føre til miljø-hverdagsfacisme!
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe tiltak. Vil heller kalle det en avledningsmanøver.
Tror ikke dere har forstått helt hva greia er... Meningen er ikke å spare strøm en time, det er rett og slett et symbolsk globalt eksperiment.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Cheese Vis innlegg
Tror ikke dere har forstått helt hva greia er... Meningen er ikke å spare strøm en time, det er rett og slett et symbolsk globalt eksperiment.
Vis hele sitatet...
Ja, vi har fått med oss at det er symbolsk. La meg sitere meg sjølv:
Symbolhandlinger er difor verdilause i samanhengen; eller til og med uheldige, fordi vi gir oss sjølv eit klapp på skulderen og tenker "shit au, da har eg gjort årets miljøgjerning!"
Vis hele sitatet...
DET er problemet eg har med det. Det er en meiningslaus aksjon, der vi later som om vi bryr oss, uten å faktisk ofre livsstil, noko eg trur må til på lang sikt, og uten å ta inn over oss konsekvensane av endringane som kjem. Det er rett og slett ein verdiløs aksjon, som virker mot si hensikt fordi den gir folk litt reinare samvittighet. Det er verdiløst. Eg trur ikkje på at ein slik aksjon vil få politikarane til å endre meining heller, for det er ein aksjon det er så ekstremt enkelt å vere med på, og den har lita tyngde!

La oss sjå hundretusen i oslos gater som krev CO2-rensing av Mongstad. Då er eg med! Men på dette? NEI! Det verkar mot si hensikt!

Sitat av A-H Vis innlegg

Det var veldig dårlig formulert eneste..

Men ta F.eks meg. Hva kan jeg gjøre for å spare miljøet?
Vis hele sitatet...
Beholde PCen din et halvår lenger. Dusje et minutt mindre. Drikke mindre boksøl. Bruke resirkulerbare flasker. Mange tiltak som monner langt meir enn dette, men skilnaden er vel at dei krever ei viss langsiktighet og at du faktisk ofrer noko. Det vil ikkje folk ser det ut til.
Sist endret av vidarlo; 28. mars 2009 kl. 00:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg er enig med mye av det du skriver! Men å pumpe CO2 ned i jorda utsetter bare prosessen.. Jeg for min del er mer redd for at F.eks ozonlaget skal bli ødelagt av forskjellige forurensingar (KFK osv). Global oppvarming er oppskrytt, og skygger for andre mer kritiske miljøproblem..

Sist jeg kjøpte pc var i 7.klasse (altså 5 år sidan). PCen jeg bruker no fikk jeg av skolen. Jeg drikker ikke øl. Jeg panter flasker. Jeg går mye osv.. Føler meg veldig miljøvennelig (a)
Men syns alle burde ofre litt! Det koster så lite..
Det er kun spekulasjoner du kommer med slashdot. Det er vel ingen som blir fornøyde med seg selv etter de har utført en symbolsk handling? Det kan hende de blir stolte over og ha bidratt, men ikke at de er fornøyde med seg selv til neste earth hour. At earth hour kan være negativ på noen som helst måte har jeg veldig vanskelig for og tro.

Jeg lurer på hva du mener når du sier den har liten tyngde. Det er over 200 land som skal være med, mange millioner folk som skal slukke lysene, og nyhetskanalene over hele verden kommer til å snakke om aksjonen.. Jeg tror earth hour kan ha stor påvirkning på mange mennesker, og iminstefall(?) gi dem en liten vekker som sitter et par uker.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Jeg har tenkt å skru av lyset, og så stikke på et utsiktspunkt litt før aksjonen begynner, for å se hvor stor del av Trondheim by som faktisk blir mørkelagt av et slikt stunt. Ellers er jeg helt enig med ivioynar og slashdot: Jeg tviler ikke på at intensjonen bak denne og liknende aksjoner er god, men jeg tror de blir en sovepute for folk flest. Man føler at man har bidratt (og det har man jo virkelig ikke), dermed dropper man tiltak som faktisk fungerer.

Hvis vi virkelig skulle gjort noe som hjalp, burde vi gått inn for å øke det generelle skattenivået med et par prosent, og brukt alle pengene på miljøtiltak. Slik ville vi fått dobbel effekt: Mer penger til miljø, og enda viktigere, mindre penger til unødvendig privat forbruk. Jeg tror det beste den gjennomsnittelige nordmann kan gjøre for miljøet (bortsett fra åpenbare ting som å kjøre kollektivtrafikk istedet for bil, spare på varmtvannet og slikt) er å bruke mindre penger på ting vi strengt tatt ikke trenger, som nesehårtrimmere og USB-votter fra et eller annet asiatisk industriland. Jeg skulle gjerne sett en statistikk på hvor mye utslipp som forårsakes av produksjon og transport av alle mulige slags totalt ubrukelige søppelprodukter vi liker å omgi oss med i vestlige land.
Lurer på hvor mange som skrur av lyset en time i dag og etterpå tenker at de nå har gjort sin del for miljøet og kan sløse som griser resten av året.
Selv om belysning ikke bruker så mye stømm, så er det kanskje meningen i det å få frem et poeng?
noen som kan ta bilder av store boligfelt under å etter dette?? kan vere morro å se om det blir no spess forskjell??
din røver
Zeco's Avatar
Sitat av ivioynar Vis innlegg
På lørdag, fra 19.30 til 20.30 vil jeg anbefale alle å skru på lysene på full guffe, fyr opp ovnene og spill musikk.
Vis hele sitatet...
Vil bare påpeke at det er fra 20:30 til 21:30
For ett sammentreff, klokken 20.30 er det tidspunktet jeg bruker å tømme ut gammel motorolje og alle aerosol/spraybokser.
Får sette bilen på bakking da, gitt.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Greit nokk at det er en fin symbolsk handling, og den er kun til for at vi skal vise vår støtte, forde om det i realiteten ikke gjør en dritt...

Det som er greia er at politikerne, industriene, og oss selv, kunne gjort så mye mere for miljøet enn dette!
Ting som faktisk fungerer, som er blitt nevnt 1000 ganger på disse 3 sidene!

Så får vi håpe og be til hva vi enn tror på, at dette blir starten på noe, og ikke noe som får oss til og tenke "ja da har jeg gjort mitt for miljøet", så gir vi faen resten av året/livet...

Føler meg litt hyklersk, da jeg tok en nesten 30 minutter lang dusj idag da jeg sto opp... Men så skal det nevnes at jeg ikke hadde dusja på så lenge at jeg ikke vil nevne det offentlig...
Det var værtfall en jævlig god og varm dusj...
Sist endret av Up; 28. mars 2009 kl. 19:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Haha....ja, til og med på nettby er det en funksjon som heter "Mørklegg din profil" Synest alt dette klima "tullet" har gått for langt! Jeg driter rett og slett i det! Slipper ut så mye co2 jeg vil.
Jeg dusjer 20-40 min hver dag, men det har ingen ting å si for miljøet.
Hvorfor? Privat brønn og all strømmen her kommer fra vannkraft.

Blir ikke mye forurensing av det..

I norge kan man stort sett drite i hvor mye strøm man bruker, men i f.eks. england hvor det er masse kullkraftverk osv. har det en del å si hvor mye strøm man bruker.
Det eneste man merker i norge er at strømregningene kan bli ganske heftige.

Visste dere forresten at et søk på google forurenser like mye som å koke opp en kjele med vann?
Bruk kvasir!!!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av drittunge Vis innlegg
I norge kan man stort sett drite i hvor mye strøm man bruker, men i f.eks. england hvor det er masse kullkraftverk osv. har det en del å si hvor mye strøm man bruker.
Det eneste man merker i norge er at strømregningene kan bli ganske heftige.
Vis hele sitatet...
Vi lever ikkje i 1991 lenger.
Norge er for alle praktiske formål del av en europeisk kraftmarknad, der store deler av produksjonen totalt kjem frå kolkraft, gasskraft og atomkraftverk. Bruker vi meir straum så må ein auke på produksjonen ein annan plass i europa, og omvendt.

http://en.wikipedia.org/wiki/NorNed f.eks.

Ser en på det skandinaviske markedet er det enda tettare tilknytning mellom Norge og resten av landa.
For litt tid siden deltok jeg i fakkeltog for fred. Jeg hadde ingen direkte innflytelse på krigsforløpet, og fakler er heller ikke praktisk relatert til krig eller fred. Likevel økte det min egen og andres fokus på krigen som fant sted, og det gjorde det litt mer vondt å tåle så inderlig vel det som ikke rammer meg selv.

I dag slår jeg av lysene. Det redder ikke naturen, men det har fått meg til å tenke _litt_ mer på natur og mijløproblemer, og slik tror jeg det er hos andre og.

Da er vi ihvertfall ett skritt på veien.

edit: (svar til førsteposten)
Sist endret av djemb; 28. mars 2009 kl. 19:59.
Tror jeg hopper over denne, hele Hammerfest stengte lys, varme og alt annet strømforbruk i rundt 12 timer i går...
Skal slå av alle lys og hoppe til køys med fruen. Ha det gøy og spare miljøet
Sist endret av eL Bohondo; 28. mars 2009 kl. 20:27.