Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 4384
Nå har jeg googlet opp og ned, og prøvd meg på alskens mulig, men jeg finner ikke noen "internansjonal" merking av vekselstrøm, eller trefase vekselstrøm, så nå må jeg nesten spørre her. Finnes det i det hele tatt, eller finnes det i det miste et mye brukt merke?
Nærmeste jeg kom, vet ikke om det hjelper deg though, var litt for mange symboler der etter min smak, men i prinsippet skal det bli noget i den dur:
http://www.elec-toolbox.com/usefulinfo/xfmr-3ph.htm
~ - Vekselstrøm
= - Likestrøm (øverste linje er stiplet)
eks 230V=, 400V~

Ikke noe merking som sier noe om det er trefase eller ikke..
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Merking ?

Tverrfaglig merkestandard, TMS du tenker på ?

Eller tenker du på selve symbolet for trefase\vekselstrøm?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Den eg har sett er 3~ i ein eller anna variant, t.d tretallet over tilde. Eg har også sett tre tilde oppå kvarandre for trefase.

Pidget: han spurte ikkje etter trefasekoplinger såvidt eg oppfatta.
Sist endret av vidarlo; 16. april 2008 kl. 10:44.
Elektro læreren kjenner bare til det som slashdot sa, altså 3~..
Sist endret av PolkagrisLaila; 16. april 2008 kl. 10:47. Grunn: Glem det.. :[
Sitat av slashdot
Den eg har sett er 3~ i ein eller anna variant, t.d tretallet over tilde. Eg har også sett tre tilde oppå kvarandre for trefase.

Pidget: han spurte ikkje etter trefasekoplinger såvidt eg oppfatta.
Vis hele sitatet...
Litt rask, litt trøtt, 10 år siden elektro - beklager
Kommer litt ann på hva som skal merkes.
Enlinjeskjema så brukes 3~
Flerlinjeskjema ser en antall ledere på, og de merkes da somregel med spenning og ~/= (eks. 230V~/24V=)

Gikk over lageret nå kjappt, og fannt merkingen 3P+J(jordingstegn) på et 3faset støpsel

EDIT: 3x230V~(+J) blir og brukt (3 ledende faser av 230V vekselspenning (plus jord))
Sist endret av Lanjelin; 16. april 2008 kl. 10:59.
meitemark's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Det skal være merking inne i en boks til en komprimator slik at kundene kan se at den er "koplet " for n-antall volt og at det er trefase vekselspenning.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av meitemark
Det skal være merking inne i en boks til en komprimator slik at kundene kan se at den er "koplet " for n-antall volt og at det er trefase vekselspenning.
Vis hele sitatet...
Da ville eg brukt nV 3~ (Δ|Y). Då får du spenning, at det er trefase veksel, og om det er delta eller stjernekopling. Dei fleste nokonlunde oppegåande personer burde vere i stand til å forstå den merkinga innbiller eg meg.
Ser ikke helt meningen med å merke boksen med dette, da enhver som faktisk har lov å utføre service på dette etter det er koplet opp, vil se dette med en gang en tar av lokket (evt ser det på støpselet).
Eneste er delta/stjernekopling, som igjen kan endres hvis motoren har blitt byttet med en som ikke er 100% tilsvarende..
Men greit nok, ingenting galt med å merke det..
(Hvorfor tenker jeg alltid vidarlo?)slashdot sitt forslag virker bra, kan og slenge på +N +J for evt Nulleder og Jordleder. 3xnV~ +J(+N) Δ|Y er og en måte det kan skrives på


EDIT: Skriveleif
Sist endret av Lanjelin; 16. april 2008 kl. 11:37.
▼ ... noen uker senere ... ▼
3~ for trefaset
▼ ... noen uker senere ... ▼
Standarden for merking av en fast tilkoblet "last": 230V IT, 400V TN-C/S
Da dette er den viktigste informasjonen før du skal starte med service arbeid på noe, sammen med hvor du finner sikringen til utstyret.

Hvis du derimot skal ha en mer utfyllende merking: Hovedforddeling - Underfordeling - kursnummer

eks.
400V TN-S (rød bakrunn)
H1 - F3 - Q34


Slik leveres de fleste anlegg i dag, med tilogmed stikkontakter merket