Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 5091
Denne nyheten kom i avisa for et par dager siden:
http://www.moss-avis.no/nyheter/nabo...verk-1.7594694
Jeg vet veldig godt at dette har minimalt med street art å gjøre, men jeg velger å poste dette i håp om to ting:

1. Skulle noen vurdere å gjøre noe lignende, eller ha gjort det før; bruk huet, tilfeldig hærverk på privat eiendom er totalt pointless, både for de som utfører det og de som blir utsatt for det. I tillegg skader det street art'en sitt omdømme, gamle og naive mennesker kan fort putte gatekunstnere i samme bås som de her.

2. Hvis noen føler seg skyldige, vær så snill å ta ansvar.

(Moss har forresten utrolig mye bra graffiti, det er ofte utrolige kule piecer på veggene ved Kåntra)
Dette er vel en form for å vise seg frem, for å få så mye publisitet som mulig. Og dette klarer de forsåvidt veldig godt.
Homemade Retard
zeicko's Avatar
skulle vært 16års grense på spraymaling.

sier ikke at alle under 16 ikke kan oppføre seg, men dette er lavmål i mine øyne
Sitat av zeicko Vis innlegg
skulle vært 16års grense på spraymaling.

sier ikke at alle under 16 ikke kan oppføre seg, men dette er lavmål i mine øyne
Vis hele sitatet...
Nei, det skulle vært 18. Ser ingen grunn til at 16 åringer skal kunne kjøpe dette. Om de trenger det til eksempelvis oppussing av en moped - la foreldrene stå for innkjøp.
Jeg ser poenget ditt med tråden, men dette er kun 13-15år gamle kids som har vært på biltema å handlet seg sine første cans å ikke har snøring på hva de driver med. Som du sier, så må ikke dette forveksles med streetart

Det stemmer det du sier med at det er mye kult å se på i Moss, både på linja,kåntra, vanntårnet på krapfoss, jeløya og kambo.

Trist at de gode oldschool gutta har gitt seg, heriblant OABS og TBS, men tror Enter,Res,Jenny,Munk,Over osv holder på enda.
Så det popper stadig opp noe nytt! For utenom disse gutta, så har vi jo hatt en del besøk av VEG,OSV CREW og tilogmed FOS så som sagt, mye kult å se på
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Nei, det skulle vært 18. Ser ingen grunn til at 16 åringer skal kunne kjøpe dette. Om de trenger det til eksempelvis oppussing av en moped - la foreldrene stå for innkjøp.
Vis hele sitatet...
Det blir for dumt at når jeg må få forreldrene mine til og kjøpe spraylakk til meg for jeg skal lakkere noe eller bare leke meg litt med farger. uansett blir det ikke mindre folk som kjøper lakk fordi det er 18 års grense. De fleste kjenner noen over 18, dette må være et av de dummeste jeg har hørt etter 18 år på kondomer... Aldersgrense begrenser utrolig lite. se på alkohol f.eks. hjelper det at det er 18 på øl? de fleste jeg kjenner som er under 18 år får tak i øl uten problemer. De som ikke får av forreldre får andre til og kjøpe. Så enkelt er det.

Uansett er dette bare idiotisk gjort, jeg synes street art er tøft. Men de som holder på slik gjør det bare for og ødelegge, noe som er trist
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
Det blir for dumt at når jeg må få forreldrene mine til og kjøpe spraylakk til meg for jeg skal lakkere noe eller bare leke meg litt med farger. uansett blir det ikke mindre folk som kjøper lakk fordi det er 18 års grense. De fleste kjenner noen over 18, dette må være et av de dummeste jeg har hørt etter 18 år på kondomer... Aldersgrense begrenser utrolig lite. se på alkohol f.eks. hjelper det at det er 18 på øl? de fleste jeg kjenner som er under 18 år får tak i øl uten problemer. De som ikke får av forreldre får andre til og kjøpe. Så enkelt er det.

Uansett er dette bare idiotisk gjort, jeg synes street art er tøft. Men de som holder på slik gjør det bare for og ødelegge, noe som er trist
Vis hele sitatet...
Så lenge du ikke har lovt og kjøpe det blir det mer stress for deg og skaffe.
Alt kan skaffes om man gidder, men det er stress når du må gå andre veier enn og bare legge det i kassa.
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
Det blir for dumt at når jeg må få forreldrene mine til og kjøpe spraylakk til meg for jeg skal lakkere noe eller bare leke meg litt med farger. uansett blir det ikke mindre folk som kjøper lakk fordi det er 18 års grense. De fleste kjenner noen over 18, dette må være et av de dummeste jeg har hørt etter 18 år på kondomer... Aldersgrense begrenser utrolig lite. se på alkohol f.eks. hjelper det at det er 18 på øl? de fleste jeg kjenner som er under 18 år får tak i øl uten problemer. De som ikke får av forreldre får andre til og kjøpe. Så enkelt er det.

Uansett er dette bare idiotisk gjort, jeg synes street art er tøft. Men de som holder på slik gjør det bare for og ødelegge, noe som er trist
Vis hele sitatet...
Står du utenfor Biltema en fredags kveld, kvart på åtte, og finner ut at nå vil du faktisk ramponere et eller annet med spraylakk, skal jeg virkelig like å se at dine 18 år gamle venner kommer løpende til deg for å hamstre lakk. Ærlig talt, skjerp deg og våkn opp litt - det vil ALLTID begrense tilgangen med aldersgrenser. Noen vil bestandig ha enkel tilgang, men det vil uansett være vanskeligere å få fatt på ting med restriksjoner.

Du er bare irritert fordi du er under 18, men så fort du bikker over, vil du si akkurat det samme som meg.

PS! enkelte butikker har tidligere hatt 18 års grense på dette.
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Så lenge du ikke har lovt og kjøpe det blir det mer stress for deg og skaffe.
Alt kan skaffes om man gidder, men det er stress når du må gå andre veier enn og bare legge det i kassa.
Vis hele sitatet...
Det er ikke poenget, poenget er: Vill noen bli hindret i og gjøre hærverk på denne måten fordi det blir aldersgrense? Nei, antageligvis ikke. De som dette går utover er de som ikke gjør hærverk, da det blir mer stress og skaffe det.

Det som også kan være en bieffekt av aldersgrenser er at noen ungdommer ser på det som stas og få tak i spraybokser, siden de ikke har lov til og kjøpe det selv. Et fint exempel på dette er tobakk, en grunn til at mange mindreårige starter og røyke er fordi det er ''kult'' og gjøre det de ikke har lov til. De fleste som har vert ung husker hvordan det var og bryte regler, det var spennende ikke sant? Slik er det enda og slik kommer det mest sansynlig til og være i en god stund fremmover også. Hvorfor ellers skulle folk ha gjort hærværk? spenning er grunnen til at ungdommer gjør faenskap. og når spenning og dumhet/uvitenhet/lite tenking kombineres blir ofte resultatet dårlig.

Et exempel på dette er da jeg og noen kompiser sprengte postkasser i 15 års alderen, det var morro helt til vi ble tatt og skjønte alvoret i det. Vi syntes bare at det var spennende og vi tenkte ikke på at vi ødela for andre. hvorfor gjorde vi det? jo, det var spennende og sprenge noe så vi måtte stikke av.(jeg vet den dag i dag at hærværk er dumt og jeg har lært av denne hendelsen)
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
Det er ikke poenget, poenget er: Vill noen bli hindret i og gjøre hærverk på denne måten fordi det blir aldersgrense? Nei, antageligvis ikke. De som dette går utover er de som ikke gjør hærverk, da det blir mer stress og skaffe det.

Det som også kan være en bieffekt av aldersgrenser er at noen ungdommer ser på det som stas og få tak i spraybokser, siden de ikke har lov til og kjøpe det selv. Et fint exempel på dette er tobakk, en grunn til at mange mindreårige starter og røyke er fordi det er ''kult'' og gjøre det de ikke har lov til. De fleste som har vert ung husker hvordan det var og bryte regler, det var spennende ikke sant? Slik er det enda og slik kommer det mest sansynlig til og være i en god stund fremmover også. Hvorfor ellers skulle folk ha gjort hærværk? spenning er grunnen til at ungdommer gjør faenskap. og når spenning og dumhet/uvitenhet/lite tenking kombineres blir ofte resultatet dårlig.

Et exempel på dette er da jeg og noen kompiser sprengte postkasser i 15 års alderen, det var morro helt til vi ble tatt og skjønte alvoret i det. Vi syntes bare at det var spennende og vi tenkte ikke på at vi ødela for andre. hvorfor gjorde vi det? jo, det var spennende og sprenge noe så vi måtte stikke av.(jeg vet den dag i dag at hærværk er dumt og jeg har lært av denne hendelsen)
Vis hele sitatet...
Flott. Da venter statsministeren på forslaget ditt om fjerning av alle aldersgrenser.
Sist endret av Life Goes On; 23. oktober 2012 kl. 15:53.
Sitat av zeicko Vis innlegg
skulle vært 16års grense på spraymaling.

sier ikke at alle under 16 ikke kan oppføre seg, men dette er lavmål i mine øyne
Vis hele sitatet...
Aldersgrense på spraylakk, hørt det å. Hva blir det neste? Aldersgrense på tusjer?
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
Det er ikke poenget, poenget er: Vill noen bli hindret i og gjøre hærverk på denne måten fordi det blir aldersgrense? Nei, antageligvis ikke.
Vis hele sitatet...
Det er faen ingen som er over 18 år, som har mer enn fire hjerneceller, som vil kjøpe spraylakk til drittunger som skal skrive navnet sitt på biler i nabolaget..
Sist endret av Mandokir; 23. oktober 2012 kl. 16:19.
Hahaha.. er så latterlig at folk tror det kun er "drittunger" under 18 som maler... Om det hadde blitt inført aldersgrense så hadde man nok ikke sett noe mindre tagging.

Men uansett, har null respekt for folk som tagger ned hus og biler.
Sist endret av KjellFresh; 24. oktober 2012 kl. 15:33. Grunn: j
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av zeicko Vis innlegg
skulle vært 16års grense på spraymaling.

sier ikke at alle under 16 ikke kan oppføre seg, men dette er lavmål i mine øyne
Vis hele sitatet...
Det er nok desverre folk langt over 16 år som ikke oppfører seg også...