Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2656
Jeg kjøpte en bil fra en forhandler i november 2009, alt så ut til og være i bra stand da jeg kjøpte den. Det har kommet noen feil i løpet av vinteren og sommeren som har vist seg at noen har tatt en del snarveier ved reperasjoner på den.
Det har kommet gjennomgående rust på dempertårnene forran på bilen, dette viste seg at det bare har blitt sparklet igjen og lakket, rust på dempertårnene er rett og slett farlig da hele vekten til fremparten av bilen ligger på disse punktene. Bakskjermen min har det kommet kraftig rust da det bare har blitt pusset og lakket(jeg fikk bekreftet at det har blitt lakket der av en lakkerer, jeg klarte ikke å se dette selv) Motoren lekker olje, noe som tok mer enn tre måneder før jeg merket.
De småfeilene som har vært kan jeg leve med, men dempertårnene er ikke akseptabelt at noen selger bilen, med god viten om det.

Spørsmålet mitt er, kan jeg kreve å heve kjøpet eller kreve at reperasjoner skal bli betalt?
Vis forhandleren ikke har sakt noen om de feilene som var på bilen når du kjøpte den, så kan du vel heve kjøpet tror jeg .
tror du kan heve kjøpet om det med dempertårnene, med mindre selger solgte bilen Slik den står. da har du ingenting å komme med...
I grunn tror jeg ikke du har noe du skulle ha sagt. For han kan nekte på at han ikke har prøvd å reparere noen rustskader og si at det var forrige eier som gjorde det, og at han heller ikke var klar over det når han solgte bilen.
Det du derimot kan prøve, er å gjøre som meg. Først kom opp med feilene som du påstår at han visste om, så sier du at om du ikke får tilbake 5000 slik at du får reparert skadene, så vil du gå til forbrukerrådet og heve kjøpet og levere bilen tilbake samt. få alle pengene tilbake. Dette gjorde jeg da jeg ble svindlet og han ble redd og ga tilbake 4000, selvom jeg ba om 6000. Ved kjøp av privatbiler så har faktisk kjøper ingen garanti for at man får det man betaler for, ergo, så er det beste å kjøpe bil fra bruktbilforhandler selvom det er dyrere.

Dessuten spørs det litt hvor mye du ga for bilen. Om du ga f.eks. 30k for bilen skjønner jeg deg veldig godt. Om man gir 30k for en helt vanlig bil, så skal man kunne forvente at den er i nesten tipp topp stand til tross for alder. Men om du ga sånn 5-10.000 så blir saken litt annen.
Sist endret av Ravedope; 20. oktober 2010 kl. 00:14.
Sitat av F4celess Vis innlegg
tror du kan heve kjøpet om det med dempertårnene, med mindre selger solgte bilen Slik den står. da har du ingenting å komme med...
Vis hele sitatet...
Dette er feil. Han skriver i førsteposten at han kjøpte bilen av en forhandler, og dette betyr at det er forbrukerkjøpsloven som gjelder. I kjøp mellom et firma og en privatperson vil firmaet bli framstilt som "profesjonelle", og kunden har i utgangspunktet ikke snøring på noe. Derfor vil kjøper ha betydelig flere rettigheter enn hva som ville vært tilfellet om kjøpsloven ble brukt.

I dette tilfellet ville jeg ha krevd forhandleren for retting eller erstatning. Angrerett vil kun gjelde om du kjøper bilen utenfor forhandlerens faste utsalgssted.

Ønsker deg lykke til, og hold oss oppdatert i forhold til saken. Spennende å høre hvordan det går =)
Ohh, så ikke at han kjøpte bilen fra forhandler. Teite meg.. Da er det jo i grunn ikke noe problem, for da skal du ha garanti. Bilen skal vel egentlig ha vært på naf-test osv før du kjøpte bilen? Få papirer på det.
Du tar feil
The Rebel's Avatar
Trådstarter
Det er en hyundai Coupe 2.0 som jeg betalte 55 laken for.
Jeg tror ikke det er forhandleren som har gjort jallamekken, men den personen som solgte bilen til forhandleren, men jeg tittet på siden som DonTomaso linket til, tror det blir denne som gjelder meg

"Dersom bilen er solgt av en representant for en privatperson (for eksempel en bilformidler), og denne opptrer som næringsdrivende, er vedkommende solidarisk ansvarlig med selger. Dette innebærer at du selv kan velge hvilke av partene du vil rette din reklamasjon i mot. Dersom det uttrykkelig er gjort oppmerksom på at representanten kun opptrer som mellommann og ikke er solidarisk ansvarlig, må reklamasjonen rettes direkte til selger. Dersom en profesjonell selger (for eksempel en bilforretning) bruker en mellommann er det uansett den profesjonelle selgeren reklamasjonen skal rettes i mot."

Sorry for sent svar, men måtte jobbe litt.

Og jeg må legge til at de skadene som har blitt rettet opp i må ha blitt gjort ikke så lenge før jeg kjøpte bilen, da det tok bare noen vintermåneder før det var helt spist opp på dempertårnene.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av The Rebel Vis innlegg
Det er en hyundai Coupe 2.0 som jeg betalte 55 laken for.
Jeg tror ikke det er forhandleren som har gjort jallamekken, men den personen som solgte bilen til forhandleren, men jeg tittet på siden som DonTomaso linket til, tror det blir denne som gjelder meg

"Dersom bilen er solgt av en representant for en privatperson (for eksempel en bilformidler), og denne opptrer som næringsdrivende, er vedkommende solidarisk ansvarlig med selger. Dette innebærer at du selv kan velge hvilke av partene du vil rette din reklamasjon i mot. Dersom det uttrykkelig er gjort oppmerksom på at representanten kun opptrer som mellommann og ikke er solidarisk ansvarlig, må reklamasjonen rettes direkte til selger. Dersom en profesjonell selger (for eksempel en bilforretning) bruker en mellommann er det uansett den profesjonelle selgeren reklamasjonen skal rettes i mot."

Sorry for sent svar, men måtte jobbe litt.

Og jeg må legge til at de skadene som har blitt rettet opp i må ha blitt gjort ikke så lenge før jeg kjøpte bilen, da det tok bare noen vintermåneder før det var helt spist opp på dempertårnene.
Vis hele sitatet...
Denne gjelder jo for biler kjøpt av privatpersoner, men via enn bilmegler/selger.
En kjapp telefon til forbrukerrådet vil uansett gi deg svar på om du har noe å komme med her, fremfor masse synsing fra forumet.
jeg kjøpte bil for 88,000 som viste seg og ha defekt dyser for innsprøytning av bensin og defekt termostat.
Jeg ble derimot sendt til selgers mekaniker som var en jalla mekker! Termostaten fikk han ikke fikset og bensindysene ble det så som så med.
Da en advokat dermed sendte et brev så ble hele bilen sendt på merkeverksted og fikset opp. Noe som kom på over 40,000 når de fant alle feilene. Kjør bilen på en naf test og få alle feilene listet opp og si at bilen var i en vesentlig dårligere tilstand en du hadde grunn til å tro.
Ærlig talt så er det da ikke alle som kan løfte bilen opp på bukk for å se på dempertårnene før man kjøper bil?
Virker som om du har en sak her ja... Og hvis du ikke kommer noen vei med saken din, så kan du ta kontakt med forbrukertvistutvalget(noe i den duren). Et siste tips fra meg er å ikke kjøpe en jævla kinesisk riskoker av en bil neste gang!
aldri aldri kjøp bil uten NAF bruktbilsjekk!
Høres ut som du har blitt ganske så lurt her spør du meg. Greit nok at slike ting kan skje hvis du kjøper bil av en ukyndig privatperson, men en forhandler skal og bør ha bedre kunnskap enn det. Har forrige eier pussa rust og lakkert over er det noe man bør se så lenge det ikke er gjort en veldig god jobb. Å da burde det ikke begynne å ruste helt fult etter ett år.

55k er kanskje ikke allverden for en bil, men Hundai couper er heller ikke de dyreste bilene, men litt avhengig av årsmodell/motor/ustyr så mener jeg at du burde kunne forvente en bil som er i bedre stand for den prisen der. Jeg ville også fått sjekka ut oljelekkasjen da den fort kan bety at motoren ikke er i så god stand.

Har du vært hos forhandleren å hørt litt? Det kan jo hende det har skjedd en svikt i rutinene der å. Hvis ikke, ta med en bilkyndig kompis å snakk litt med dem. Er ganske så sikker på at noen har visst noe her uten å si det til deg.
Du tar feil
The Rebel's Avatar
Trådstarter
Sitat av ragedAsian Vis innlegg
Virker som om du har en sak her ja... Og hvis du ikke kommer noen vei med saken din, så kan du ta kontakt med forbrukertvistutvalget(noe i den duren). Et siste tips fra meg er å ikke kjøpe en jævla kinesisk riskoker av en bil neste gang!
Vis hele sitatet...
Koreansk titegn

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Høres ut som du har blitt ganske så lurt her spør du meg. Greit nok at slike ting kan skje hvis du kjøper bil av en ukyndig privatperson, men en forhandler skal og bør ha bedre kunnskap enn det. Har forrige eier pussa rust og lakkert over er det noe man bør se så lenge det ikke er gjort en veldig god jobb. Å da burde det ikke begynne å ruste helt fult etter ett år.

55k er kanskje ikke allverden for en bil, men Hundai couper er heller ikke de dyreste bilene, men litt avhengig av årsmodell/motor/ustyr så mener jeg at du burde kunne forvente en bil som er i bedre stand for den prisen der. Jeg ville også fått sjekka ut oljelekkasjen da den fort kan bety at motoren ikke er i så god stand.

Har du vært hos forhandleren å hørt litt? Det kan jo hende det har skjedd en svikt i rutinene der å. Hvis ikke, ta med en bilkyndig kompis å snakk litt med dem. Er ganske så sikker på at noen har visst noe her uten å si det til deg.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke det er bilselgeren som har lurt meg, men han som solgte bilen til bilsegleren som har lurt noen. Men jeg skal ta å ringe i dag og se hva som skjer.

Jeg tar å ringerforbrukerrådet i morgen før jeg kontakter selgeren.
Du tar feil
The Rebel's Avatar
Trådstarter
Da fikk jeg fått grønt lys av forbukerrådet kontaktet selgeren og snakket litt kort om problemet og det virket som om han var villig til å betale alle reperasjoner på bilen skal møte han til uka å finne ut hvordan vi gjør det. Jeg har mest lyst til å heve kjøpet med tanke på at det kan være andre ting som ikke synes på bilen, men er usikker på om jeg har krav til det.
Sist endret av The Rebel; 22. oktober 2010 kl. 00:42. Grunn: Formulerte meg som en sjimpanse
Sitat av The Rebel Vis innlegg
Da fikk jeg fått grønt lys av forbukerrådet kontaktet selgeren og snakket litt kort om problemet og det virket som om han var villig til å betale alle reperasjoner på bilen skal møte han til uka å finne ut hvordan vi gjør det. Jeg har mest lyst til å heve kjøpet med tanke på at det kan være andre ting som ikke synes på bilen, men er usikker på om jeg har krav til det.
Vis hele sitatet...
Du har ingen angrerett ved butikkjøp, men reklamasjonen burde holde for reperasjon, som du nevner.
Du tar feil
The Rebel's Avatar
Trådstarter
Da har jeg møtt selgeren, han var ikke veldig villig til å betale noe særlig for det, han prøvde faktisk å få meg til å dele utgiftene med han. Noe jeg ikke er særlig villig til da ansvaret ligger på han.
Jeg klarte desverre å nevne at jeg har fått en pris på 6000 hos en mekaniker som tar det svart og denn kastet han seg over med en gang.
Men jeg skal legge på pris for lakkering og transportutgifter for den perioden jeg ikke har en bil, jeg tenkte jeg skulle kreve en total på 12000 av han. Er dette urimelig?

Da er ballen igang, han nekter å gi meg mere enn 6000 for og utbedre feilene.