Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2327
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10016622


Ble mildt sagt rystet når jeg leste dette. Hva faen feiler det folk? Er dette en slags praksis i Oslo at folk man ikke kjenner, skal man ikke hjelpe?

Noen vil antageligvis sette seg på bakbeina og protestere mot dette utsagnet; men hadde dette skjedd ett sted i nord-norge, hadde ikke den bussjåføren måtte sittet alene å vente på ambulanse.

Blir kvalm bare av tanken.. Håper de 20 passasjerene som mente det var viktigere å komme seg på jobb enn å hjelpe ett skadet medmenneske råtner i helvette.
Dette har selvsagt ikke noe med Oslo-boere å gjøre. Jeg håper heller ikke at de passasjerene som forlot mannen skadet råtner i helvete.

Men klart man reagerer på dette, det gjør jeg også. Jeg kan nesten ikke tro at bussjåføren var synlig/åpenbart skadet, så jeg velger å tro at passasjerene var korttenkte og tenker godt over dette når de leser artikkelen.
Sitat av Soppinfeksjon Vis innlegg
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10016622


Ble mildt sagt rystet når jeg leste dette. Hva faen feiler det folk? Er dette en slags praksis i Oslo at folk man ikke kjenner, skal man ikke hjelpe?
Vis hele sitatet...
Ja, det er et EU-direktiv som ble iverksatt nylig.
Dersom man føler trangen for å hjelpe noen i nød vil man bli straffet med bøter og/eller fengsel inntil 10 - ti - år.

Sitat av Soppinfeksjon Vis innlegg
Noen vil antageligvis sette seg på bakbeina og protestere mot dette utsagnet; men hadde dette skjedd ett sted i nord-norge, hadde ikke den bussjåføren måtte sittet alene å vente på ambulanse.
Vis hele sitatet...
Hurra! Fanfarer, roser og konfetti spres over hele Nord-Norge!
Hva vil du frem til med dette utsagnet?
At nordlendinger er så forbanna mye mer anstendige enn oslofolk?
Sitat av Knask Vis innlegg
Ja, det er et EU-direktiv som ble iverksatt nylig.
Dersom man føler trangen for å hjelpe noen i nød vil man bli straffet med bøter og/eller fengsel inntil 10 - ti - år.



Hurra! Fanfarer, roser og konfetti spres over hele Nord-Norge!
Hva vil du frem til med dette utsagnet?
At nordlendinger er så forbanna mye mer anstendige enn oslofolk?
Vis hele sitatet...
Nå består ikke Oslo lenger av folk fra Oslo. 28,5 % av innbyggerne er innvandrere, i tillegg kommer mennesker som opprinnelig kommer fra andre deler av landet. Er vel stor sannsynlighet for at passasjerene bestod både av innvandrere og nordlendinger, og det er jo typisk disse å la mennesker i nød bli liggende igjen
Sist endret av pappagutt; 16. desember 2011 kl. 18:12.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Innlegget til ts bærer preg av lite objektivitet. Tråden vil mest sannsynelig bli slettet innen kort tid.

Sett deg ned ts å lær deg å se objektivt på ting.
Sjukt. Menneskeheten trenger å våkne opp, tenk at neste buss er viktigere enn å passe på en fyr som er skadet....
manipulert av samfunn oh yesss
Ikke se vekk i fra at media kansje blåser denne saken opp ganske mye. Hørres veldig rart ut at folk bare stakk av
Sist endret av Juicekongen; 16. desember 2011 kl. 18:24.
Dette er tilskuer-effekten i praksis. Jo flere som vitner et uhell/ulykke, jo mindre tjangs er det for at noen hjelper til.

Årsaken er todelt. For det første vil mange tenke at "eg er ikke den eneste her så noen andre hjelper". Men når alle tenker det samme blir resultatet at ingen hjelper. For det andre så er folk redd for å drite seg ut. Om man er blant folk så er man redd for å stikke seg ut, gjøre noe alle andre ikke gjør og tiltrekke seg oppmerksomhet. Og når man da er blant mange så tenker man at "noen andre" hjelper til i stede, og så later man som ingenting.

Mener å huske at den magiske grensen var på ca 50 personer. Var det 50 personer eller mer tilstede når ulykken inntraff så er tjangsen for at noen stopper for å hjelpe nærmest null.

Så ironisk nok, jo færre folk det er som ser at du skader deg, jo større tjangs er det for at du får hjelp.

http://www.aftenposten.no/meninger/d...cle2534655.ece
http://hjernebark.wikispot.org/Tilskuereffekten
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/--Ut...n-2328082.html
Står jo nederst at den dame og en annen sjofør ble igjen hos den skadde mens de andre tokk en annen buss som kom..

- De fleste dro med en annen buss som kom, men det var en annen fører i bussen som ble igjen, og en dame, sier hun til VG Nett.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Vod0; 16. desember 2011 kl. 18:37.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Står jo nederst at den dame og en annen sjofør ble igjen hos den skadde mens de andre tokk en annen buss som kom..
Vis hele sitatet...
Står at kommunikasjonssjef Merete Agerbak-Jensen sier det, ja. Men politiet sier fremdeles at mannen var alene når de kom dit, altså han var forlatt.
Sist endret av staM; 16. desember 2011 kl. 18:44.
Har spøkt med at ca 30 prosent av jordas befolkning er egoistiske og nesten pur onde mennesker, men begynner å lure på at dette ikke er så jævla langt fra sannheten.

Var ett foredrag på skolen for litt siden der en barnelege kunne fortelle at det er sannsynlig at så mange som 1 av 4 barn har blitt utsatt for overgrep enten i form av vold eller seksuelt missbruk. Det får meg til å miste litt troen på rasen vår desverre.
Sitat av staM Vis innlegg
Står at kommunikasjonssjef Merete Agerbak-Jensen sier det, ja. Men politiet sier fremdeles at mannen var alene når de kom dit, altså han var forlatt.
Vis hele sitatet...
Og hvem vil vi velge å tro på til vanlig?

Jeg holder en knapp på at det er korrekt det som Agerbak-Jensen sier, hvorfor skulle de i det hele tatt lyve om det?

Uansett når man ikke kjenner alle fakta, så synes jeg ikke det er riktig å komme med en tråd som hetser passasjererne når de kanskje gjorde alt rett.
Udødelig Trefisk
fy0phn's Avatar
Jeg skjønner godt at mange her synes dette høres rart ut, men om man tenker seg litt om er det flere grunner til at dette kan ha skjedd.

Kommunikasjonsjefen sa jo.
- De fleste dro med en annen buss som kom, men det var en annen fører i bussen som ble igjen, og en dame
Vis hele sitatet...
Dersom det stemmer at disse to ble igjen i bussen lengre, er det fult forståelig at de andre dro videre med en annen buss. Det trengs ikke 20 personer for å passe på en bussjåfør, tvert imot, det vil bare føre til kaos.

En annen viktig grunn er også at hendelsen utspilte seg på holmlia. Her er det en stor del innvandrere, og mange kan ikke/er dårlige i norsk. For disse vil det være ekstra ubehagelig å bli igjen av flere grunner. Først og fremst vil det bety at de blir nødt til å snakke, både med andre passasjerer og kanskje bussjåføren, politiet, og de hadde også måttet forklare grunnen til at de kom for sent på jobb. For meg er det fult forståelig at disse valgte å dra.

Selvfølgelig, man burde jo absolutt bli igjen når noe sånt skjer. Jeg synes det blir veldig galt å kalle oslofolk for mindre menneskelige. Storbyer og små bygder er veldig forskjellige, og jeg tror mange av dere "bygdefolk" har vanskelig for å sette dere inn i hvordan en storby fungerer, med innvandring etc.
Sist endret av fy0phn; 16. desember 2011 kl. 20:01.
Sitat av Djiises Vis innlegg
Har ikke noe har for søringer generelt, men oslo er på en måte norges new york, folk passer sine egne saker å bryr seg fint lite om andres, så klart det finnes unntak, men de er i mindretall.
Vis hele sitatet...
Tydelig at ikke du bor i Oslo i alle fall...
Sitat av fy0phn Vis innlegg
Dersom det stemmer at disse to ble igjen i bussen lengre, er det fult forståelig at de andre dro videre med en annen buss. Det trengs ikke 20 personer for å passe på en bussjåfør, tvert imot, det vil bare føre til kaos.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke noe med nyheter som viser seg å ikke være nyheter. Det får meg til å mistenke at noen er veldig ivrige etter klikk og ikke bryr seg med kildekritikk eller research fordi det ville kastet bort tid på noe som aldri bunnet ut i en sak...
Udødelig Trefisk
fy0phn's Avatar
Sitat av epifant Vis innlegg
Jeg kan ikke noe med nyheter som viser seg å ikke være nyheter. Det får meg til å mistenke at noen er veldig ivrige etter klikk og ikke bryr seg med kildekritikk eller research fordi det ville kastet bort tid på noe som aldri bunnet ut i en sak...
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke helt om jeg forstod hva du mente, men jeg tror vi mener det samme. Media lager overskrifter for å få flest mulig lesere, uten å vise saken på en objektiv måte. Om du mener det er jeg meget enig, men det blir litt utenfor temaet
Da ble saken som vanlig blåst opp til himmelen av media.
[COLOR="White"]Linken[/COLOR]
Sist endret av ImsdalFlaske; 16. desember 2011 kl. 21:38.