Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3315
Hva er straffen for å bryte denne foreskriften?
http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles...namitt*&#10-13
Prøvde å finne det selv men jeg fant det ikke

Vi var en gruppe 16-åringer som smalt en kubbe i en skog langt fra hus o.l
Men naboene anmeldte det
Jeg var ikke med på sprengningen, kun når vi delte kubben i 2-3 og dilla med tennerene og slikt, da får vell iallefall ikke jeg noe stress?
Sist endret av bjørnar; 7. mai 2008 kl. 10:53.
Du visste om det og raporterte det ikke, om du, naboen og kompisene dine ikke "snakker", går det vell greit. Men det å holde tilbake info er straffbart, ikke si noe, og ike fortell naboen er mitt råd i saken.
Trådstarter
Problemet er at politiet allerede vet vi smalt dynamitten
Derfor lurer jeg på å mye jeg kanskje kan få i bot?
Sitat av bjørnar
Problemet er at politiet allerede vet vi smalt dynamitten
Derfor lurer jeg på å mye jeg kanskje kan få i bot?
Vis hele sitatet...
Om du er født i 88 er vell sjansen for dette stor.
Leste ikke skikkelig, om du ikke var med å sprengte den, er jeg ikke sikker.
Sist endret av confuser; 7. mai 2008 kl. 11:23.
Vet DE at DU var innvolvert i saken? Å ikke få være med på eksplosjonen synes jeg nesten er straff nokk . Vil vennene dine si at du var innvolvert? Å ha eksplosiver uten lisenes i seg selv er ulovlig. Om du er innvolvert og alle vert at du var med kan du få unclean rulleblad som ikke er noe bra når du er så ung... Du kan sikkert få bot.
Sist endret av Pyro_Killer; 7. mai 2008 kl. 11:37.
Trådstarter
Grunnen til at jeg ikke var med på eksplosjonen var siden jeg måtte gå før de klarte å smelle dynamitten på bremselyset til en kammerat sin moped
Var ganske kjipt da ja, men etter jeg hørte politiet var intresert i saken er jeg bare glad
Jeg er født i 91
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Du var med å dele opp dynamitten? Du visste at de skulle sprenge, så helt unne kommer du nok ikke.
Sitat av Pyro_Killer
Du visste om det og raporterte det ikke, om du, naboen og kompisene dine ikke "snakker", går det vell greit. Men det å holde tilbake info er straffbart, ikke si noe, og ike fortell naboen er mitt råd i saken.
Vis hele sitatet...
Du er ikke pliktet til å oppgi informasjon om det som er skjedd mens de etterforsker for å sikte deg..?
Man kan få like stor straff for intensjoner selvom man ikke har utført dem enda. I dette tilfellet har du, sammen med vennene dine PLANLAGT å sprenge dynamitt uten lisens. For det andre, du var ikke med på spregningen, men meldte ikke ifra til politiet om lovbrudd selvom, slik som de andre sier. Du kan nok regne med å få samme straff som resten av gjengen, med mindre du er heldig og slipper unna med påtale eller mindre bøteleggelse.
Trådstarter
Kan jeg ikke bare si at jeg ikke hadde planer om å være med på sprenginga?
Hvis politiet tar denne saken alvorlig og samtidig klager over for få ressurser så er de på trynet! Det finnes så mange flere viktige saker de "ikke har ressurser til" istedenfor en gjeng ungdommer som smeller dynamitt i skogen.

Edit: Er det egentlig noen av dere som er sikker på det dere sier og ikke bare tipper ?
Noen som har lignende erfaring med politiet så gjerne del det
Sist endret av bjørnar; 7. mai 2008 kl. 21:38.
Å bruke tid på å etterforske dynamittsmeller i skogen synes jeg ikke er urimelig. Dynamitt er livsfarlig.
Ja herregud! 16-17 åringer som løper rundt med dynamitt er helt ufarlig!

Finn mange feil!

Gidder ike gjenta det alle andre har sagt. Du vil få straff. Anbefaler deg å legge deg helt flat og fortelle alt. Det vil hjelpe deg..
nei jeg syns du bør nekte for alt,men det kan bli razzia og sånt så bør dere kanskje stikke og gjemme alt det ulovlige.
Trådstarter
crabman; Det virker ikke som du kan så mye om dynamitt, man skal være rimelig dum for å sette av dynamitt (Med elektriske tennere) ved et uhell.
Fortune; Hva er viktigst? Uskyldig smelling i skauen eller ran\voldtekter\blind vold osv..!?
.Punktum :P
Sitat av bjørnar
Fortune; Hva er viktigst? Uskyldig smelling i skauen eller ran\voldtekter\blind vold osv..!?
.Punktum :P
Vis hele sitatet...
Så hvorfor i helvete er det lisens for bruk av dynamitt, når det er så uskyldig som du antyder? ALL sprengstoff er farlig, spesielt når 91 modeller leker med det. Som forøvrig ikke har peiling på hvilke konsekvenser en slik uskyldig sprengning kan gjøre.

Tenk om noen hadde fått en jævla splint i trynet fra det de sprengte?
Tenk om dynamitten hadde detonert mens de før de hadde armert den, f.eks ved statisk elektrisitet.

Alvorlighetsgraden en slik forbrytelse er vel relativt høy

Dette er f""" meg ikke noe uskyldig lek. <- punktum ":P"

Til trådstarter, du var med på dette, du visste de skulle sprenge men du raporterte ikke det til noen. Med andre ord, sansynelig vil det få konsekvenser for deg, men noe mildere. Om du nekter for dette å lyger politiet opp i trynet sliter du enda mer. Legg alle kortene på bordet om du kommer inn i ett eventuelt avhør.
Sist endret av Spelly; 7. mai 2008 kl. 23:28.
1. Du er dum
2. Jeg er like dum
3. Snakk med naboene
4. Det er sikkert småtteri, og sjansen er stor for at det bare blir et forenklet forlegg, altså bot
5. Mulig hele greia blir henlagt
6. Hvis dette er internt i nabolaget og mellom dere og en privatperson kan det havne i konfliktrådet
7. Konfliktrådet står på rullebladet ditt i 2 år, dvs. at når du er 18 blir det borte
8. Ikke protester. Fortell alt sammen, for da blir de tmindre stress
9. Lykke til
10.
Hvis du ender opp i avhør, er det bedre i ditt tilfelle å bruke retten til å ikke avgi forklaring enn å lyve, spesielt når du må ha en forelder tilstede. Om noen har tystet på deg får du bare avfeie det.
Jeg har på en måte erfaring med dette.
Far min og hans kamerat "Per" sprengte av dynamit i på en alder av 13-14 tenker jeg. (tatt i betraktning at de var yngre enn dere blir kanskje dette litt forskjelligt, også siden det er cirka 25-30 årsiden.)
Men ivertfall: Far til Per jobbet med dynamitt, så de fikk idèen å stjele noe.
Dumme som de var gikk de opp i skogen litt langt hjemme ifra, satt den med noen trær, for å så springe bak en stein (tror det var lunter på disse dynamittene?). Steinen var ikke så langt vekke, så begge ble nesten skremte ihjel av smellet og vibrasjonene.
Selvsagt hadde foreldrene til Per og Far min hørt dette smellet og tenkte det var de som hadde gjort det. Politiet var visstnok invovlert, men siden de var unge, ingen skadde og far min og Per hadde lært. Måtte de ikke betale noe, men far til Per stolte nokk ikke så mye på dem lengre.
Kanskje litt rotete å lese, men men.
confuser: dette er nok langt fra relevant til saken her, da som du selv sier skjedde dette for 25-30 år siden. Før var ting mer "liberalt", eller ikke i denforstand at ting var mer lovlig eller ikke. Men alt etter hva slags lovbrudd det er du har begått, ville du i de fleste tilfeller fått mindre pes for dette for 30 år siden.
Nå skal dem jo være utrolig strikse ang salg av tobakk og alkohol.. Men far kunne bare sykle ned til sjappa å kjøpe røyk i en alder av 13-14. Dårlig eksempel, men dersom det faktisk blir en sak av dette, vil trådstarter får en del mer pes en det han hadde gjort "back in the good old days" som du prater om.
Anywho, du får bare ha lykke til, jeg vil tro at dersom du nekter for alt og alle de andre sier at du var med at du ligger dårlig an. Men det vet jeg ikke, sikkert mer sakkyndinge folk her en meg ang akuratt det.
møkk:
vet det, derfor jeg skrev: "tatt i betraktning at de var yngre enn dere blir kanskje dette litt forskjelligt, også siden det er cirka 25-30 år siden."
Trådstarter
Spelley: Vi vet hva vi gjør...
SpeInMetz: Gidd sarkasme
Sist endret av bjørnar; 8. mai 2008 kl. 10:54.
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Ja såklart gjør dere det..
▼ ... noen måneder senere ... ▼
King of the world
PolkagrisLaila's Avatar
Du risikerer nok livstid..

Fra spøk til kardemomme, det er jo bare guttestreker, så hvor allvorlig politiet tar saken ser du ann.
Tror du slipper unna med en samtale eln. visst de tar det allvorlig..

Og ja, om de ikke vet hva det er, de bare spekulerer liksom, si dere lekte med blumbo eller opphakket stjerneskudd!
Sist endret av PolkagrisLaila; 14. juli 2008 kl. 12:03.