Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1475
Jeg jobber i helsesektoren i kommunen og har fått et lite vikariat på ca 27% i tillegg til min faste helgestilling på 22%. Jeg fikk utdelt ”turnus” frem tom. april. Dette er veldig uregelmessige vakter, som også koordinator sa at ingen andre ville ha. Disse vaktene er bl.a. høstferie, juleferie, nyttårshelga, vinterferie og påskeferie, men også oppimot 2 uker fri på ukedager der flest folk jobber. Til sammen har jeg 16 røddager (inkl. søndager) i løpet av denne halvårsperioden.

Ringte koordinator for å høre om jeg kunne få fri i alle fall 1 av feriene i løpet av året, men fikk som svar at ”hvis jeg ikke ville ha vaktene kom jeg til å gå ned i stillingprosent.” Endte opp med å få fri et par dager i julen, og da mindre penger den måneden.

Jeg føler dette er utpressing av arbeidstakere. To andre på min enhet har fått samme beskjed med samme vakter og stillingsprosent.

Finnes det noen regler rundt en slik type ”turnusplan” og behandling av arbeidstakere?
Sist endret av Turbinn; 8. oktober 2018 kl. 14:03.
Du får sikkert noen fornuftige svar her også, men jeg vil anbefale deg å ta kontakt med tillitsvalgt på avdelingen der du jobber, eventuelt fagforbund du er tilknyttet.
høres ut som du har fått drittstillingen som ikke har faste vakter men bare brukes som fyll der det er vanskelig og få noen til å ta vakter. Høstferie og vinterferie er ferie for skolebarn de får du ikke gjort noe med. Men på alle arbeidsplasser jeg har jobbet har det alltid vært en uskreven regel at jobber du jul jobber du ikke påske og omvendt.

men se positivt på det røddager er jo ekstra cash kontra en vanlig ukedag.

Ta det opp med tillitsvalg, men gjerne plukk deg ut at du er villig til å jobbe enten påske eller jul, da blir forhandlinger lettere.
Selv ville jeg med glede tatt imot alt av vakter på røde dager. Både det at du får 133% tillegg per time på røde dager og at du får muligheten til å jobbe på røde dager der du kan gjøre ditt beste for at de på avdelingen skal få en best mulig dag er jo ren bonus i mine øyne. Uansett hvor kjipt du synes det er å jobbe på røde dager, feks julaften. Så tenk hvor mye mer kjipt det er for de som er innlagt der på røde dager. Nå har du muligheten til å spre litt ekstra glede samtidig som du får greit med kompensasjon pengemessig.

Stat og kommune er jo værstingene når det kommer til snevre stillingsbrøker og merkelige turnuser. Slik har det vært i en "mannsalder" og det ser ikke ut til å endre seg. Tror at enten må du akseptere at slik er det frem til du evt. får en stiling som tilsier fast arbeidstid 8-16 og 100% stilling eller så tror jeg nok du må akseptere at slik er det, eller finne en annen jobb.
Trådstarter
2 0
Poenget var vel heller at det virker urimelig av turnuskoordinator å si at det er enten disse vaktene, eller ingen. Det skal også sies at jeg har familie og samboer som har fri på de dagene jeg jobber. Og selv om det er gode penger, så er det likevel tid jeg ikke får med familie og venner. Om jeg fortsatt hadde vært student, så hadde ikke disse vaktene plaget meg så veldig, men nå er jeg i en litt annen situasjon

Derfor jeg også nevnte høstferie og vinterferie, er fordi jeg har familie som har fri de ukene. Absolutt ikke noe imot å jobbe de ukene, var mer de andre helligdagene jeg ville poengtere ��
Sist endret av Turbinn; 8. oktober 2018 kl. 14:38.
Ja da får du nesten ta et valg. Det forsvinner mange folk ut av helsesektoren hvert å på bakgrunn av det samme du sliter med. Du får neppe gjort noe særlig som kan endre dette så da får du velge. Kan du leve med eller bør du finne et annet yrke eller en annen arbeidsgiver?
Det finnes regler om at man ikke kan jobbe 2 røde perioder på rad. Usikker på om det står i arbeidsmiljøloven eller i tariff, men det er underordnet i ditt tilfelle da helsesektoren stort sett er bundet av tariff. Du burde ta opp dette med tillitsvalgt.
Helsevesenet er kjent for slendrian og brudd på det meste. Masse folk som har jobbet opp mot 100% hver måned i årevis men som fortsatt her merkelig stillingsbrøk som 22% stilling til tross for at de ber om full stilling og viser til reell turnus etc.

Å kaste seg inn i en slik battle blir fort en kamp mot vindmøller og personlig så tror jeg ikke det er verdt stresset. Blir det for stort trykk fra ts så skvises sikkert ts ut eller blir felt av vikarierende motiver. Men ja, det bør ikke være slik og stat og kommune skulle fått svi for lenge siden for å drive slik de gjør i helsesektoren. Tror ikke det er mange andre yrkesgrupper som ville godtatt så mye tvilsomt over så lang tid. Så om ts har jernvilje og føler for å gunne på å virkelig forsøke å forbedre sin arbeidssituasjon og takler alt som kan komme hens vei så kjør på. Kanskje blir det akkurat denne kampen som endrer vilkår for langt flere enn ts.
Tror helsesektoren prøver og gjøre noe med det da.. for Gud bedre hvor de ansetter her oppe i nord.
Men ansetter de i 100% stillinger? Det er vel slik det alltid har vært vel? Kreative stillingsbrøker slik at de kan sjonglere folk dit de ønsker når de ønsker etter behov, uten å tenke på de ansatte. De som jobber i helsevesenet er jo på mange måter dagens leilending. Om de vil fortsett å gjøre jobben sin som for mange er nærmest et kall fordi de passer i slike yrker så må de samtidig gå med på ussel stillingsbrøk, merkelige turnuser og masse helgejobb samt røde dager. Tviler veldig på at det er på tur å bli bedre, for det siste jeg kommer på av endringer er fra et år eller tre tilbake der det ble endret slik at de kan ha folk til å jobbe 3 helger per måned. Usselt, rett og slett.