Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 2960
Jeg byttet for en stund siden operativsystem til linux. Jeg formaterte harddisken med operativsystem etc på men formaterte ikke den andre harddisken med media på. Planen min var at jeg skulle fjerne alt untatt media fra hardisken og deretter bruke den til media, men når jeg prøver å fjerne filer fra harddisken står det:

rm: cannot remove "fil": read-only file system.

Om noen vet hvordan jeg kan forandre dette hadde det vært fett.
Disken er nok montert som read-only fordi filsystemet er NTFS, som ikke er støttet fult ut i Linux. Du kan legge inn drivere som lar deg skrive og lese til NTFS, men det er ikke anbefalt som en permanent løsning. Sjekk ut ntfs-3g og søk opp relevant informasjon for din distro. Trolig er det allerede støttet i distroen din, og da må du bare montere den riktig.

Hvis du ikke har noe viktig innhold på disken, eller du har plass til å kopiere dette over til den andre disken i mellomtiden, så ville jeg bare formatert den i (gparted, fdisk eller cfdisk) og opprettet den med et filsystem som er støttet, f.eks. EXT4.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Takk for svar. Det virket med de rette driverne.