Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3209
Problemstilling:
Jeg har med meg noen gram hasj, eller et annet narkotisk stoff for den saks skyld. Jeg lander på Gardermoen, går på rødt i tollen og sier hei, jeg har med meg narkotika og vil deklarere det.

Jeg mener at jeg ikke er "inne i landet" før jeg har passert grensekontrollen.

Hva skjer da? Arrest? Bot? Beslag og hadebra?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Flyplassen er ikke en "grensekontroll" ei heller noe landegrense, det er er et tollområde.
"Grensen" er den geografiske grensen vi kjenner rundt landet vårt, du er ikke i noen magisk "Internasjonal sone" når du er på en flyplass før du har gått igjennom tollen, du er i Norge og loven har tillat flyet å passere grensen og lande på en flyplass som har et tollområde som fortolle varer og utføre passkontroll på passasjerer.

Så brukermengden blir konfiskert og du får bot.

https://www.toll.no/no/verktoy/regel...llomradet/3-2/
https://www.regjeringen.no/no/dokume...nselov#match_0
Sist endret av Dodecha; 29. juni 2018 kl. 10:25.
Stingray's Avatar
Trådstarter
Det var synd Så og si ingen mulighet til å angre seg når man først har sjekka inn kofferten, med andre ord...
Sitat av Stingray Vis innlegg
Det var synd Så og si ingen mulighet til å angre seg når man først har sjekka inn kofferten, med andre ord...
Vis hele sitatet...

Tiden for å angre seg befinner seg før du drar ut døra di hjemme, eller ut hotellrommet til hjemreise.


Men helt ærlig, trodde du virkelig det var så enkelt? Å at det kunne finnes slike smutthull?
Dersom man skulle angre seg er det jo ikke være en å skylle det ned i do før du går gjennom tollen.
Når koffert med innehold er sjekket inn, så er det ingen vei tilbake.
Kommer du utenfra Schengen er "grensa" ved passkontrollen, altså FØR tollen. (Den kan flyttes til flydøra hvis Politiet vil det). Er det I Schengen, passerer du grensa mens du flyr.

Går du på rødt, har du jo til hensikt å ta det med deg. Da er det for seint å sette fra seg den ekstra vinflaska eller hva du har med. (selvom tollerne kan være lempelige med tillatte, tollpliktige gjenstander.)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Kommer du utenfra Schengen er "grensa" ved passkontrollen, altså FØR tollen. (Den kan flyttes til flydøra hvis Politiet vil det). Er det I Schengen, passerer du grensa mens du flyr.

Går du på rødt, har du jo til hensikt å ta det med deg. Da er det for seint å sette fra seg den ekstra vinflaska eller hva du har med. (selvom tollerne kan være lempelige med tillatte, tollpliktige gjenstander.)
Vis hele sitatet...
Her var det mykje rart.

For det første. Grensa i kva forstand? Tollgrense? Straffelov? Norsk straffelov gjeld t.d. på tollager, som altså ikkje er innanfor Noreg tollmessig.

Passerer grensa i det du flyr? I svært mange tilfeller vil landet flyet er registrert i, landet du er statsborger i, eller destinasjon eller avgangsland og vere naturlege i mange typer saker. T.d. vil du kunne dømmast i Nederland for forsøk på smugling til Noreg.

Viare. Går du på raudt indikerer du at du har med deg meir enn tollfri kvote, eventuelt ting som ikkje har tollfri kvote. Det er ikkje ulovleg å gå på raudt med ein palle vin på slep - og du vil antakeleg få valet mellom å få varene destruert, eller betale når det kjem til alkohol. I praksis kan du nok gi dei whiskyflaska og be dei destruere den. Eller du kan betale avgifter. Du blander åpenbart saman raud og grønn sone her.

Men. Det er forsåvidt mindre interessant. For det er straffbart å smugle hasj ut av dei fleste land og - og det er du skuldig i når du sjekker inn bagasjen.
Stingray's Avatar
Trådstarter
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Men helt ærlig, trodde du virkelig det var så enkelt? Å at det kunne finnes slike smutthull?
Vis hele sitatet...
Neida, hadde ingen tanke om hvordan dette fungerte, tenkte mer på at hvis jeg f.eks. ble tvunget til å ta med noe til Norge, så kunne jeg gå på rødt og fortelle at jeg ble tvunget. Ut i fra svarene her skjønner jeg at det ikke hjelper heller.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stingray Vis innlegg
Neida, hadde ingen tanke om hvordan dette fungerte, tenkte mer på at hvis jeg f.eks. ble tvunget til å ta med noe til Norge, så kunne jeg gå på rødt og fortelle at jeg ble tvunget. Ut i fra svarene her skjønner jeg at det ikke hjelper heller.
Vis hele sitatet...
Det vil nok hjelpe.

For det første vil du ha krav på ein strafferabatt for å frivillig ha avstått frå den straffbare handlinga.

Straffelova seier følgjande:
Den som har forsett om å fullbyrde et lovbrudd som kan medføre fengsel i 1 år eller mer, og som foretar noe som leder direkte mot utføringen, straffes for forsøk, når ikke annet er bestemt.

Den som frivillig avstår fra å fullbyrde lovbruddet eller avverger at det blir fullbyrdet, straffes likevel ikke for forsøk.
Vis hele sitatet...
Korleis det skal tolkast opp mot toll-lovverket skal eg på ingen måte uttale meg skråsikkert om, men det er nok naturleg å sjå for seg alt fra bortfall av straff, til solid strafferabatt om du frivillig avstår frå å fullbyrde det.

Om det er tvang inne i bildet vil du nok gå fri, om det er råd å etterprøve. Men spørsmålet er om du ikkje då burde kontakta politiet på avgangsflyplassen. Etter sikkerhetskontrollen er det jo minimalt nokon kan gjere om du går mot næraste politimann og ber om å få snakke...
Sitat av Stingray Vis innlegg
Det var synd Så og si ingen mulighet til å angre seg når man først har sjekka inn kofferten, med andre ord...
Vis hele sitatet...

Lovlig sent men om du velger å ikke gå om bord i flyet så tar de ut bagasjen din. Har du fullpris så kan du kansellere også etter innsjekk hos enkelte og likevel få full refusjon. Book om å ta kofferten med deg ut fra flyplass og fjern det du ikke ønsker å ta gjennom tollen.

Skulle du lese dette før du går gjennom tollen så kan du jo gå på grønt men la kofferten bli igjen på bagasjebåndet. Gå gjennom med håndbagasje og sats på at flyselskapet kommer med kofferten.

Når jeg tenker meg om så må du nok selv hente kofferten siden du kommer fra utlandet. Men du kan jo droppe det. Og regne kofferten som tapt. Blir det noe sak senere så si feks at du fikk med feil koffert eller noe og at det bare var dritt i den og ikke noe navn så kaste hele dritten av frykt for veggelus og aids.
Sist endret av random67489; 29. juni 2018 kl. 20:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Stingray's Avatar
Trådstarter
random67489: Alle bagasjer har jo bagasjelapp som identifiserer hvem bagasjen tilhører. Slipper ikke unna, jeg lover deg det
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Her var det mykje rart.
Vis hele sitatet...
Okay, du er altså jurist og kan loven på rams. Det er dessverre ikke jeg, som du meget tydelig har gitt uttrykk for. Jeg kjenner ikke til alle irrgangene i det norske rettssystemet eller lovverket. Så det kan jo tenkes at jeg har et litt forenklet syn på denne saken. Før passkontrollen har jeg alltid betraktet som internasjonal sone, altså at jeg ikke er i til dømes England om jeg bare mellomlander på Heathrow. Og at jeg først er i landet etter passkontrollen. Hvilket land og lovverk som gjeld mens flyet er i i lufta, det overlater jeg herved til eksperter i juss. Og jeg vet nøyaktig hva rød og grønn står for etter å ha vært igjennom full bagasjekontroll på grønn sone begge de 2 siste gangene jeg kom til Gardermoen.

Så mener du jeg er helt på villspor, får du vel bare skyte meg. God kveld.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Okay, du er altså jurist og kan loven på rams. Det er dessverre ikke jeg, som du meget tydelig har gitt uttrykk for.
Vis hele sitatet...
Eg er på ingen måte jurist, og eg tar rimelig klart forbehold over om at eg ikkje kjenner lovverket godt nok til å svare for forholdet mellom tollovgjeving og straffelova. Du har imidlertid ikkje gitt uttrykk for at du ikkje kjenner lovverket; du nemde tvert imot eksplisitte skilnader mellom Schengen-området og ikkje-Schengen-område. Det antyder at du har detaljkunnskap på feltet, sant?
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Før passkontrollen har jeg alltid betraktet som internasjonal sone, altså at jeg ikke er i til dømes England om jeg bare mellomlander på Heathrow. Og at jeg først er i landet etter passkontrollen.
Vis hele sitatet...
Det kjem an på kva du gjer i den sona. Drep du nokon vil du nok få erfare britiske domstoler. Har du med deg narkotika vil du nok få erfare britiske domstoler. Men du er samtidig ikkje i landet i immigrasjonsmessig forstand. Og du har heller ikkje innført reisegods til landet, gitt at du ikkje har gått gjennom tollen. Og det er poenget; grensa kjem an på føremålet.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Hvilket land og lovverk som gjeld mens flyet er i i lufta, det overlater jeg herved til eksperter i juss.
Vis hele sitatet...
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Er det I Schengen, passerer du grensa mens du flyr.
Vis hele sitatet...
Eg lar det stå for seg sjølv.

Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Og jeg vet nøyaktig hva rød og grønn står for etter å ha vært igjennom full bagasjekontroll på grønn sone begge de 2 siste gangene jeg kom til Gardermoen.
Vis hele sitatet...
Nei, du veit åpenbart ikkje det. Grønn sone vil sei at du ikkje har med deg varer som er tollpliktige utover eventuell personlig kvote. Raud sone vil sei at du har tollpliktige varer som ikkje inngår i personlig kvote, eller volum utover personleg kvote:

Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Går du på rødt, har du jo til hensikt å ta det med deg. Da er det for seint å sette fra seg den ekstra vinflaska eller hva du har med.
Vis hele sitatet...
Går du på raudt og deklarerer at du har ei vinflaske utover kvoten har du fulgt regelverket til punkt og prikke.
Sist endret av vidarlo; 29. juni 2018 kl. 22:36.
Sitat av Stingray Vis innlegg
random67489: Alle bagasjer har jo bagasjelapp som identifiserer hvem bagasjen tilhører. Slipper ikke unna, jeg lover deg det
Vis hele sitatet...
Ja det er jo rett, men jeg tenkte jo som en slags forklaring på at du ikke har hentet ut din koffert.

Du vil nok helt fint komme deg gjennom tollen selv om kofferten står igjen på båndet. Problemene oppstår jo om og når tollen sjekker den "gjenglemte kofferten". Og da var tanken at du kunne forsøke å si at du hadde fått med feil koffert og når du oppdaget det så var alt bagasjelappen fjernet fordi at <fyll inn det du føler for> så du klarte ikke finne ut hvem den kofferten tilhørte så da bare kasta du den.

Blir sikkert en veldig dårlig historie men kanskje en dårlig historie er bedre enn full innrømmelse? Om mengden er liten så vet man aldri hva som evt. henlegges grunnet stor saksmengde.
Sitat av random67489 Vis innlegg

Du vil nok helt fint komme deg gjennom tollen selv om kofferten står igjen på båndet. Problemene oppstår jo om og når tollen sjekker den "gjenglemte kofferten". Og da var tanken at du kunne forsøke å si at du hadde fått med feil koffert og når du oppdaget det så var alt bagasjelappen fjernet fordi at <fyll inn det du føler for> så du klarte ikke finne ut hvem den kofferten tilhørte så da bare kasta du den.
Vis hele sitatet...
Vel, han vil nok neppe komme seg gjennom "helt fint". Sannsynligheten for at tollerene reagererer på at han kommer spradende gjennom tollen med kun håndbagasje og tar passasjeren inn til en sjekk er til stede. Det skjer selvsagt stadig vekk at folk ikke har med seg mer selv etter et utenlandsopphold, men dette er nok et lite rødt flagg sett med tollerens øyne. Blir han tatt inn til kontroll ser selvsagt tollerene antall kolli han egentlig skulle hatt med seg, og da er han busted.

Sitat av random67489 Vis innlegg
Blir sikkert en veldig dårlig historie men kanskje en dårlig historie er bedre enn full innrømmelse? Om mengden er liten så vet man aldri hva som evt. henlegges grunnet stor saksmengde.
Vis hele sitatet...
Finner tollvesenet ut at det er tollpliktige/ulovlige varer i en koffert, gjenglemt eller ei, er det en såpass åpenbar og lite krevende sak at den neppe vil bli henlagt på grunn av stor saksmengde.
Anonym bruker
"Lei Hærorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg tror du ville fått en reaksjon men en liten en for ikke å skremme andre som får kalde føtter, avhengig av mengde og type stoff selvsagt.

Du ville fått problemer om det var 2kg med amfetamin, da tror jeg du måtte ha blåst avsenderen for å få strafferabatt.

Den ulovlige handlingen er allerede utført så du frastår ikke frivillig når du kommer til tollen.

Dersom det er tvang inne i bildet vil saken stille seg annerledes tror jeg.

Men jeg håper ikke du har tenkt å la noen betale deg for å smugle for så å gi det opp frivillig når du kommer til Norge.
Anonym bruker
"Lei Hærorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Den straffbare handling er da forsøk på innføring.
Jeg vil anta at du må gi det opp før avreise for at det ikke skal være forsøk på utføring/innføring.