Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1656
Hei, får tak i noen billige head ski, disse https://www.fjellkjeden.no/products/...MaAo-SEALw_wcB

Og lurer på om jeg kan bruke de? Jeg er 187 cm høy og kan vel si nybegynner på ski. Kjører og kan svinge osv men har ikke stått så vanvittig mye. Men vil disse fungere greit? Kommer kun til å kjøre i preparerte ski løyper.
Skiene er forøvrig 170cm
Sist endret av Poppee; 19. mars 2018 kl. 19:39.
Jeg hadde kjøpt 177 om jeg var deg. Men er litt smak og behag.. Er 194 og har 198 ski men hadde nok valgt ca 5 cm kortere hadde jeg kjøpt igjen.
Trådstarter
Får de for 2k og da er det kun 170cm...
Er det med bindinger?
Trådstarter
Sitat av rfa Vis innlegg
Er det med bindinger?
Vis hele sitatet...
Jepp, og aldri brukt...
Limited edition
Moff's Avatar
Som en generell regel så bør ikke skiene være kortere enn at de når deg til haken. Det er ingen fasit på hva som er korrekt lengde, det kommer an på hva du bruker dem til. Typisk så er det sånn at korte ski:
  • Egner seg bra til park-kjøring (jibbing, hopp, rails)
  • Har lavere topp-fart
  • Har bedre svingradius, slik at du kan svinge raskere
  • Er mer ustabile, slik at du lettere mister balansen og tryner

Lange ski:
  • Egner seg bra til bakke-kjøring (utfor, off-pist, pudder)
  • Har høyere topp-fart
  • Har dårligere svingradius, slik at du bruker mer tid på å svinge
  • Er mer stabile, som gir bedre kontroll i høy fart

Om du har ski som er kortere enn hake-høyde, så vil du nok ikke få en god opplevelse hvis du ikke har mye erfaring. Du bør helst gå for noe som er på høyde med øynene; dette er best for en "litt-av-alt"-ski.
Da er det alltids over det uansett om dei blir litt korte.
Head Supershape Magnum er en slalomski i ordets rette forstand. Slike ski er dimensjonert annerledes med en kortere lengde og svingradius enn en allsidig ski man typisk finner på XXL. 170 cm er ikke nødvendigvis for små. Inkl. bindinger er det definitivt et godt kjøp til 2 laken.
Trådstarter
Sitat av jaduneidu Vis innlegg
Head Supershape Magnum er en slalomski i ordets rette forstand. Slike ski er dimensjonert annerledes med en kortere lengde og svingradius enn en allsidig ski man typisk finner på XXL. 170 cm er ikke nødvendigvis for små. Inkl. bindinger er det definitivt et godt kjøp til 2 laken.
Vis hele sitatet...
Tusen takk, tenker jeg kjøper de og prøver de. Verste som kan skje er at de ikke passet meg så får jeg selge de videre
Skiene er veldig gode til å kjøre korte, aggresive og raske svinger. Men jeg tror jeg ville vurdert noen ski med større radius og noen flere cm
passer bindingene og skoene er det vel ikke noe i veien for å bruke de