Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 7682
Heisann, fylte 18 for en drøy måned siden, og fordi jeg er en streit nerd, og aldri ble invitert med på noe, så hadde jeg ikke drukket før. Vodka gikk fint, både blandet ut og for seg selv, men kom som et hardt slag i magen å finne ut at jeg ikke kan fordra øl...Tatt mer initiativ lately, og prøvd og komt meg mer ut, men kan ikke sitte og drikke på smirnoff ice, eller bli sveiseblind på vikingfjord, åssen kan jeg lære meg å like øl?
Drikk mer øl
Hvis man ikke liker øl og man vil like øl, er løsningen som Trollegutten sier; drikk mer øl. "Ingen" liker øl i begynnelsen, men chug det i deg uansett. Øl smaker mye bedre på tredje halvlitern!

EDIT; En annen løsning for å bli tilvendt er å ta en 0.33 pr drink, da blir du brisen og smaksløkene dine tilvenner seg/ bryr seg ikke om smaken.
Sist endret av Dictum Factum; 28. april 2017 kl. 00:07.
Trådstarter
10 1
Ok, får vel bare drikke mer øl, da, teste det med 0.33 literen
Du må beise sjarken!
Eller gi faen? hvorfor skal du like øl? Vil du ikke være han karen som drikker cider mens resten av gutta drikker øl?
Drikk cider, smirnoff ice, dovann eller det du liker å kos deg med det
Er en hard kneik å komme over. For min del startet jeg med å kjøpe en sixpack corona når jeg satt hjemme i helgen. Drakk 2-3 på fredag og lørdag. Gjorde dette i 2-3 uker. Med litt mellomrom mellom.

Deretter kjøpte jeg for eksempel 4x0.5 Tuborg og gjorde det samme. Da begynte jeg ta med dette på fest istedenfor, og ble fort vandt med å drikke dette. Prøv også litt IPA og lignende for å finne ut hva du liker.
Husker jeg ikke likte det så godt i starten jeg heller, det er helt klart en smak man må bli vant til. Ville anbefalt å kjøpe inn noen forskjellige på butikken/polet og smakt en ny hver dag for å se hvilken type øl du liker.
Ellers er også et triks jeg pleide å bruke det å ta noen shots med vodka elns før du begynner å drikke øl, da smaker det ikke så mye.
Du blir nokk glad i det etterhvert, da jeg startet å drikke syntes jeg øl smakte helt jævlig, mens nå kunne jeg ikke tenkt meg noe bedre å drikke etter en hard dag på universitetet enn en god kald pils!
Drikk mer øl for å bli vant til smaken slik det er med alt annet man ikke liker i begynnelsen.
Smak på forskjellige øltyper og finn en du liker godt, det finnes utrolig mye forskjellig øl der ute og mye av det smaker bedre en vanlig og kjedelig øl.
Likte heller ikke øl. Men med god stemning og en kald Carlsberg på glass kommer du nok ikke til å legge merke til smaken, men stemningen.

Evt du kan ta en liten dram vodka før du drar (ikke for mye) for å lette stemningen siden du sannsynligvis er av den rolige, sjenerte typen. Øl og sprit blir fint, sprit og øl blir krøll.
Kjøp Heiniken og vend deg til den. Har kompiser som ikke kan fordra øl, men som faktisk liker Heiniken.
Støtter de andre her som sier kjøp forskjellige øl. Personlig syntes jeg de fleste industripilsene smaker piss og betaler heller litt mer for kvalitets-brygg. Ta deg en tur på polet eller en matbutikk med godt øl-utvalg og test deg frem. Det er så mange forskjellige øl-sorter der ute så skansen for at det finnes en øl der ute som du liker vil jeg si er stor.
Anonym bruker
"Parallell Hund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
jeg synes en lys lager er enklere å like enn pils. Husk at pils er ikke synonymt med øl
Anbefaler deg og starte med lyse øl, da disse ofte er enklere og nyte enn de mørkere om man er øl sensitiv. Personlig var jeg veldig glad i Budweiser da jeg startet og drikke øl. Anbefaler deg og teste den!
Bitter og sur.
Hydra's Avatar
Jeg har merkelig nok alltid likt øl. Stjal bestefars Munkholm fra jeg var 10 og oppover og elsket smaken.

Men som det blir nevnt over her start med lyse øltyper eller rett og slett bare smak deg frem! Jeg som anser meg selv som en stor
øl-elsker må fortsatt kvie meg til å drikke enkelte varianter, fordi noen er bedre enn andre og slik er det vel med det meste. Det tror jeg du også kommer til å merke.

Anbefaler Corona, Peroni, Carlsberg på glass, Budweiser (smaker litt for mye vann i mine auge), Sol og Tuborg lime cut når den kommer i butikkene igjen!
Det handler om å danne nervebaner i hjernen som knytter øl med positive opplevelser. Dette vil endre smaken og gi deg en god følelse når du drikker det. Når du er ute og bestiller deg husets burger 250g med eksta ost/ baken bbq saus, friterte søtpoteter og mer til, kjøp deg en halvliter fatøl i glass. Øl har gode egenskaper til å fremheve fet, og salt mat spesielt burgere. Det er et rent produkt og ikke klissete, du vil ikke sippe smirnoff ice til en burger igjen om du kan velge øl. Dette gjelder ihvertfall mange.

Dra innom butikker og kjøp deg 1 av hver øltype du kan finne. Sverige kan også være fint for dette. Les bakpå etiketten og lær litt om hvordan ølene er laget, respekten for visse bryggerier gjør at en kan smake kvaliteten og nyte visse typer øl på en helt annen måte.

Når du er på fest bør du også naturlivgis holde deg til øl, drikk dem kjapt, drikk dem sakte, men aller mest: kos deg! Lykke til.
For min del var trikset Dahls på fest. Drikkepresset på fest i den alderen gjør at du 'kommer ikke unna' å måtte drikke, og Dahls er et relativt mildt og "smakløst" øl (misforstå meg rett). Etterhvert ble det mindre og mindre motbydelig, før det kom et punkt hvor jeg tok meg selv i å tenke "Hm, dette smakte da ikke så jævlig lengre". Før jeg viste ordet av det satt jeg og slurket i meg øl av alle sorter og nasjonaliteter med stor nytelse.
Kjøp en Chimay Blue trappist-øl på polet. Belgisk klosterøl med 9% alkohol. En sann nytelse fra du setter glasset til leppene til et minutt etterpå. Mye bedre enn pils og annen lager-øl. Vil tro at en del folk som tror de ikke liker øl, vil elske denne. Men hver sin smak...
Som mange andre nevner, prøv noen andre typer enn bare pils
kanskje du liker f.eks Belgisk Blond eller Weiz
drikk mer øl ja, vend deg til pils først, det er det du blir servert i 95% av tilfellene også, jeg tvang det i meg til og begynne med og nå får jeg nermest frysninger av den første slurken (positivt)
Denne er vanvittig god. koster 37,- boksen og selges på dagligvaren.

https://www.handleriet.no/media/cata...63_a2n1_2_.png
Mye dårlig øl i butikkene du må styre unna: Heineken, Carlsberg og Bare. Gå heller for Hansa, Mack Isbjørn.
Jeg kjøper øl fra polet og ølbutikker. Kvalitetsøl er noe ALLE liker! Spør om tips på polet eller på ølbutikker
Prøv litt forskjellig, f.eks hveteøl

liker denne, billig og god: https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/...bier/p/3843102

Prøv deg litt, drikk et par du liker for smaken så gå over til vanlige pils utover kvelden.
Det er egentlig bare å begynne å drikke øl, så kommer det av seg selv.
Det er så utrolig godt med det når man blir vant med smaken...sånn er det med de beste tingene i livet har jeg funnet ut.
Reker, god musikk, kaffe, øl...alt smaker sykt digg når man først begynner å virkelig sette pris på det.

Protip! Begynn med lyst øl, og sørg for at det er kaldt. Når du synes det smaker godt, så vil du ofte utforske mer av øl-verdenen, og det er da det blir moro
Sitat av nattenssønner Vis innlegg
Denne er vanvittig god. koster 37,- boksen og selges på dagligvaren.

https://www.handleriet.no/media/cata...63_a2n1_2_.png
Vis hele sitatet...
Den er OK, men syns faktisk Hansa IPA er langt bedre... Ellers liker jeg ikke Hansa noe særlig. Smak og behag..
hvis vi skal snakke butikk ipa eller pale ale og du vil prøve noe som ikke er "vanlig pils", fins det langt bedre enn både hansa og frydenlund sin ipa.

bonefire blonde pale ale fra nøisom er fin.
https://kolonial.no/media/uploads/pu...uct_detail.jpg

ellers er brooklyn scorcher ipa også en variant du finner på stort sett alle dagligvarebutikker.
http://www.beerlog.ru/wp-content/upl...cher_ipa_1.jpg

IMO
Sist endret av wizkhalifa; 28. april 2017 kl. 21:00.
Sitat av wizkhalifa Vis innlegg
hvis vi skal snakke butikk ipa eller pale ale og du vil prøve noe som ikke er "vanlig pils", fins det langt bedre enn både hansa og frydenlund sin ipa.

bonefire blonde pale ale fra nøisom er fin.
https://kolonial.no/media/uploads/pu...uct_detail.jpg

ellers er brooklyn scorcher ipa også en variant du finner på stort sett alle dagligvarebutikker.
http://www.beerlog.ru/wp-content/upl...cher_ipa_1.jpg

IMO
Vis hele sitatet...
Vil ikke si at de du linket til er langt bedre, tvert imot.
Det første du må finne ut av er vel hvorfor du ikke liker øl. Er det fordi det du har smakt ikke er søtt nok? Da er løsninga å prøve en søt type øl. Smakte det for søtt? Prøv en tørrere type. Liker du ikke bittersmaken? Prøv en øltype med lite humle og mer maltsmak. Liker du ikke maltsmaken? Prøv en øl med mer avdempet maltsmak og mere humlepreg. Husk, øl er mye mer enn bare pils. Kanhende du liker ale bedre? Eller kanskje hveteøl?
Sist endret av Tommel Totter; 28. april 2017 kl. 22:02.
Du kan jo alltids ha Icen som en reserve? Jeg er igrunn ikke noe glad i øl når jeg sitter alene, men ute blant folk hvor alle drikker smaker det rett og slett mye bedre. Stemning har alt å si for alle rusopplevelser
Helt enig med de som sier at du bør knytte smaken av øl til positive opplevelser. Det er en merkelig smak, som vokser på deg. Det er en merkelig prosess.
Jeg likte ikke øl i mange år, men så etterhvert satt ølsmaken på meg. Gjør som en her skreiv; lag noen burgere og drikk en flaske øl eller to til. Da vil hjernen forbinde øl med noe positivt.

I din alder har det også den gigantiske fordelen av at du slipper å drikke deg ihjel på sprit i den første utprøvende fasen av drikkekarieren din.

De som sier at du må styre unna heineken og carlsberg er duster! Det er de to beste ølsortene. Å være øl-nerd er tafatte greier. Skal du være kul nå så drikker du Ringnes.
Sitat av lyspære Vis innlegg
De som sier at du må styre unna heineken og carlsberg er duster! Det er de to beste ølsortene. Å være øl-nerd er tafatte greier. Skal du være kul nå så drikker du Ringnes.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal man drikke øl av merke X for å "være kul"? Er det ikke mer rasjonelt å velge øltype ut fra hva man liker? Eller er det ukult nå å være rasjonell?
poenget mitt er at ølsnobberiet har gått over styr og Ringnes er en motsats til den trenden.
Sitat av lyspære Vis innlegg
De som sier at du må styre unna heineken og carlsberg er duster! Det er de to beste ølsortene. Å være øl-nerd er tafatte greier. Skal du være kul nå så drikker du Ringnes.
Vis hele sitatet...
Dummeste jeg noen gang har hørt. Carlsberg og Heineken er forresten samme "ølsort", all den tid de begge er lagere.

Til TS: Prøv litt forskjellig, gudene vet, kanskje du liker humle veldig godt (ergo, prøv både lagere og ale's!).
Jeg skal gå med på at mikrobrygg har fått en litt for stor hipsterfaktor de siste årene. Mikrobrygg er kult fordi mikrobrygg er kult. Meh. Dog er mikrobrygg en velsignelse for øldrikkere, da det gir variasjon.

Jeg drikker for det meste øl fra mikrobryggerier rett og slett fordi det smaker mer (Carlsberg, Tuborg m/venner smaker rett og slett nesten ingen ting), og det er større variasjon. Jeg liker sterke smaker og jeg liker variasjon. Jeg går fort lei om jeg bare skal drikke én type øl, eller bare én type vin, eller bare spise én type mat, eller om jeg bare skal ha samme type pålegg på brødskivene i matpakka mi hver eneste dag. Jeg foretrekker hjemmelaget pastasaus fordi da smaker det ikke det samme hver jævla gang jeg skal spise spaghetti. Jeg lager pizzaen min selv, fordi jeg takler ikke å spise ferdigpizza som smaker det samme hver eneste gang. Jeg liker rett og slett ikke ensretting. Verken i matveien eller i andre sammenhenger.

Man kan kalle mat- og drikketrender snobbete, og man kan like dem eller ikke, men de gir oss i det minste potensielt mer variasjon, og nye smaksopplevelser. Og det liker jeg.
Er vel på tide at man tar seg en tur på butikken etter litt koseøl ser jeg.

Har pr. dags dato ikke kjøpt noe av spesialølet som det har kommet mer og mer av i butikkene de siste årene. Har forsåvidt ikke drikki pils på lang, lang tid. Skamme seg. Trondheim har vel selv mange kurante mikrobryggerier.

Takk for en likanes tråd. Kjenner man må ta turen på butikken. Sortere ut en 5-6 flakser for litt prøvesmaking.

Jeg er sær på kaffe, så får man håpe "sært" øl gir mersmak.
Sitat av Tommel Totter Vis innlegg
Eller er det ukult nå å være rasjonell?
Vis hele sitatet...
Er det ikke det som er greia?
Ambefaler og ta en tur til syden og kjøp deg en iskald øl på strandbaren!
Da er øla god uansett om du ikke liker den :P
Prøv Kilkenny eller Newcastle,det er godt øl som er lett å like. Hvis du virkelig hater ølsmaken så går du for Ingefærøl med alkohol.Det er sykt godt,men dyrt. de lokale butikkene pleier å ha 2-3 slag.

Hatet øl i ungdommen selv og drakk stort sett bare sprit.Hadde jeg visst det jeg vet i dag hadde de 3 ovennevnte blitt testet ut pronto.

I dag er forreten øl nydelig,fantastisk
Start med Guinness. Det funka for meg.
Hvis du ikke er glad i øl-smaken, så kan du for eksempel begynne med Mack Isbjørn Øl. Den er ikke veldig dyr, og smaker omtrent ikke øl i det hele tatt.

Hvis du skal handle ølen din på Rema 1000, og dermed ikke får tak i Mack-øl pga. deres "bestevenn"-program, så kan du fint vurdere Aass Fatøl, da denne også er lys og god, og egner seg godt til å drikke i større mengder.

Dersom du ikke vil ha den klassiske øl/pils-smaken, så kan du prøve deg på andre typer øl som ikke smaker helt som vanlig øl. Eksempler på dette kan være følgende:
Brewdog Dead Pony Club Session Pale Ale - Denne smaker lett, fruktig og sitrusaktig, og er svært lett å drikke. Koster ca. 35kr for en flaske (0,33l) på Meny, og er bredt tilgjengelig i hele Norge.

Andre typer øl som er svært lette å drikke er Guinness og Kilkenny, som er to mørke øl, men siden de ikke inneholder kullsyre, og er mørkere enn de smaker, så er disse svært lettdrikkelige. De er enda lettere å drikke dersom de er iskalde, da går de rett ned. NB, de er litt mettende.

Dersom du ikke liker noen av disse, så er det ingen skam å drikke litt cider eller rusbrus når du er 18 år. Uansett alkoholform, nyt den på en ansvarlig måte.
Sist endret av Deadlock Radium; 29. april 2017 kl. 18:34.
Uansett alkoholform, nyt den på en ansvarlig måte.
Vis hele sitatet...
Akkurat der er jeg litt uenig. Man bør unngå å dø/havne i fengsel, men det er når man er ung at man har muligheten til å være idiot. Når du er 40 år og stuck med 3 skrikerunger er det for seint å tømme nedpå 12 halvlitere og plaske rundt i sitt eget oppkast.
Sitat av lyspære Vis innlegg
Akkurat der er jeg litt uenig. Man bør unngå å dø/havne i fengsel, men det er når man er ung at man har muligheten til å være idiot. Når du er 40 år og stuck med 3 skrikerunger er det for seint å tømme nedpå 12 halvlitere og plaske rundt i sitt eget oppkast.
Vis hele sitatet...
"Drikk ansvarlig" betyr ikke at du skal drikke én øl og så stikke i kirka og fortelle dine synder. Det betyr "unngå å drikk deg til døde/start slåsskamper/sovne i en grøft i Januar/Unngå pumping" osv.
"Ansvarlig" er relativt, og for en 18-åring betyr stort sett ordet ansvarlig "ikke dø, ok?".
Sist endret av Deadlock Radium; 29. april 2017 kl. 19:17.
Qon
Praise the Most High
Qon's Avatar
Som alle har sagt, drikk mer øl. Det er et kinesisk ordtak som sier at du kan ikke si om du liker noe før du har smakt det ti ganger. Det er et poeng i den tankegangen. Du kommer nok til å bli vant til smaken, spesielt fordi du virker så interessert i klare det. Du kan jo også drikke et par rusbrus før du går løs på ølen. Det gjorde jeg i en periode og det funket fint. Men for all del, ikke tving deg selv til å drikke øl fordi det er flaut å drikke andre drinker. Lær deg å like øl fordi du har troa på at det er verdt det. Fordi det er virkelig noe med en iskald øl som ikke rusbrus kan matche synes jeg. Dessuten kan du drikke nesten uendelig mange øl. Ihvertfall føles det sånn for meg når jeg først har drukket 5-6 stk. Jeg blir nesten ikke hangover av øl og kan drikke hele kvelden uten problemer. Men hadde jeg drukket 12 smirnoff hadde jeg blitt dårlig av alt sukkeret og klisset. Øl forgifter deg ikke på samme måte.
Liker egentlig ikke noe annet en drinker, men med både øl og vin og whiskey blir bedre etterhvert..overlev de første glassene så er du over kneika