Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  179 36102
Hei! Først en prolog dere ikke trenger å lese hvis dere har dårlig tid/tålmod: En gang snakket jeg med en spansk jente som aldri hadde vært i Norge, og spurte hva slags bilde hun hadde av Norge og nordmenn. Blant tanker om laks og fjorder kom det forsiktig: "Og så forestiller jeg meg at det er litt rasistisk". Hun selv hadde ikke møtt noen nordmenn som var rasister, så jeg undret meg veldig om hvor denne idéen kom fra, og spekulerte i hvorvidt hun dro en irrasjonell strek mellom blonde vikinger og rasister eller noe. Jeg ble uansett både fornærmet og i forsvarsposisjon, for dette var ikke noe jeg ville folk skulle tenke om landet og folket mitt.

Men... så kom facebook og kommentartråder under nettaviser, og hver gang det var snakk om innvandrere, islam eller romfolk, la jeg merke til hvor stappa fullt kommentartrådene var med drøye utsagn. Er disse representative? Folk skriver så fiendtlig at man, fordi man gjerne vil tro det beste om folk, lurer på om de faktisk mener det, og om de faktisk hadde sagt det samme om de hadde sittet i samtale med en muslim eller en rom.

Og man kjenner igjen noen fellestrekk. - De har gått "Livets harde skole" (eller sågar "Livets knallharde skole" - følger de Kunnskapsløftet?). De er ofte voksne eller godt voksne menn, men også kvinner, og disse kvinnene har cheesy bakgrunnsbilder med kloooke sitater eller bilde av et dyr. De skriver "dem" i subjektsform. Noen av mennene har kone fra Thailand eller Brasil, og søte unger som kanskje selv blir utsatt for rasisme en dag. De liker å bruke begrepet "politisk korrekte" som skjellsord mot de som med akademiske vendinger motargumenterer.

Det er også en annen gruppe, om man deler inn grovt: De som ikke har gått Livets harde skole, men har universitetsgrader, briller og minner om han Charles Augustus Magnussen i Sherlock. Disse liker heller ikke "politisk korrekte", men bruker mer intelligente argumenter når de diskuterer, og de kan mye politikk og historie. De liker ikke feminister eller homofile, men mener kvinner og homofile skal ha like rettigheter som heterofile menn, og tar ofte opp muslimers behandling av disse gruppene.

Disse to gruppene, samt nutcasene som usjenert taler om hvit overlegenhet ("ekte" rasister), de ser jo ut til å være veldig mange! Eller trekkes de simpelthen mot nyhetssaker som handler om innvandring o.l. og skriver så neglene fliser seg, slik at det virker som om de er mange?

Noen som har tenkt på dette i tillegg til meg?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det du også må tenke på er at kommentarfelt er satans avkom, det finnes ingen samling av hat og provoserende meninger i større konsentrasjon enn disse stedene på nettet. Kommentarfeltene er slike for en grunn: Provoser folk så mye at de ikke klarer å holde seg unna, noen aviser tar medlemsavgifter for å la deg kommentere og tjener direkte penger på å ha idioter hyle ut meningene sine i disse feltene. Andre får klikk/oppslag pga saken som blir kommentert på/likt via facebook som de så indirekte tjener penger på.

De er ikke representative for det Norske folket, langt der i fra.
Jeg har også tenkt på det, kom vel frem til at "Ja" nordmenn er mer rasistiske enn vi liker å tro.
Vi er vel også mer bondske enn vi liker å tro også.
Det er ikke så lenge siden vi viste frem "negre" i kirken, om vi skulle være så heldige at finne en.
Fremdeles er det en tydelig segregering av "oss" og "dem" på flere småsteder rundt i landet.
Jeg bor nå på ett slikt sted, og fant at de hadde trykket en oversikt over antall mennesker fra gitt oprinnelsesland, som var bosat i komunen/fylket(?). Fks. Kenya: 84. -I en rubrik i avisen(!!?).

Jeg har begynt å tenke på disse kommentererne som 'the silent majority', ikke det at de er særlig stille av seg, men det er de man gjerne glemmer når man snakker om Norge som ett moderne og fremtidsrettet land.
Og på samme måte som Nixons 'silent majority' er de både husvarme og trygge, noe som igjen gjør de ekstra kvalme.
Sitter i reclineren sin og spytter hat, blinde for at hell ikke er en personlig prestasjon.

Jeg har ikke noe belegg for å spytte sannhet her, dette er bare refleksjoner jeg har gjort meg etter å ha flyttet ut av hovedstaden.
Sitat av Turelli Vis innlegg
Jeg har begynt å tenke på disse kommentererne som 'the silent majority', ikke det at de er særlig stille av seg, men det er de man gjerne glemmer når man snakker om Norge som ett moderne og fremtidsrettet land.
Og på samme måte som Nixons 'silent majority' er de både husvarme og trygge, noe som igjen gjør de ekstra kvalme.
Sitter i reclineren sin og spytter hat, blinde for at hell ikke er en personlig prestasjon.
Vis hele sitatet...
"(...) blinde for at hell ikke er en personlig prestasjon". Nettopp! Bra sagt.
Jeg må innrømme at siden jeg ikke tror de føler seg som særlig vellykkede, så blir det som om de klamrer seg til et halmstrå for å føle selvrespekt, og at de derfor både griper om etnisitet og nasjonalitet så hardt de kan, og attpåtil sparker litt/mye nedover for å virkelig føle seg bedre. Men så får de så hatten passer av disse mer velformulerende "politisk korrekte", føler seg stigmatisert, blir enda mer frustrerte, og hater romfolk og muslimer enda litt mer.
Denne gruppen er i grunnen interessant. Jeg er jo redd jeg har gjort meg skyldig i å se ned på dem, enda jeg vet det ikke er svaret. Men de gjør det så vanskelig for meg å se blidere på dem!
Nordmenn er ikke mer rasistiske enn resten av verden.
Sitat av caperno Vis innlegg
Nordmenn er ikke mer rasistiske enn resten av verden.
Vis hele sitatet...
Enig i denne uttalelsen.

Egentlig lei av å forsvare det greine her. Ting er som det er. Mennesker er mennesker.

Tror uansett veldig få er ordentlige rasister i den forstand at de sterkt missliker / ikke tollerer et annet folkeslag.
Sitat av Navle Loe Vis innlegg
Men... så kom facebook og kommentartråder under nettaviser, og hver gang det var snakk om innvandrere, islam eller romfolk, la jeg merke til hvor stappa fullt kommentartrådene var med drøye utsagn. Er disse representative?
Vis hele sitatet...
Deltar du i kommentarfeltdebatter? Nei? Der har du trolig svaret ditt.

De færreste oppegående mennekser deltar der fordi det finnes bedre fora. Det er mange å velge mellom, og noen er rett og slett fantastiske. De som blir igjen i kommentarfeltene er de som er forskrudde nok til å trives i kloakken og som er for evneveike til å finne seg noe bedre. Også en og annen idéalist som forsøker å tale trollene imot, da. Uansett, dette er en selvforsterkende effekt, og nivået blir deretter. Kommentarfeltene har derfor henfalt til å bli en oppsamlingsplass for tapere. Uten sammenligning forøvrig: Det foregår sikkert liflige diskusjoner i brune kneiper på Sagene rett før stengetid også, men ingen ved sine fulle fem ville kalle slike plasser for 'debattarenaer'. Det eneste forstyrrende oppi alt dette er at journalistene tydeligvis ikke har fått med seg tingenes tilstand, og fremfor å søke etter bedre plasser selv, så akker de seg over hvor labert nivået er på hjemmebane.

Så nei, jeg tror ikke kommentarfeltkdritten kan ansees som representativ for befolkningen. Facebook kan jeg heldigvis ikke uttale meg om.

Det underliggende spørsmålet er imidlertid langt mer interessant: Er nordmenn flest rasister? Og hvordan er ståa i andre land? Subsidiært, er nordmenn flest mer rasistiske enn de liker å tro? Førstnevnte fordrer at vi kan enes om en rimelig definisjon av 'rasist' og der er det meg bekjent meget sprikende oppfatninger. Vi har imidlertid, og uavhengig av definisjon, lite rasitisk motivert vold her på berget, og det er jo oppløftende. Likevel observeres det jo en del, om ikke regelrett rasisme, så iallfall fordommer. Dessuten er vi temmelig nasjonalistiske. Ikke at nasjonalisme nødvendigvis impliserer rasisme, men det er gjerne en sammenheng. Hvordan dette kan sammenlignes med andre land vet jeg lite om, men det er helt klart interessant. To ting vil jeg imidlertid driste meg til å påstå:
1) De skinnhellige antirasistene hvis eneste budskap er at alle nordmenn er frådende rasister kan ta seg en bolle. Poltisk uenighet er ikke det samme som rasisme, selv om man er uenig med en antirasist. Videre er det grader av alt, og rasisme er hverken den eneste eller mest alvorlige trusselen mot samfunnet per i dag. Dersom man slår folk med litt flere fordommer enn de strengt talt er tjent med i hartkorn med rabiate nynzister, så forpurrer man alle muligheter for rasjonell diskurs. Videre risikerer man å tømme begrepet 'rasist' for innhold, og således ufarliggjøre det. Det er neppe tilrådelig.
2) De som lener seg tilbake og påstår at rasime ikke er et problem i Norge har neppe undersøkt saken godt nok til å bastant fremme den konklusjonen. Dessuten er det den ubevisste rasismen som virkelig er farlig for samfunnet på sikt. Å kategorisk avfeie rasisme bare fordi man ikke ser KKK slepe blodige lik gjennom gatene er naivt, tankeløst, historieløst og navlebeskuende. Også dette perspektivet utelukker saklig debatt.

Begge deler er imidlertid representative for det offentlige ordskiftet.

Mitt syn på saken, kort oppsummer, er derfort: Nettavisenes kommentarfeltene suger svett eselballe, men det betyr ikke nødvendigvis noen verdens ting. Vi har imidlertid ingen skikkelige diskusjoner om rasisme, og 'debatten' går stort sett ut på at den store majoriteten putter fingerne i ørene og ignorerer absolutt alt som kommer fra antirasistene. Denne gruppen arbeider på sin side hardt og systematisk med å ikke bli tatt seriøst.

NB: Jeg er vel å regne for en akademiker å være og ja - jeg bruker briller. Jeg kan imidlertid ikke uttaler meg om Sherlock Holmes siden jeg ikke har lest alle bøkene. Hva dette har å si for sannhetsgehalten i mine påstander er en problemstilling jeg overlater til sosialantropologene.
Jeg velger å tro at det du skriver beskriver en del av virkeligheten. Og det stemmer at jeg ikke deltar i facebooktråddebatter, både fordi man blir matt, og fordi jeg ikke vil at ukjente skal klikke seg inn på profilen min. Problemet med at de ulike nettdebattene tiltrekker seg oppsop og ikke-oppsop er at det igjen blir slik at samfunnets grupperinger holder seg til sine klassedelte tumleplasser og lever isolert. Det er jo behagelig. Krake søker make. Men uten reell motstand er det heller ikke så mye som drar en inn på usikker grunn der man tvinges til å tenke i nye baner. Når en akademiker med bokhyller og relativt rikt vokabular noget selvtilfreds diskuterer med en "skrotnisse" på et språk han eller hun ikke helt forstår, får ingen av dem så mye ut av det. Når skrotnissene så på sine vis halvvulgært (feil-)staver frem sine tross alt ærlige meninger, om de så er basert på fornuft eller følelser, rister akademikeren på hodet og forlater tastaturet. Og begge lever videre og tenker at de hadde rett, og at det ikke var noen vits.

Jeg hadde nok håpet at det var noen skrotnisser her som kunne utfordre meg med noen barnlig formulerte linjer som likevel tvang meg inn i ubehaget.
Sitat av Navle Loe Vis innlegg
Jeg hadde nok håpet at det var noen skrotnisser her som kunne utfordre meg med noen barnlig formulerte linjer som likevel tvang meg inn i ubehaget.
Vis hele sitatet...
Det fremstår som at du klager på ovennevnte skrotnisser(feil bruk av ordet), og vet at du finner de i kommentarfeltene, men oppsøker andre steder for å lure de frem der og? Vil du frem til at de med riktig syn på rasismesaken skal lokkes frem til å drive altruistisk kommentarfeltkriging?

Rasisme er ikke basert på logiske resonnementer, og kan følgelig ikke overtales med det. For de som faktisk er interessert i mer enn sine egne ranter, så finnes det mer enn nok av informasjon på internett, lett tilgjengelig. Det er de åpenbart ikke interessert i å finne, så å tro at kommentarer slengt deres vei i kommentarfelter kommer ikke til å endre deres syn på verden.

Hvis du vil finne rasister av begge typer her på forumet, så finner du det. Diskusjoner der Islam er involvert vil gi deg mer enn nok av dem, og gode motsvar på det aller, aller meste.
Sist endret av Xasma; 1. april 2015 kl. 17:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det du også må tenke på er at kommentarfelt er satans avkom, det finnes ingen samling av hat og provoserende meninger i større konsentrasjon enn disse stedene på nettet. Kommentarfeltene er slike for en grunn: Provoser folk så mye at de ikke klarer å holde seg unna, noen aviser tar medlemsavgifter for å la deg kommentere og tjener direkte penger på å ha idioter hyle ut meningene sine i disse feltene. Andre får klikk/oppslag pga saken som blir kommentert på/likt via facebook som de så indirekte tjener penger på.

De er ikke representative for det Norske folket, langt der i fra.
Vis hele sitatet...
Dette er gode poeng. Skal man bedømme nordmenn etter uttalelser
i diverse kommentarfelt, eller ta en tur rundt i den virkelige verden og
snakke med mennesker?

Som allerede nevnt, mener jeg å tro det er en marginal gruppe mennesker
som dominerer mye av kommentarfeltene. Det ser man dersom man kikker
under f.eks. en sak om innvandring. Man ser gjerne først at det er mange
kommentarer, ofte hundrevis eller mer. Ser man mer nøye etter, oppdager
man at det gjerne er en håndfull brukere som okkuperer det meste av "tråden".

Det kunne vært interessant å sett en statistikk over dette.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Det fremstår som at du klager på ovennevnte skrotnisser(feil bruk av ordet), og vet at du finner de i kommentarfeltene, men oppsøker andre steder for å lure de frem der og? Vil du frem til at de med riktig syn på rasismesaken skal lokkes frem til å drive altruistisk kommentarfeltkriging?
Vis hele sitatet...
Jeg var interessert i å høre om andre hadde slike oppfatninger, om nordmenn er mer rasistiske enn vi liker å tro, og om noen av de som tilhører gruppene jeg skisserte hadde noe å si - i et forum som i større grad ivaretar privatliv - hadde det vært velkomment.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Hvis du vil finne rasister av begge typer her på forumet, så finner du det. Diskusjoner der Islam er involvert vil gi deg mer enn nok av dem, og gode motsvar på det aller, aller meste.
Vis hele sitatet...
Var det gærent å lage denne tråden fordi det fins mange tråder om islam på nff? Jeg sanser snev av forakt i innlegget ditt.
Sist endret av Navle Loe; 1. april 2015 kl. 17:52.
Nå blir jo rasisme-kortet brukt både titt og ofte da. Det skal nesten ingenting til før man får "rasist" slengt etter seg.

For ett par år siden (da jeg gikk på videregående) så ble en lærer kalt for rasist hver gang en av studentene (fra Colombia eller noe) fikk en veldig lav karakter på en prøve. At denne eleven ikke gadd å studere til prøven, og fikk lave karakterer på grunn av dette hadde selvfølgelig ingenting med saken å gjøre. En jeg kjenner som jobbet i matbutikk, spurte en som var mørk i huden etter legitimasjon når dem skulle kjøpe seg røyk eller snus. Da anklaget kundene ham for å være en stor rasist..

En annen bekjent arbeidet for noen år siden som vekter ved Oslo S, og han ble anklaget for å være rasist når han prøvde å bortvise en aggressiv person som tilfeldigvis også var mørkhudet. Før han visste ordet av det, så var han omringet av femten-tjue stykker. Alle sammen var selvfølgelig fly forbanna på denne j*vla rasisten som trakkaserte deres "bror".
Ikke akkurat rasist per definisjon. Men skal ikke lyve, med utenlandsk bakgrunn er det vanskelig å få jobb, fleste etniske nordmenn nekter å sitte ved meg på bussen (mer plass for meg!) og noen ganger som for eksempel sent om kvelden, går kvinner fortere, bytter fortau eller ser redselsfylt på deg. Altså dette er en liten andel av dritten utlendingern får daglig og du trenger ikke være mer enn 14 år gammel for å kunne opplevd dette.

Dette er altså av hva jeg har opplevd etter å ha levd i Oslo i hele mitt liv.

Kan legge til at det er utrolig hvordan kontroll håndplukker den ene mørkhudete karen ut av 30 andre og holder øye med han fra da de går på bussen, på lik linje som vakter på kjøpesentre og folk som jobber i klesbutikker. Uten å skjule det til og med bare litt, blir man blikket og spurt om man trenger hjelp 5 ganger på 2 minutter eller sjekkes billetten din 2 til 3 ganger i samme busstur, selv om du skal av om noen stopp.

Er ikke rasisme akkurat, men en irriterende skepsis de fleste nordmenn har. Hadde du latt en utlending vært sammen med dattera di? Hyret en utlending framfor en nordmann selv om de hadde hatt like kvalifikasjoner?

Denne tråden kan egentlig nesten bare besvares av utlendinger som faktisk opplever det i daglig basis. Lite å si om du er født og oppvokst her og liker å gå på ski og spise brunost om det ikke syntes på hudfargen ved første blikk.
Sist endret av Nraw; 2. april 2015 kl. 03:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Nraw Vis innlegg
Ikke akkurat rasist per definisjon. Men skal ikke lyve, med utenlandsk bakgrunn er det vanskelig å få jobb, fleste etniske nordmenn nekter å sitte ved meg på bussen (mer plass for meg!) og noen ganger som for eksempel sent om kvelden, går kvinner fortere, bytter fortau eller ser redselsfylt på deg. Altså dette er en liten andel av dritten utlendingern får daglig og du trenger ikke være mer enn 14 år gammel for å kunne opplevd dette.

Dette er altså av hva jeg har opplevd etter å ha levd i Oslo i hele mitt liv.

Kan legge til at det er utrolig hvordan kontroll håndplukker den ene mørkhudete karen ut av 30 andre og holder øye med han fra da de går på bussen, på lik linje som vakter på kjøpesentre og folk som jobber i klesbutikker. Uten å skjule det til og med bare litt, blir man blikket og spurt om man trenger hjelp 5 ganger på 2 minutter eller sjekkes billetten din 2 til 3 ganger i samme busstur, selv om du skal av om noen stopp.

Er ikke rasisme akkurat, men en irriterende skepsis de fleste nordmenn har. Hadde du latt en utlending vært sammen med dattera di? Hyret en utlending framfor en nordmann selv om de hadde hatt like kvalifikasjoner?

Denne tråden kan egentlig nesten bare besvares av utlendinger som faktisk opplever det i daglig basis. Lite å si om du er født og oppvokst her og liker å gå på ski og spise brunost om det ikke syntes på hudfargen ved første blikk.
Vis hele sitatet...
Det var bra å lese hvordan en med utenlandsk bakgrunn og utseende opplever dette. Enig i at de som ikke selv opplever rasisme der de bor ikke ser hele bildet. Man kan selvsagt si at det er rasismeutsatte som blurrer ut alle de positive eller nøytrale responsene de får også, siden man har en tendens til å bedre huske ting som vakte sterkere følelser (enn at butikkmannen ikke så stygt på deg).

Kan forsikre deg om at så godt som alle kvinner jeg har snakket med blir redde for ALLE menn når de går alene i mørket, og særlig om de er to eller flere. Men kan tenke meg at det kanskje forsterkes når det er snakk om en med utenlandsk utseende. Kanskje ikke øst-asiatere eller andre man ikke har lest om på nyhetene i voldtekssaker. Tamiler slipper nok ikke unna, for de er mørke og mange tror de derfor er (fra) farlige (land).
Sitat av Navle Loe Vis innlegg
Det var bra å lese hvordan en med utenlandsk bakgrunn og utseende opplever dette. Enig i at de som ikke selv opplever rasisme der de bor ikke ser hele bildet. Man kan selvsagt si at det er rasismeutsatte som blurrer ut alle de positive eller nøytrale responsene de får også, siden man har en tendens til å bedre huske ting som vakte sterkere følelser (enn at butikkmannen ikke så stygt på deg).

Kan forsikre deg om at så godt som alle kvinner jeg har snakket med blir redde for ALLE menn når de går alene i mørket, og særlig om de er to eller flere. Men kan tenke meg at det kanskje forsterkes når det er snakk om en med utenlandsk utseende. Kanskje ikke øst-asiatere eller andre man ikke har lest om på nyhetene i voldtekssaker. Tamiler slipper nok ikke unna, for de er mørke og mange tror de derfor er (fra) farlige (land).
Vis hele sitatet...
Haha, fin respons! Det har seg slik at jeg sjeldent legger merke til at jeg egentlig ikke er en nordmann pga måten jeg blir behandlet på av etnisk nordmenn. Men ja, den delen med vakten er ganske komisk, fordi vakten i nærsenteret mitt har blikket meg i flere år og jeg har blitt så vant til det at jeg heller legger merke til de dagene han ikke gjør det. Karen har også fulgt meg rundt (tok han på fersken ved å gå i sirkel, plutselig snu osv.)

Men ellers, selv om mye av dette skjer hver dag, er det ikke mer enn hva jeg er vant til. Det eneste som plager meg er at det er vanskelig å få seg jobb når du nesten ha bilde på CV. Som å ha et utenlandsk klingende navn ikke er nok
Det som er greit å huske på i debatter slik som dette er at man gjerne er redd for ting som er ukjente. Det man vet lite om eller ikke kan kontrollere, er fort litt skumlere. Jeg tror at siden vi har et utrolig spredt land, så blir det veldig store deler av landet som ikke har noen særlig kontakt med byene eller menneskene fra dem. Jeg tror også at de fleste innvandrere bosetter seg i, eller i nærheten av (relativt sett) byer.

Det jeg prøver å si, er at kanskje er det sånn at siden vi er et såpass spredt land, så må vi regne med mer fremmedfrykt. Dette er selvsagt bare en svak teori uten veldig mye grunnlag, men det er noe å ha i bakhodet, om ikke annet.
Sitat av Lonely Robot Vis innlegg
Det som er greit å huske på i debatter slik som dette er at man gjerne er redd for ting som er ukjente. Det man vet lite om eller ikke kan kontrollere, er fort litt skumlere. Jeg tror at siden vi har et utrolig spredt land, så blir det veldig store deler av landet som ikke har noen særlig kontakt med byene eller menneskene fra dem. Jeg tror også at de fleste innvandrere bosetter seg i, eller i nærheten av (relativt sett) byer.

Det jeg prøver å si, er at kanskje er det sånn at siden vi er et såpass spredt land, så må vi regne med mer fremmedfrykt. Dette er selvsagt bare en svak teori uten veldig mye grunnlag, men det er noe å ha i bakhodet, om ikke annet.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Folk frykter det ukjente og det er ikke uvanlig at media deltar i å skape denne frykten til tider. Andre ting som kan merkes av medias oppførsel er når for eksempel en utlending gjør noe positivt, så adresseres personen som nordmann. "Nordmann vant verdensmesterskapet i bordtennis". Men så skjer noe negativt og da kan det plutselig stå "Pakistaner tiltalt for drap". Det er også lett for meg som utlending å se en annen utlending gjøre noe negativt. Da nevnes "innvandrerbakgrunn" i nyhetsartikkelen flere ganger, mens om en etnisk nordmann har gjort noe galt, nevnes ikke etnisitet i det hele tatt. Litt det samme som at alle muslimer som dreper/sprenger noe er terrorister, mens for eksempel kristne eller hvite er lone wolfs eller bare psykisk syk.

Et eksempel er Germanwings flyet som krasjet i de franske alpene. Anreas Lubitz tok selvmord, står det i media. Really? Ville ikke kalt det selvmord når du tar med deg 150 andre mennesker og bevisst stenger ute kapteinen. Men back to topic, det kan hende du er inne på noe der angående det at folk flest er spredt utover Norge. De fleste innvandrere velger å bosette seg i byer, helst Oslo og det kan fort bli flere saker og ting enn om de alle heller var spredt utover landet.

“Only the unknown frightens men. But once a man has faced the unknown, that terror becomes the known.” - Antoine de Saint-Exupéry
____________________________________________________________ _____

Disclaimer: Det jeg skriver er personlige erfaringer og subjektive meninger!!
Mange av disse kommentarene på TV 2 og andre nettaviser/nyhetssider på facebook er enten troll som kjeder seg eller tragiske folk uten jobb som i stedet for å komme ut av uføret heller sitter på facebook og syter om regjeringen, hvor lite de får av nav og innvandrere. Altså, ingenting å bry seg om. Facebook er bare søppel uansett. Jeg bruker det bare for å sende gratis meldinger.

At noen tar kommentarer på Facebook seriøst blir for dumt, og gjør det bare mer fristende for netttroll å prøve å irritere folk med sterke, men idiotiske meninger. Jeg har selv skrevet litt tull på TV 2 sitt kommentarfelt. Ingen hets eller mobbing mot enkeltpersoner, men rett og slett god gammeldags trolling. Det er nok at man skriver man er uenig i en sak, og det flommer av hets og trusler tilbake.

Prøv å skriv på en av nyhetssidenes kommentarfelt at du vil ha flere innvandrere til Norge, og man blir flommet ned med personangrep og trusler.
Sist endret av Mexxy; 2. april 2015 kl. 14:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Nraw Vis innlegg
noen ganger som for eksempel sent om kvelden, går kvinner fortere, bytter fortau eller ser redselsfylt på deg. Altså dette er en liten andel av dritten utlendingern får daglig
Vis hele sitatet...
Akkurat dette gjelder nok ikke bare utlendinger. Jeg har selv blondt hår og blå øyne, men om natten så bytter kvinner fortau og går fortere for meg også. Jeg har også flere ganger tilbudt meg å gi fremmede skyss om natten når jeg ser at de har langt å gå, eller følge dem hvis de må gå gjennom lugubre strøk. Gutter takker som regel ja til skyss (men trenger som regel ikke å bli fulgt), mens jenter stort sett ser ut til å bli livredd av tilbudet.

Husker spesielt en kvinne som gikk langs veien midt på natten, som jeg stoppet for og spurte om hun trengte skyss. Hun så mildt sagt livredd ut og satte opp tempoet noe helt voldsomt, og hadde blikket fast festet i asfalten foran seg og gikk omtrent kappgang videre. Skikkelig stresset. Det var da et par minusgrader ute, og hun gikk i tynn strømpebukse og tynn jakke, og det var 5 km fremover til nærmeste bebyggelse. Man føler seg jo nesten som en overgriper bare av å spørre, når man får en slik reaksjon. Men samtidig så forstår jeg det veldig godt. Hun er tross alt kvinne som går alene om natten, og jeg er en mann som tar kontakt. Det er jo som oftest slik alle historier som ikke ender godt begynner. For the record så kler jeg meg normalt pent, har god og ny bil og smiler så snilt og godt jeg kan.

Poenget mitt er i alle fall at akkurat dette skjer med oss alle! Vi vet jo at det eksisterer fremmedfrykt rundt om i Norge, så det er ikke sikkert det hjelper noe særlig om det er utlendinger som kommer mot henne. Men det er ikke nødvendigvis bedre for oss blondiner heller.

Dette selvsagt uten å ta bort poengene i det andre du skriver.
Sitat av Nraw Vis innlegg

Men ellers, selv om mye av dette skjer hver dag, er det ikke mer enn hva jeg er vant til. Det eneste som plager meg er at det er vanskelig å få seg jobb når du nesten ha bilde på CV. Som å ha et utenlandsk klingende navn ikke er nok
Vis hele sitatet...
Det virker som om du ikke tar deg så nær av småepisodene lenger, noe som er bra siden du kan fungere bedre på den måten, men det er likevel sabla trist. Du og andre lever med kjipe ting som andre ikke trenger å bekymre seg over. Det samme gjelder selvsagt svært overvektige eller andre som gjerne blir glant på, sett stygt på, dømt, kommentert på gata, etc. Stigmatiserte grupper eller hva man skal kalle det. Slik er det nok i alle land, men det gjør det ikke noe bedre. Jeg prøver å ikke glane når jeg ser noen jeg kan tenke meg får mer enn nok av det ellers.

Bilde på CV, altså? Det har jeg jo hørt om, og vet det er vanlig i andre land, men visste ikke at dette hadde blitt gjeldende i Norge. Teit. Skjønner søren ikke vitsen. Det vil stanse mange potensielt flotte arbeidstagere ved terskelen, uten at de får sjanse til jobbintervju, og jeg kan bare tenke meg hvor mange "pene" kvinner og menn som blir kalt inn fordi de som ansetter likte bildet og begynte å glede seg til lønningspils og julebord.
Sist endret av Navle Loe; 2. april 2015 kl. 18:59.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Akkurat dette gjelder nok ikke bare utlendinger. Jeg har selv blondt hår og blå øyne, men om natten så bytter kvinner fortau og går fortere for meg også. Jeg har også flere ganger tilbudt meg å gi fremmede skyss om natten når jeg ser at de har langt å gå, eller følge dem hvis de må gå gjennom lugubre strøk. Gutter takker som regel ja til skyss (men trenger som regel ikke å bli fulgt), mens jenter stort sett ser ut til å bli livredd av tilbudet.

Husker spesielt en kvinne som gikk langs veien midt på natten, som jeg stoppet for og spurte om hun trengte skyss. Hun så mildt sagt livredd ut og satte opp tempoet noe helt voldsomt, og hadde blikket fast festet i asfalten foran seg og gikk omtrent kappgang videre. Skikkelig stresset. Det var da et par minusgrader ute, og hun gikk i tynn strømpebukse og tynn jakke, og det var 5 km fremover til nærmeste bebyggelse. Man føler seg jo nesten som en overgriper bare av å spørre, når man får en slik reaksjon. Men samtidig så forstår jeg det veldig godt. Hun er tross alt kvinne som går alene om natten, og jeg er en mann som tar kontakt. Det er jo som oftest slik alle historier som ikke ender godt begynner. For the record så kler jeg meg normalt pent, har god og ny bil og smiler så snilt og godt jeg kan.

Poenget mitt er i alle fall at akkurat dette skjer med oss alle! Vi vet jo at det eksisterer fremmedfrykt rundt om i Norge, så det er ikke sikkert det hjelper noe særlig om det er utlendinger som kommer mot henne. Men det er ikke nødvendigvis bedre for oss blondiner heller.

Dette selvsagt uten å ta bort poengene i det andre du skriver.
Vis hele sitatet...
Ganske logisk forklart og forståelig. Enig med den delen at man nesten føler seg som en overgriper bare av å spørre av vennlighet. Jaha, brukte vell et litt dårlig eksempel her kanskje, men så er dette jo bare opplevelsene mine da Det føles mer personlig når man ikke er etnisk norsk sikkert, men så vet jeg jo ikke hvordan for eksempel en som deg (blondt hår og blå øyne) opplever en vanlig dag ute i byen og vice versa. Ønsker bare å forklare hvordan jeg, som utlending, har det slik at folk som ikke er det kan få litt innsikt i det. Slike temaer knytter folk, fordi de ser saken fra motpartens side og nå fikk jeg se litt av hvordan du ser verden

Sitat av Navle Loe Vis innlegg
Det virker som om du ikke tar deg så nær av småepisodene lenger, noe som er bra siden du kan fungere bedre på den måten, men det er likevel sabla trist. Du og andre lever med kjipe ting som andre ikke trenger å bekymre seg over. Det samme gjelder selvsagt svært overvektige eller andre som gjerne blir glant på, sett stygt på, dømt, kommentert på gata, etc. Stigmatiserte grupper eller hva man skal kalle det. Slik er det nok i alle land, men det gjør det ikke noe bedre. Jeg prøver å ikke glane når jeg ser noen jeg kan tenke meg får mer enn nok av det ellers.

Bilde på CV, altså? Det har jeg jo hørt om, og vet det er vanlig i andre land, men visste ikke at dette hadde blitt gjeldende i Norge. Teit. Skjønner søren ikke vitsen. Det vil stanse mange potensielt flotte arbeidstagere ved terskelen, uten at de får sjanse til jobbintervju, og jeg kan bare tenke meg hvor mange "pene" kvinner og menn som blir kalt inn fordi de som ansetter likte bildet og begynte å glede seg til lønningspils og julebord.
Vis hele sitatet...
Neida, er vell hva jeg har opplevd hele livet og det er vanlig for meg. Finner situasjonene oftest komisk framfor å lure på om det heller er noe galt med meg. Siden jeg ikke ser vestlig ut vet jeg aldri om noen oppfører seg på en spesiell måte ovenfor meg bare fordi jeg er mørkhudet eller ikke. Men aldri tenkt igjennom mesteparten av dette før jeg så denne tråden og begynte å tenke for meg selv.

Ja, bilde på CV'n har dessverre vært en ting nå en stund, men er i større grad mer brukt nå enn tidligere. Får vell ta meg en bachelorgrad eller no før jeg i det hele tatt gidder å søke på en jobb, tror jeg.
Sist endret av Nraw; 2. april 2015 kl. 22:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Navle Loe Vis innlegg
Hei! Først en prolog dere ikke trenger å lese hvis dere har dårlig tid/tålmod: En gang snakket jeg med en spansk jente som aldri hadde vært i Norge, og spurte hva slags bilde hun hadde av Norge og nordmenn. Blant tanker om laks og fjorder kom det forsiktig: "Og så forestiller jeg meg at det er litt rasistisk". Hun selv hadde ikke møtt noen nordmenn som var rasister, så jeg undret meg veldig om hvor denne idéen kom fra, og spekulerte i hvorvidt hun dro en irrasjonell strek mellom blonde vikinger og rasister eller noe. Jeg ble uansett både fornærmet og i forsvarsposisjon, for dette var ikke noe jeg ville folk skulle tenke om landet og folket mitt.

Men... så kom facebook og kommentartråder under nettaviser, og hver gang det var snakk om innvandrere, islam eller romfolk, la jeg merke til hvor stappa fullt kommentartrådene var med drøye utsagn. Er disse representative? Folk skriver så fiendtlig at man, fordi man gjerne vil tro det beste om folk, lurer på om de faktisk mener det, og om de faktisk hadde sagt det samme om de hadde sittet i samtale med en muslim eller en rom.

Og man kjenner igjen noen fellestrekk. - De har gått "Livets harde skole" (eller sågar "Livets knallharde skole" - følger de Kunnskapsløftet?). De er ofte voksne eller godt voksne menn, men også kvinner, og disse kvinnene har cheesy bakgrunnsbilder med kloooke sitater eller bilde av et dyr. De skriver "dem" i subjektsform. Noen av mennene har kone fra Thailand eller Brasil, og søte unger som kanskje selv blir utsatt for rasisme en dag. De liker å bruke begrepet "politisk korrekte" som skjellsord mot de som med akademiske vendinger motargumenterer.

Det er også en annen gruppe, om man deler inn grovt: De som ikke har gått Livets harde skole, men har universitetsgrader, briller og minner om han Charles Augustus Magnussen i Sherlock. Disse liker heller ikke "politisk korrekte", men bruker mer intelligente argumenter når de diskuterer, og de kan mye politikk og historie. De liker ikke feminister eller homofile, men mener kvinner og homofile skal ha like rettigheter som heterofile menn, og tar ofte opp muslimers behandling av disse gruppene.

Disse to gruppene, samt nutcasene som usjenert taler om hvit overlegenhet ("ekte" rasister), de ser jo ut til å være veldig mange! Eller trekkes de simpelthen mot nyhetssaker som handler om innvandring o.l. og skriver så neglene fliser seg, slik at det virker som om de er mange?

Noen som har tenkt på dette i tillegg til meg?
Vis hele sitatet...
Sånn som blitz, sos rasisme osv holder på, så synes jeg nesten det er rart halve norge ikke er nynazister på pur faen.

Saken er den at jeg ikke er glad i innvandring. Nordmenn betaler for dette, og mange av de som flytter til norge juger på seg asyl og er der av økonomiske grunner, mens gråtekonene i sos rasisme og blitz kaster avføring og råtne tomater på de som missliker dette og kaller de rasister.

Det er patetisk. Jeg har ikke noe imot thaier selv, mange fra latinamerika og midtøsten er bra folk og det er flere derfra som er det jeg vil kalle oppegående mht hva som foregår i verden enn blandt nordmenn. Men samtidig er jeg ikke noe naiv godfjott som bøyer meg frem og knepper ned buksene for hvem som helst, spesielt ikke når noen vræler "rasist" om jeg nekter.

Norge er nordmenns land, akkuratt som pakistan er pakistanernes land. Sånn har det altid vært og sånn bør det fortsette å være. At det kommer inn en og annen thai, muslim eller brasilianer hit er helt greit, så lenge det ikke velter inn titusner hvert eneste år. Det har vi ikke råd til, og vi som nasjon blir utslettet.

Ellers synes jeg ikke noe om SIAN osv.. De driver med mobbing av muslimer. Muslimer, også de som kommer til norge, har all rett til å være muslimer. Er det noen jeg støtter, så er det FMI - folkebevegelsen mot innvandring, for de er mot innvandring generelt, og er ikke spesifikt mot muslimer.

Sitat av Source Vis innlegg
Enig i denne uttalelsen.

Egentlig lei av å forsvare det greine her. Ting er som det er. Mennesker er mennesker.

Tror uansett veldig få er ordentlige rasister i den forstand at de sterkt missliker / ikke tollerer et annet folkeslag.
Vis hele sitatet...
Jeg er i utlandet nå, i stor grad foretrekker jeg andre kulturer fremfor norsk pga den kulturelle og moralske rasering det vestlige establisemanget har holdt på med i årevis i norge. Det betyr ikke at jeg synes det er greit at nordmenn utslettes i et folkevandringsholocaust, som er akkuratt det figurer fra europas "finere familier" som f.eks greve Richard Coudenhove Kalergi o.l har sagt at de ønsker, og som skapte konseptet "flerultur".
Sist endret av denim; 3. april 2015 kl. 20:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Nraw Vis innlegg
Ikke akkurat rasist per definisjon. Men skal ikke lyve, med utenlandsk bakgrunn er det vanskelig å få jobb, fleste etniske nordmenn nekter å sitte ved meg på bussen (mer plass for meg!) og noen ganger som for eksempel sent om kvelden, går kvinner fortere, bytter fortau eller ser redselsfylt på deg. Altså dette er en liten andel av dritten utlendingern får daglig og du trenger ikke være mer enn 14 år gammel for å kunne opplevd dette.

Dette er altså av hva jeg har opplevd etter å ha levd i Oslo i hele mitt liv.

Kan legge til at det er utrolig hvordan kontroll håndplukker den ene mørkhudete karen ut av 30 andre og holder øye med han fra da de går på bussen, på lik linje som vakter på kjøpesentre og folk som jobber i klesbutikker. Uten å skjule det til og med bare litt, blir man blikket og spurt om man trenger hjelp 5 ganger på 2 minutter eller sjekkes billetten din 2 til 3 ganger i samme busstur, selv om du skal av om noen stopp.

Er ikke rasisme akkurat, men en irriterende skepsis de fleste nordmenn har. Hadde du latt en utlending vært sammen med dattera di? Hyret en utlending framfor en nordmann selv om de hadde hatt like kvalifikasjoner?

Denne tråden kan egentlig nesten bare besvares av utlendinger som faktisk opplever det i daglig basis. Lite å si om du er født og oppvokst her og liker å gå på ski og spise brunost om det ikke syntes på hudfargen ved første blikk.
Vis hele sitatet...
Rundt her jeg bor jobber det folk fra hele verden, de har fått jobb.
Har du fått avslag begrunnet med etnisitet, eller er det bare noe du innbiller deg?

At de "fleste" etnisk norske nekter å sitte ved siden av deg på bussen, er fordomsfullt og rasistisk av deg og si.
Hva om jeg som etnisk norsk skulle si at de fleste somaliere er sånn og sånn, eller pakistanere? Hadde ikke du sett på meg som rasist?

At norske jenter er redd for å bli voldtatt gjør vel ikke deg til et rasismeoffer!!

At du har ertet på deg en kjøpesentervakt tror jeg på, at du får billetten din sjekket 2-3 ganger på samme busstur, nekter jeg å tro på.

Alt i alt så bekrefter vel innlegget ditt at du ikke har vært utsatt for rasisme av nordmenn, men at du selv er rasist mot nordmenn selv.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Rundt her jeg bor jobber det folk fra hele verden, de har fått jobb.
Har du fått avslag begrunnet med etnisitet, eller er det bare noe du innbiller deg?

At de "fleste" etnisk norske nekter å sitte ved siden av deg på bussen, er fordomsfullt og rasistisk av deg og si.
Hva om jeg som etnisk norsk skulle si at de fleste somaliere er sånn og sånn, eller pakistanere? Hadde ikke du sett på meg som rasist?

At norske jenter er redd for å bli voldtatt gjør vel ikke deg til et rasismeoffer!!

At du har ertet på deg en kjøpesentervakt tror jeg på, at du får billetten din sjekket 2-3 ganger på samme busstur, nekter jeg å tro på.

Alt i alt så bekrefter vel innlegget ditt at du ikke har vært utsatt for rasisme av nordmenn, men at du selv er rasist mot nordmenn selv.
Vis hele sitatet...
Først å fremst vil jeg begynne med å si at du ikke trenger å tro på hva enn det er jeg velger å skrive. Det at du påstår at jeg lyver, forklarer sikkert hvorfor få av innvandrerbakgrunn velger å snakke om dette temaet.

Når det kommer til jobb, sa jeg aldri at det var umulig for en med innvandrerbakgrunn å kunne få seg en. Bare at det er vanskeligere, noe studier faktisk viser til.

Når jeg nevnte at de ''fleste'' nordmenn ikke velger å sitte ved meg på en tydelig full buss, snakket jeg av erfaringer og mine opplevelser, noe du hadde fått med deg om du hadde et åpent nok sinn til å ikke ta innleggene mine som et angrep på Norge og nordmenn.

Videre nevnte jeg bare erfaringene mine angående kvinners oppfatning av meg om kvelden, i samsvar med et annet innlegg her av en tilsynelatende nordmann. Nevnte ordet rasist én gang i alle innleggene mine tilsammen. Hva sto det? Jo, at nordmenn ikke var rasister.

At jeg har ertet på meg en sikkerhetsvakt på et senter? Hva kan jeg muligens ha gjort? Hvorfor er dette lettere tro enn hva jeg skrev? Og ja, kontroll har sjekket meg dobbelt flere ganger blant annet.

Jaha, skrev kanskje hundre ganger at det var mine opplevelser og at nordmenn ikke var rasister. Hvordan gjør det meg til en rasist?

Skjønner nå hvordan det jeg har opplevd har skjedd. Må ha vært likesinnede som deg. Du kunne spart deg ved å ha skrevet ''kom deg ut av landet mitt'' eller noe lignende.
Sist endret av Nraw; 3. april 2015 kl. 23:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Nraw Vis innlegg
Først å fremst vil jeg begynne med å si at du ikke trenger å tro på hva enn det er jeg velger å skrive. Det at du påstår at jeg lyver, forklarer sikkert hvorfor få av innvandrerbakgrunn velger å snakke om dette temaet.

Når det kommer til jobb, sa jeg aldri at det var umulig for en med innvandrerbakgrunn å kunne få seg en. Bare at det er vanskeligere, noe studier faktisk viser til.

Når jeg nevnte at de ''fleste'' nordmenn ikke velger å sitte ved meg på en tydelig full buss, snakket jeg av erfaringer og mine opplevelser, noe du hadde fått med deg om du hadde et åpent nok sinn til å ikke ta innleggene mine som et angrep på Norge og nordmenn.

Videre nevnte jeg bare erfaringene mine angående kvinners oppfatning av meg om kvelden, i samsvar med et annet innlegg her av en tilsynelatende nordmann. Nevnte ordet rasist én gang i alle innleggene mine tilsammen. Hva sto det? Jo, at nordmenn ikke var rasister.

At jeg har ertet på meg en sikkerhetsvakt på et senter? Hva kan jeg muligens ha gjort? Hvorfor er dette lettere tro enn hva jeg skrev? Og ja, kontroll har sjekket meg dobbelt flere ganger blant annet.

Jaha, skrev kanskje hundre ganger at det var mine opplevelser og at nordmenn ikke var rasister. Hvordan gjør det meg til en rasist?

Skjønner nå hvordan det jeg har opplevd har skjedd. Må ha vært likesinnede som deg. Du kunne spart deg ved å ha skrevet ''kom deg ut av landet mitt'' eller noe lignende.
Vis hele sitatet...
Kan godt hende du har rett i at nordmenn ikke vil sitte ved deg på bussen. Jeg derimot, har ikke noe problemer med det. Og til info: Nordmenn uten nettverk sliter også med å få jobb, i dag går jobb mye på hvem du kjenner.

Så hva synes du om at jeg liker FMI? Synes du masseinnvandringen til norge er greit, forstår du om nordmenn ikke gjør det? Hva hadde du tenkt om hvite som flommer inn hvis du var indianer i amerika i 1815? Les det andre innlegget mitt, jeg vil gjerne høre hva innvandrere tenker om det.

Jeg behandler ikke innvandrere noe annerledes enn nordmenn, hvem jeg missliker eller liker går på individ, ikke opphav. Men jeg er norsk, og jeg mener dette landet skal være norsk. Folk reagerer på han-kinesere som flommer inn i tibet og kaller det folkemord, Dahlai Lama er blitt kjent pga dette, men ingen anerkjenner folkemordet på europeere, noe jeg føler er grovt rasistisk. Jeg vet ikke hvor du er fra, men si du er pakistan, og 1/3-del av pakistan nå besto av russiske, norske og tyske innvandrere. Jeg ville kalt det for et folkemord, og jeg ville ikke likt om pakistanere forsvant.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Rundt her jeg bor jobber det folk fra hele verden, de har fått jobb.
Har du fått avslag begrunnet med etnisitet, eller er det bare noe du innbiller deg?

At de "fleste" etnisk norske nekter å sitte ved siden av deg på bussen, er fordomsfullt og rasistisk av deg og si.
Hva om jeg som etnisk norsk skulle si at de fleste somaliere er sånn og sånn, eller pakistanere? Hadde ikke du sett på meg som rasist?

At norske jenter er redd for å bli voldtatt gjør vel ikke deg til et rasismeoffer!!

At du har ertet på deg en kjøpesentervakt tror jeg på, at du får billetten din sjekket 2-3 ganger på samme busstur, nekter jeg å tro på.

Alt i alt så bekrefter vel innlegget ditt at du ikke har vært utsatt for rasisme av nordmenn, men at du selv er rasist mot nordmenn selv.
Vis hele sitatet...
Hva om vi utelater ordet rasisme og heller tenker på mennesker som opplever diskriminering, skepsis og stigmatisering uten at det er basert på synlig adferd eller muntlige/skriftlige utsagn. Tror du ikke da at de som ser ut som pakistanere eller somaliere opplever mer av det enn for eks. en typisk blond nordmann?

I min krets av venner og bekjente, sier de "hvite norske" at de aldri har opplevd responser som kan sees på som rasistiske, og når de som ikke ser norske ut forteller om episoder som uten tvil er diskriminerende, er det ingen som drar det i tvil og føler seg truffet av den grunn.

Det foregår også en form for mishag og fiendtlighet mot norske og det som er norsk, både blant foreldre av utenlandsk bakgrunn som ser på mye av norsk kultur som uanstendig, og frustrerte ungdommer som roper poteter og horer og sånn. Det er vi klar over, og jeg kan forstå at det gjør at de som allerede er innvandrerkritiske får vann på mølla. Dette endrer likevel ikke at de som ser utenlandske ut oftere vil møte på hverdagsrasisme enn "potetene".

"Potetene" som har slitt i sitt nærmiljø blir kanskje et unntak. Da refererer jeg til hvite som går i klasse med flest ikke-vestlige innvandrerbarn. Tror ikke det er lett å være dem, og skulle mer enn gjerne hørt noen vitnesbyrd om hvordan det gikk. Kanskje det er mange det går helt fint med også.

Sitat av denim Vis innlegg
Folk reagerer på han-kinesere som flommer inn i tibet og kaller det folkemord, Dahlai Lama er blitt kjent pga dette, men ingen anerkjenner folkemordet på europeere, noe jeg føler er grovt rasistisk. Jeg vet ikke hvor du er fra, men si du er pakistan, og 1/3-del av pakistan nå besto av russiske, norske og tyske innvandrere. Jeg ville kalt det for et folkemord, og jeg ville ikke likt om pakistanere forsvant.
Vis hele sitatet...
Noen av de som er her, er her nettopp fordi de har blitt utsatt for hendelser beslektet med folkemord. Det er naturlig å dra vekk fra lidelse og fare.

Og altfor enkelt for en privilegert nordmann å si at "de må ordne opp i ting selv".
Sist endret av Navle Loe; 4. april 2015 kl. 00:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av denim Vis innlegg
Men jeg er norsk, og jeg mener dette landet skal være norsk. Folk reagerer på han-kinesere som flommer inn i tibet og kaller det folkemord, Dahlai Lama er blitt kjent pga dette, men ingen anerkjenner folkemordet på europeere, noe jeg føler er grovt rasistisk. Jeg vet ikke hvor du er fra, men si du er pakistan, og 1/3-del av pakistan nå besto av russiske, norske og tyske innvandrere. Jeg ville kalt det for et folkemord, og jeg ville ikke likt om pakistanere forsvant.
Vis hele sitatet...
Å samanlikne innvandring med folkemord er hårreisande. Det pågår ikkje eit folkemord mot europearar. Det er ei myte. Det er ingen som organisert forsøker å utrydde europearar.

Viare så er migrasjon ikkje noko nytt. Det har alltid skjedd. Det går raskare enn det gjorde før, men det vi kallar norsk kultur er i svært stor grad tufta på utanlandske impulsar. Den norrøne gudetrua var antakeleg importert frå midtausten. Kristendomen var importert. Heck, sjølv nasjonalromantikken vart importert frå Tyskland.

Så norsk kultur endrar seg. Det har den alltid gjort. Og største påverkninga vår er nok definitivt frå USA, som produserer enorme mengder underhaldning, og har eit språk stadig fleire nordmenn forstår.
Jeg syns vi kan beholde ordet rasisme, men bruke det der det er reellt.
Under ransbølgen som pågikk for noen år siden, var det østafrikanere som utelukkende jaktet på nordmenn.
Samme med overfallsvoldtekts bølgen som gikk, norske ofre og utenlandsk gjerningsmann.

Jeg synes pakistanerne bør se kritisk på "sine egne" før de kritiserer andre.
Dette er et bilde på den rasismen noen av de bærer på.

men jeg skjønte jo at de fryktet at sønnen skulle bli mer fornorsket enn ønskelig
Vis hele sitatet...
.
http://www.osloby.no/nyheter/--Nar-j...n-7935464.html

Veldig mye verre enn å bli mistenkeliggjort av en butikkvakt, eller å få billetten sjekket.

Det blir liksom litt smått i forhold.
Jeg har allerede kommentert dette med kvinner som går alene og er redde om natta.

I tillegg vil jeg nevne at busskulturen i Norge er slik at man aldri setter seg ved noen andre dersom det er ledige rader. Aldri. Uansett hvem som sitter der. Er det ledig lengre framme eller bak, så setter man seg der, og ikke ved en annen person. Først når alle radene er fylt opp, begynner man motvillig å sette seg med fremmede. Så dersom du, Nraw, mener at de fleste nordmenn setter seg andre steder i stedet for med deg -- så tror jeg gjerne på det, og vil hevde at det ikke er diskriminerende i det hele tatt. Det er bare slik det er, for alle -- også for blonde og bleke nordmenn. Hvis du derimot mener at folk heller står i midtgangen i stedet for å sette seg med deg -- DA er jeg enig! Dette ville jeg også følt meg støtt av, dersom folk valgte å stå fremfor å sitte med meg. Men akkurat dette har jeg vanskelig for å tro gjelder "de fleste" nordmenn. Jeg tror absolutt på at du har opplevd det, og sikkert mange ganger også, men at et flertall velger å stå framfor å sitte med en utlending, det har jeg litt problemer med å tro på. Men selvsagt, hver gang det skjer er en gang for mye, og jeg ønsker på ingen måte å bagatellisere dette problemet.

De andre tingene du nevner: at det er vanskelig å få seg jobb, at man blir oftere plukket ut til "tilfeldig" kontroll etc -- de tror jeg absolutt på, og det er trist. Jeg synes det bare er bra å fortelle om sine opplevelser, spesielt når man opplever ting slik de ikke skal være. Jeg synes også det er dårlig stil å angripe noen for å fortelle om sine egne erfaringer.

Så oppsummert:
Redde kvinner om natta og folkesky mennesker på bussen er ikke nødvendigvis (sannsynligvis ikke) rasisme. Diskriminering i sikkerhetskontroller og jobbsøknadsprosesser kan fort være det. Dessverre. Slik tenker i alle fall jeg. Vi må på ingen måte feie hverdagsrasismen inn under teppet, for den eksisterer utvilsomt og er et stort problem, men jeg tror også det er viktig, spesielt for dem som står midt oppi det, å innse at de aller, aller fleste faktisk IKKE på noen som helst måte støtter diskriminering og fremmedskepsis. Det kan nok helt sikkert føles sånn av og til, men i mange situasjoner så kan det som oppleves som diskriminering være noe helt annet, som da hvem som helst ville opplevd på samme måte, uavhengig av etnisitet eller annet. Nordmenn er nok som nasjonaliteter flest -- de fleste av oss er faktisk gode mennesker som er åpne og tolerante, men så har vi også det mindretallet som dessverre ikke er det. Jeg er imidlertid helt overbevist om at det er et mindretall!
De andre tingene du nevner: at det er vanskelig å få seg jobb, at man blir oftere plukket ut til "tilfeldig" kontroll etc -- de tror jeg absolutt på, og det er trist. Jeg synes det bare er bra å fortelle om sine opplevelser, spesielt når man opplever ting slik de ikke skal være. Jeg synes også det er dårlig stil å angripe noen for å fortelle om sine egne erfaringer.
Vis hele sitatet...
Jeg har de siste årene vært i et tosifret antall billettkontroller i groruddalen og har aldri sett at noen har blitt kontrollert flere ganger.
Billettkontroll er en dårlig arena for rasisme, alle passasjerene ser på.

Men bevares, han kan ha hatt et slitt kort for alt jeg vet.
Det er min egen hverdag han snakker om og jeg har aldri sett det skje.

Det han nevner er uansett bagateller, målt opp mot nordmenn som blir jaktet på, banket opp og ranet av rasister ankommet fra andre verdensdeler.

Hvis du syns det var dårlig stil av meg å betvile noe jeg selv mener jeg burde ha sett.
Hva synes du da om hans svar til meg?

Skjønner nå hvordan det jeg har opplevd har skjedd. Må ha vært likesinnede som deg. Du kunne spart deg ved å ha skrevet ''kom deg ut av landet mitt'' eller noe lignende.
Vis hele sitatet...
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Jeg syns vi kan beholde ordet rasisme, men bruke det der det er reellt.
Under ransbølgen som pågikk for noen år siden, var det østafrikanere som utelukkende jaktet på nordmenn.
Samme med overfallsvoldtekts bølgen som gikk, norske ofre og utenlandsk gjerningsmann.

Jeg synes pakistanerne bør se kritisk på "sine egne" før de kritiserer andre.
Dette er et bilde på den rasismen noen av de bærer på.

.
http://www.osloby.no/nyheter/--Nar-j...n-7935464.html

Veldig mye verre enn å bli mistenkeliggjort av en butikkvakt, eller å få billetten sjekket.

Det blir liksom litt smått i forhold.
Vis hele sitatet...
Vanskelig å ta deg seriøst når du ikke klarer å svare tilbake. Du vet ikke hvordan det er å være en del av minoriteten og faenskapet som følger.

Men kan nevne at ''ransbølgen'' var sterkt overdrevet av media, slik Oslo politiet allerede har nevnt. Bør sjekke statistikk i slike saker før du sluker alt media mater deg.

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Jeg har allerede kommentert dette med kvinner som går alene og er redde om natta.

I tillegg vil jeg nevne at busskulturen i Norge er slik at man aldri setter seg ved noen andre dersom det er ledige rader. Aldri. Uansett hvem som sitter der. Er det ledig lengre framme eller bak, så setter man seg der, og ikke ved en annen person. Først når alle radene er fylt opp, begynner man motvillig å sette seg med fremmede. Så dersom du, Nraw, mener at de fleste nordmenn setter seg andre steder i stedet for med deg -- så tror jeg gjerne på det, og vil hevde at det ikke er diskriminerende i det hele tatt. Det er bare slik det er, for alle -- også for blonde og bleke nordmenn. Hvis du derimot mener at folk heller står i midtgangen i stedet for å sette seg med deg -- DA er jeg enig! Dette ville jeg også følt meg støtt av, dersom folk valgte å stå fremfor å sitte med meg. Men akkurat dette har jeg vanskelig for å tro gjelder "de fleste" nordmenn. Jeg tror absolutt på at du har opplevd det, og sikkert mange ganger også, men at et flertall velger å stå framfor å sitte med en utlending, det har jeg litt problemer med å tro på. Men selvsagt, hver gang det skjer er en gang for mye, og jeg ønsker på ingen måte å bagatellisere dette problemet.

De andre tingene du nevner: at det er vanskelig å få seg jobb, at man blir oftere plukket ut til "tilfeldig" kontroll etc -- de tror jeg absolutt på, og det er trist. Jeg synes det bare er bra å fortelle om sine opplevelser, spesielt når man opplever ting slik de ikke skal være. Jeg synes også det er dårlig stil å angripe noen for å fortelle om sine egne erfaringer.

Så oppsummert:
Redde kvinner om natta og folkesky mennesker på bussen er ikke nødvendigvis (sannsynligvis ikke) rasisme. Diskriminering i sikkerhetskontroller og jobbsøknadsprosesser kan fort være det. Dessverre. Slik tenker i alle fall jeg. Vi må på ingen måte feie hverdagsrasismen inn under teppet, for den eksisterer utvilsomt og er et stort problem, men jeg tror også det er viktig, spesielt for dem som står midt oppi det, å innse at de aller, aller fleste faktisk IKKE på noen som helst måte støtter diskriminering og fremmedskepsis. Det kan nok helt sikkert føles sånn av og til, men i mange situasjoner så kan det som oppleves som diskriminering være noe helt annet, som da hvem som helst ville opplevd på samme måte, uavhengig av etnisitet eller annet. Nordmenn er nok som nasjonaliteter flest -- de fleste av oss er faktisk gode mennesker som er åpne og tolerante, men så har vi også det mindretallet som dessverre ikke er det. Jeg er imidlertid helt overbevist om at det er et mindretall!
Vis hele sitatet...
Derfor nevnte jeg aldri ordet rasist. Heller fordommer og skepsis, noe som ikke er eksklusivt nordmenn eller Norge for den saks skyld.

Og ja, så klart mente jeg det med bussen. En stappfull buss, men folk velger heller å stå med fulle bæreposer enn å sitte ved en ''innvandrer''.
Sist endret av Nraw; 4. april 2015 kl. 01:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
http://www.osloby.no/nyheter/--Nar-j...n-7935464.html

Veldig mye verre enn å bli mistenkeliggjort av en butikkvakt, eller å få billetten sjekket.

Det blir liksom litt smått i forhold.
Vis hele sitatet...
Det er alltid noen som har det verre, og alle er enige i at det er verre å bli banket opp enn å få skråblikk o.l. Men jeg blir litt lei av å høre at folk som ikke opplever det samme sier at de som daglig eller flere ganger i uken blir utsatt for disse "småtingene" må tåle det. De som ikke selv opplever det har ingen anelse om hvor slitsomt det kan være på sikt. Jeg vet ikke om du er en som daglig opplever at andre folk behandler deg uvennlig, for det er dét det er, men det blir ett fett, for om du er en av dem, burde du vite hvordan det føles, og om du ikke er en av dem, bør du ha vidsyn nok til å forestille deg at det må være kjipt. For å ta et teit eksempel for å understreke poenget: Jeg har ikke ME, men kan forestille meg at det er plagsomt likevel, og føler derfor med de som har det, istedenfor å kalle dem sytere eller angripe dem.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Det han nevner er uansett bagateller, målt opp mot nordmenn som blir jaktet på, banket opp og ranet av rasister ankommet fra andre verdensdeler.
Vis hele sitatet...
Vi vert stortsett ikkje det. Når det skjer er det unntak, og ikkje spesielt systematisert. Mesteparten av valden er det fulle nordmenn og polakker som står for.

Viare så undervurderer du rasisme. Det skjer, og eg kjenner personer som regelrett har vorte skubba ut av bussete i god sørstatsstil - i Noreg.Det er problem med å få jobb når ein har utanlandsk namn (det har m.a. norske aviser dokumentert rimelig greit, om enn uformelt).
Sitat av Nraw Vis innlegg
Vanskelig å ta deg seriøst når du ikke klarer å svare tilbake. Du vet ikke hvordan det er å være en del av minoriteten og faenskapet som følger.

Men kan nevne at ''ransbølgen'' var sterkt overdrevet av media, slik Oslo politiet allerede har nevnt. Bør sjekke statistikk i slike saker før du sluker alt media mater deg.
Vis hele sitatet...
Du nevner ikke at du har blitt forfulgt, banket og ranet, som er en del av den dritten nordmenn risikerer og oppleve.

http://www.nrk.no/nyheter/1.11321640

I oktober ble det i gjennomsnitt begått fire ran hver dag i hovedstaden
Vis hele sitatet...
.

http://www.nrk.no/ostlandssendingen/...slo-1.11320499

Oslo opplever en ransbølge i høst. På mindre enn to uker har politiet fått meldinger om 54 ran. Det yngste offeret er en 12 år gammel gutt, det eldste en 69-årig kvinne.
Vis hele sitatet...
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/r...ia/a/10128295/

Ferske tall viser at Oslo er ranshovedstaden i Skandinavia. Med 120 ran i oktober overgår tigerstaden Stockholm og København.
Vis hele sitatet...
Synes du nordmenn blir ranet for lite?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Du nevner ikke at du har blitt forfulgt, banket og ranet, som er en del av den dritten nordmenn risikerer og oppleve.
[...]
Synes du nordmenn blir ranet for lite?
Vis hele sitatet...
Nordmenn vert stortsett ikkje det. Eg har aldri opplevd det, hverken i Oslo eller andre norske byer. Grunnen til at du les om ting i media er at det er sjeldan; vanlege ting kjem aldri i media.

120 ran er 120 ran for mykje, men det er fortsatt ikkje ekstremt vanleg. Det vil sei at det var anslagsvis ein million personer i oslo som ikkje vart rana.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Vi vert stortsett ikkje det. Når det skjer er det unntak, og ikkje spesielt systematisert. Mesteparten av valden er det fulle nordmenn og polakker som står for.

Viare så undervurderer du rasisme. Det skjer, og eg kjenner personer som regelrett har vorte skubba ut av bussete i god sørstatsstil - i Noreg.Det er problem med å få jobb når ein har utanlandsk namn (det har m.a. norske aviser dokumentert rimelig greit, om enn uformelt).
Vis hele sitatet...
Tja, undersøkelsen Nraw linket til for å bevise nettopp det, sier at det tar 14% lengre tid for en norskfødt med utenlandsk navn og få jobb.

Ikke rare stunden egentlig, når vi tenker på jenter som plutselig må bære hijab etter å ha jobbet i bedriften i månedsvis (a-møbler) eller plutselige krav om bønnerom etter at nybygget var ferdig (gardemoen taxidepot).

Det kan faktisk ha noe med saken å gjøre at innvandrere har brukt holmenkollbanen til jakt på ransofre.
Det er arbeidsgiverenes barn vi snakker om.

http://www.nrk.no/ostlandssendingen/...anere-1.353909

- Ungdommer sier at de velger å gå av toget om det kommer på ungdomsgjenger med innvandrer-bakgrunn. De går av toget i redsel for å bli ranet, sier Kjersti Falck, koordinator i Vinderen bydel og natteravn gjennom åtte år.
Vis hele sitatet...
En artikkel som kanskje kan hjelpe deg til å forstå problemet.

http://www.nrk.no/ostlandssendingen/...anere-1.353909

Forrige lørdag skjedde ran nummer fire i familien Ramberg, bosatt på Tonsenhagen i Oslo. Klokken hadde nettopp passert midnatt, og Ronny Rambergs egen sønn på 16 år, samboerens sønn og to venner skulle møte noen andre gutter. På bussholdeplassen ble de stoppet av en eldre ungdomsgjeng på fire, som kom veldig nær, spurte etter røyk og ba om å få håndhilse. Snart ble de mer aggressive i tonen.
Vis hele sitatet...
Sist endret av bajjaz; 4. april 2015 kl. 01:27.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av bajjaz Vis innlegg
En artikkel som kanskje kan hjelpe deg til å forstå problemet.
Vis hele sitatet...
Ja, det er eit problem, men eg trur ikkje primært motivasjonen er rasisme, men heller sosiale vilkår. Å få bukt med det vil sei at vi må forstå kva problemet er, og det ser det ut til at Oslo kommune i samarbeid med politiet har klart.

Del av det er og å ikkje overdramatisere det, slik du gjer. Det er ikkje eit nasjonalt problem, og det er relativt skjelden, noko som tyder på at det er enkeltelement, og ikkje dei store massane.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Tja, undersøkelsen Nraw linket til for å bevise nettopp det, sier at det tar 14% lengre tid for en norskfødt med utenlandsk navn og få jobb.

Ikke rare stunden egentlig, når vi tenker på jenter som plutselig må bære hijab etter å ha jobbet i bedriften i månedsvis (a-møbler) eller plutselige krav om bønnerom etter at nybygget var ferdig (gardemoen taxidepot).

Det kan faktisk ha noe med saken å gjøre at innvandrere har brukt holmenkollbanen til jakt på ransofre.
Det er arbeidsgiverenes barn vi snakker om.

http://www.nrk.no/ostlandssendingen/...anere-1.353909



En artikkel som kanskje kan hjelpe deg til å forstå problemet.

http://www.nrk.no/ostlandssendingen/...anere-1.353909
Vis hele sitatet...
Hmm. Nytter ikke å ha en vanlig diskusjon med deg, tviler på at du bor i oslo øst. Selv nordmenn her opplever mye dritt fra oslo vest.

Uansett, så lurer jeg på dine tanker om skikkelser som Max hermansen og Anders behring breivik og om du sier deg enig i dere ideer og handlinger?
Sitat av Nraw Vis innlegg
Vanskelig å ta deg seriøst når du ikke klarer å svare tilbake. Du vet ikke hvordan det er å være en del av minoriteten og faenskapet som følger..
Vis hele sitatet...

Hva gjør deg til minioritet og ikke f.eks. meg? Jeg er hvit etnisk norsk, men likevel minioritet. Bare se her. Som etnisk norsk er jeg:

Minioritet i verden
Minioritet i Europa
Majoritet i Norge
Majoritet i Oslo
Minioritet i min bydel
Minioritet på skolen jeg sogner til
Minioritet i blokka jeg bor

Og er det noen som opplever rasisme så er det da like mye oss etnisk norske. Det er ingen tvil om at utlendinger ser på norske som svakere og at de plukker ut norske i større grad om de skal begå ran etc.

Dessuten er jeg også ganske lei av folk som skal kommentere her inne som skriver dialekt. Dere har aldri oppvokst et sted hvor over 50% av skoleklassen er innvandrere og dere vet ikke hvordan dette funker i praksis.

Dessuten skjønner jeg ikke hvorfor du bruker bilde når du søker jobb. Dette er på ingen måte vanlig eller standard i arbeidslivet. Så det er rart du gjør det. Men men.
Sist endret av Prblmvksn; 4. april 2015 kl. 10:23.
Rasismebegrepet er fullstendig ubrukelig i dag siden det brukes ukritisk i samfunnsdebatten for å brunbeise folk man ikke er politisk enig med.

Rasist, i ordets opprinnelige betydning, er en person som mener at en rase er andre raser overlegen.

Vedkommende fremhever en menneskerase, og setter denne over andre raser.

Dette kan gi seg politiske utslag som f.eks. forskjellsbehandling av forskjellige raser i et samfunn der en rase har privilegier, offisielle i form av loven eller uoffisielle, som andre raser ikke har.

Jeg våger å påstå at de færreste som er mot dagens innvandringspolitikk er ekte rasister. Derimot er de redde for bla kriminalitetsutviklingen, og for at dagens innvandringspolitikk hverken er bærekraftig økonomisk eller sosialt.

Nye tall fra Danmark viser bla at 84% av alle som siktes for grov kriminalitet i København er innvandrere.
Kilde: http://www.b.dk/nationalt/antallet-a...r-i-koebenhavn
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Hva gjør deg til minioritet og ikke f.eks. meg? Jeg er hvit etnisk norsk, men likevel minioritet. Bare se her. Som etnisk norsk er jeg:

Minioritet i verden
Minioritet i Europa
Majoritet i Norge
Majoritet i Oslo
Minioritet i min bydel
Minioritet på skolen jeg sogner til
Minioritet i blokka jeg bor

Og er det noen som opplever rasisme så er det da like mye oss etnisk norske. Det er ingen tvil om at utlendinger ser på norske som svakere og at de plukker ut norske i større grad om de skal begå ran etc.

Dessuten er jeg også ganske lei av folk som skal kommentere her inne som skriver dialekt. Dere har aldri oppvokst et sted hvor over 50% av skoleklassen er innvandrere og dere vet ikke hvordan dette funker i praksis.

Dessuten skjønner jeg ikke hvorfor du bruker bilde når du søker jobb. Dette er på ingen måte vanlig eller standard i arbeidslivet. Så det er rart du gjør det. Men men.
Vis hele sitatet...
Jeg snakker generelt sett når jeg skriver og du plukket ut noe jeg rettet mot en annen person. Har ikke adressert deg eller alle nordmenn i det innlegget.

Men jeg skjønner hvor du kommer fra og hva du prøver å si. Det skjer mye dritt når det kommer til nordmenn også, spesielt i hovedstaden. Men mener du da at det er verre for nordmenn generelt sett enn det er for folk med utenlandskbakgrunn? Bare spør.

Det med bilde i CV'n, så er det ikke jeg som frivillig gjør det. Har aldri orket, men det er et krav flere steder nå, oftere enn før iallefall. Føler det ikke er vits å prøve på slike jobber da jeg tviler på at jeg får jobben når jeg ikke har jobb erfaring, bilde og ''utenlandsk'' navn. Men det er noe jeg mener og er ikke rettet mot noen, men det er vanskelig å forklare. Har søkt jobb i 5 år uten hell bare så det er sagt.

Sitat av belisarius Vis innlegg
Rasismebegrepet er fullstendig ubrukelig i dag siden det brukes ukritisk i samfunnsdebatten for å brunbeise folk man ikke er politisk enig med.

Rasist, i ordets opprinnelige betydning, er en person som mener at en rase er andre raser overlegen.

Vedkommende fremhever en menneskerase, og setter denne over andre raser.

Dette kan gi seg politiske utslag som f.eks. forskjellsbehandling av forskjellige raser i et samfunn der en rase har privilegier, offisielle i form av loven eller uoffisielle, som andre raser ikke har.

Jeg våger å påstå at de færreste som er mot dagens innvandringspolitikk er ekte rasister. Derimot er de redde for bla kriminalitetsutviklingen, og for at dagens innvandringspolitikk hverken er bærekraftig økonomisk eller sosialt.

Nye tall fra Danmark viser bla at 84% av alle som siktes for grov kriminalitet i København er innvandrere.
Kilde: http://www.b.dk/nationalt/antallet-a...r-i-koebenhavn
Vis hele sitatet...
Helt enig og velformulert svar. Men jeg føler det er viktig å vise til positive sider ved innvandringen og se hvordan det har hjulpet med å utvikle landet. Jeg er selv enig i at innvandring ikke er like nøvendig nå som før, men syntes at flyktninger (syria, jemen osv.) og barnefamilier som har blitt kastet ut prioriteres, framfor at folk fra hele verden, spesielt øst europeerne, kan komme 100% lovlig og bare bosette seg uten å vise til at de kan livnære seg. Det er to sider av saker og det finnes nok god statistikk om du leter på rette steder, akkurat som at du kan finne negativ statistikk.

Tviler på at det finnes rasister i Stortinget i det hele tatt framfor folk som allerede har ytret seg direkte ellrr indirekte at de misliker innvandrere og muslimer (per sandberg?)
Sist endret av Nraw; 4. april 2015 kl. 17:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er sant at noen er for raskt ute med å kalle andre rasister, men jeg synes å ane en tendens i motsatt retning også; at mange ikke vil kalle noenting rasisme med mindre det har å gjøre med såkalte "rasers" overlegenhet, noe ganske få her til lands (håper jeg) holder som en sannhet.

Det er mange av de samme følelsene, meningene og fordommene som regjerer hos både islamofobe, homofobe, og andre som er kategorisk fiendtlig innstilt mot visse grupper.

Å ha sine pragmatisk begrunnede bekymringer for velstands-Norge kan jeg ha forståelse for, men det som opprører meg er folk som har tilsynelatende null forståelse for at andre i verden ikke er født i trygge og rike Norge, og ser ut til å kaldt avvise hvorfor noen har behov for å dra til tryggere steder. Man har ikke gjort en dritt for å fortjene å være født her.

Og - i fare for å være stygg - så er det ekstra hyklersk når folk som selv mottar økonomisk støtte og er uføretrygdet rakker ned på innvandrere som kanskje på grunn av traumer grunnet krig ikke er i arbeid.
Sist endret av Navle Loe; 4. april 2015 kl. 19:00.
Sitat av Navle Loe Vis innlegg
Det er sant at noen er for raskt ute med å kalle andre rasister, men jeg synes å ane en tendens i motsatt retning også; at mange ikke vil kalle noenting rasisme med mindre det har å gjøre med såkalte "rasers" overlegenhet, noe ganske få her til lands (håper jeg) holder som en sannhet.

Det er mange av de samme følelsene, meningene og fordommene som regjerer hos både islamofobe, homofobe, og andre som er kategorisk fiendtlig innstilt mot visse grupper.

Å ha sine pragmatisk begrunnede bekymringer for velstands-Norge kan jeg ha forståelse for, men det som opprører meg er folk som har tilsynelatende null forståelse for at andre i verden ikke er født i trygge og rike Norge, og ser ut til å kaldt avvise hvorfor noen har behov for å dra til tryggere steder. Man har ikke gjort en dritt for å fortjene å være født her.

Og - i fare for å være stygg - så er det ekstra hyklersk når folk som selv mottar økonomisk støtte og er uføretrygdet rakker ned på innvandrere som kanskje på grunn av traumer grunnet krig ikke er i arbeid.
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen problemer med å skjønne hvorfor en somalier ønsker å flytte til til Norge.

Jeg ville nok gjort det selv om jeg ble født på landsbygda i Somalia, og fikk muligheten til å oppnå norsk statsborgerskap.

Det er ikke det som er problemet. Problemet er at det ikke er jobber nok til analfabeter fra landsbygda i Pakistan eller Somalia. I den grad de er i stand til å forsørge seg selv i det hele tatt med den baggasjen mange har med seg.

Resultatet er at de går over på livslang trygdeavhengighet, og dette er svært dyrt for samfunnet.

Regnestykket går ikke lenger opp når en synkende andel yrkesaktive skal forsørge en økende andel trygdeavhengige og alderspensjonister.

Selv hardnakkede innvandringsmotstandere ser det humanitære aspektet, men økonomiske realiteter kan man ikke se bort fra.

Så har vi kulturkonfliktene som kommer i tillegg. Mange har med seg verdier og en kulturarv i bagasjen som er mer eller mindre fullstendig inkompatibel med de verdiene som gjelder i vårt land. Vi går ikke på akkord med ytringsfriheten, kvinners autonomi eller homofiles rettigheter.

Et annet poeng er at man sannsynligvis kunne hjulpet mange flere i flyktningenes nærområder for den summen norske myndigheter bruker på å integrere en person her hjemme. Går liv tapt fordi vi insisterer på å hjelpe folk innenfor våre egne grenser og ikke i deres nærområder?
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Hvorfor skal vi endre noe som helst? Rette oss etter eller respektere importerte regler og normer?

Jeg er dritt lei at nordmenn blir ynkelig-gjort, og til stadighet må "unnskylde" oss.

Nei nordmenn er ikke rasistiske i det hele tatt, ikke en gang her på bygda. Mange ville kanskje kalt det rasister, men det har ingenting med en "overlegen" rase og gjøre.

Det handler om å være glad i landet sitt og bevare det, uten å bli beskyldt for noe som helst.
Sitat av Nraw Vis innlegg
Det med bilde i CV'n, så er det ikke jeg som frivillig gjør det. Har aldri orket, men det er et krav flere steder nå, oftere enn før iallefall. Føler det ikke er vits å prøve på slike jobber da jeg tviler på at jeg får jobben når jeg ikke har jobb erfaring, bilde og ''utenlandsk'' navn. Men det er noe jeg mener og er ikke rettet mot noen, men det er vanskelig å forklare. Har søkt jobb i 5 år uten hell
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri opplevd krav om bilde, med mindre du skal ha jobb som modell eller lignende. I Oslo kryr det av svarte folk som har arbeid på alle mulig arbeidsplasser. Jeg tror nok det går mer på deg som person enn at du er 'utlending' (som du selv definerer deg som). Kanskje du skal ta litt mer utdannelse eller skrive en bedre søknad?
Sitat av Carmex Vis innlegg
Hvorfor skal vi endre noe som helst? Rette oss etter eller respektere importerte regler og normer?

Jeg er dritt lei at nordmenn blir ynkelig-gjort, og til stadighet må "unnskylde" oss.

Nei nordmenn er ikke rasistiske i det hele tatt, ikke en gang her på bygda. Mange ville kanskje kalt det rasister, men det har ingenting med en "overlegen" rase og gjøre.

Det handler om å være glad i landet sitt og bevare det, uten å bli beskyldt for noe som helst.
Vis hele sitatet...
Enig i alt du sier, men at nordmenn blir ynkelig-gjort og må stadig unnskylde seg er ikke noe som er vanlig. Skjer det, er det uansett få som faktisk sier seg enig i at det behøves.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av Nraw Vis innlegg
Enig i alt du sier, men at nordmenn blir ynkelig-gjort og må stadig unnskylde seg er ikke noe som er vanlig. Skjer det, er det uansett få som faktisk sier seg enig i at det behøves.
Vis hele sitatet...
Slikt som dette tullet: https://www.facebook.com/video.php?v...l_comments=373

Forekommer relativt ofte spør du meg.
Det er i alle fall ikke nødvendig å spørre seg om hvem som har mest diplomatisk tone og viser mest villighet til forståelse og videre perspektiv enn han/hun som er av innvandrerbakgrunn og de som argumenterer mot ham/henne på denne tråden.

Norge, som alle andre land, må være plastisk og ikke en stein, men noen verdier og friheter er ukrenkelige. Det fins normer i muslimsk kultur som så avgjordt krasjer med disse verdiene, og det må det jobbes med. Men til den personen som påstår at det liksom er gærent å ville holde på norske tradisjoner, vil jeg spørre: på hvilken måte har DU måttet endre noe i livet som har med norske verdier å gjøre, som følge av innvandring? Du kan da fortsatt feire jul, spise svinekjøtt og vandre i fjellet?

Det har vært tilfeller med nisseluegreier, og det var teit, men ingen lovendringer om nisselueforbud kom som resultat.

Moralpolitiet på Grønnland som mener homser ikke får holde hånd og kvinner ikke vise hud, de er dødsteite, men ikke teitere enn de som mener alle muslimer bør sees på som en trussel mot norsk kultur.

Kom på at det er en han (jfr. det om kvinner som blir redde)
Sist endret av Navle Loe; 4. april 2015 kl. 20:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av Navle Loe Vis innlegg
Det er i alle fall ikke nødvendig å spørre seg om hvem som har mest diplomatisk tone og viser mest villighet til forståelse og videre perspektiv enn han/hun som er av innvandrerbakgrunn og de som argumenterer mot ham/henne på denne tråden.

Norge, som alle andre land, må være plastisk og ikke en stein, men noen verdier og friheter er ukrenkelige. Det fins normer i muslimsk kultur som så avgjordt krasjer med disse verdiene, og det må det jobbes med. Men til den personen som påstår at det liksom er gærent å ville holde på norske tradisjoner, vil jeg spørre: på hvilken måte har DU måttet endre noe i livet som har med norske verdier å gjøre, som følge av innvandring? Du kan da fortsatt feire jul, spise svinekjøtt og vandre i fjellet?

Det har vært tilfeller med nisseluegreier, og det var teit, men ingen lovendringer om nisselueforbud kom som resultat.

Moralpolitiet på Grønnland som mener homser ikke får holde hånd og kvinner ikke vise hud, de er dødsteite, men ikke teitere enn de som mener alle muslimer bør sees på som en trussel mot norsk kultur.
Vis hele sitatet...
Jeg har blitt ranet 2 ganger, begge gangene av utlendinger. Den ene gangen måtte JEG sitte inne, fordi tosken sa jeg hadde slått han med en flaske.

Den rettsaken skulle du sett! Det var til og med video, som viste han ta telefonen og jeg slo ingen. Men de spolte i videoen, og jeg var liksom en rasist.

Etter det der har jeg nok bygd opp litt agg, men tar det ikke utover noen og er ikke usaklig. KRITISK derimot!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Carmex Vis innlegg
Slikt som dette tullet: https://www.facebook.com/video.php?v...l_comments=373

Forekommer relativt ofte spør du meg.
Vis hele sitatet...
Og eit humorprogram, som vil settje søkelys på fordommer er altså problematisk? Det er jo åpenbart at dei traff ein nerve om fordommer, og illustrerer vel gjerne rasismen du påstår ikkje ekstisterer.