Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1789
Hei, jeg har nå planer om å gå til innkjøp av et Microsoft Surface men vet veldig lite om de. Har en stasjonær PC jeg jobber på, og en Macbook Air jeg har med når jeg er ute og reiser.

Vurderer å selge Macbooken for å heller kjøpe et Microsoft Surface, jeg bruker Macen så lite at jeg ikke lenger ser hvorfor jeg skal ha den liggende. Krever kun enkle skriveprogram, flash, Remote desktop, filezilla(eller lignende) og andre småting.

Skal det gå greit å gå fra en bærbar til Surface i mitt tilfelle?

Har sett på, http://www.elkjop.no/product/data/ne...ettbrett-wi-fi skal den funke?
Sist endret av Exonize; 7. juli 2014 kl. 14:27.
Har begge deler, og surfacen ligger og støvet ned i en skuff. Totalt ubrukelig produkt spør du meg.
Har en jeg også tips mottas med takk. Et eller annet må det vel gå an og gjøre med den..
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
I min personlige mening kan jeg si at jeg ville likt å ha en surface pro over en vanlig tablet, men litt usikker på om jeg ville valgt en surface over en MBA/Ultrabook. Dog det spørs sikkert litt på bruksområder ditt, en MBA og en Surface fyller vel omtrent samme områder.
Mba har tastatur som det går an å skrive på og super trackpad. "Touch" konseptet på surface pro er rimelig fucka. RT er litt bedre, men den er fortsatt bare en dårlig iPad
Latterlig mye useriøst her.

Har selv en Surface 2 RT 64GB (+ 64GB SD), og denne har eliminert behovet mitt for en laptop fullstendig.

Den kan surfe på nett med IE11 (som er en drøm for touch), hele Office pakka kommer gratis og ferdig installert, og alt behov som f.eks videospillere osv kan finnes i storen. Den har kanskje ikke ett massivt utvalg, men du har apps for hvert behov. Filezilla kan byttes ut med flere FTP apps, Remote Desktop finnes (TeamViewer også) og Flash fungerer.

Kjøper du Type Coveret istedenfor Touch Coveret går skriving som en drøm.

Surface har også en overlegen byggekvalitet i forhold til mange Laptops/ultrabooks, og føles som en drøm å holde på med.
Jeg ville gått for Surface 3 hvis jeg skulle kjøpt. Den er tynnere og lettere enn Macbook Air, og med TypeCover så skriver du like raskt. Du får med en penn som du kan bruke, og som fungerer meget bra. Prisen er litt høy, men jeg mener den er forsvarlig.

Usaklighetene fra amøbene lenger opp her er bare å ignorere. Les tester så ser du at den ikke er så ille
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
RT er litt bedre, men den er fortsatt bare en dårlig iPad
Vis hele sitatet...
Hvordan? Den har bedre og større skjerm, bedre høyttaler, USB port, Mini Display port og har i tillegg ett tastatur. Jeg VET man kan bruke Bluetooth tastaturer med iPad, men tastaturet til Surface er tusen ganger bedre gjennomført og gir en mye bedre opplevelse.

Den kan kanskje ikke kjøre vanlige .exe programmer, men kan en iPad kjøre programmer man kan på OSx?
Sitat av fatfro Vis innlegg
Hvordan? Den har bedre og større skjerm, bedre høyttaler, USB port, Mini Display port og har i tillegg ett tastatur. Jeg VET man kan bruke Bluetooth tastaturer med iPad, men tastaturet til Surface er tusen ganger bedre gjennomført og gir en mye bedre opplevelse.

Den kan kanskje ikke kjøre vanlige .exe programmer, men kan en iPad kjøre programmer man kan på OSx?
Vis hele sitatet...
Ærlig talt, har du noen gang prøvd det der touch coveret som surface selges med? man får jo både fysisk og psykisk vondt av å skrive med det.. Type Cover er litt bedre, men til en pris som ikke ligner grisen. Da kan du jo like godt kjøpe et bluetooth tastatur som funker på både mobiltelefon og pad.

Hovedproblemet er likevel programmvaren.. Ipad bare "virker" men surface er det så mye krøll og tull med at selv en sindig mann blir forbannet av å bruke den.
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Ærlig talt, har du noen gang prøvd det der touch coveret som surface selges med? man får jo både fysisk og psykisk vondt av å skrive med det.. Type Cover er litt bedre, men til en pris som ikke ligner grisen. Da kan du jo like godt kjøpe et bluetooth tastatur som funker på både mobiltelefon og pad.

Hovedproblemet er likevel programmvaren.. Ipad bare "virker" men surface er det så mye krøll og tull med at selv en sindig mann blir forbannet av å bruke den.
Vis hele sitatet...
Jeg har prøvd touch coveret, og bare fordi du ikke klarte å bruke det første gang er det på ingen ett dårlig tastatur. Jeg gikk allikevel for type cover og det er det helt klart beste tastaturet av sitt slag.

Tull og tøys. Når jeg først fikk min Surface 2 RT var det å sette det opp, installere oppdateringer og har siden fungert akkurat som det skal. Har du klart å fucke opp Windows RT stiller jeg spørsmålstegn til hvordan du bruker Windows.
Sitat av fatfro Vis innlegg
Jeg har prøvd touch coveret, og bare fordi du ikke klarte å bruke det første gang er det på ingen ett dårlig tastatur. Jeg gikk allikevel for type cover og det er det helt klart beste tastaturet av sitt slag.

Tull og tøys. Når jeg først fikk min Surface 2 RT var det å sette det opp, installere oppdateringer og har siden fungert akkurat som det skal. Har du klart å fucke opp Windows RT stiller jeg spørsmålstegn til hvordan du bruker Windows.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke totalt negativ til Surface RT, det hender jo faktisk at jeg bruker den, men brukeropplevelsen er mye dårligere enn på Ipad både hardwaremessig (byggekvaliteten føles dårligere) og mht programmvare (vanskeligere og mer ulogisk å bruke, elendig utvalg i apps og stadige programmvareoppdateringer som tar år og dag å installere)

Tror du skal ha SVÆRT spesielle behov for å velge Surface RT fremfor Ipad.

Surface PRO skjønner jeg virkelig ikke hva man skal med i det heletatt
PRO-versjonen er jo veldig greit om du har bruk for en enkel laptop til kontorbruk som kjører windows - men samtidig også ønsker en tablet til f.eks. når du reiser. (på fly/tog og lignende hvor en laptop tar opp for mye plass). Da slipper man å kjøpe 2 enheter for å dekke behovene.
Sitat av etse Vis innlegg
PRO-versjonen er jo veldig greit om du har bruk for en enkel laptop til kontorbruk som kjører windows - men samtidig også ønsker en tablet til f.eks. når du reiser. (på fly/tog og lignende hvor en laptop tar opp for mye plass). Da slipper man å kjøpe 2 enheter for å dekke behovene.
Vis hele sitatet...
Det trodde jeg også (derfor jeg kjøpte den), problemet er at du ender opp med en veldig dårlig tablet og en ganske dårlig pc.
Den nye pro versjonen har i hvertfall mer enn gode nok specs til surfing, se film, bruke office pakken samt programmere. Tableten er mer enn god nok til akkurat de tingene mange gjør på reiser: Se på serier og film.

Om planlagt bruk er å sitte i sofaen og surfe med den så vil jeg si den er alt for tung og ville da heller hatt en android eller ipad.
Sitat av etse Vis innlegg
Den nye pro versjonen har i hvertfall mer enn gode nok specs til surfing, se film, bruke office pakken samt programmere. Tableten er mer enn god nok til akkurat de tingene mange gjør på reiser: Se på serier og film.

Om planlagt bruk er å sitte i sofaen og surfe med den så vil jeg si den er alt for tung og ville da heller hatt en android eller ipad.
Vis hele sitatet...
Joda, du kan kjøre visual studio, eller i det minste remote inn til en utviklingsmaskin i azure fra PROen, men etter at du har pakket med deg alt "ekstautstyret" som skal til for å gjøre den brukbar (powered usb -hub) eksternt tastatur, mus, overgang til kablet nettverk, skjermkabler osv så blir den ikke så veldig bærbar.

For de fleste vil det være en mye bedre løsning å kjøpe en kraftig laptop (mye mer ytelse for pengene) for jobb, og en ipad air til surfing og film.

Skal du kombinere jobb&fritid på samme enhet tror jeg faktisk en toppspecet macbook air er et bedre alternativ.
Kjøpte meg en Surface 2 for en måneds tid siden og er storfornøyd. Det ikke noen som helst grunn til å la seg skremme av begrensningene i Windows RT. Den er lynrask, har et bra utvalg av modern ui-apper og modern ui gir en uslåelig bruksopplevelse når man ikke bruker type coveret.

Selv om man ikke kan legge inn egne skrivebordsprogrammer uten jailbreak får man fortsatt en skikkelig filbehandler, tilnærmet full Office, kontrollpanel og remote desktop som en fin bonus. Et nettbrett med Windows RT kan definitivt ikke erstatte en laptop med full Windows, men gir spennende muligheter sammenlignet med et iOs eller Android-brett. Jeg har vært innom både iPad og Android-brett, og kommer ikke til å bytte tilbake.

Jeg valgte Surface 2 fordi jeg trengte et rimelig nettbrett for underholdning og lettere oppgaver som presentasjon og notater under møter ol. Gjør også enkle programmerings- og databasearbeid via Remote Desktop. Til det fungerer den perfekt. Skal du derimot velge en surface i stedet for en laptop, være seg Mac eller Windows-PC, ville jeg heller vurdert Surface Pro 3.
men da må du ha 2 dingser. Om du har bruk for en veldig kraftig laptop i jobbsammenheng, så får du nok dette av jobben uansett - så da har man ikke behov for en multipurposemaskin, men heller en tablet. Men hva om du er en type person som bare skal skrive enkle rapporter/refferater i office når du er ute å reiser i jobbsammenheng? Kanskje du trenger å vise frem enkelte power-pointer, eventuelt enkle programmeringsprosjekter i Visual Studio - da er den ganske grei.

Alle disse dingsene du sier man trengerr å koble til er absolutt ikke en nødvendighet. Man klarer seg helt fint uten i kortere periode. Om du kjøper et av standard-tasturene som ikke er touch men heller føles mer som standardtastatur med touchpad på holder det for de fleste.

Personlig, og jeg kjenner flere som er i samme situasjon som meg, synes jeg egentlig hele tablettingen er useless. Kjøpt en, og 99% av tiden ligger den i en skuff og samler støv. De eneste gangene den faktisk føles relevant er om jeg skal ut på reise - med fly eller lignende. Og dette er noe flere av mine venner i hvertfall er enig om. I alle andre tilfeller bruker jeg enten mobilen til surfing, og er ikke den god nok tar jeg heller frem en laptop enn å begynne å fikle på en tablet.

En MacBookAir er alt for stor til å ta med seg på reise, av den enkle grunn at den har et tastatur du ikke kan fjerne. Det er en ypperlig maskin til det meste av bruk, men fortsatt upraktisk på fly/tog.