Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Hva foretrekker du, Valium eller Sobril
Sobril 4 26,67%
Valium 11 73,33%
Stemmegivere: 15. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  34 24622
Går på 75 mg sobril daglig og er fornøyd med det.
Er 25 mg oxacepam (sobril) omtrent like sterkt som 5 mg valium (diazepam)?
10 mg sobril gir meg ingen effekt whatsoever uten at jeg har oppnådd toleranse i motsetning til 5 mg valium.
Noen som forstod spørsmålet mitt og kan gi meg et svar?

Donkey Kong
Sist endret av eyecandy654; 8. august 2013 kl. 16:56.
Diazepam er ca. dobbelt så sterkt som Oxacepam.

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...ivalency_table
Rus på Sobril er bare trist.
Det verste er jo at det faktisk er vanskeligere å slutte med Sobril enn med Valium, synes jeg ihvertfall.
Er på pillenedtrapping pga misbruk av clonazepam, går nok over til vival/valium senere i behandlingen, går utifra at det blir en grei overlapping. Eller?
Jess.
Er på en cold-turkey på Sobril nå, og det går egentlig overraskende greit, selv om det er et helvete.
Oxazepam er en aktiv metabolitt som leveren gjennom enzymsystemet CYP-450 etterlater seg etter inntak fra Diazepam (samt fire andre vi ikke har i Norge), ergo den korte halveringstiden på 4-15 timer Sobril har (gjennomgår glukuronidens for å så skilles ut i urin). Samt dens begrensende potens i forhold til Diazepam er pga at den slipper færre klorin ioder gjennom klorin iode kanalen inn til GABA-α reseptoren, så den ikke påvirker i like stor grad gaba reseptorene som eks Diazepam gjør, (α-1, α-2, α-3 samt α-5) som slipper gjennom en betydelig større del klorin ioder. Grunnen til at du ikke føler noen spessiel effekt av 10 mg er rett å slett mest sannsynlig pga at du har opparbeidet deg en tolleranse siden du går på 75 mg om dagen (og gjør du det så får du faktisk tolleranse), noe som er en helt naturlig kjemisk prosess når du tilfører et benzodiazepin til kroppen jevnlig. Det med at 25 mg Oxazepam = 5mg Diazepam er riktig i for seg, men potensen har ikke alltid alt å si, da de har forskjellige virkemåter. Det jeg sitter å pusser over er at du bruker Sobril til nedtrapping, istedet for Diazepam først for sin lange halveringstid (75-100timer) samt metabolittene, for så å gå over på Sobril. Det er i hvertfall slik det pleies å gjøres.
Ønsker deg all lykke med nedtrappingen

Mvh

Dark_Shadows
King of Destructions
lilpsych's Avatar
Er personlig mye mer glad i Diazepam, og syns 10mg valium er mer potent enn 25mg sobril. Men skal man medisinere seg og ikke ruse seg, så er kanskje Sobril det beste.
Sitat av Dark_Shadows Vis innlegg
Oxazepam er en aktiv metabolitt som leveren gjennom enzymsystemet CYP-450 etterlater seg etter inntak fra Diazepam (samt fire andre vi ikke har i Norge), ergo den korte halveringstiden på 4-15 timer Sobril har (gjennomgår glukuronidens for å så skilles ut i urin). Samt dens begrensende potens i forhold til Diazepam er pga at den slipper færre klorin ioder gjennom klorin iode kanalen inn til GABA-α reseptoren, så den ikke påvirker i like stor grad gaba reseptorene som eks Diazepam gjør, (α-1, α-2, α-3 samt α-5) som slipper gjennom en betydelig større del klorin ioder. Grunnen til at du ikke føler noen spessiel effekt av 10 mg er rett å slett mest sannsynlig pga at du har opparbeidet deg en tolleranse siden du går på 75 mg om dagen (og gjør du det så får du faktisk tolleranse), noe som er en helt naturlig kjemisk prosess når du tilfører et benzodiazepin til kroppen jevnlig. Det med at 25 mg Oxazepam = 5mg Diazepam er riktig i for seg, men potensen har ikke alltid alt å si, da de har forskjellige virkemåter. Det jeg sitter å pusser over er at du bruker Sobril til nedtrapping, istedet for Diazepam først for sin lange halveringstid (75-100timer) samt metabolittene, for så å gå over på Sobril. Det er i hvertfall slik det pleies å gjøres.
Ønsker deg all lykke med nedtrappingen

Mvh

Dark_Shadows
Vis hele sitatet...
Legen spurte rett og slett hvilke medikamenter jeg mente var best for meg og da var valget enkelt og greit sobril.
Han har nevnt nedtrappingsplan tidligere men diverse benzo som f.eks clonazepam gjør mer skade enn nytte. Diazepam mener jeg gjør ingen /lite nytte.
King of Destructions
lilpsych's Avatar
syns personlig 25mg sobril blir som 10mg valium altså oxasepam kontra diazepam.
Sitat av dustedgorilla Vis innlegg
Er 25 mg oxacepam (sobril) omtrent like sterkt som 5 mg valium (diazepam)?

Donkey Kong
Vis hele sitatet...
nei nei nei nei

diaz kan aldri sammenliknes med ox er min mening....husker jeg prøvde 5-10-15 valium mg i spania fra apotek...kjente INGENTING...fikk 50 mg blåvalium thailand ved en annen anledning...heller ingen virkinig...RÆVA rett og slett

sobril og rivotril er 100 ganger bedre,for mitt vedkommende

sobril 25 kjenner man godt

Sitat av lilpsych Vis innlegg
Er personlig mye mer glad i Diazepam, og syns 10mg valium er mer potent enn 25mg sobril. Men skal man medisinere seg og ikke ruse seg, så er kanskje Sobril det beste.
Vis hele sitatet...
det er helt motsatt...valium er som kjent det beste muskelberoligende for anfall o.l..derfor brukes dette mest på sykehus
Sist endret av alanapoli; 10. august 2013 kl. 15:26.
Foretrekker Valium fremfor Sobril, helt klart. Konklusjonen er at Rivotril ER best både til rus og medesinsk behandling.
1.Rivotril
2.Valium
3.Sobril

Som nedtrapping funker jo sobril bra, men er ikke noe å ruse seg på
King of Destructions
lilpsych's Avatar
Sitat av Vrangsinn Vis innlegg
Foretrekker Valium fremfor Sobril, helt klart. Konklusjonen er at Rivotril ER best både til rus og medesinsk behandling.
1.Rivotril
2.Valium
3.Sobril

Som nedtrapping funker jo sobril bra, men er ikke noe å ruse seg på
Vis hele sitatet...
Ja enig med at sobril er mer medisin, mens de andre benzoene er bedre og ruse seg på.
Men lista mi går sånn her:

1. Flunitrazepam (Rohypnol/Flunipam)
2. Alprazolam (Xanax/Xanor)
3. Benzodiazepam (Valium)
4. Oxazepam (Sobril)
Min liste:
1. Lorazepam (Ativan, min favoritt, men vanskelig å komme over i Norge)
2. Clonazepam (Rivotril, flott til avrusning av opiater og mot sterk angst/søvnløshet)
3. Temazepam (Pre-drug IV før operasjoner, minner om hasjrus)
3. Diazepam (Valium, Stesolid)
4. Alprazolam (Xanax/Xanor, så jævlig oppskrytt stoff som kun minner om Sobril)
5. Flunitrazepam (Oppskrytt til de grader! Et glass vann gjorde meg mer døsig enn 4mg fra org. blister)
6. Oxazepam (Sobril/Alopam)
7. Nitrazepam (Mogadon/Apodorm, muligens allergisk, spyr og kaldsvetter bare av det)

Den beste mot angst syns jeg faktisk er Lyrica/Pregabalin selv om det ikke er et benzo, rusen føles som en blanding av benzo/opiater/alkohol.
Ketogan er også verdt å nevne da det inneholder et opiat samt. et spasmatikum som gjør deg veeeldig avslappet.

Har hatt alle disse stoffene på resept (Utenom Ativan), så ingenting har vært "bøff" - Just my two cents.
Sist endret av Skyfx; 11. august 2013 kl. 12:58.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Skyfx Vis innlegg

4. Alprazolam (Xanax/Xanor, så jævlig oppskrytt stoff som kun minner om Sobril)
5. Flunitrazepam (Oppskrytt til de grader! Et glass vann gjorde meg mer døsig enn 4mg fra org. blister)

Vis hele sitatet...
Xanor er langt ifra oppskrytt.Det finnes ingen preperater på apoteket som fjerner angsten/uroen min så bra som xanor.Det er supert mot sosial/panikk angst.
Rohypnol kan jeg til dels være enig i er litt oppskrytt,men det er fortsatt den benzoen som gir meg best rus.Å viss man tar STORE doser med rohypnol så blir man helt på trynet,å det kan vare i dagesvis.Har aldri sett folk så pillefjerne som de som har spist store mengder med rohypnol.
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Xanor er langt ifra oppskrytt.Det finnes ingen preperater på apoteket som fjerner angsten/uroen min så bra som xanor.Det er supert mot sosial/panikk angst.
Rohypnol kan jeg til dels være enig i er litt oppskrytt,men det er fortsatt den benzoen som gir meg best rus.Å viss man tar STORE doser med rohypnol så blir man helt på trynet,å det kan vare i dagesvis.Har aldri sett folk så pillefjerne som de som har spist store mengder med rohypnol.
Vis hele sitatet...


Xanor,rivotril og rohypnol er nå vel de sterkeste og beste benzoene vi har i Norge.,.
Nå har jo disse preparatene forskjellig bruksområder, da. De binder seg alle til GABAA-reseptorer i sentralnervesystemet og bidrar til økt effekt ved interaksjon mellom GABA og GABAA-reseptor f.eks. Men de har litt ulike egenskaper til tross for dette. Xanax, for eksempel, er veldig effektivt mot panikkangst da medikamentet absorberes raskt og effektivt samtidig som det gir maksimal konsentrasjon i blodet etter 1-2 timer og bruksområde er panikksyndrom og andre angstlidelser. Med andre ord et anxiolytikum i likhet med Sobril, som brukes mot nevrotiske og psykosomatiske lidelser. Uro, angst, spenning og søvnvansker).

Rivotril/Clonazepam som er et Antiepileptikum. Rivotril har en mye mer utpreget antikonvulsive effekt og som Diazepam anvendes legemidlet blant annet for å dempe angst og uro, for å stanse kramper og redusere spenning i muskulaturen. Forskjellen her er at Valium faktisk både er et Anxiolytikum (angstdempende og beroligende) og et Antiepileptikum (mot epilepsi). Potensen er en annen sak.
Men, saken har seg slik at selv om disse binder seg til spesifikke reseptorer som benzodiazepin-reseptorene eller GABA-reseptorene betyr ikke det at du eller jeg vil få lik effekt. Det inngår noe som kalles «GABA-reseptor-komplekset». Benzodiazepinreseptorene er som vi vet proteiner, og de inngår i dette "komplekset". Disse proteinene finnes jo i mange ulike genetiske varianter, og det finnes en mulighet for at mange genetiske varianter av reseptor-proteiner vil kunne innebærer generelt et «biologisk mangfold». Med det mener jeg at virkningen av legemidler, selv om det er ett og samme preparat, ikke nødvendigvis virker likt på alle individer (interindividuelle ulikheter i respons). Dette er noe jeg personlig tror er grunnen til all kranglingen/tullet om hva som fungerer best, yatta yatta. Merker ingen rus på noen Benzodiazepiner (nei, heller ikke Xanax) med mindre det er snakk om store doser eller kombinert med andre rusmidler. Dette er selvfølgelig grunnet toleranse, og det plager meg ikke det minste da jeg får dette for å takle sykdommen min.
Sist endret av Lucy In The Sky; 29. august 2013 kl. 11:06.
Helt riktig Lucy, dette med benzodiazepiner og rus er vedig individuelt.
Jeg for min del blir ikke rusa av noen piller nesten samme hva slags dose. (dog har jeg aldri spist 30 xanor)
Eneste som har en viss effekt er mogadon/apodorm, samt noen av de nyere RC benzoene.
Men jeg bruker Rivotril daglig, medisinsk, og det virker veldig bra mot hode mitt.
Sitat av Baltasar Vis innlegg
Xanor,rivotril og rohypnol er nå vel de sterkeste og beste benzoene vi har i Norge.,.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke helt hva du vil fram til her?Jeg har da ikke sagt noe annet.
Noen som kan fortelle meg forskjellen på blåvalium og vanlig valium?
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Noen som kan fortelle meg forskjellen på blåvalium og vanlig valium?
Vis hele sitatet...
Blåvalium - 10 mg per pille
Valium - 5 mg per pille
Sist endret av GangM; 1. september 2013 kl. 14:31.
problemet med blå valium er at når det kommer fra utlandet i poser og på brett fra Thailand og russland, så vet man ikke helt sikkert hva det inneholde. noe er bra, noe er dårlig, for meste parten av det man kjøper er smuglet inn og kan være laget på en kjøkken benk i russland eller Thailand. da det er ulovlig å selge over disk i Norge. så hvilke virkestoffer som er i disse inn smuglete tablettene er det vanskelig å si med sikkerhet, de kan innehplde alt mellom himmel og jord
en annen ting er at hvilke virkestoffer som er best for hvert enkelt menneske er veldig individuelt. noen syntes sobril har bra effekt, mens andre liker valium. mennesker er forskjellig, og det er hjernen våres også :-)
Sitat av alanapoli Vis innlegg
nei nei nei nei

diaz kan aldri sammenliknes med ox er min mening....husker jeg prøvde 5-10-15 valium mg i spania fra apotek...kjente INGENTING...fikk 50 mg blåvalium thailand ved en annen anledning...heller ingen virkinig...RÆVA rett og slett

sobril og rivotril er 100 ganger bedre,for mitt vedkommende

sobril 25 kjenner man godt



det er helt motsatt...valium er som kjent det beste muskelberoligende for anfall o.l..derfor brukes dette mest på sykehus
Vis hele sitatet...

Jeg skal nå være enig i at rivotril er mye sterkere men sobril er vanskelig å bli rusa på synes nå jeg,da må jeg isåfall ta 8-10stykker av 25mg sobril for å kjenne no særlig.Blåvalium 50mg dvs.10stk valium(norske)burde vanligvis være nokk for å bli ganske så berusa. Dessuten er det mye lettere å få legen til å skrive resept på sobril(Oxazepam) enn på diazepam,clonazepam,xanor,nitrazepam eller flunitrazepam. Sobril brukes mye på ulike klinikker antakelig fordi det nesten ikke gir noen form for rusvirkning

Sitat av High-on-life Vis innlegg
Jeg skjønner ikke helt hva du vil fram til her?Jeg har da ikke sagt noe annet.
Vis hele sitatet...
Sorry ,det svaret jeg sendte var egentlig til Skyfx og ikke til deg,jeg oppdaget nå at du sa deg uenig med Skyfx og jeg er enig med deg angående styrken på de forskjellige benzoene som er nevn hær.

Sitat av High-on-life Vis innlegg
Jeg skjønner ikke helt hva du vil fram til her?Jeg har da ikke sagt noe annet.
Vis hele sitatet...


Sorry ,det svaret jeg sendte var egentlig til Skyfx og ikke til deg,jeg oppdaget nå at du sa deg uenig med Skyfx og jeg er enig med deg angående styrken på de forskjellige benzoene som er nevn hær.

Sitat av alanapoli Vis innlegg
nei nei nei nei

diaz kan aldri sammenliknes med ox er min mening....husker jeg prøvde 5-10-15 valium mg i spania fra apotek...kjente INGENTING...fikk 50 mg blåvalium thailand ved en annen anledning...heller ingen virkinig...RÆVA rett og slett

sobril og rivotril er 100 ganger bedre,for mitt vedkommende

sobril 25 kjenner man godt



det er helt motsatt...valium er som kjent det beste muskelberoligende for anfall o.l..derfor brukes dette mest på sykehus
Vis hele sitatet...

Jeg skal nå være enig i at rivotril er mye sterkere men sobril er vanskelig å bli rusa på synes nå jeg,da må jeg isåfall ta 8-10stykker av 25mg sobril for å kjenne no særlig.Blåvalium 50mg dvs.10stk valium(norske)burde vanligvis være nokk for å bli ganske så berusa. Dessuten er det mye lettere å få legen til å skrive resept på sobril(Oxazepam) enn på diazepam,clonazepam,xanor,nitrazepam eller flunitrazepam. Sobril brukes mye på ulike klinikker antakelig fordi det nesten ikke gir noen form for rusvirkning
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg brukte sobril fast før, tar jeg en nå (10 mg) blir jeg lettere susete og avslappet.
Tar jeg en valium får jeg smerter i musklene i ansiktet.
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Diazepam er ca. dobbelt så sterkt som Oxacepam.

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...ivalency_table
Vis hele sitatet...
Oxacepam fås i 10, 15 og 25 mg. Jeg syns 25 mg sobril (oxacepam) virker tilnærmet likt med 5 mg diazepam (valium, vival). Men dette kan virke litt ulikt fra person til person
Av de vi har i Norge av Benzo så er Alprazolam og Klonazepam de sterkeste.
Diazepam kommer kun i 5mg form på Norske apoteket og går under valium/vival/Stesolid.
Oxazepam = sobril som kommer i 10/15/25mg
Mogadon er sovemedesin (Nitrazepam)

Rohypnol / flunipam - flunitrazepam finnes ikke lengre på apotek
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Det finnes blå 20mg valium oxo

Joda,rohypnolen er kommet tilbake...
Den kom tilbake da flunisene forsvant..
Naboen min får rohypnol, grønne 542
Flunitrazepam (rohypnol og flunipam) finnes ikke i Norge på apotek lengre.

Finnes valium som er 10mg og ikke blå også da.... Finnes så jææævli mange produsenter av Diazepam.. Alle har forskjellig. Ja blå er ofte omtalt som 10mg. Noen av de beste valium jeg har smakt var i Tyskland. Helt hvit 10mg diazepam pille uten dele strek. 3 sånne var helt magisk. Ellers så er nok etter min mening blå hjerte formede Roche Valium på brett de safeste:-) legge til at man kun for diazepam i 5mg versjon her i landet.

Skal LOVE deg. Du får ikke grønne rohypnol av legen din i Norge uansett, jeg VET at de ikke finnes på noe annet marked enn svarte markedet
Har tatt veldig mye av valium og sobril på resept. Tok det mot angst, men ingen av delene hjalp noe som helst mot angsten..prøvde deretter med veldig store doser for å se hva som skjedde...tok 25 x 25 mg sobril...fikk helt blackout og viste ikke hva jeg hadde gjort, prøvde også 30x5mg valium og det skjedde faktisk veldig lite..wtf?

Uansett så tror jeg valium og sobril er helt ubrukelige til å feks dempe angst eller å ruse seg på...ville nok heller gått for xanor da du kan få effekt av lavere doser..
Sitat av greatness Vis innlegg
Skal LOVE deg. Du får ikke grønne rohypnol av legen din i Norge uansett, jeg VET at de ikke finnes på noe annet marked enn svarte markedet
Vis hele sitatet...
Da er det på tide å oppdatere seg selv,du veit tydeligvis ikke hva du prater om.
Som han over deg sa,rohypnol kom tilbake når flunipam forsvant ifjor.
Legen din må søke om "godkjenningsfritak" for at man skal få det.
Nei....tullprat..uansett om du hadde hatt rett. Hvorfor i alle dager fjerne ett preparat som kom pga Rohypnol ble tatt av markedet for så å fjerne det igjen og ta i bruk rohypnol igjen.. Dummeste eg har hørt. Min bror er farmasøyt og det finnes ikke ett apotek som har det i Norge, lovlig hvertfall. Kan godt hende de har Flunitrazepam i en eller annen form på sykehus fremdeles. Feks FM1 tablettene.
Sitat av u94 Vis innlegg
Uansett så tror jeg valium og sobril er helt ubrukelige til å feks dempe angst eller å ruse seg på...ville nok heller gått for xanor da du kan få effekt av lavere doser..
Vis hele sitatet...
Valium å sobril er ikke ubrukelig mot angst,funker fint som angstdempende for veldig mange.
Å man kan fint ruse seg på valium,er en ganske populær benzo på gata.
Grapefrukt juice er en fin ting å blande med valium,forsterker effekten ganske bra.

Sitat av greatness Vis innlegg
Nei....tullprat..uansett om du hadde hatt rett. Hvorfor i alle dager fjerne ett preparat som kom pga Rohypnol ble tatt av markedet for så å fjerne det igjen og ta i bruk rohypnol igjen.. Dummeste eg har hørt. Min bror er farmasøyt og det finnes ikke ett apotek som har det i Norge, lovlig hvertfall. Kan godt hende de har Flunitrazepam i en eller annen form på sykehus fremdeles. Feks FM1 tablettene.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke noe å diskutere engang,det er allerede en god del som har det på resept i Oslo.Søk det opp,så finner du ut at jeg har rett.
Flunipam ble tatt vekk på grunn av en underleverandør av actavis(firmaet som produserte flunipam) gikk konkurs i 2012.
Viss man får resept på flunitrazepam nå,så er det kun de grønne 542 rohypnolene man får.
Men de blir solgt svindyrt nå om dagen,ikke verdt prisen.Folk er helt desperate å betaler syke summer.
Okei. Men hvorfor finnes de ikke på felleskatalogen eller noen andre søke felt i norske lege og medisin nettsider?
Sitat av greatness Vis innlegg
Okei. Men hvorfor finnes de ikke på felleskatalogen eller noen andre søke felt i norske lege og medisin nettsider?
Vis hele sitatet...
Fordi det ikke er ett registert legemiddel.Derfor må legen sende søknad til statens legemiddelverk om godkjenningsfritak.

"For legemidler uten markedsføringstillatelse i Norge må forskrivere søke om spesielt godkjenningsfritak. Dette kan skje etter søknad fra lege eller tannlege og på dennes personlige ansvar."-kopiert fra legemiddelverket.no
Sitat av greatness Vis innlegg
Flunitrazepam (rohypnol og flunipam) finnes ikke i Norge på apotek lengre.

Finnes valium som er 10mg og ikke blå også da.... Finnes så jææævli mange produsenter av Diazepam.. Alle har forskjellig. Ja blå er ofte omtalt som 10mg. Noen av de beste valium jeg har smakt var i Tyskland. Helt hvit 10mg diazepam pille uten dele strek. 3 sånne var helt magisk. Ellers så er nok etter min mening blå hjerte formede Roche Valium på brett de safeste:-) legge til at man kun for diazepam i 5mg versjon her i landet.

Skal LOVE deg. Du får ikke grønne rohypnol av legen din i Norge uansett, jeg VET at de ikke finnes på noe annet marked enn svarte markedet
Vis hele sitatet...
for 1-2 år siden fikk jeg resept på A preparatet flunipam(flunitrazepam) også kjent som rohypnol, må forresten si at det er helt latterlig at dette er A preparat nå...har personlig kjennskap til flere B preparater som er like ille eller værre som date rape drug eller hva de kaller det....uansett så har jeg slitt med store søvnproblermer over flere år og flunipam hjalp litt...så ble det avregistrert eller noe og jeg får tilbud om noe som ikke hjelper i det hele tatt....wtf??
▼ ... over et år senere ... ▼
Rohypnol med virkestoffet flunizepam har aldri vært borte. men det er et strengt regulert preparat, som leger må søke dispensasjon for å skrive ut. Slik er det også med enkelte vitaminer som feks vitaminet D3. i Norge har helse myndighetene bestemt at max dose D3 ikke skal overstige 2000 ug, men gjennom lege kan man få bestilt D3 vitamin opptill 5000 ug. Det kan virke som om reguleringen av Rohypnol (542) har blitt noe mykere, i og med at det er flere som for dette foreskrevet i forhold til søvnproblemer. men rohypnol finnes ikke i felleskatalogen eller på apoteker, men må bestilles fra Pfitzer i Tyskland