Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 2278
Kom over denne artikkelen: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=599148

Det er jo litt sjukt at lærere kan holde på sånn, men det jeg stusser litt på er:
Da politiet kom til stedet var hærverket avsluttet. En stor mengde glasskår lå på asfalten utenfor skolebygningen.

Politiet er klare på at det dreier seg om et skadeverk, men prioriterer ikke saken ettersom at skolen skal rives etter nyttår.

- Politiet lar rektor ta seg av dette som en intern sak. Men vi er tydelig på at det er et skadeverk i lovens forstand, sier politioverbetjent Espen Bakk til VG Nett.
Vis hele sitatet...
Altså, om noen elever hadde gjort dette på fks et skoleball hadde det jo blitt poltisak og barneverns sak og hele pakke.

Blir ikke dette litt, forskjells behandling fra barna sin side?
Tviler veldig på at det hadde blitt politi/barneværnssak om elever hadde gjort dette.. Regning hjem til mor og far er vel mer sannsynlig.

Men ja; lærere skal såklart ikke oppføre seg sånn!
Det var noen elever som brøt seg inn på skolen min for ett par år siden. De knuste vinduer, stjal og ødela datamaskiner.
De måtte betale 50 000 hver, er det da rett at lærerne skal slippe unna med hærverk bare fordi skolen snart skal rives?
Det blir forskjellsbehandling ja. Tror det er fordi disse lærerne til vanlig sikkert er ansvarsfulle, besteborgerlige dobbeltmoralister, men i fylla er ofte ola nordmann-ola nordmann, uansett yrke. Var en lignende sak om forsvaret fra en garnison nord i landet for litt siden. Kan ikke si at dette forbauser meg, selv om det er uhørt at såkalte autoritetspersoner finner på slikt.

I Driva står riktignok dette :

"Hansen Riise var søndag usikker på om hendelsen kommer til å få noe etterspill. Han mener det må tas med i betraktningen at skolen uansett snart skal rives."

Rivningsarbeidet starter altså om et par uker, så det må jo taes med. Allikevel er det dårlige signaler å sende skoleelevene..
Sist endret av pidget; 14. desember 2009 kl. 20:22.
Ingen er perfekte og det finnes idioter uansett hvor du snur deg. Selvsagt er det ikke positivt at lærere gjør slikt, men det er jo slikt kjendiser gjør hele tiden, og de skal jo være gode forbilder de også..

Du ser også at det er satt inn sanksjoner for å vise at det er ikke grei oppførsel. Tror de der får høre. Dessuten var det der en skole som skulle rives uansett. Tviler på at de hadde gjort det på en helt ny skole.

Sitat av Kalars Vis innlegg
Det var noen elever som brøt seg inn på skolen min for ett par år siden. De knuste vinduer, stjal og ødela datamaskiner.
De måtte betale 50 000 hver, er det da rett at lærerne skal slippe unna med hærverk bare fordi skolen snart skal rives?
Vis hele sitatet...
Ja, det stemmer. Du kan ikke dømme alle personer likt når alle situasjoner er ulike. Det er langt mellom å knuse vinduer på en skole som skal rives og vilt begå hærverk på noe som faktisk har verdi. Utrolig at du ikke klarer å se forskjellen.

Sannsynligvis har lærerne fått såpass smekk på pungen med å være fremme i media at de lærer. Ungdom trenger dessverre hardere sanksjoner fordi de bare synes det er kult med et oppslag i avisa eller tilsnakk fra rektor.
Sist endret av connubialis; 14. desember 2009 kl. 20:22.
Sitat av unify Vis innlegg
Ingen er perfekte og det finnes idioter uansett hvor du snur deg. Selvsagt er det ikke positivt at lærere gjør slikt, men det er jo slikt kjendiser gjør hele tiden, og de skal jo være gode forbilder de også..

Du ser også at det er satt inn sanksjoner for å vise at det er ikke grei oppførsel. Tror de der får høre. Dessuten var det der en skole som skulle rives uansett. Tviler på at de hadde gjort det på en helt ny skole.
Vis hele sitatet...
Men elevene skal jo ikke sitte og fryse uten vinduer?
Skal skattebetalerne betale for disse idiotiske tingene?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er ein vesensforskjell, og det er at mot ein arbeidstaker så har ein svært store sanksjonsmogelegheiter gjennom advarsler. Eg trur ikkje veldig mange andre arbeidsgivere hadde anmeldt slikt om det var første gang det skjedde, og eg ser ikkje kvifor kommunen skal gjere det heller. Det er verdt å hugse på at lærere også er mennesker og arbeidstakarar - ikkje berre lærarar.
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Men elevene skal jo ikke sitte og fryse uten vinduer?
Skal skattebetalerne betale for disse idiotiske tingene?
Vis hele sitatet...
Stedet var klart for rivning. Altså det var ikke i bruk, og skulle jevnes med jorda om et par dager. Det er derfor det ikke er en større sak. Og om noen elever hadde gjort det, så tror jeg ikke de hadde gjort det til en politi\barnevernsak nettopp pga det.

Hvorfor må man på død og liv ha politiet til å ordne opp hvis administrasjonen kan takle det selv, på en voksen måte?

De har allerede vært i landsdekkende medier pga denne saken, og identiteten deres i bygda er nok godt kjent, så de angrer nok bittert allerede.
Hvis dette ikke får utspill for lærerne, kan det jo ikke få det for elevene heller. Alle ungene i bygda må jo være kjempe glad, kan de dra å knuse vinduer på alle bygg som skal rives i løpet av kort tid.
Dette burde fått konsekvenser, uansett om bygget skal rives eller ikke.
Sitat av McMaarud Vis innlegg
Hvis dette ikke får utspill for lærerne, kan det jo ikke få det for elevene heller. Alle ungene i bygda må jo være kjempe glad, kan de dra å knuse vinduer på alle bygg som skal rives i løpet av kort tid.
Dette burde fått konsekvenser, uansett om bygget skal rives eller ikke.
Vis hele sitatet...
Advarsel fra arbeidsgiver er en ganske skarp sanksjon. Hvis du ikke kaller det i kombinasjon med medieoppslag, og bli hengt ut på både forum og ellers i samfunnet en konsekvens, så kan du umulig se langt foran din egen nese.
Sist endret av connubialis; 14. desember 2009 kl. 21:12.
Når bygget skulle rives så er det ikke det samme lenger. Da er det jo en helt annen sak synes jeg.
Sitat av unify Vis innlegg
Advarsel fra arbeidsgiver er en ganske skarp sanksjon. Hvis du ikke kaller det i kombinasjon med medieoppslag, og bli hengt ut på både forum og ellers i samfunnet en konsekvens, så kan du umulig se langt foran din egen nese.
Vis hele sitatet...
Kan ikke si dette er en ordentlig straff? Tror du virkelig ikke dette er glemt om 1 uke? Å nei, en advarsel for at vi knuste 4 vinduer i et offentlig bygg i fylla. Hadde vært moro om en gjeng ungdommer gjorde det samme.
Synes disse lærerne skal bli politianmeldt, kanskje hadde det ikke kommet noe lenger, men de hadde hvertfall satt et eksempel
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av McMaarud Vis innlegg
Kan ikke si dette er en ordentlig straff? Tror du virkelig ikke dette er glemt om 1 uke? Å nei, en advarsel for at vi knuste 4 vinduer i et offentlig bygg i fylla. Hadde vært moro om en gjeng ungdommer gjorde det samme.
Synes disse lærerne skal bli politianmeldt, kanskje hadde det ikke kommet noe lenger, men de hadde hvertfall satt et eksempel
Vis hele sitatet...
En advarsel er den sterkaste sanksjonen arbeidsgiver har før oppsigelse. Eg trur ikkje det er mange arbeidstakarar som gløymer ein advarsel etter ei uke - ei heller et år for den saks skuld.

Rett ut sagt ville eg brydd meg ekstremt mykje meir om ein skriftleg advarsel fra arbeidsgiver enn eit forelegg på 20k fra politiet. Forelegget? Betal, og gløym det. Advarsel? Woops, skjerpings!
Sist endret av vidarlo; 14. desember 2009 kl. 21:25.
Sitat av McMaarud Vis innlegg
Kan ikke si dette er en ordentlig straff? Tror du virkelig ikke dette er glemt om 1 uke? Å nei, en advarsel for at vi knuste 4 vinduer i et offentlig bygg i fylla. Hadde vært moro om en gjeng ungdommer gjorde det samme.
Synes disse lærerne skal bli politianmeldt, kanskje hadde det ikke kommet noe lenger, men de hadde hvertfall satt et eksempel
Vis hele sitatet...
Du er 21 år. Det sier meg at du sannsynligvis enten er i arbeid eller har hatt arbeid. Du må være utrolig likegyldig til jobben din hvis du glemmer å ha fått advarsel om noe sånt fra sjefen og landsdekkende medieoppslag.
Sitat av unify Vis innlegg
Du er 21 år. Det sier meg at du sannsynligvis enten er i arbeid eller har hatt arbeid. Du må være utrolig likegyldig til jobben din hvis du glemmer å ha fått advarsel om noe sånt fra sjefen og landsdekkende medieoppslag.
Vis hele sitatet...
Ser jo selvfølgelig hva du mener, hadde ikke akkurat vært så sykt moro. Men jeg hadde følt meg heldig, med tanke på at hvis det hadde vært noen andre enn lærere hadde de blitt politianmeldt. Synes bare de skal få den straffen som alle andre hadde fått
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av McMaarud Vis innlegg
Ser jo selvfølgelig hva du mener, hadde ikke akkurat vært så sykt moro. Men jeg hadde følt meg heldig, med tanke på at hvis det hadde vært noen andre enn lærere hadde de blitt politianmeldt. Synes bare de skal få den straffen som alle andre hadde fått
Vis hele sitatet...
Kor mange arbeidsgivere hadde anmeldt arbeidstakarane sine for hærverk over noko slikt? Relativt få tipper eg. I heile tatt er sjansen ekstremt stor for at det skjer, men du hører bare ikkje om det når det skjer i det private næringslivet.

Tvert imot er min påstand at lærarane her får ekstrastraff, fordi dei som lærarar må tåle å bli vurdert etter ein svært høg moralsk standard, og blir hengt ut i riksdekkande media.
Sitat av McMaarud Vis innlegg
Ser jo selvfølgelig hva du mener, hadde ikke akkurat vært så sykt moro. Men jeg hadde følt meg heldig, med tanke på at hvis det hadde vært noen andre enn lærere hadde de blitt politianmeldt. Synes bare de skal få den straffen som alle andre hadde fått
Vis hele sitatet...
Man må vurderer ut i fra situasjon. Straffen de har fått er kanskje ikke fullt så allmennpreventiv, men hvis vi ser på det individuell-preventive så kan du være banne på at disse tre lærerne ikke kommer til å finne på noe lignende igjen. Jeg kan tenke meg at disse tre lærerne la seg så paddeflat at det ikke var nødvendig å utføre noen videre sanksjoner.

Hvis disse tre lærerne hadde oppført seg arrogant og frekt og ikke kom med noen beklagelse kan det derimot hende at saken hadde gått videre. Det samme gjelder ungdom. Problemet er at ungdom som blir tatt ofte ikke beklager og legger seg paddeflat, men oppfører seg arrogant i ekte "fuck the system"-anarki-jeg-er-kul-stil, og da trenger de en smekk over fingrene for å skjønne alvoret. Voksne mennesker tar heldigvis hintet og underordner seg reglene litt lettere.
Rart at de slipper unna med dette, men uansett må være litt kjipt og møte opp som lærer mandagen etter
http://www.dagbladet.no/2009/12/14/n...nning/9511676/
Frøken Hanekamhaug tar saken. Godt at FRP ikke bare bryr seg om kultur, klima, krig og fred og sånn, men også setter fokus på de viktige tingene som ungdommen virkelig bryr seg om.
Lærer og forbilde er ikke to ord som hører sammen for å si det sånn :P
Sitat av stick dude Vis innlegg
Lærer og forbilde er ikke to ord som hører sammen for å si det sånn :P
Vis hele sitatet...
Jo, de gjør faktisk det.
Sist endret av Juicekongen; 14. desember 2009 kl. 22:24.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Jo, de gjør faktisk det.
Vis hele sitatet...
(ikke frekt ment mot lærerne her) jeg ville ALDRI bitt som våre lærere.

on-topic:

Syns lærerne skulle fått betalt det dette kostet og pengene skulle blitt gitt til den nye skolen
Sitat av Ludolfn Vis innlegg
Rart at de slipper unna med dette, men uansett må være litt kjipt og møte opp som lærer mandagen etter
Vis hele sitatet...
Rektoren har ennå ikke fastslått hvilken straff de involverte vil få.
Sitat av unify Vis innlegg
Ingen er perfekte og det finnes idioter uansett hvor du snur deg. Selvsagt er det ikke positivt at lærere gjør slikt, men det er jo slikt kjendiser gjør hele tiden, og de skal jo være gode forbilder de også..

Du ser også at det er satt inn sanksjoner for å vise at det er ikke grei oppførsel. Tror de der får høre. Dessuten var det der en skole som skulle rives uansett. Tviler på at de hadde gjort det på en helt ny skole.



Ja, det stemmer. Du kan ikke dømme alle personer likt når alle situasjoner er ulike. Det er langt mellom å knuse vinduer på en skole som skal rives og vilt begå hærverk på noe som faktisk har verdi. Utrolig at du ikke klarer å se forskjellen.

Sannsynligvis har lærerne fått såpass smekk på pungen med å være fremme i media at de lærer. Ungdom trenger dessverre hardere sanksjoner fordi de bare synes det er kult med et oppslag i avisa eller tilsnakk fra rektor.
Vis hele sitatet...
Det at kjendiser gjør det også er ingen god unnskyldning.
Vinduer har faktisk også verdi, men her er det snakk om hærverk på skolen.
Dette kan bli oppfattet som at så lenge det snart skal rives, er det greit å vandalisere det. Jeg synes det blir feil å gi de mildere straff bare fordi det snart skal rives.
Sitat av fomox Vis innlegg
(ikke frekt ment mot lærerne her) jeg ville ALDRI bitt som våre lærere.

on-topic:

Syns lærerne skulle fått betalt det dette kostet og pengene skulle blitt gitt til den nye skolen
Vis hele sitatet...
Å fikse skolen opp til nødvendig stand er jo rimelig billig i dette tilfellet da.

Jeg synes forøvrig også at disse lærerene allerede har fått en rimelig hard straff, og at politiannmeldelse vil være rimelig ute å kjøre. Det ville dog vært fullstendig på linje med samfundets holdning fullstendig urealistiske holdning til lærere som helhet:
Masse ansvar, enorme forventinger, lav lønn og et regelverk som gir oss stadig mindre frihet til å være flinke.

Seriøst, finnes det andre yrker man forlanger at absolutt alle skal være gode kommunikatorer, stiller store krav til faglig dyktighet, samt at man skal være oppdragere og omsorgspersoner?
Rimelig billig?
kan godt være men vanlige skoler er også rimelig fattige.
Litt penger for oss er en million for dem
syns de skal få så hatten passer selv om skolen skal rives.
vinduer er ganske dyrt, og kan brukes på nytt igjen, eller kan bli resirkulert.

glass som ligger strødd rundt kan jo skade dyr og mennesker...
Sitat av fomox Vis innlegg
(ikke frekt ment mot lærerne her) jeg ville ALDRI bitt som våre lærere.

on-topic:

Syns lærerne skulle fått betalt det dette kostet og pengene skulle blitt gitt til den nye skolen
Vis hele sitatet...
Neinei!
Men lærerne skal jo prøve og være forbilder for oss barna/ungdomm om du skjønner det?
Sitat av stick dude Vis innlegg
Lærer og forbilde er ikke to ord som hører sammen for å si det sånn :P
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke helt hvorfor de ordene ikke passer sammen.
Mattelæreren min er et geni når det kommer til læring og han er en hysterisk morsom person , jeg har lyst å lære folk på hans måte.
Det gjør vell at han er et forbilde for meg ?