Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 5233
Hei.

Har en hjemme server som kjøre windows server 2012 R2, kjøre den primært som backup, media stream, internet hosting og spill server. Problemet er at når jeg lokalt henter filer eller kopiere filer til den, får jeg maks 10mb/s.

Har en cat6 kabel på 1m som er tilkobet til en netgear Nighthawk R7000 router.

Maskin specs:

Router Modem: Nighthawk 7000 netgear
4x 2TB nas disker fra WD red
1x SSD for OS
1x TB WD (Hyper V)
CPU: AMD FX-8350
RAM: HyperX Fury DDR3 1866MHz 16GB
MB: ASUS M5A99FX PRO R2.0, Socket-AM3+

Noen tips til å få bedre lokal fart? Hater 10mb/s ... Sliter på å jobbe gjennom en så treg server
Går all interfacene på klient og PC opp i 100Mbit eller mer/mindre?

Normalt sett er dett ett nettverkskort som ikke syncer opp som det skal
Sitat av rfa Vis innlegg
Går all interfacene på klient og PC opp i 100Mbit eller mer/mindre?

Normalt sett er dett ett nettverkskort som ikke syncer opp som det skal
Vis hele sitatet...
Om jeg forstår det riktig, så har jeg ingen problemer med overføring i selveste serveren (disk mellom disk) men når klienter som er koblet til serveren skal hente filer, eller legge inn filer så går det aldri over 10mb/s. Kanskje jeg burde investere i pci netverk kort, men vet ikke om problemet ligger der
Gå inn på nettverks tilkoblingen og se om det står 10, 100 el 1000Mbit.
Sitat av rfa Vis innlegg
Gå inn på nettverks tilkoblingen og se om det står 10, 100 el 1000Mbit.
Vis hele sitatet...
Kan dette endres eller må jeg kjøpe pci nettverk kort?
Sitat av KaiN Vis innlegg
Kan dette endres eller må jeg kjøpe pci nettverk kort?
Vis hele sitatet...
Spørsmålet jeg stiller meg er hvordan du for 10G forbindelse, når hverken routeren din eller nettverkskortet på hovedkortet støtter mer enn 1G.
Tror du har noen drivere til nettverkskortet som er så som så...
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Spørsmålet jeg stiller meg er hvordan du for 10G forbindelse, når hverken routeren din eller nettverkskortet på hovedkortet støtter mer enn 1G.
Vis hele sitatet...
Fordi nettverkskortet han ser på er virtuelt. Tipper serveren hans har Hyper-V installert.

Virtuelle switcher og nettverksinterface trenger ikke følge samme regler som fysiske linker
Var en v først der ja
Hvordan netverks kort anbefaler dere/evt router, fordi min router er tydeligvis ikke så bra. Om jeg har forstått det riktig, er relativ ny innenfor hjemme server, så mye hodepine atm
Anbefaler unifi produkter til nettverk / routing. Unifi edgerouter lite og unifi ac pro ap. Hvilket nettverkskort du skal velge har jeg ingen formening om.
Intel pciexpress kort funker bra og koster ikke mange kronene fra ebay el.l.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av KaiN Vis innlegg
Hvordan netverks kort anbefaler dere/evt router, fordi min router er tydeligvis ikke så bra. Om jeg har forstått det riktig, er relativ ny innenfor hjemme server, så mye hodepine atm
Vis hele sitatet...
Om du har alminneleg kabla nettverk funker ca. alt av nettverkskort, og ca. alle nettverkskort produsert siste femten åra støtter gigabit.

Så første tipset er at du finn ut kva du har.
Sitat av KaiN Vis innlegg
Hvordan netverks kort anbefaler dere/evt router, fordi min router er tydeligvis ikke så bra. Om jeg har forstått det riktig, er relativ ny innenfor hjemme server, så mye hodepine atm
Vis hele sitatet...
Problemet ditt er nok ikke nettverks NIC'en eller routeren, dem skal takle teoretisk 1Gbit/s eller 125MB/s, noe som er vesentlig høyere enn 10Mb/s, som du påstår du har. Jeg regner med du har forvekslet bits (b) og bytes (B) og mener 10MB/s, noe som er 8 ganger med enn 10Mb[it]/s. Forsåvidt er det verd å påpeke at lese hastigheten på tradisjonelle harddisker uten RAID konfigurasjon ligger på ~90MB/s, skrive hastigheten noe lavere, så du vil ikke få mer enn dette uansett NIC hastighet. Skal du ha større hastighet må du bytte ut de tradisjonelle harddiskene med SSD, eller gå for distribuert RAID konfigurasjon (0, 5 eller 6).

Jeg tipper at feilen hos deg ligger i selve kablingen, dårlige kontakter, ødelagt kabel eller rett og slett, sløv terminering. Feilen kan også ligger i konfigurasjonen av det virtuelle miljøet.

EDIT: Lengden og plasseringen på kabelen har også innvirkning på hastigheten. Ligg det støykilder i nærheten av kabelen? Er kabelen lang?
Sist endret av 0xFF; 16. januar 2018 kl. 00:34.
Heisann.
Hvor store er filene du overfører?

Kan du gå på enhetsbehandling, velge nettverkskortet -> avansert -> Large Send Offload (IPv4) og disable denne, deretter forsøke på nytt?
Har erfart at ved større filer så kan det hjelpe veldig mye å deaktivere denne.

Kjører du RAID, eller virtualiserer du og overfører på samme disk med VMer aktive?
Last også ned Jperf på to maskiner, sett opp serveren som server og kjør jperf fra klient til denne, deretter se hva slags hastighet du får.
https://sourceforge.net/projects/ipe...jperf%202.0.0/
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Om du har alminneleg kabla nettverk funker ca. alt av nettverkskort, og ca. alle nettverkskort produsert siste femten åra støtter gigabit.

Så første tipset er at du finn ut kva du har.
Vis hele sitatet...
Kjøre ingen nettverkskort utenom innebygde kortet i hovedkortet.

Sitat av 0xFF Vis innlegg
Problemet ditt er nok ikke nettverks NIC'en eller routeren, dem skal takle teoretisk 1Gbit/s eller 125MB/s, noe som er vesentlig høyere enn 10Mb/s, som du påstår du har. Jeg regner med du har forvekslet bits (b) og bytes (B) og mener 10MB/s, noe som er 8 ganger med enn 10Mb[it]/s. Forsåvidt er det verd å påpeke at lese hastigheten på tradisjonelle harddisker uten RAID konfigurasjon ligger på ~90MB/s, skrive hastigheten noe lavere, så du vil ikke få mer enn dette uansett NIC hastighet. Skal du ha større hastighet må du bytte ut de tradisjonelle harddiskene med SSD, eller gå for distribuert RAID konfigurasjon (0, 5 eller 6).

Jeg tipper at feilen hos deg ligger i selve kablingen, dårlige kontakter, ødelagt kabel eller rett og slett, sløv terminering. Feilen kan også ligger i konfigurasjonen av det virtuelle miljøet.

EDIT: Lengden og plasseringen på kabelen har også innvirkning på hastigheten. Ligg det støykilder i nærheten av kabelen? Er kabelen lang?
Vis hele sitatet...
Dette når jeg sender/henter filer fra serveren lokalt.


Dette er når jeg overføre fra disk a til disk b i severen, gjennom filsystemet på pcn min:


Jeg ønsker primært å kunne overføre i 50 - 80MB/s fra alle pc'r i huset til severen min. Jeg bruker cat6 kabel på 1m, helt ny cat6 kabler.

Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Heisann.
Hvor store er filene du overfører?

Kjører du RAID, eller virtualiserer du og overfører på samme disk med VMer aktive?
Vis hele sitatet...
Jobber gjennom severen med videoredigering å alt annet materialer, samt overføre alt fra 2,7k video til mye rart. Jeg har heldigvis tålmodighet med overføring i teorien, men er avhengig at severen kan distribuere filene OK til adobe. Sliter med å spille av video gjennom adobe pga treg nettverk (LAN/VINTRANET)

Kjøre ikke raid, bruker 1 disk som lagring å disk 2, 3 og 4 som backup. Bruker hyper v til webhost å gamehosting. Selveste filene er lokalisert slik:


Shared folder


Hva gjør jeg galt?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Har du installert integration services på gjesten?
OK.

Kunne du forsøkt linken jeg ga deg med jperf, kjørt på en klient + serveren din og sjekket begge veier?
https://sourceforge.net/projects/ipe...jperf%202.0.0/

Kan du gå på enhetsbehandling, velge nettverkskortet -> avansert -> Large Send Offload (IPv4) og disable denne, deretter forsøke på nytt?
Sist endret av Bruskork1; 16. januar 2018 kl. 13:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er ikke noe feil med overføringshastigheten din altså, 10 MB/s er hva du kan forvente ved 100 Mb/s nettverskort. Legg merke til at det er stor B og liten b. Hvis du sørger for at server, ruter og PC har gigabit, vil du teoretisk klare 125 MB/s
Ga deg feil link til Jperf, dette er den riktige:
https://sourceforge.net/projects/iperf/files/jperf/
Sist endret av Bruskork1; 16. januar 2018 kl. 13:20.
Sitat av nso Vis innlegg
Har du installert integration services på gjesten?
Vis hele sitatet...
Hva er det?

Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
OK.

Kunne du forsøkt linken jeg ga deg med jperf, kjørt på en klient + serveren din og sjekket begge veier?
https://sourceforge.net/projects/ipe...jperf%202.0.0/

Kan du gå på enhetsbehandling, velge nettverkskortet -> avansert -> Large Send Offload (IPv4) og disable denne, deretter forsøke på nytt?
Vis hele sitatet...
Rødt markert: Large Send Offload (IPv4) Aktivert.
Nerderst: Large Send Offload (IPv4) Disabled.


Sitat av Rusmisbrukeren Vis innlegg
Det er ikke noe feil med overføringshastigheten din altså, 10 MB/s er hva du kan forvente ved 100 Mb/s nettverskort. Legg merke til at det er stor B og liten b. Hvis du sørger for at server, ruter og PC har gigabit, vil du teoretisk klare 125 MB/s
Vis hele sitatet...
Router modemet trur jeg er gigabyte, usikker på den integrerte nettverkskortet på hovedkortet.
Det skal være gigabit men tydeligvis er mest trolig enten PC eller server gått opp i 100Mbit. Så du får finne rett nettverkskort på server hosten din + pc'en du kobler til fra og se om ikke en av dei står til 100Mbit.
Sitat av KaiN Vis innlegg
Router modemet trur jeg er gigabyte, usikker på den integrerte nettverkskortet på hovedkortet.
Vis hele sitatet...
Mener du at ruteren er av merket Gigabyte?
Sitat av Rusmisbrukeren Vis innlegg
Mener du at ruteren er av merket Gigabyte?
Vis hele sitatet...
Beklager mente bit*

NUMBER OF ETHERNET PORTS
Five (5) 10/100/1000 Mbps—(1 WAN & 4 LAN) Gigabit Ethernet ports

Fant problemet, har vært tilkoblet på (2.4GHz b/g/n) wifi.. Når jeg koblet over til (5GHz a/n/ac) ble det raskere!

Skal sjekke kabel overføring istedenfor wifi! Takker for alle hjelp folkens, spesielt min lokale IT som nettopp forklarte problemet!



KP øl til alle!
Sist endret av justastonedhuman; 16. januar 2018 kl. 16:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Seriøst? Alt dette så du nevner først nå at det er over wifi? Du skrev jo eksplisitt i førsteinnlegg at det var over cat6...
Sist endret av nso; 16. januar 2018 kl. 17:06.
Sitat av nso Vis innlegg
Seriøst? Alt dette så du nevner først nå at det er over wifi? Du skrev jo eksplisitt i førsteinnlegg at det var over cat6...
Vis hele sitatet...
Ja serveren går over cat6 imens laptopen går over wifi, beklager at jeg dreit på draget men er relativ ny innenfor dette.
Da er det ikke så rart i nei, hehe.