Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  760 82993
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg ser ikke paradokset i det. Jeg skjønner heller ikke hva du mener med "opplevelsen av gud". Man kan ha en opplevelse som man oppfatter som kontakt med noe guddommelig/overnaturlig, dette betyr selvsagt ikke nødvendigvis at det er det minste overnaturlig, og det er direkte vanskelig å velge ett av et utall eksempler på at nettopp dette har skjedd - det vil si, et helt naturlig fenomen som har blitt fortolket, over- og underanalysert og deretter tillagt "gud".
Sitat av Sterain Vis innlegg
Tror verken på religiøse opplevelser, spirituelle opplevelser eller noen form for overnaturlig opplevelse.

Det finnes jo ikke akkurat mye bevis (eller noe i det hele tatt) for religiøse eller overnaturlige opplevelser, så jeg følger de empiriske, testbare og observerbare bevisene.
Vis hele sitatet...
Nei, men det finnes jo strengt talt ikke absolutte bevis for noen opplevelse i det hele tatt. Til syvende og sist må vi basere oss på empiri (historisk). Det finnes tonnevis med empiri som tilsier at mennesker til alle tider har hatt overnaturlige opplevelser. Videre virker det som om diverse kulturer har blitt ganske flinke til å fremkalle disse. Har hørt noen rykter om at det finnes noen kjemikaler man kan spise som kan la uinnviede som oss i Vesten få en smakebit på det...

Sitat av robhol Vis innlegg
Jeg ser ikke paradokset i det. Jeg skjønner heller ikke hva du mener med "opplevelsen av gud". Man kan ha en opplevelse som man oppfatter som kontakt med noe guddommelig/overnaturlig, dette betyr selvsagt ikke nødvendigvis at det er det minste overnaturlig, og det er direkte vanskelig å velge ett av et utall eksempler på at nettopp dette har skjedd - det vil si, et helt naturlig fenomen som har blitt fortolket, over- og underanalysert og deretter tillagt "gud".
Vis hele sitatet...
Det jeg mener med opplevelsen av en gud, er akkurat det samme som jeg mener med opplevelsen av en tekanne - altså observasjonen av en gud.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 6. mai 2013 kl. 17:32.
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Sitat av EoT Vis innlegg
Har hørt noen rykter om at det finnes noen kjemikaler man kan spise som kan la uinnviede som oss i Vesten få en smakebit på det....
Vis hele sitatet...
Nå lo jeg høyt og godt
Sitat av Provo Vis innlegg

Man kan ikke velge å tro på noe. Du kan for eksempel ikke velge å tro på enhjørninger selv om det ligger en potensiell belønning i det, dersom du ikke faktisk er overbevist.
Vis hele sitatet...
Selfølgelig kan man gjøre et valg og tro på noe! Det er et enkelt valg for noen, og et vanskelig valg for andre!
Men det skal jo en liten overbevisning eller et "håp", som trigger dette valget! Men å tenke "dette" er det jeg føler er den største sjangsen jeg har til å komme til paradis, og det er vist overaskende lett å ta det valget.
Uansett, så står det at gud skal dømme rettferdig! (ikke begynn å snakk om barn i afrika som sulter, og hvordan gud kan være retferdig når dette skjer! ikke det jeg snakker om)
Ville tro folk som har vokst opp i en kjeller i tyskland og aldri sett lyset, selfølgelig kommer til himmelen, selvom personen ALDRI har hørt om Jesus/Gud. Står noe om at de som ikke har hatt tilgang til denne "informasjonen" skal bli dømt etter deres hjerte! (symbolsk sett, ikke begynn å kveruler, hehe)

Men negativiteten mot de som har en tro, og at noen ser ned på at andre faktisk lever for noe "større" synes jeg blir domt! Det kan ikke på noen måte føre til noe godt, bare ondt! La folk få ha en tro, og gled deg på deres vegne får at de faktisk har funnet en mening i livet! Selvom du synes det er tull og fanteri, hold det for deg selv! Tenker at du heller ikke liker en kristen "høy på livet" jente, som skal fortelle deg om Jesus!

Forresten mange selvopptatte egoister i denne tråden, og hvis dere er dumme nåkk til å si imot, så er du nok en!
Sitat av EoT Vis innlegg
Det jeg mener med opplevelsen av en gud, er akkurat det samme som jeg mener med opplevelsen av en tekanne - altså observasjonen av en gud.
Vis hele sitatet...
Med ditt tankesett, om jeg forstår deg riktig, er huldra, nøkken, fjøsnisser, tusser og troll ekte og virkelig, i og med at det finnes de som hevder å ha sett disse?

Sitat av wololo Vis innlegg
Selvom du synes det er tull og fanteri, hold det for deg selv!
Vis hele sitatet...
Slik religiøse gjør?
Noe av essensen i religion er jo å forkynne et budskap, og vi som ikke tror på budskapet skal bare holde kjeft å la religiøse forkynne noe vi mener er riv ruskende galt?
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Med ditt tankesett, om jeg forstår deg riktig, er huldra, nøkken, fjøsnisser, tusser og troll ekte og virkelig, i og med at det finnes de som hevder å ha sett disse?
Vis hele sitatet...
Ja, folklore følger mange av fellestrekkene til religiøse opplevelser. Spesielt huldra blir interessant.

Slik jeg ser det blir virkeligheten vi lever styrt av konsensus gjennom kultur. Er nok ikke så mange som ser huldra lenger, men aliens derimot.
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Sitat av wololo Vis innlegg
Men negativiteten mot de som har en tro, og at noen ser ned på at andre faktisk lever for noe "større" synes jeg blir domt! Det kan ikke på noen måte føre til noe godt, bare ondt! La folk få ha en tro, og gled deg på deres vegne får at de faktisk har funnet en mening i livet! Selvom du synes det er tull og fanteri, hold det for deg selv! Tenker at du heller ikke liker en kristen "høy på livet" jente, som skal fortelle deg om Jesus!
Vis hele sitatet...
Det er ikke det å se ned på andre. Det er det å bli provosert av hva slags ting de velger å tro blindt på, og så dømme andre til evig tortur, få hardt AIDS rammede befolkninger til å ikke bruke kondom, indoktrinere og spre så mye kvalme som mulig, når det finnes beviser for det motsatte av de de velger å tro. Det handler om hva som er bra for samfunnet og hva som ikke er bra.
Sitat av wololo Vis innlegg
Selfølgelig kan man gjøre et valg og tro på noe! Det er et enkelt valg for noen, og et vanskelig valg for andre!
Vis hele sitatet...
Javel? Da gjør vi et lite eksperiment. Fra nå og ut uken skal du tro at kjelleren din er proppfull av fjøsnisser. Ikke bare si at du tror det, eller oppføre deg som om du tror det, men faktisk tro det.

Som du sikkert allerede forstår er det et dødfødt prosjekt. For du kan ikke bare velge å tro på noe med mindre du faktisk er overbevist om at dette er riktig. Det du kan velge derimot, er å gå kritisk til verks på dine egne overbevisninger.

Sitat av wololo Vis innlegg
Men negativiteten mot de som har en tro, og at noen ser ned på at andre faktisk lever for noe "større" synes jeg blir domt! Det kan ikke på noen måte føre til noe godt, bare ondt! La folk få ha en tro, og gled deg på deres vegne får at de faktisk har funnet en mening i livet! Selvom du synes det er tull og fanteri, hold det for deg selv! Tenker at du heller ikke liker en kristen "høy på livet" jente, som skal fortelle deg om Jesus!
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal religiøse overbevisninger være fritatt fra kritikk? Hvorfor skal du få fritt leide til å si at det bare er å velge å tro på Gud og Jesus og fortelle hvor flott det er, og andre få prøve å overbevise om at de har rett om at Gud eksisterer, mens vi ikke skal få påpeke at dette bare er tull og tøv?

Grunnen til at mange av oss er negative til religion er todelt: For det første er det helt opplagt gale hypoteser om hvordan verden fungerer, og vi kritiserer dem da på samme grunnlag som vi kritiserer vitenskapelige eller politiske overbevisninger vi er uenige i; og for det andre mener vi religion har en kraftig netto negativ innvirkning på både individer og samfunn. Det er det både vår rett og vår plikt å si fra om.
jeg tror det er riktig å tro på gud, jeg vil tro på det, jeg synes det er feil å ikke tro på det
selv om jeg ikke er noe kjempe relligøs og aldrig har vært det... så håper jeg gud finnes også
Sitat av morsom vampyr Vis innlegg
jeg tror det er riktig å tro på gud, jeg vil tro på det, jeg synes det er feil å ikke tro på det
selv om jeg ikke er noe kjempe relligøs og aldrig har vært det... så håper jeg gud finnes også
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det riktig å tro på at en gud finnes? Hvorfor er det feil å ikke tro på den?
Hvorfor håper du gud finnes?

Det er ingenting som tyder på at det finnes en gud, "av den karakteren du leser i en såkalt hellig bok". Hvis du ikke religiøs, hvorfor vil du da ha en skapning så "ond" som gud i livet litt.
Edit: I det hele tatt.

Hva om jeg hadde sagt: Jeg tror det er riktig å tro på julenissen, jeg vil tro på det, jeg syns det er feil å ikke tro på det.
selv om jeg ikke liker jula sågodt og aldri har gjort det, så håper jeg at julenissen finnes også.
Sist endret av Kannibalensmakt; 6. mai 2013 kl. 22:17.
Sitat av morsom vampyr Vis innlegg
så håper jeg gud finnes også
Vis hele sitatet...
Der har vi hovedårsaken.
Når mamma forteller om disse "miraklene" hun har opplevd i livet sitt som har styrket hennes tro, sier jeg alltid at
"tydeligvis er din terskel for mirakler lavere enn min"
Sitat av EoT Vis innlegg
Ja, folklore følger mange av fellestrekkene til religiøse opplevelser. Spesielt huldra blir interessant.

Slik jeg ser det blir virkeligheten vi lever styrt av konsensus gjennom kultur. Er nok ikke så mange som ser huldra lenger, men aliens derimot.
Vis hele sitatet...
Hva med big foot, nessi, vampyrer, varulver, feer og i dett hele tatt alt som noen er villig til å tro på eller fantasere om?
Alle disse er kun fantsifostre, og frem til noen kan legge frem troverdige bevis på det motsatte, ser jeg ingen grunn til ta noe som hevder noe annet nevneverdig seriøst.

For felles for dem alle, er at det ikke finnes bevis. Og alle "bevisene" som dukker opp fra tid til annen, viser seg enten å være fabrikkerte eller feiltolkninger.

Din måte å tenke på minner meg om en film jeg så som ung gutt "The NeverEnding Story", om du har sett den forstår du sikkert hva jeg sikter til. Og selv om det på sett og vis kunne vært artig elller spennende om verden fungerte slik, har jeg aldrig sett, hørt eller opplevd noe som tyder på at verden er slik. Så selv om du og sikkert flere mener at det er slik, ser ikke jeg én eneste grunn til at det skulle være slik, så hvordan finner vi ut hvem av oss som tar feil?

For følger vi ditt tankesett, har vi begge feil, samtidig som vi begge har rett, og det er etter min mening et stort paradoks.
Hvilken gud? Osiris?
Sist endret av aluminiumfluorid; 7. mai 2013 kl. 02:06.
True phreak.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Hvilken gud? Osiris?
Vis hele sitatet...
Det er svært få religiøse som forstår at vi ateister ser på gud og kristendommen med akkurat samme øyne som de selv ser på åsatrua, scientologien, hinduismen, osv. med. Vi er ikke stort mer ateistiske enn dem, men jeg har fortsatt til gode å se en eneste addressere dette punktet.
Sitat av EoT Vis innlegg
Ja, folklore følger mange av fellestrekkene til religiøse opplevelser. Spesielt huldra blir interessant.

Slik jeg ser det blir virkeligheten vi lever styrt av konsensus gjennom kultur. Er nok ikke så mange som ser huldra lenger, men aliens derimot.
Vis hele sitatet...
Dette her virker jo helt søkt. Hva med den psykotiske som opplever at vannkranen snakker til ham når den skrus på? Er i realiteten denne vannkranen en slags entitet som kan snakke, fordi x-antall individer opplever den som sådan, eller vedkjenner du at det har skjedd en feil i hjernens representasjon av virkeligheten, og at dette ikke trenger å være tilfellet? Hvis sistnevnte, så vedkjenner du at det finnes tilfeller hvor opplevelser av noe ikke er ekvivavelent med at det som oppleves er en realitet, og da lurer jeg på hvorfor mer kulturelt utbredte fenomen, som godt kan omhandle noe like absurd som en snakkende vannkran, faktisk blir til virkelighet i kraft av at et visst antall mennesker opplever det samme.

Uansett så blir det jo slik, under ditt syn, at tidligere kulturelt utbredte opplevelser av eksempelvis fjøsnisser o.l har dettet ut av virkeligheten fordi konsensus ikke produserer dem lenger; altså at disse entitetene ikke er virkelige i dag. Hvor går forresten grensen før noe blir virkelig? Hvor mange personer trengs det for å kollektivt frembringe, si huldra eller monsteret på dovrefjell, eller tekannen som går i bane rundt jorda? Og hva med andre kulturer som ikke opplever dette - lever de i et parallelt, kulturelt bestemt univers hvor disse tingene ikke finnes? Vi finner tross alt ikke reinkarnasjonen av Elvis Presley selv om en liten kulturgruppe av spik spenna gærne folk i USA bestemt mener, og kollektivt opplever, at han finnes. Kanskje det ikke er nok av dem?

Eller hva med en kultur som tror de kan fly dersom de hopper fra store høyder? For en annen kultur som står på bakken og ser på vil disse menneskene, uansett hvor mange de er, selvsagt dundre ned i bakken og dø, men du mener altså at for individene i fly-kulturen så kan de faktisk fly, fordi de alle opplever at de kan det når de faller nedover?

Nei, jeg tror nok egentlig ikke du i ditt rette sinn kan mene noe sånt, så her ligger det noe mer du gjerne må utdype.
Sist endret av Sky; 7. mai 2013 kl. 10:53.
Selvfølgelig tviler jeg på Guds eksistens. Jeg har enda ikke sett et godt nok bevis for at Gud eksisterer.
Jeg kan ikke se annet enn at du bommer på målet, Sky, ettersom du ikke forstår det ikke-dualistiske synet EoT legger til grunn for innleggene sine. Du vil kanskje ved første øyekast benekte dette, eller kanskje ikke (tviholder du på materialismen som monistisk til tross for hvor vanskelig det er å opprettholde konsekvens? -- hvis du nå bekjenner deg til denne doktrinen da), men det du skriver er faktisk krystallklar, nesten klassisk dualisme, noe jeg tror også du vil innse ved nærmere ettertanke. Du skiller mellom virkelighetsgraden av opplevelser avhengig av om de "representerer" (vær ærlig, så lite neurologi kan du ikke, Sky) en ytre objektiv verden eller en indre subjektiv, du forsøker altså ikke engang, som andre materialister å fordre eksistensen av kun én -- spørsmålet mitt ovenfor er altså egentlig overflødig. Spekulasjoner omking muligheten av at noe blir til virkelighet i kraft av å bli opplevet er altså, mildt sagt, skivebom og det hele virker egentlig langt mer absurd enn det EoT noen gang har påstått.
Nå igjen? Materialismen er ikke dualistisk med mindre du forutsetter at den subjektive erfaringen er en egen frittstående virkelighet og sinnet fundamentalt og elementært, noe materialismen ikke gjør. I følge materialismen er bevissthet et emergent naturfenomen, og førstepersonsperspektivet er ikke en egen virkelighet. Kun hvis du forutsetter din subjektive idealisme, hvor virkeligheten ikke er annet enn observasjon, fremstår materialismen som dualistisk – men det kan du selvsagt ikke gjøre, da dette vil være sirkelargumentasjon. Det er forbausende hvordan dere fortsetter å påstå dette. Kanskje det kunne være en tanke å sette seg inn i hva materialisme og fysikalisme faktisk innebærer? For det er – tro det eller ei – nemlig ikke slik at en verden av filosofer som er soleklare på at materialismen er monistisk rett og slett bare ikke har tenkt på dette.

Dessuten, og mye viktigere, de som hevder at Gud eksisterer vil nok utvilsomt brånekte når du sier at Gud ikke eksisterer som noe annet enn en observasjon i deres eget sinn. På den måten kan vi være enige i at de kristne tar feil når de sier at Gud eksisterer på den måten de gjør – altså som et frittstående ontologisk objekt med de egenskaper de hevder han besitter.
Sitat av Afasar Vis innlegg
Jeg kan ikke se annet enn at du bommer på målet, Sky, ettersom du ikke forstår det ikke-dualistiske synet EoT legger til grunn for innleggene sine. Du vil kanskje ved første øyekast benekte dette, eller kanskje ikke (tviholder du på materialismen som monistisk til tross for hvor vanskelig det er å opprettholde konsekvens? -- hvis du nå bekjenner deg til denne doktrinen da), men det du skriver er faktisk krystallklar, nesten klassisk dualisme, noe jeg tror også du vil innse ved nærmere ettertanke. Du skiller mellom virkelighetsgraden av opplevelser avhengig av om de "representerer" (vær ærlig, så lite neurologi kan du ikke, Sky) en ytre objektiv verden eller en indre subjektiv, du forsøker altså ikke engang, som andre materialister å fordre eksistensen av kun én -- spørsmålet mitt ovenfor er altså egentlig overflødig. Spekulasjoner omking muligheten av at noe blir til virkelighet i kraft av å bli opplevet er altså, mildt sagt, skivebom og det hele virker egentlig langt mer absurd enn det EoT noen gang har påstått.
Vis hele sitatet...
Bomme på målet? Alt jeg gjorde var til syvende og sist å spørre hva EoT mente med påstanden sin om at virkeligheten vi lever i blir styrt av konsensus gjennom kultur, noe som uten nærmere utdypning kan få en til å tenke han mener vi kollektivt kan fremkalle hva som helst; sjokoladeboller ex-nihilo, fjøsnisser, reinkarnasjonen av Elvis Presley, å kunne gå gjennom betongvegger osv osv - såfremt det foreligger kulturell konsensus om at disse fenomenene finner sted.

Jeg ordla meg kanskje dårlig når jeg skrev at ting blir til virkelighet i kraft av å bli opplevd, men såvidt jeg forstår EoT så mener han i hvert fall at konsensus (gjennom kultur) bestemmer hva som er virkelig eller ikke i en absolutt forstand, og da kommer vi tilbake til dette med tidligere kulturers konsensus om fenomen vi ikke har konsensus på nå lenger (tusser og troll for eksempel), og isåfall om hans syn medfører at slike fenomener ikke er virkelige nå lenger, men var det før, og ikke minst hvordan alt dette forholder seg når vi snakker om vidt forskjellige kulturer og deres konsensus. Er fenomen X virkelig samtidig som det er uvirkelig, fordi en kulturell konsensus bestemmer at det er det, mens en annen bestemmer at det ikke er det? Dette er for meg helt naturlig spørsmål å stille når noen hevder, uten videre utdypning av hva det faktisk innebærer, at virkeligheten man lever i bestemmes av konsensus gjennom kultur.

Ingen steder skrev jeg heller om monisme eller dualisme, men for ordens skyld så er jeg av den mening at bevissthet og dermed våre opplevelser er et emergent fenomen av et monistisk univers; det fysikalske. Dette behøver på ingen måte å bety at alt som dukker opp i vår bevissthet er riktig, og at jeg hevder det betyr på ingen måte at jeg er klassisk dualist. Vi kan fint snakke om gale subjektive modeller, eller oppfatninger om du vil, uten å innføre dualisme noe sted på veien.
Sist endret av Sky; 7. mai 2013 kl. 18:44.
Sitat av Provo Vis innlegg
For det er – tro det eller ei – nemlig ikke slik at en verden av filosofer som er soleklare på at materialismen er monistisk rett og slett bare ikke har tenkt på dette.
Vis hele sitatet...
Den filosofiske konsensusen handler like mye om doktrinen til diverse angelsaksiske universiteter som noe annet. At man f. eks. sakte, men sikkert har presset det meste av kontinental filosofi ut av UiO vitner om dette forholdet.

Sitat av Provo Vis innlegg
Dessuten, og mye viktigere, de som hevder at Gud eksisterer vil nok utvilsomt brånekte når du sier at Gud ikke eksisterer som noe annet enn en observasjon i deres eget sinn. På den måten kan vi være enige i at de kristne tar feil når de sier at Gud eksisterer på den måten de gjør – altså som et frittstående ontologisk objekt med de egenskaper de hevder han besitter.
Vis hele sitatet...
Er ikke enig i formuleringen "at Gud ikke eksisterer som noe annet enn en observasjon i deres eget sinn", men er helt enig i at dogmatiske kristne har en dårlig virkelighetsforståelse.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 7. mai 2013 kl. 19:47.
At materialismen er monistisk per definisjon, er jeg klar over, men det sliter den med, ettersom dets monistiske utgangspunkt ikke er den verden vi har tilgang til, altså den opplevede, men en hypotetisk ytre verden, som vår opplevede verden er en representasjon av. Allerede har en liten dualisme sneket seg inn, og det merkelige ved denne ytre verden, altså at en slik ultrasensorisk virkelighet ville være prinsipielt uoppnåelig og derfor uinteressant fra en vitenskapelig synsvinkel i tillegg til å attpåtil være umulig å forestille seg, ettersom alle dens hypotetiske egenskaper må være fysiske, altså sensoriske, noe man lett kan konstatere ved å forsøke å forestille seg hvordan en slik verden ville sett ut, overses helt.
Sist endret av exocytose; 7. mai 2013 kl. 20:06.
Sitat av Afasar Vis innlegg
At materialismen er monistisk per definisjon, er jeg klar over, men det sliter den med, ettersom dets monistiske utgangspunkt ikke er den verden vi har tilgang til, altså den opplevede, men en hypotetisk ytre verden, som vår opplevede verden er en representasjon av. Allerede har en liten dualisme sneket seg inn, og det merkelige ved denne ytre verden, altså at en slik ultrasensorisk virkelighet ville være prinsipielt uoppnåelig og derfor uinteressant fra en vitenskapelig synsvinkel i tillegg til å attpåtil være umulig å forestille seg, ettersom alle dens hypotetiske egenskaper må være fysiske, altså sensoriske, noe man lett kan konstatere ved å forsøke å forestille seg hvordan en slik verden ville sett ut, overses helt.
Vis hele sitatet...
Hvor har du dette fra?
Og hvordan klarer du å forestille deg det hvis er uinterressant fra en vitenskapelig synsvinkel?

Jeg prøver ikke på noen måte å være stygg i munnen eller noe her, men er ikke dette bare en hel del vas, gjemt bak masse avanserte ord og begrep.

Jeg hadde i allefall foretrukket om du kunne forklart litt mer i "lamens terms" hva det er du tror på. Da blir det litt lettere for resten av leserene her å henge med på hvsa dere snakker om
Hvis du vil kalle det vas må du forstå hva jeg skriver først, noe du jo ikke gjør. Hvor jeg har hva fra? I motsetning til deg, har jeg uttrykt meg helt klart, med fulle setninger slik at hele forståelsen kommer frem. Du kan jo legge en liten innsats i å forstå, lære deg litt flere ord og å lese bisetninger og så prøve igjen. Dette er det liten vits i.

Reagerer jeg på en nedlatende tone overfor noe man ikke forstår? Ja. Det gjelder også for pinligheten begått av Sterain nedenfor.
Sist endret av exocytose; 7. mai 2013 kl. 21:09.
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Sitat av olavXO Vis innlegg
Jeg prøver ikke på noen måte å være stygg i munnen eller noe her, men er ikke dette bare en hel del vas, gjemt bak masse avanserte ord og begrep.
Vis hele sitatet...
Pretensiøshet. Et begrep som kan settes på veldig mange av diskusjonene om dette temaet.

Har jeg forstått det riktig, prøver fyren å si noe om at på grunn lag av hva slags metoder vitenskapen bruker og svar vitenskapen prøver å finne fram til, så er slike spørsmål uinterresante for vitenskapere.

Men han kan helt sikkert ha ment noe annet...

Sitat av Afasar Vis innlegg
Hvis du vil kalle det vas må du forstå hva jeg skriver først, noe du jo ikke gjør. Hvor jeg har hva fra? I motsetning til deg, har jeg uttrykt meg helt klart, med fulle setninger slik at hele forståelsen kommer frem. Du kan jo legge en liten innsats i å forstå, lære deg litt flere ord og å lese bisetninger og så prøve igjen. Dette er det liten vits i.

Reagerer jeg på en nedlatende tone overfor noe man ikke forstår? Ja. Det gjelder også for pinligheten begått av Sterain nedenfor.
Vis hele sitatet...

Det er ingen vits i å komme med sånne tilbakemeldinger til en som bare lurte på om du kunne droppe den urelevante terminologien for at andre kunne forstå deg bedre.
Sitat av Afasar Vis innlegg
At materialismen er monistisk per definisjon, er jeg klar over, men det sliter den med, ettersom dets monistiske utgangspunkt ikke er den verden vi har tilgang til, altså den opplevede, men en hypotetisk ytre verden, som vår opplevede verden er en representasjon av. Allerede har en liten dualisme sneket seg inn, og det merkelige ved denne ytre verden, altså at en slik ultrasensorisk virkelighet ville være prinsipielt uoppnåelig og derfor uinteressant fra en vitenskapelig synsvinkel i tillegg til å attpåtil være umulig å forestille seg, ettersom alle dens hypotetiske egenskaper må være fysiske, altså sensoriske, noe man lett kan konstatere ved å forsøke å forestille seg hvordan en slik verden ville sett ut, overses helt.
Vis hele sitatet...
Nei, den sliter ikke med det i det hele tatt. Det eneste som kan få deg til å konkludere slik er – igjen – at sinnet er fundamentalt og elementært, og at det materielle universet er en annen virkelighet enn det observerte. Du tviholder på forestillingen om at sinnets erfaringer er en egen verden, men det er bare tull fra et materialistisk perspektiv. Materialismen, eller fysikalismen som det ofte kalles, er substansmonistisk og sier kort og godt at alt som eksisterer består av materie og oppstår av fysiske prosesser, deriblant bevissthet og deriblant oss. At det eksisterer ting vi ikke kan bevisst erfare er selvsagt ikke et problem for materialismen – det gir kun mening om du forutsetter at kun det erfarte eksisterer, som nok en gang vil være å forutsette konklusjonen og argumentere i sirkel.

Og nok en gang må jeg få presisere at de kristne vil forfekte klassisk dualisme og at deres Gud eksisterer helt fritt fra våre observasjoner av ham. Du vil nødvendigvis da mene at de tar like feil som jeg mener, bare med et litt annet utgangspunkt. Så eksisterer Gud slik de hevder? Vi må vel begge konkludere med "nei".
Sist endret av Provo; 7. mai 2013 kl. 22:14.
Sitat av EoT Vis innlegg
Tror dere på religiøse opplevelser?
Vis hele sitatet...
Jeg tror at de eksperimenterte med sopper og lignende uten å vite hva det egentlig gjorde med kroppen. Hvis de var høye på sopp skjønner jeg godt alle de tingene de så.
Sitat av Provo Vis innlegg
Nei, den sliter ikke med det i det hele tatt. Det eneste som kan få deg til å konkludere slik er – igjen – at sinnet er fundamentalt og elementært, og at det materielle universet er en annen virkelighet enn det observerte. Du tviholder på forestillingen om at sinnets erfaringer er en egen verden, men det er bare tull fra et materialistisk perspektiv. Materialismen, eller fysikalismen som det ofte kalles, er substansmonistisk og sier kort og godt at alt som eksisterer består av materie og oppstår av fysiske prosesser, deriblant bevissthet og deriblant oss. At det eksisterer ting vi ikke kan bevisst erfare er selvsagt ikke et problem for materialismen – det gir kun mening om du forutsetter at kun det erfarte eksisterer, som nok en gang vil være å forutsette konklusjonen og argumentere i sirkel.
Vis hele sitatet...
Plukk opp en gjenstand, og betrakt den. Hva er det du holder i hånden din? Er det gjenstanden som fullverdig og autonom, gjenstanden som projisert av hjernen din, eller begge deler? Hvor er det i så fall dere (deg og gjenstanden) befinner dere? I hjernen din, eller ute* i den fysikalske verden, eller begge deler**?

*Jeg forstår at hjernen din (og dermed bevisstheten, som du kaller det) også vil være en del av den fysikalske verden, så du trenger ikke svare på det. Det jeg lurer på er altså hvor, innad i denne modellen, dere befinner dere.

**altså som eksistens parallelt to steder - både som projisert av hjernen, og som autonom kropp.
Sitat av EoT Vis innlegg
Plukk opp en gjenstand, og betrakt den. Hva er det du holder i hånden din? Er det gjenstanden som fullverdig og autonom, gjenstanden som projisert av hjernen din, eller begge deler? Hvor er det i så fall dere (deg og gjenstanden) befinner dere? I hjernen din, eller ute* i den fysikalske verden, eller begge deler**?

*Jeg forstår at hjernen din (og dermed bevisstheten, som du kaller det) også vil være en del av den fysikalske verden, så du trenger ikke svare på det. Det jeg lurer på er altså hvor, innad i denne modellen, dere befinner dere.

**altså som eksistens parallelt to steder - både som projisert av hjernen, og som autonom kropp.
Vis hele sitatet...
Om jeg plukker opp et eple, ja så holder jeg det i hånden, sansene mine og erfaring forteller meg at det er et eple, når jeg spiser det ender det opp i maven.

Hva om du i en uke forsøker å forestille deg alt du skal spise. Frokosten består av at du setter deg ned, ser for deg et måltid som er dobbelt så stort som det du vanligvis inntar, for så å tenke deg at du inntar måltidet. Neste måltid forgår på samme vis, og slik fortsetter du gjennom helle uken.
Når uken som kun består av tenkte måltider er over, har du da gått opp i vekt, i og med at du har tenkt at du spiser mer enn hva du pleier?

Og er din virkelighetsoppfatning avhengig av all fem sansene?

Hva med dyr og insekter, hvordan påvirker deres oppfatning av virkeligheten, virkeligheten?

Eller er det bare mennesker som innehar egenskapen til å påvirke virkeligheten kun ved hjelp av tanker?
Sist endret av Veggen; 8. mai 2013 kl. 17:18.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Eller er det bare mennesker som innehar egenskapen til å påvirke virkeligheten kun ved hjelp av tanker?
Vis hele sitatet...
Har jeg noensinne påstått at mennesker kan påvirke virkeligheten "kun ved hjelp av tanker"? Hvis jeg ikke hadde spist, hadde jeg selvsagt dødd av sult.
Sitat av EoT Vis innlegg
Har jeg noensinne påstått at mennesker kan påvirke virkeligheten "kun ved hjelp av tanker"? Hvis jeg ikke hadde spist, hadde jeg selvsagt dødd av sult.
Vis hele sitatet...
Du har nok ikke det, men det du har hevdet, og som jeg spurte deg rundt i en tidligere post, er at virkeligheten en lever i bestemmes av konsensus gjennom kultur. Hva dette faktisk betyr har du ikke presisert enda, og uten videre utdypning kan det virke som om dette betyr at vi kollektivt kan bestemme hva som er virkelig eller ei; dvs at konsensus er det som faktisk er virkelig, og dermed at eksempelvis religiøse menneskeofringer hos Aztekerne reelt sett var helt nødvendig for å opprettholde universet.
Sist endret av Sky; 8. mai 2013 kl. 18:50.
Sitat av EoT Vis innlegg
Har jeg noensinne påstått at mennesker kan påvirke virkeligheten "kun ved hjelp av tanker"? Hvis jeg ikke hadde spist, hadde jeg selvsagt dødd av sult.
Vis hele sitatet...
Du hevder at ting er virkelig kun fordi noen mener å ha observert det, for eksempel huldra, eller var det ikke det du mente i tidligere post/poster?

For om noe blir virkelig bare fordi noen mener å ha sett noe, og i tillegg klarer å overbevise andre til å tro det samme, ja da blir vel det noe av det samme som at mennesker kan påvirke virkeligheten med tanker, dersom det faktisk var slik?
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Du hevder at ting er virkelig kun fordi noen mener å ha observert det, for eksempel huldra, eller var det ikke det du mente i tidligere post/poster?

For om noe blir virkelig bare fordi noen mener å ha sett noe, og i tillegg klarer å overbevise andre til å tro det samme, ja da blir vel det noe av det samme som at mennesker kan påvirke virkeligheten med tanker, dersom det faktisk var slik?
Vis hele sitatet...
Slik jeg tolket det, så er det ikke virkeligheten som preges av tanker, men virkelighetsforståelsen. Se alle mulige folkeslag med ulik kultur, de har alle ulik oppfatning om hva ulike fenomener er og betyr, ergo oppfatter de virkeligheten annerledes enn andre med ulik kultur. Huldra, nisser og tusser var produkter av kulturen som rådet den tiden de ble "observert", på samme måte som aliens, illuminati og tupac er produkter av vår tids kultur. Derav konsensus gjennom kultur.
Sitat av andlov5000 Vis innlegg
Slik jeg tolket det, så er det ikke virkeligheten som preges av tanker, men virkelighetsforståelsen. Se alle mulige folkeslag med ulik kultur, de har alle ulik oppfatning om hva ulike fenomener er og betyr, ergo oppfatter de virkeligheten annerledes enn andre med ulik kultur. Huldra, nisser og tusser var produkter av kulturen som rådet den tiden de ble "observert", på samme måte som aliens, illuminati og tupac er produkter av vår tids kultur. Derav konsensus gjennom kultur.
Vis hele sitatet...
Da tolker vi det EoT skriver veldig forskjellig, for at forskjellige kulturer har forskjellig forståelse av virkeligheten har jeg ingen problemer med å godta, det vil jeg tvert i mot være veldig enig i.

Men tidligere stilte jeg EoT dette spørsmålet:

Sitat av MeTheWall
Med ditt tankesett, om jeg forstår deg riktig, er huldra, nøkken, fjøsnisser, tusser og troll ekte og virkelig, i og med at det finnes de som hevder å ha sett disse?
Vis hele sitatet...
Og fikk dette svaret:

Sitat av EoT Vis innlegg
Ja, folklore følger mange av fellestrekkene til religiøse opplevelser. Spesielt huldra blir interessant.
Vis hele sitatet...
Og det tolker jeg som at han mener at så lenge det er en enighet blant flere om at noe eksisterer, ja da eksister det. Og det er dette jeg er veldig uenig i.
Hvis du går inn på Youtube, så søker du på " dead experience and the afterlife ". der finner du mye spennende, det er ekte mennesker ( ikke skuespillere) som forteller hva de opplevde når de hadde en nær døden opplevelse. Også de som var døde i fler minutter. Der forteller de om at vi alle er energi, de forteller også hva mennesker har som mål når de kommer til Jorda. Spennende :-)
Sist endret av Brownii; 8. mai 2013 kl. 22:34.
Det er større sannsynlighet for at en intellegent skaper ikke eksisterer en at h*n eksisterer vitenskaplig akkurat nå.

For å legge til; Hvilken gud mener du? Odin, Zevs, Thor, Allah, Vishnu, Ra, Poseidon, Jehova???
Hva er størst sannsynlig for at en av disse gudene eksisterer å ikke den andre guden?

Ikke alle drømmer bli virkelighet. Dette er en av drømmene som ikke blir virkelighet, desverre.
Sitat av andlov5000 Vis innlegg
Slik jeg tolket det, så er det ikke virkeligheten som preges av tanker, men virkelighetsforståelsen. Se alle mulige folkeslag med ulik kultur, de har alle ulik oppfatning om hva ulike fenomener er og betyr, ergo oppfatter de virkeligheten annerledes enn andre med ulik kultur. Huldra, nisser og tusser var produkter av kulturen som rådet den tiden de ble "observert", på samme måte som aliens, illuminati og tupac er produkter av vår tids kultur. Derav konsensus gjennom kultur.
Vis hele sitatet...
Det du skriver her er selvsagt uproblematisk såfremt du vedkjenner at virkelighetsoppfatninger kan være riktige eller gale, men det er nok ikke det EoT mener. Vi snakker nok her om at opplevelsene ikke bare er et produkt av kultur, noe som er innlysende, men at det som oppleves av konsensus gjennom en gitt kultur faktisk bestemmer hva som er virkelig. Mao. at en annerledes virkelighetsoppfatning som forfekter eksistensen av nisser og troll faktisk er riktig, og at nisser og troll, og andre ting vi gjerne ser på som vrangforestillinger og/eller feilaktige representasjoner av tings faktiske forhold, virkelig finnes.
Sist endret av Sky; 8. mai 2013 kl. 23:42.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Brownii Vis innlegg
Hvis du går inn på Youtube, så søker du på " dead experience and the afterlife ". der finner du mye spennende, det er ekte mennesker ( ikke skuespillere) som forteller hva de opplevde når de hadde en nær døden opplevelse. Også de som var døde i fler minutter. Der forteller de om at vi alle er energi, de forteller også hva mennesker har som mål når de kommer til Jorda. Spennende :-)
Vis hele sitatet...
Mener å ha lest et sted at når vi dør (eller ganske nær å dø) så slippes store mengder DMT ut(et psykadelika vi produserer naturlig, som også slippes ut i små mengder når vi drømmer),)dette kan strekke tidsoppfatningen og gi hallusinasjoner.

Mulig grunn? Forresten sto det en triprapport i FHM en gang i tiden hvor han som inntok det trodde han var død, så jeg anser det som mer sannsynlig enn afterlife.

Edit: ved forespørsel kan jeg lete opp kilder når jeg er på pc-en igjen...
Sist endret av droppboks; 9. mai 2013 kl. 00:16.
Det er riktig at N, N-DMT produseres i menneskekroppen, det er et relativt vanlig metaboliseringsprodukt som forekommer i høyest konsentrasjon i leveren og lungene og utskilles med urinen, og dannes ved enzymet tryptamin-N-metyltransferase. DMT-entusiaster har funnet ut at epifysen er et passende sted å spekulere på hvorvidt DMT blir dannet, siden det ligger midt i hjernen, visstnok er et knutepunkt for kroppen og sjelen, osv (etter Descartes).I høye nok konsentrasjoner (høyere enn det som er påvist i lever og lunger) ville det kunne forklare en del merkelige psykiske fenomener; men da det enzymet ikke er blitt påvist i nervesystemet, er dette bare en myte.

Jeg skjønner dog ikke helt hvorfor man absolutt må lite på DMT, hjernen er jo i stand til å endre virkeligheten drastisk på mange forskjellige måter, uten at noe må utløses av et bestemt stoff.
Sist endret av exocytose; 9. mai 2013 kl. 00:22.
Sitat av Sky Vis innlegg
Du har nok ikke det, men det du har hevdet, og som jeg spurte deg rundt i en tidligere post, er at virkeligheten en lever i bestemmes av konsensus gjennom kultur. Hva dette faktisk betyr har du ikke presisert enda, og uten videre utdypning kan det virke som om dette betyr at vi kollektivt kan bestemme hva som er virkelig eller ei; dvs at konsensus er det som faktisk er virkelig, og dermed at eksempelvis religiøse menneskeofringer hos Aztekerne reelt sett var helt nødvendig for å opprettholde universet.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår det slik at vi i vår samtid hovedsakelig baserer virkelighetsmodellene våre etter en art metafysiske prinsipper, pga. en inherent dualisme. Hvis du mener materialismen er monistisk, kan du svare på spørsmålene jeg stilte Provo. I aztekernes tilfelle (nå har jeg ikke satt meg inn i mesoamerikansk mytologi, men det får så være), vil jeg tro man bygde modeller etter erfaringsempiri, altså det vi i dag kaller fenomenologi. Det vil i praksis si at deres modeller ikke trengte å forholde seg til en hypotetisk sannhetsverdi (slik vi later som om våre modeller gjør) etter naturvitenskapens kausalitet, men heller var basert på funksjonalisme. Hva disse religiøse teknikkene hadde som mål vil også differere veldig fra hva våre idealer er. Siden vi har "fjernet" oss fra verden og betrakter den som objektivt der (død), vil de religiøse teknikkene (som alle baserer rasjonalet sitt på en eller annen form for animisme) virke totalt meningsløse.
Sitat av EoT Vis innlegg
Plukk opp en gjenstand, og betrakt den. Hva er det du holder i hånden din? Er det gjenstanden som fullverdig og autonom, gjenstanden som projisert av hjernen din, eller begge deler? Hvor er det i så fall dere (deg og gjenstanden) befinner dere? I hjernen din, eller ute* i den fysikalske verden, eller begge deler**?
Vis hele sitatet...
Seriøst? Det kroppen min holder i hånden er gjenstanden i seg selv. Denne påvirker nervene i hånden min og, via elektromagnetisme, netthinnene mine. Denne informasjonen når hjernen som elektriske signaler som videre prosesseres, og hjernen samler informasjon om dens struktur, vekt, form, størrelse også videre og bruker informasjonen til å orientere seg om sine omgivelser. Observasjonen er en fysisk tilstand i hjernen som grunner i denne informasjonen. Nøyaktig hvordan bevisstheten forholder seg til hjernens fysikk er det noe uenighet om, men funksjonalisme og identitetsteori er et par alternativer. Gjenstanden befinner seg selvsagt ikke i hjernen min noe mer enn den befinner seg i elektronikken i et digitalkamera du retter mot den.

Man bør også merke seg at materialisme/fysikalisme ikke er en forutsetning for at det er riktige og gale svar på om Gud eksisterer. Om universet skulle være materialistisk, "vanlig" idealistisk eller klassisk dualistisk er det like fullt enten riktig eller galt om Bibelens Gud eksisterer. Kun i følge deg og noen veldig få meningsfeller er ikke dette tilfelle, og dere har ikke hverken her eller i andre tråder klart å argumentere for hvorfor det dere sier stemmer uten å stå knehøyt i selvmotsigelser og store og tilsynelatende uløselige prinsipielle problemer. Derfor er det ikke så rart at ikke så mange tar det seriøst. Det blir heller ikke bedre av å hevde at materialismen er substansdualistisk fordi du kan lage en kategori for "tingen i seg selv" og en for "slik tingen fremstår for en som betrakter den".
Sitat av Provo Vis innlegg
Seriøst? Det kroppen min holder i hånden er gjenstanden i seg selv. Denne påvirker nervene i hånden min og, via elektromagnetisme, netthinnene mine. Denne informasjonen når hjernen som elektriske signaler som videre prosesseres, og hjernen samler informasjon om dens struktur, vekt, form, størrelse også videre og bruker informasjonen til å orientere seg om sine omgivelser. Observasjonen er en fysisk tilstand i hjernen som grunner i denne informasjonen. Nøyaktig hvordan bevisstheten forholder seg til hjernens fysikk er det noe uenighet om, men funksjonalisme og identitetsteori er et par alternativer. Gjenstanden befinner seg selvsagt ikke i hjernen min noe mer enn den befinner seg i elektronikken i et digitalkamera du retter mot den.
Vis hele sitatet...
Men du anerkjenner altså at gjenstanden du holder i hånda di (ikke det som katalyserte de første nervesignalene), er en projektion hjernen din har konstruert? (På lik linje som "deg", kroppen din, alle omgivelsene dine, og i til syvende og sist også din egen hjerne)

Det å snakke utelukkende om "observasjon" er en naiv og uvitenskapelig tilnærming til nevrologi.

Gjenstanden befinner seg selvsagt i hjernen din "mer" enn den befinner seg i elektronikken i et digitalkamera. Hvordan du ikke kan forstå det, fatter jeg virkelig ikke... de to er ikke sammenlignbare whatsoever!
Sitat av EoT Vis innlegg
Det å snakke utelukkende om "observasjon" er en naiv og uvitenskapelig tilnærming til nevrologi.

Gjenstanden befinner seg selvsagt i hjernen din "mer" enn den befinner seg i elektronikken i et digitalkamera. Hvordan du ikke kan forstå det, fatter jeg virkelig ikke... de to er ikke sammenlignbare whatsoever!
Vis hele sitatet...
Nevrologi er en vitenskap, og i vitenskapen står observasjon rimelig sentralt. Du vet, hele greia med hypotese - observasjon - konklusjon.

De er sammenlignbare. Øyet oppfatter elektromagnetisk stråling, pent kalt fotoner i et lite område av det elektromagnetiske spekteret. Tilfeldigvis er et digitalkamera satt til å fange opp samme spekter. Eneste forskjellen er at vi har en bevissthet som vi antar at et kamera ikke har(inntil videre har ingenting tilsagt noe annet i hvert fall). Så for at noe skal eksistere "mer" inne i en observatør, så må man bekrefte en bevissthet? Hvordan skal man bekrefte denne bevissheten? Med ditt synspunkt kan like så godt steinen være observatøren og vi eksisterer inne i den. Med mindre du vil anvende vitenskap for å sjekke det - men da bryter utgangspunktet ditt i biter, da det ser bort fra vitenskap, for så å anvende det.

Dette er jo bare en ren kræsj i oppfatningen av verden. Du legger metafysikk til grunn for din forståelse, mens Provo gir en ren vitenskapelig fremstilling av det. Jeg mistenker at du ikke er så versert innen naturvitenskap, noe som er helt greit det. Men du bør ha ditt på det rene når du sier det ikke er en god sammenligning, satt i konteksten Provo anvender.
Nok en gang, EoT: Jamfør materialismen er gjenstanden som befinner seg i hånden min den fysiske gjenstanden i seg selv. Det som befinner seg i hjernen min er informasjon om gjenstanden i form av en organisering av innkommende elektriske signaler fra sanseapparatene (sammen med data ekstrapolert av hjernen selv og en del minnedata også videre). Når et slik prosesseringssystem blir tilstrekkelig komplekst begynner bevissthet å emergere (som sagt finnes det forskjellige teorier om akkurat hvordan), ikke ulikt hvordan evolusjon emergerer i et tilstrekkelig komplekst kjemisk/biologisk system. Derfor er sammenlikningen med et digitalkamera fullstendig gyldig i den sammenheng – altså hva angår gjenstandens eksistens i hjernen – men en datamaskin med programvare som ser objekters posisjon, størrelse og form tilstrekkelig godt til å kunne orientere seg mellom dem ville kanskje vært et tydeligere eksempel; det eneste som eksisterer i datamaskinens "hjerne" er informasjon mottatt gjennom sensorene.

Problemet ditt er at du fortsatt insisterer på å beholde det mentale som en egen eksistens fri fra det fysikalske, på tross av at dette er et ugyldig premiss innenfor materialismen som eksplisitt sier at dette ikke er tilfelle. Hvis du skal argumentere for hvorfor materialismen i seg selv er substansdualistisk må du selvsagt gjøre det på materialismens premisser. Og da er det ingen parallell eksistens av gjenstanden fordi det er ingen parallelle virkeligheter (det fysiske og det mentale) slik du snakker om. Det er kun det fysiske. Alt som er deg og din bevissthet, dine tanker og betraktninger, er fysiske fenomener i form av aktiviteten i hjernen din.

Merk deg at dette fortsatt ikke er et argument for materialismens riktighet, men det n'te forsøket på å forklare deg hvorfor materialismen ikke er substansdualistisk, og at du (eller kanskje rettere sagt den tungt beskjeggede dansken jeg mistenker at du har dette fra) ikke har snublet over noe en verden av filosofer har oversett siden materialismens oppstandelse. Materialismens riktighet er, fortsatt, heller ikke en forutsetning for at man skal kunne gi riktige og gale svar på Guds eksistens, så det er i seg selv ikke særlig relevant.

Jeg foreslår videre at vi lar denne diskusjonen om metafysikk ligge, siden den er fullstendig off topic. Hvis du og flere mener det er meningsløst å si at man kan ta feil av at noe eksisterer, eller insisterer (feilaktig) på at materialismen er substansdualistisk, så må dere både få tro og fortelle om det, men for mitt vedkommende kan vi gjerne også la det være med det. Jeg mener, som praktisk talt alle andre, at det er meningsfullt å stille spørsmålet om Gud eksisterer eller ikke, og at det har et riktig og et galt svar, også kan metafysikk være metafysikk. Det er også verdt å nevne igjen at når de som tror på Gud hevder at han eksisterer, så gjør de det med en definisjon og forståelse av eksistens som avviker fra deres (de vil hevde han eksisterer objektivt og uavhengig av alt og alle andre), slik at man ikke trenger å ta stilling til deres metafysikk i utgangspunktet for å gi et svar på spørsmålet.
Sist endret av Provo; 11. mai 2013 kl. 18:32.
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Ok, for å komme helt tilbake i topicet.

Det finnes ingen observerbare eller testbare bevis for Gud eller noen form for guder/ånder/overnaturlig/allmektig intelligent skaper av noen slag. Og i denne ikke-testbare/observerbare Guds navn begås det umenneskeligheter så grove at denne gudedyrkingen burde bli bannlyst fra å bli tatt hensyn til og bli tatt alvorlig i et rasjonelt samfunn.

Discuss
lettere sagt. gud finnes ikke!
Jeg tenker selv at det finnes ingen gud som har skapt jorden og alt som er i universert. Vitenskapen er det vi mennesker konstaterer som fakta og er det vi skal nærme oss mysterier med. Blant annet "The big bang". Noe jeg syns er veldig fascinerende, de kan faktisk se tilbake til noen få sekunder fra alt startet!

Men jeg har et par ting jeg selv syns er merkelig. Noen ganger hvis jeg er veldig sliten, og jeg tenker for meg at for eksempel, det sitter en eller annen livsform langt langt vekk et sted, som "styrer" meg nesten som vi styrer noen i et dataspill, da virker det nesten som at det gir en mening. Kanskje vi mennesker ikke tenker selv, men blir styrt av noe eller noen?

Det med drømmer syns jeg også er merkelig. Har opplevd å ha nesten en "trip" til bare musikk, det var en drøm, men jeg våknet midt i den og husket alt meget godt, det gjør jeg fremdeles. Låta jeg våknet til er i dag en av mine absolutte favoritter.

Ellers så tenker jeg at vi er styrt av våre instinkter, miljø og behov. Vi formes ganske mye ut fra hvilket miljø vi vokser opp i. Derfor er det en stor fordel å utvikle samfunnet mest mulig sånn at vi alle kan lære av hverandre, og dermed unngå vold og krig.
Sist endret av Taurean; 11. mai 2013 kl. 20:50.
Dataingeniør
Zarlach's Avatar
Sitat av trixxe Vis innlegg
lettere sagt. gud finnes ikke!
Vis hele sitatet...
Det går ikke ann å være gnostisk teist eller ateist, fordi gud er en teori man verken kan bevise eller motbevise. Man er enten agnostisk ateist eller teist.

For å svare på sprøsmålet "Tviler du på Guds eksistens?", er svaret ja. Jeg er en ateist, og kommer alltid til å være, helt til noen beviser meg feil (For da er det ingen grunn til å tro at gud ikke finnes).

Gnostisk betyr at du vet at gud finnes/ikke finnes. - Da skal du ha et bevis.
Agnostisk betyr at du tror at gud finnes/ikke finnes
Sist endret av Zarlach; 11. mai 2013 kl. 23:32.
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Merkelig debatt når det er ingen som kommer med motargumenter.
Sitat av Sterain Vis innlegg
Merkelig debatt når det er ingen som kommer med motargumenter.
Vis hele sitatet...
Med 33 sider og 650 poster, har vel de fleste sagt sitt, og jeg tviler sterkt på at det vil skje noe i nær eller fjern fremtid som vil støtte oppunder gudehypotesen. Så all videre debatt rundt temaet, vill i all hovedsak bli repetisjon.