Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  146 24221
Hei godtfolk! I sommerferien har en kollega og jeg planlagt å leve uten penger og bosted i Oslo i én uke. Det er selvfølgelig ikke så hardcore, men poenget er at vi skal dokumentere dette ved å lage en videoblogg/reportasje for Aktiv i Oslo. I den anledning leter jeg etter noen gode tips fra dere freakere om hvilke metoder vi kan bruke for å tilegne oss mat, klær, drikke, bosted og div. Målet er å dokumentere masse forskjellige måter å leve gratis eller ekstremt billig på

Regler:
- Vi har ikke lov til å tigge etter penger.
- Vi kan ikke bruke venner eller andre kontakter for å skaffe forskjellige ting.
- Vi kan ikke gjøre noe ulovlig. (Dette betyr i prakisis at vi ikke får lov til å stjele) Men vi har lov til å gjøre halvlovlige ting som å tenne bål, fiske i frognerparken, snike oss inn på hotellfrokost, you get the point.

Ting vi kan ta med oss:
- Sovepose
- Letherman
- Sekk
- Presenning (åpen for diskusjon)
- Tau (åpen for diskusjon)
- Lighter (åpen for diskusjon)
- Mobil
- Videokamera
- Gitar (åpen for diskusjon)
- Tegnesaker (åpen for diskusjon)
- ???

Penger:
- Pante flasker.
- Se etter vekslepenger på div steder.
- ???

Mat og drikke:
- Suppekjøkken.
- Blitz selger middag for 20 kr eller noe.
- Tegne en tegning eller spille en sang for div grillmat i parker.
- 10 kr for Burger på macdonalds.
- Utgåtte varer på Kiwi.
- Bakerier og kiosker etter stengetid.
- Gå inn på hotellfrokost.
- Hørt noe om containere utenfor matvarebutikker?
- Vann finnes vel overalt egentlig.
- Lage fiskestang og fiske i oslofjorden.
- Få haik med en båt og dra ut på en holme for å få tak i måkeegg vi kan steke?
- Jakte på noe lovlig.
- Lage bål, steke ting i hermetikkbokser?
- ???

Bosted:
- Couchsurfing.
- Bli venner med noen på Hausmania.
- Lage gapahuk og bo i noen grøntområder rundt byen.
- Forlatte bygninger eller okkuperte hus.
- Sove på tak hvis det er fint vær.
- ???

Rus:
- Kokosnøttvin (Her trenger vi tips!)
- En tegning eller en sang for en sigg.
- Her trenger vi flere forslag for å lage alkohol på kort tid.
- Lage lange sugerør og gå inn på mørke utesteder??
- ???

Transport:
- Pante flasker til vi får råd til bysykkelkort.
- Snike på trikken.
- Haike
- ???

Kom med flere forslag på ting vi kan gjøre eller ting dere ønsker se oss gjøre, jo mer jo bedre!
Dette høres sinnssykt kult ut - lykke til! Har dessverre lite å komme med ang. prosjektet
Ser ut som om dere må være ganske flinke til å samle flasker og plukke opp mistede vekslepenger den uka ja Høres ut som en kul plan, så jeg får bare ønske der lykke til! Selv har jeg ingen gode ideer eller forslag som ikke alt står på lista deres.
Hva med å ta i bruk Dumpster diving?

http://freak.no/forum/showthread.php...umpster+diving

er vel sånn halv ulovlig? men men

Spennende prosjekt! blir gøy å se dokumentert resultat!
Sist endret av WhiteHat; 29. mai 2011 kl. 20:37.
loffe's Avatar
Trådstarter
Sitat av WhiteHat Vis innlegg
Hva med å ta i bruk Dumpster diving?

http://freak.no/forum/showthread.php...umpster+diving

er vel sånn halv ulovlig? men men

Spennende prosjekt! blir gøy å se dokumentert resultat!
Vis hele sitatet...
Takk, hørt om det før, husket bare ikke navnet Plukke sneiper og samle tobakk var også et godt tips i tråden (litt nasty, men, men).
Sist endret av loffe; 29. mai 2011 kl. 20:40.
Ja, fiks dere sykler og sykkel rundt til forskjellige butikker og finn mat i containere.
det bor ikke folk på hausmania, det er bare et kulturhus, hvis det var bygården i hausmannsgate 42 du tenkte på så er de blitt hivi ut for 2 år siden ca
Gå på frelses-armen, eller andre plasser, som deler ut mat. Bare spørre andre uteliggere, om hvor disse stedene ligger
Sjekk ut filmen The Human Experience, der lever de (bl.a) som uteliggere i New York, blir kjent med andre uteliggere i byen og videreformidler deres historie (kommer desverre ikke så godt frem i traileren). Anbefales for alle, men kanskje spesielt for TS om du ikke har sett den allerede da.

Har planer om noe lignende selv etterhvert, men er litt ting jeg må få gjort unna først.
Sist endret av LarVael; 29. mai 2011 kl. 21:39.
Bad i fontener og plukk opp penger fra dem
Finn 6 smileys i coca cola og få en får 1 kr. !
Hvis du mener at å snike seg inn på hotellfrokost er greit kan du like godt spise deg mett på kiwi. Tyveri begge deler.
Du får jo ikke bare mat av utgåtte varer på Kiwi, men også penger om du er heldig, så den kan du også skrive opp på "Penger".
Sitat av davidentotre Vis innlegg
Gå på frelses-armen, eller andre plasser, som deler ut mat. Bare spørre andre uteliggere, om hvor disse stedene ligger
Vis hele sitatet...
Ja for der er det vel ikke andre som trenger det bedre enn dere (ironi)
Sitat av FishHead Vis innlegg
Finn 6 smileys i coca cola og få en får 1 kr. !
Vis hele sitatet...
Du får vel en valgfri cola, ikke en krone.
Musikkprodusent
Affe's Avatar
Donor
les igjen du får en cola for en krone .
Ser ikke hvorfor ett av målene er å få en rus, du skal da leve som uteligger, ikke lett-narkoman.

Også enig i det pappagutt sier.
loffe's Avatar
Trådstarter
Sitat av Niveum Vis innlegg
Ser ikke hvorfor ett av målene er å få en rus, du skal da leve som uteligger, ikke lett-narkoman.

Også enig i det pappagutt sier.
Vis hele sitatet...
Ok, men da tar vi det til etterretning! Hotellfrokost = bad karma.
Det med rus var i førsteomgang om vi klarte å lage noe alkohol med noen kokosnøtter eller noe, bare for å teste. Ikke heng dere så mye opp i uteliggerdelen her! Handler egentlig bare om å leve uten penger, og finne kreative måter å "overleve" på. Tviler på at mange uteliggere leter etter måkeegg for å lage eggerøre.
Sist endret av loffe; 29. mai 2011 kl. 22:39.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av loffe Vis innlegg


Rus:
- Lage lange sugerør og gå inn på mørke utesteder??
Vis hele sitatet...
Den tror jeg du kan glemme..
Ta heller a drikk halvfulle glass som folk har forlatt.
Sist endret av Bombasa; 29. mai 2011 kl. 22:39.
Homemade Retard
zeicko's Avatar
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Du får vel en valgfri cola, ikke en krone.
Vis hele sitatet...
det han mener er lever 6 smileys og betal 1 kr i pant og få en cola
Sist endret av zeicko; 29. mai 2011 kl. 22:46.
Sitat av zeicko Vis innlegg
det han mener er lever 6 smileys og betal 1 kr i pant og få en cola
Vis hele sitatet...
Nei? 6 smileys, så betaler du 1 kr for en valgfri cola?
dere kan lage street theater eller kle dere ut i ole brumm kostyme, det siste kan vel ikke regnes som "tigging". pressening synes jeg er litt drøyt om dere skal være uteliggere i tillegg til at de uteliggerne som det har dialog med i vg og db har ikke noe hus på hausmania ell. de sover i tbane underganger oll. mener det er mer det dere burde prøve.. selv om det høres ut som en bedre ide med hausmania synes jeg du får mer "uteligger"opplevelsen av å ikke ha noen mulighet for tak over hodet og må være kreativ hver dag
Sitat av ghettokid Vis innlegg
Nei? 6 smileys, så betaler du 1 kr for en valgfri cola?
Vis hele sitatet...
Den krona går til panten.
hva med a planke random steder for penger?
Ikke spis fisk fra Oslofjorden, hvor tror du avfallet går fra div. ferger og småbåter?
Finn en stein og slå den på en annen stein til den bli spiss, deretter hogger dere ned noen tre for å lage dere et hus. For mat kan dere plukke bær, sopp og fiske og lage bål ved å gni sammen pinner.

Jakt på harer og lag feller av greiner/lianer. Lag et bur av et halvt tre dere har hogget ned, og start å parre harene. også start å pløye jorden under dere, og finn spisbare grønnsaker og plante dem ned i marken. Vann finner dere i bekker.
Start å selge grønnsakene dere har dyrket på markede, kjøp en hest og høste inn korn.
Lag en mølle av tre og stein, produser mel.
Selg melet, og harer til 13år unge jenter.
Digger ideen, men det som slår meg er at det aldri kan bli helt autentisk. Dere vil ikke oppfattes av mennesker rundt dere som uteliggere, og folk vil se på det dere gjør som et stunt. Uteliggere i Norge er enten (stort sett) øst-europeere eller narkomane. Folk stort sett har veldig negative holdninger til disse gruppene mennsker, og vil bare avfeiene dem hvis de kommmer bort til dem i parken. Det er mange som griller i parkene i Oslo i sommer, og for dere vil det være _veldig_ mye lettere å gå bort å snakke med en gjeng og få mat osv.

Men, som sagt, kult prosjekt!
Sitat av chanislavi Vis innlegg
Finn en stein og slå den på en annen stein til den bli spiss, deretter hogger dere ned noen tre for å lage dere et hus. For mat kan dere plukke bær, sopp og fiske og lage bål ved å gni sammen pinner.

Jakt på harer og lag feller av greiner/lianer. Lag et bur av et halvt tre dere har hogget ned, og start å parre harene. også start å pløye jorden under dere, og finn spisbare grønnsaker og plante dem ned i marken. Vann finner dere i bekker.
Start å selge grønnsakene dere har dyrket på markede, kjøp en hest og høste inn korn.
Lag en mølle av tre og stein, produser mel.
Selg melet, og harer til 13år unge jenter.
Vis hele sitatet...
Fin plan, men tror de får litt knapt med tid på den lille uka de skal holde på med dette her
http://www.youtube.com/user/Nighthaw.../0/hErbKd1LKto
Denne karen har et par videoer hvor han viser hvordan man lager bra feller til smådyr - hare mm. Det kan jo være verdt en titt?
Teller Penger
yes bra plan, men for å få et snev av realisme må dere nok bo ute minst to-tre måneder..., 1 uke er jo ikke hardt eller nok til å få følesen av å virkelig bo på gata , blir bare å direkte håne dem som bor der...,
Veldig spennende prosjekt, men jeg synes dere bør holde dere unna tilbud og tjenester for de som faktisk ikke har penger (suppekjøkken etc.) og heller finne flere kreative måter å tjene penger/mat på. Har dere sett TV-serien "Dansken og Fingern"? I en av episodene bytter de ting med folk på gata. De starter ut med en tier eller noe sånt, og skal ende opp med en kasse pils. Sikkert litt enkeler med fullt kamerateam, men siden dere skal ha med kamera, så får dere vel litt av den effekten?

Ellers ville jeg satset på å bli med damer hjem fra byen (forutsatt at dere er gutter/lesbiske jenter og single, så klart). På den måten får man dekket flere behov på en gang (soveplass, mat ++). Så orienter dere godt i utelivet og finn de beste sjekkestedene!
Sist endret av felix_poker; 30. mai 2011 kl. 13:36.
Dette virker som en morsom sommeraktivitet og morsomt at dere finner på noe annet enn alle andre. Eneste jeg kan legge til er vel at jeg tror 1 uke for å gjennomføre de tingene er litt lite.
For å skaffe mat/penger: Se etter mat/drikke/snus som er gått ut på dato på kiwi!
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Veldig spennende prosjekt, men jeg synes dere bør holde dere unna tilbud og tjenester for de som faktisk ikke har penger (suppekjøkken etc.) og heller finne flere kreative måter å tjene penger/mat på. Har dere sett TV-serien "Dansken og Fingern"? I en av episodene bytter de ting med folk på gata. De starter ut med en tier eller noe sånt, og skal ende opp med en kasse pils. Sikkert litt enkeler med fullt kamerateam, men siden dere skal ha med kamera, så får dere vel litt av den effekten?
Vis hele sitatet...
Ikke bare det, i en av episodene (den samme tror jeg) så solgte de egg på gata, som de kunne kaste på Dansken. De endte opp med noen hundre kronenr tror jeg!
Antall egg for krona/tiern husker jeg ikke.
Møt opp i frognerparken tidlig om morgenen, så tidlig at du er alene og ingen ser deg.
Iført en lang frakk lokker du til deg ender med brødsmuler, de er nesten håndtamme og lar seg lokke helt til deg.
Snapp tak i den nærmeste, knekk nakken, putt fuglen under frakken og forsvinn fra parken.

PS! gjem deg også når du spiser, dette kan være meget upopulært blant visse.
Hvis dere skal lage en dokumenter om det å bo på gata kan derer prøve å gjøre den mest mulig autentisk.
Mine tips for hard core uteligger:

- Ikke dusj eller bytt klær på 14 dager før uteliggeruka begynner
- Ikke fortell at dere lager en dokumentar, dere er uteliggere
- Utfordingen blir da naturligvis kameraet, det må da holdes i bakgrunnen eller dere må komme opp med en god historie.

Slik kan dere faktisk få oppleve hvordan det er å leve uten bolig og jobb i Oslo. Ser for meg noen av måtene dere hadde tenkt å skaffe mat på utelukker seg selv ganske så raskt. Blir neppe så lett å komme seg inn på hotellfrokost, eller få grillmat i parken.

Et annet morsomt ekspriment hadd evært hvis en av dere fulgte listen over, mens den andre var rein og nystelt.
Da kunne dere ta tur på f.eks å tigge grillmat mens den andre filmer. Har en mistanke om at resultatet kunne blitt ganske forskjellig for dere.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Møt opp i frognerparken tidlig om morgenen, så tidlig at du er alene og ingen ser deg.
Iført en lang frakk lokker du til deg ender med brødsmuler, de er nesten håndtamme og lar seg lokke helt til deg.
Snapp tak i den nærmeste, knekk nakken, putt fuglen under frakken og forsvinn fra parken.

PS! gjem deg også når du spiser, dette kan være meget upopulært blant visse.
Vis hele sitatet...
http://www.ba.no/nyheter/article3637071.ece
Husker denne, ganske ekkelt må jeg si
Sitat av KreaDep Vis innlegg
http://www.ba.no/nyheter/article3637071.ece
Husker denne, ganske ekkelt må jeg si
Vis hele sitatet...
Eeeeeww, thats DISGUSTING!!! og det kommer fra meg, som spiser rå kylling med vellyst!
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Eeeeeww, thats DISGUSTING!!! og det kommer fra meg, som spiser rå kylling med vellyst!
Vis hele sitatet...
Ekkelt er det vel bare fordi vi tenker på måken som et litt skittent dyr som vi ikke vil vurdere å spise engang. Det er jo noen som har det sånn iforhold til gris og..

Tror forøvrig det er "svensken" som griller der, han bryr seg igrunn svært lite, kan det virke som.

/OT
Sitat av pidget Vis innlegg
Ekkelt er det vel bare fordi vi tenker på måken som et litt skittent dyr som vi ikke vil vurdere å spise engang. Det er jo noen som har det sånn iforhold til gris og..

/OT
Vis hele sitatet...
En av grunnene til at jeg også syns dette var litt ekkelt er pga. alt det vemmelige grapset som måkene lepjer i seg med stor glupskhet.

Ting jeg har sett/eller hørt om: Brukte tamponger, bind, avføring, toalettpapir og døde rotter.

Det med avsky for gris er ofte noe som sitter igjen fra gammel av, da de ikke hadde like gode forutsetninger for å konservere og tilberede kjøttet som det vi har i dag, i tillegg til at vi nå vet hvordan man skal ta oss av trikiner.

http://no.wikipedia.org/wiki/Trikiner
Sist endret av Knask; 30. mai 2011 kl. 15:57.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Etter å ha lest av Hans Heinrich Reckeweg o.l. kommer jeg aldri til å lepje i meg svinekjøtt med et stort smil om munnen igjen, selv om noen kan bevise det motsatte vil jeg nok ha en skepsis til svinekjøtt
Sist endret av z0p; 30. mai 2011 kl. 16:57.
Hvis dere har med gitar kan dere jo prøve å tjene noen slanter på å være gatemusikanter ?
loffe's Avatar
Trådstarter
En ting som er vært å nevne er at vi ikke tar frem kameraet før vi eventuelt har fått tak i mat eller andre ting. En regel jeg glemte å nevne var at vi ikke kan si vi lager reportasje. Takk for innspill, da ser vi hva folk mener blir mest autentisk og kult. Men som sagt, idealet er egentlig ikke å leve som uteligger, men heller rett og slett uten penger
Finnes det harer i Oslo btw?
Kan dere ikke stille der opp utenfor en matbutikk og tilby folk å kjøpe whatever og kaste nevnte whatever på dere, mot at dere får produktet? Jeg hadde gladelig spandert litt frukt på dere da..
Sist endret av emphi; 30. mai 2011 kl. 18:15.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
What would MacGyver do?
Hotellfrokost blir juks.. De ekte uteliggerne glir jo ikke akkurat inn i mengden blant japanere med speilreflekskameraer og turister i dress som legger serviett på fanget når de spiser brødskiver til frokost. Det som er "off-limits" for ekte uteliggere bør være "off-limits" for dere også..

Jeg har faktisk vurdert et lignende prosjekt - men det gikk ut på å bare "henge ute i sentrum en hel uke", slik at jeg hadde sett for meg å kunne kjøpe mat med visa-kortet osv.
Sitat av loffe Vis innlegg
Finnes det harer i Oslo btw?
Vis hele sitatet...

Ja, du må jo litt ut av sentrum selvfølgelig, men når du kommer litt bortover mot skogen finnes det jo harer.
Lag et show mitt på gata om noe dere kan eller noe som er humoristisk !
Ta med et balltre også, det er mye rart og noen slemme folk i Oslo. Da tenker jeg blandt den kriminelle sorten.