Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 5413
Tittelen sier det meste, lurer på hvor mye du fikk i etterbetaling/etteroppgjør ved innvilget uføretrygd, og hvor mange år gjaldt det?
Nesten 100k. Gjaldt for nesten 5 år.
libra
pearL1337's Avatar
Trådstarter
Sitat av Artic Vis innlegg
Nesten 100k. Gjaldt for nesten 5 år.
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Vet du hva som avgjør summen?
Det vet jeg ikke, men vet at mange får rundt 100k for rundt 4-5 år.
Sist endret av Artic; 15. desember 2021 kl. 22:08.
4 år fra søknaden ble sendt inn?
Fikk vel rundt 40-50 tusen etterbetalt for nesten totalt 20 år. Så må en beregne høyt skattetrekk.
Sitat av pearL1337 Vis innlegg
Tittelen sier det meste, lurer på hvor mye du fikk i etterbetaling/etteroppgjør ved innvilget uføretrygd, og hvor mange år gjaldt det?
Vis hele sitatet...
Ikke glem søk renter om dem har tidligere avslått søknaden . Dette gjør dem ikke automatisk og prøver lure seg unna . Det kan fort bli et par tusen .
Sitat av Jerna Vis innlegg
4 år fra søknaden ble sendt inn?
Vis hele sitatet...
Greia er at ofte så er uføretrygd høyere enn aap eller andre ytelser man får mens man blir utredet. Hvis utredningen tar 5 år, men sykdommen dateres til utredningens start så vil man altså få "mellomlegget" tilbakebetalt fra det tidspunktet man ble syk.

Til TS, jeg fikk også rundt 100k.
Fikk 350000 åsså trakk dæm meg 70000 for mye i skatt så den dagen dro jeg nedover på skattekontoret å skulle hente spenna,det va bare å glemme sia de hadde blitt trekt allerede så da måtte jeg få de fordelt på over 4år!!!!!men fikk no ijen ca 16000kr i skatt hvert år va digg d å,men pass på koss d bli me skatten så du får dine egene renter
Sist endret av Rognkjeksa; 16. desember 2021 kl. 09:14.
Kloakk : var det noe du måtte passe på selv eller ble det ordnet ?
Går det automatisk eller må man søke om det?
Det går automatisk. Tar ofte et par måneder etter man har fått innvilget trygd.
Dere er klar over at regelen for etterbetaling har blott fjernet? Det er slutt på etterbetaling. Man får kun etterbetalt ung ufør tillegget nå hvis en ikke har fått dette mens man gikk på AAP. Har man AAP så blir det ingen ekstra utbetaling. Har man derimot mottatt sosial stønad i påvente av ufør så får en tilbakebetalt fra og med uføretidspunktet, men da blir sosialstønaden trukket fra summen.
Så, ikke mange som får etterbetalt lengre da de strammer inn over hele fjøla.
Sitat av Jerna Vis innlegg
Kloakk : var det noe du måtte passe på selv eller ble det ordnet ?
Vis hele sitatet...
Det gikk helt av seg selv for min del, men mitt sykdomstidspunkt var veldig klart så fort utredning ble gjort, NAV har jeg aldri stolt på, så jeg ville fulgt med uansett.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Nytter det å klage på vedtaket om ufør etter de seks ukene etter du har mottatt vedtaket?
Kanskje det er spesielle årsaker du kan peke på som grunn til at fristen gikk ut.

Hva har du å tape? Klag til du blir grønn