Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 4502
Hvorfor sier folk dette, når de egentlig syns noe negativt? Å ikke synes noe, eller å ikke mene noe om vil si at man tar en nøytral stilling, trodde jeg? Men jeg ser kun uttrykket brukt i negative sammenhenger. Så egentlig burde man vel si, dette synes jeg noe om, og det er ikke noe bra. Kan man "synes om" i positiv sammenheng?
synes er ikke det samme som mener i denne sammenhengen.
Mer sammenlignbart med f.eks. "liker ikke", som i "dette liker jeg ikke"
Sist endret av vindaloo; 8. september 2021 kl. 14:39.
Å syntes godt om aka like noe er det man sier på gammelnorsk og som er hurtigknapper i apper. Å si man ikke synes noe om noe blir det motsatte av å synes godt om og negativt i den forstand men spørsmålet ditt er philosoraptor-verdig!
Det er vel for å uttrykke forakt; at det ikke fortjener en utviklet mening, en tanke, engang. Det er noe jeg forestiller meg man sier med en grimase, i alle fall ville jeg ha gjort det, for å understreke hvor avskyelig "det" er.
Jeg tolker det mer som at det er en kortvariant av "Dette synes jeg ikke noe om at er sånn som det er nå".
Sitat av MittBrukernavn Vis innlegg
Å syntes godt om aka like noe er det man sier på gammelnorsk og som er hurtigknapper i apper. [...]
Vis hele sitatet...
Det er dansk, ikke gammelnorsk. Det du ser i appene er nok elendige oversettelser.
På svensk er det vanlig å si "tycker om" og "tycker inte om" (tycker=synes) når man liker eller ikke liker noe, men ordet "gillar" ("liker") brukes også.
Utrykket er på vei ut også. Mest eldre mennesker som bruker det.
Eksempel:
Hvis en eldre person hører noen spille høy black metal, kan de si:
"Dette synes jeg ikke noe om" eller slik musikk synes jeg ikke noe om
Sist endret av vindaloo; 8. september 2021 kl. 17:30.
Kanskje det kommer fra den stadig mindre utbredte folkeskikkformaningen om at dersom man ikke har noe fint å si, så skal man ikke si noe i det hele tatt?

Så i stedet for å si at man synes noe var skikkelig dritt, så sier man heller at man ikke synes noenting om det? En nøytral posisjon, som med tiden har adoptert den negative betydningen det i utgangspunktet var ment å forkle?

Jeg drar dette rett ut av ræva, og det er sikkert kjempefeil, men det var en artig tanke.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Kanskje det kommer fra den stadig mindre utbredte folkeskikkformaningen om at dersom man ikke har noe fint å si, så skal man ikke si noe i det hele tatt?

Så i stedet for å si at man synes noe var skikkelig dritt, så sier man heller at man ikke synes noenting om det? En nøytral posisjon, som med tiden har adoptert den negative betydningen det i utgangspunktet var ment å forkle?

Jeg drar dette rett ut av ræva, og det er sikkert kjempefeil, men det var en artig tanke.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte litt det samme, at det er en dannet og "pen" måte å uttrykke at man misliker noe.

Ligner litt på å "ikke ha sans for". Det betyr jo ikke at man ikke sanser det.
Sist endret av *pi; 8. september 2021 kl. 18:22.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
"Å synes noe om" er et eksempel på et "phrasal verb" (kan ikke det norske uttrykket) og de trenger ikke å bety det samme som bestanddelene for seg selv. Hvordan det har oppstått er vanskelig å si - jeg er glad i etymologi, men har ikke funnet noen god ressurs for dette på norsk.

Selv synes jeg den svenske vinkelen er interessant og virker intuitiv, enten man regner med at det norske og svenske uttrykket har felles opphav, eller at det svenske uttrykket ble "kopiert".
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Så i stedet for å si at man synes noe var skikkelig dritt, så sier man heller at man ikke synes noenting om det? En nøytral posisjon, som med tiden har adoptert den negative betydningen det i utgangspunktet var ment å forkle?
Vis hele sitatet...
Lignende utrykket "Dette/det har jeg ingen formening om" ?
Sist endret av vindaloo; 8. september 2021 kl. 19:14.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Lignende utrykket "Dette/det har jeg ingen formening om" ?
Vis hele sitatet...
Nei, det betyr jo at du faktisk ikke har noen formening om det.
Sitat av *pi Vis innlegg
Nei, det betyr jo at du faktisk ikke har noen formening om det.
Vis hele sitatet...
Men er ikke det sammenlignbart med å innta en nøytral posisjon da, slik Realist1 nevner
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Men er ikke det sammenlignbart med å innta en nøytral posisjon da, slik Realist1 nevner
Vis hele sitatet...
Men å ikke synes om betyr helt entydig at du synes dårlig om det, teorien var vel at det var en dannet måte å si det uten å si det direkte. Litt som hvis jeg spør om kjolen min får ræva mi til å se bred ut og du svarer "ingen kommentar". Det er en måte å si det uten å si det.
For hvilken mening det har i dag er det jo ikke noen tvil om. Det er allerede beskrevet
i tråden og gitt eksempler på hvordan brukes.

Men så gikk Realist1 og robhol over til diskuter hva det var utledet fra.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det var da ikke meningen å forstyrre.

Etymologi kan ofte hinte til nyanser i betydning, så jeg synes ikke det er off-topic. For eksempel: hvis vi har transplantert uttrykket fra svensk, er det et godt argument for at det "bør" tolkes som misvilje og at folk som ønsker å være entydige på den andre tolkningen heller kan velge noe annet.
Sitat av robhol Vis innlegg
Det var da ikke meningen å forstyrre.

Etymologi kan ofte hinte til nyanser i betydning, så jeg synes ikke det er off-topic. For eksempel: hvis vi har transplantert uttrykket fra svensk, er det et godt argument for at det "bør" tolkes som misvilje og at folk som ønsker å være entydige på den andre tolkningen heller kan velge noe annet.
Vis hele sitatet...
Jeg opplevde det ikke som forstyrende
Tvert i mot. Jeg tenker ofte på hvor ord og utrykk kommer ifra selv, men jeg kan ikke noe om det så det blir mest gjetting.
Ser det spesielt andre veien. Jeg kan ikke Tysk, men mange ord er såpas like Norske at man nesten kan
forstå små avsnitt av en tekst bare utfra det.
Sist endret av vindaloo; 9. september 2021 kl. 09:11.
▼ ... over en uke senere ... ▼
For det første kommer verbet "å synes" fra "gammelnorsk" (norrønt). Om uttrykket kommer fra dansk eller ikke, er vanskelig å vite, men vi har lignende eksempler fra svensk i alle fall: "jag tycker om/jag tycker inte om" (men de har også den positive versjonen!) Eksempler på uttrykket i bruk i noen ordbøker, tyder på at det ble brukt på den tida da vi skrev dansk i Norge, sånn sett kan het hende at det har dansk opprinnelse. På den andre sida er ikke litterære kilder de beste kildene for å finne ut så mye om talemålet vårt, spesielt ikke i den perioden vi skrev på dansk.

Så spør trådstarter om hvorfor vi ikke sier "dette synes jeg noe om, og det er ikke bra". Jeg mener det blant annet er fordi en slik struktur vil kunne tolkes som noe helt annet : Jeg har en mening om dette, og det er ikke bra (at jeg har en mening om dette)". En mer heldig parafrasering av "Det synes jeg ikke noe om" må vel være "Det synes jeg ikke noe godt om". Man kunne også sagt "Dette har jeg en mening om. Meningen er at jeg ikke synes det er så bra". En mulig forklaring på at vi ikke uttrykker oss så omstendelig, er at det er lite effektivt når vi i mange tilfeller vil få fram budskapet med færre ord. Folk har ikke tålmodighet til å høre på sånt, og det å uttrykke seg med unødvendig mange ord vil i mange tilfeller medføre større prosesseringskostnader enn om man uttrykte seg "mindre bokstavelig", dog med et fast og velkjent uttrykk. Jeg har ikke fasitsvaret, men jeg vil tro at i ytringen "dette synes jeg ikke noe om" skal "godt" være underforstått.

Det vel er ikke noe spesielt ved dette uttrykket, vi har en rekke uttrykk som ikke skal tolkes ut fra sin bokstavelige mening. Hvis jeg snakker om stolbein, er det ingen som vil lure på om stolen min har bein fra et skjelett. Hvis jeg sier at jeg står ved "foten av fjellet", vil ingen begynne å lure på hvilket fjell det er som faktisk har føtter. Og når vi sier at vi "hopper over middagen", er det få som lurer på om vi fysisk har planer om å hoppe over en middagstallerken med mat. Det er heller ikke sjelden at deler av innholdet i en ytring er underforstått, særlig i muntlig språk. På forespørselen "Skal vi dra på trening etter middagen", vil man for eksempel kunne få "Orker ikke" til svar, og de færreste ville vel klø seg i hodet, eller ha problemer med å forstå at det betyr "Jeg orker ikke å dra på trening etter middagen".
Nå ble jeg svimmel @Svartsola.
Kan du konkludere kort slik at en som ikke er så smart (jeg) skjønner det?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Nå ble jeg svimmel @Svartsola.
Kan du konkludere kort slik at en som ikke er så smart (jeg) skjønner det?
Vis hele sitatet...
Tror ikke det har så mye med hvor smart du er å gjøre. Det handler nok om kunnskap og interessefelt. Jeg er ganske sikker på at det er en rekke områder du vet langt mer om enn meg. Jeg har dessuten store problemer med å fatte meg i korthet (skylder på ADHD).

Kort oppsummert:
Det er ikke noe rart ved uttrykket. Det betyr som vi vet "dette liker jeg ikke". Min teori er at uttrykket kan "utfylles" med "godt", slik at vi får "Dette synes jeg ikke noe godt om". Når vi ikke sier det slik, er det fordi "godt" er underforstått, og fordi dette er allment akseptert og kjent blant språkbrukerne i Norge (i alle fall nevrotypikere). Når jeg sier at det ikke er noe rart med uttrykket, er det fordi vi hele tiden sier og forstår uttrykk som ofte har en betydning som går utover de rene ordenes bokstavelige mening. Det hadde tatt mye mer tid å kommunisere om vi ikke kunne bruke metaforer, underforståtte ord/ytringer i kommunikasjon med hverandre.
Sitat av Svartsola Vis innlegg
Kort oppsummert:
Det er ikke noe rart ved uttrykket. Det betyr som vi vet "dette liker jeg ikke".
Vis hele sitatet...
Takk.
Kan ikke noe om utrykkets opprinnelse, men det er slik jeg har hørt det i bruk, som "dette liker jeg ikke"
Først og fremst fra eldre personer.
Ja, "å synes om" betyr å like noe, så da betyr "å ikke synes om" å ikke like.
Artig å se alle svarene i tråden takk alle sammen mye bra teorier her. Nå kommer jeg ikke til å gå å fundere på dette lenger håper jeg.